Toon posts:

5.1 systeem gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-03 13:03
Hoihoi, audioleek hier die opzoek is naar een 5.1 systeem voor gaming, series en films kijken in de woonkamer. Ik zie veel 5.1 systemen voorbij komen waar dus een soundbar bijzit en geen frontspeakers meer. Is dit een beetje de moderne variant van de oudere systemen met 1 centre, 2 front en 2 back+subwoofer of zijn losse speakers wel aan te raden over een soundbar als je een betere ervaring wil?

Ik heb zelf deze set gevonden en leek mij wel een goede (Danwel niet een beetje dure) keuze! https://www.coolblue.nl/p...urround-speakers-700.html

[Voor 8% gewijzigd door Arie de Knak op 02-02-2023 17:20]

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:50
Arie de Knak schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:19:
Ik heb zelf deze set gevonden en leek mij wel een goede (Danwel niet een beetje dure) keuze! https://www.coolblue.nl/p...urround-speakers-700.html
Voor dat bedrag kun je een prima AV receiver nemen, met een mooi setje (5.1) speakers!

Gaat veel beter klinken (lees vooral ruimer), alleen moet je de kabels kwijt geraken 😁

Zoiets bijvoorbeeld, zelf enkel ervaring met die alto 5 mk2 speakers (klinken uitstekend)

[Voor 16% gewijzigd door jastas op 02-02-2023 19:31]

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@Arie de Knak Volgens mij had je de topic waarschuwing gemist in dat grote rode blok in Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. ;) Dat topic is niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies. Bij deze afgesplitst naar dit eigen topic.

• Arie de Knak
jastas schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Voor dat bedrag kun je een prima AV receiver nemen, met een mooi setje (5.1) speakers!

Gaat veel beter klinken (lees vooral ruimer), alleen moet je de kabels kwijt geraken 😁

Zoiets bijvoorbeeld, zelf enkel ervaring met die alto 5 mk2 speakers (klinken uitstekend)
Thanks voor de tip, ik denk dat zoiets wellicht met wat kabelmanagement wel moet lukken. Ik ga er nog even wat dieper induiken!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
Ruim € 2.400 voor een soundbar met wat speakertjes :') helemaal gek daar bij Bose.

Wat is je budget en wat heb je aan features nodig? Is HDMI 2.1 een must? Wat voor overige apparatuur gebruik je exact? Waar kom je vandaan qua geluid en wat wil je bereiken? Gewoon leuk surround geluid, of moeten de frontspeakers dusdanig goed zijn om ook nog eens heel lekker muziek te kunnen luisteren? Je kunt makkelijk een paar duizend euro stuk slaan op speakers, maar het is de vraag wat jij precies zoekt. We hebben wat weinig informatie om je echt goed te kunnen helpen.

Je geeft aan dat je een leek bent, dus volgens mij kun jij na het eerste advies niet zeggen 'Ik ga er nog even wat dieper induiken!'

[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 03-02-2023 09:26]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Arie de Knak
Hulleman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:25:
Ruim € 2.400 voor een soundbar met wat speakertjes :') helemaal gek daar bij Bose.

Wat is je budget en wat heb je aan features nodig? Is HDMI 2.1 een must? Wat voor overige apparatuur gebruik je exact? Waar kom je vandaan qua geluid en wat wil je bereiken? Gewoon leuk surround geluid, of moeten de frontspeakers dusdanig goed zijn om ook nog eens heel lekker muziek te kunnen luisteren? Je kunt makkelijk een paar duizend euro stuk slaan op speakers, maar het is de vraag wat jij precies zoekt. We hebben wat weinig informatie om je echt goed te kunnen helpen.

Je geeft aan dat je een leek bent, dus volgens mij kun jij na het eerste advies niet zeggen 'Ik ga er nog even wat dieper induiken!'
Ik had in de eerste instantie een vraag maar een mod heeft voor mij een nieuwe thread aangemaakt dus excuses voor mijn wat summiere topicstart (En dankjewel mod ;) )

Qua audio heb ik nu niks behalve een TV en een headset. Ik heb een budgetbreedte van 1500-2500, wil in 5.1 films kunnen kijken (Streamen/downloads) en gamen (PS5). De set is voor in de woonkamer en er zal ook zeker muziek op geluisterd worden, echter zal dit voor nu streamen zijn via spotify (En voor zover ik weet is dit nooit de allerbeste kwaliteit die je in audio kan krijgen).

Ik denk dat HDMI 2.1 wel een pre is, maar geen must. Ik game en stream in 4k dus het hangt er een beetje om schat ik aangezien steeds meer ps5 games 60+ fps in 4k redden.

Ik heb jaren geleden toen ik nog bij mn ouders woonde hun oude 5.1 systeem op mijn kamer gehad maar er is nogal wat veranderd de afgelopen 10 jaar. Ik weet vooral niet zo goed waar ik nu moet beginnen en waar ik op moet letten. Ik had zelf ook het idee dat een soundbar niet echt is wat ik wil, maar ik zie bij heel veel 5.1 sets een soundbar ipv centre+2front speakers, vandaar mijn eerste vraag.

