Toon posts:

Warmtelek 1ste verdieping / Dakkapel

Pagina: 1
Acties:

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:21
Goedemiddag,

Ben begonnen met wat warmtebeeld foto's te maken van mijn huis. En daarbij ook een goed warmtelek gevonden.

Dit is de kinderkamer op de 1ste verdieping en links daarvan bevind zich de dakkapel van de badkamer. Op het vooraanzicht bevind de badkamer zich rechts uiteraard

Nu zijn de voorkant en de achterkant gespiegeld en bevatten ze allebei dezelfde constructie + dakkapel en de kinderkamer + slaapkamer op de achterkant hebben geen warmte lekken en is mooi egaal op de warmtebeeld foto's. Dus de constructie klopt en heeft geen koude bruggen als het juist gedaan is.

Echter bij de voorkant is dat niet het geval. In de badkamer hebben we ook een probleem dat er tocht uit het verlaagde plafond komt. Dit is ook te zien op de foto's

Het dak + dakkapel op de 1ste verdieping heeft dus ergens een lek.
Constructie ziet er zo uit volgende de bouwtekeningen. Van de dakkapel heb ik helaas geen tekeningen.

Wat ik al gedaan heb:
- Ben op zolder aan het kijken geweest en ben daar wel een sleuf in het beton tegen gekomen naar beneden toe en daar kwam een flinke lading tocht/wind uit. Dit zit ongeveer boven de dakkapel.
- Het dak op geweest op de dakkapel, 1 dak pan sluit niet goed aan door een constructie fout maar hieronder zit wel gewoon blauw folie en isolatie. Een gaatje in het blauwe folie dicht gestopt en afgetaped. Maar had 0 effect op de warmtebeelden.
- Kinderkamer de hoeken afgekit zodat er geen valse lucht meer langs komt, maar dit heeft maar minimaal effect

Aanvullende informatie:
- Het dak boven de dakkapel bevat zonnepanelen.
- Het dak van de 1ste verdieping bevat een zonnecollector ( Dak doorvoer al gecontroleerd en afgetapt op de zolder.)

Ik vermoed dat het ergens binnenkomt op de aanhechting van de dakplaten en de dakkapel. Alleen weet niet waar.

Iemand misschien goede tips waar ik eventueel kan zoeken ?
Mijn plan B wordt het plafond eruit halen in de badkamer om het hout werk bloot te leggen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-03 15:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien helpt het maken van een beeld aan de buitenkant van het huis ook? Er zou ook ergens een warme plek moeten zijn. Maar waarschijnlijk lastig te zien.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 21:33
Volgens mij eenzelfde probleem als Dakkapel condensvorming maar dan was het resultaat daar condensvorming.

De schuin-dakopbouw sluit niet goed aan op de dakopbouw van de dakkapel. De isolatie en tochtwering etc zou op elkaar moeten aansluiten.

Mijn vermoeden is dat ze een flink gat in het dak hebben gemaakt, dakkapel erin en afpurren. Maar de isolatie van het dak moet aangesloten worden op de isolatie van de kapel anders heb je een enorme koudebrug.

Nu geef je aan tocht te voelen, dat zou kunnen als ze iets teveel isolatie uit het dak hebben gehaald en dat niet goed hebben opgevuld, waardoor lucht onder de tengels van de dakpannen kan komen.

Ik doe nu een hoop aannames, hoewel ik het warmtelek goed kan zien op de Flir is de situatie me niet helemaal duidelijk. Is de dakkapel er al vanaf de bouw?

• Muldert
Mr_gadget schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:13:
Misschien helpt het maken van een beeld aan de buitenkant van het huis ook? Er zou ook ergens een warme plek moeten zijn. Maar waarschijnlijk lastig te zien.
Dit is ook een goede ja, de badkamer flink warm stoken en op een koude dag van buiten een opname maken. Maar kans dat het een grote lauwwarme vlek is zonder detail.

Heb je condensproblemen ergens? Dat zou ik wel verwachten, door de combi badkamer + koudebrug

• Swenno
@Mr_gadget @Muldert Heb een guide210, dus instap model camera. Heb wel wat geprobeerd te schieten buiten maar zie er weinig op. Ook foto's gemaakt vanaf de dakkapel maar daar zie ik ook geen verschillen. Maar we stoken ook niet heel hard boven dus echt warmte verschil zit er niet.

En de dakkapel zit er al vanaf de bouw. Alles is daar dus ook op aangepast via de bouwtekeningen

Vooralsnog geen condens problemen. Maar de afzuiging werkt ook goed in de badkamer. en trekt eerder kou naar binnen toe

[Voor 13% gewijzigd door Swenno op 02-02-2023 13:19]

• Muldert
Swenno schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:18:
@Mr_gadget @Muldert Heb een guide210, dus instap model camera. Heb wel wat geprobeerd te schieten buiten maar zie er weinig op. Ook foto's gemaakt vanaf de dakkapel maar daar zie ik ook geen verschillen. Maar we stoken ook niet heel hard boven dus echt warmte verschil zit er niet.

En de dakkapel zit er al vanaf de bouw. Alles is daar dus ook op aangepast via de bouwtekeningen

Vooralsnog geen condens problemen. Maar de afzuiging werkt ook goed in de badkamer. en trekt eerder kou naar binnen toe
Ik zou verwachten dat bij zo'n enorme koudebrug dat de warme lucht van je huis dat koude oppervlak (dat plafond, en de sleuf in het beton daarboven) snel vindt, en dat het vocht daar neerslaat.

Dat vocht is er ook als je niet de badkamer gebruikt, en dus de afzuiging uit staat.

Overigens zou het condens ook goed áchter je plafondplaten kunnen zitten, als je pech hebt. Als er nog een klein beetje isolatie over is zou die het dauwpunt als het ware naar buiten kunnen trekken, waardoor het punt van condensatie ín de constructie zit.

Sterkte!

• Swenno
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Ik zou verwachten dat bij zo'n enorme koudebrug dat de warme lucht van je huis dat koude oppervlak (dat plafond, en de sleuf in het beton daarboven) snel vindt, en dat het vocht daar neerslaat.

Dat vocht is er ook als je niet de badkamer gebruikt, en dus de afzuiging uit staat.

Overigens zou het condens ook goed áchter je plafondplaten kunnen zitten, als je pech hebt. Als er nog een klein beetje isolatie over is zou die het dauwpunt als het ware naar buiten kunnen trekken, waardoor het punt van condensatie ín de constructie zit.

Sterkte!
Dus eigenlijk moet mijn Plan B plan A worden, dat verlaagde plafond eruit trekken en kijken wat we tegen komen?

• Muldert
Zou er voor mij afhangen hoe heftig dat is. Daarmee bedoel ik, moet dan de hele badkamer opnieuw gestuct en betegeld worden?

IK zou het doen, ja. Maar ik ben overdreven nerveus voor condens denk ik soms haha. Maar aangezien de dakkapel een houten constructie impliceert (kan me niet voorstellen dat ie is opgetrokken uit enig soort steen) kan condens echt heel veel schade berokkenen daar.

Dus; hoe is het verlaagd plafond opgebouwd? Heb je foto's van de bouw, constructie, tekeningen, etc?

• Swenno
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:14:
Zou er voor mij afhangen hoe heftig dat is. Daarmee bedoel ik, moet dan de hele badkamer opnieuw gestuct en betegeld worden?

IK zou het doen, ja. Maar ik ben overdreven nerveus voor condens denk ik soms haha. Maar aangezien de dakkapel een houten constructie impliceert (kan me niet voorstellen dat ie is opgetrokken uit enig soort steen) kan condens echt heel veel schade berokkenen daar.

Dus; hoe is het verlaagd plafond opgebouwd? Heb je foto