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

[Voor 4% gewijzigd door Arie de Knak op 03-02-2023 09:39]

• Hulleman
Met een PS5 is HDMI 2.1 wel een must. Het is wel van belang dat je hele keten HDMI 2.1 ondersteunt, dus de PS5 (doet dat), de receiver en de tv. Anders werkt het alsnog niet, maar als je nu waarschijnlijk een receiver gaat halen, dan is HDMI 2.1 iets wat je wil.

Spotify is geen lossless cd kwaliteit, maar alsnog een goede kwaliteit (320kb/s). Persoonlijk zou ik het meeste geld steken in de front en center speaker. Hier een voorbeeldje wat past binnen je budget: Ik zeg niet dat je dit moet halen, maar dan heb je een idee welk bedrag je aan welk component kan besteden. Op de tweedehands markt koop je uiteraard (veel) meer voor minder.
- Q accoustics 3050i fronts € 699
- Q accoustics 3090CI center € 249
- Q accoustics 3010i surround € 269
- Denon X1700H receiver € 699
- SVS PB 1000 subwoofer € 549
Totaal € 2.465. Moet je nog wel € 100 rekenen voor wat speaker- en subwooferkabel. Daarnaast kun je wel wat korting krijgen waarschijnlijk. Hou er ook rekening mee dat de surround speakers op hoogte moeten komen. De tweeter moet op ca 1m (oorhoogte als je zit) komen. Dus je moet of stands kopen of ze ergens op kunnen zetten.

Advies blijft wel om wat speakers te gaan luisteren, vooral de fronts. Kies daar een gehele surround set omheen. Belangrijkste zijn de front- en centerspeaker. Surround speakers luisteren niet zo nauw, en hoeft niet veel bijzonders te zijn. Ga ook voor een subwoofer van een goed merk als SVS en niet specifiek voor een subwoofer van hetzelfde merk als de frontspeakers.

[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 03-02-2023 09:55]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Arie de Knak
Ik heb nu een TV met max 2.0 maar die staat op de upgradelijst na een fatsoenlijk geluidssysteem. Fijn advies, waarvoor hartelijk dank. Ik heb nu wat handvaten waar ik mee langs winkels kan zonder dat ik weet dat me iets aangesmeerd wordt!

Je zegt dat je de set moet uitzoeken op basis van de front/center wat ik an zich wel snap. Hoe weet je of de rest van de set goed aansluit bij je front/center of is dit gewoon een kwestie van luisteren? Kan me voorstellen dat ze in een winkel niet 5 verschillende recievers/surroundspeakers/subwoofers willen aansluiten speciaal voor mij.

Ik was van plan om de surround speakers aan de muur te bevestigen, ik dacht eigelijk dat dit iets onder het plafond moest, is dit beduindend slechter dan oorhoogte?

Qua reviever is het denk ik het belangrijkst dat ik een AV met DAC/Stream functies heb gezien de input die ik gebruik allemaal digitaal gaat zijn, klopt dit?

• Hulleman
@Arie de Knak
Je moet speakers gaan luisteren met muziek. Muziek heeft veel meer kleine details en dynamiek dan films en games. Klinkt een speaker met muziek goed? Dan doet ie dat ook met films en games. Voor een mooi geluidsbeeld kies je het beste voor een centerspeaker uit dezelfde reeks als de frontspeakers. Surroundspeakers kun je ook van hetzelfde merk uit een goedkopere reeks nemen of zelfs een ander merk. De effecten die daar over gaan zijn niet zo bijzonder. Bij een 5.1 opstelling heb je eigenlijk geen speakers op hoogte. Uiteraard kan dat, maar in feite is het de bedoeling om ze gewoon op oorhoogte te hebben naast de luisterpositie. Ik heb ze zelf achter de luisterpositie staan, omdat naast de luisterpositie wel erg onpraktisch is.

Een beetje hifiwinkel wil best wel wat frontspeakers voor je neerzetten om in een luisterruimte te gaan luisteren. Verschillende 5.1 opstellingen is voor de winkel mogelijk wat onpraktisch, maar je kunt altijd vragen. Je gaat toch wel een aardig bedrag uitgeven, dus daar mag je best wat service voor krijgen.

Een subwoofer luistert ook minder nauw. Daar komt het (sub)laag uit. Onze oren zijn daar niet zo gevoelig voor. Uiteraard hoor je wel heel goed dat een subwoofer diep gaat. Van belang dat een subwoofer vooral strak frequentiepatroon speelt, waardoor de sub niet gaat bonken. Goedkopere subwoofers hebben eerder die neiging. Een SVS PB-1000 is wellicht de beste koop voor een bedrag van om en nabij de € 500. Die kun je blind kopen. Qua omvang is ie wat compacter dan twee kratjes bier op elkaar, maar het is ook weer geen hele kleine jongen.

[Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 03-02-2023 13:16]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26
(jarig!)
@Arie de Knak een receiver koop je op basis vd functies. Als je geen exotische apparatuur wilt, passen alle (passieve) speakers op alle receivers.

Zie voor een keuzestappenplan Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee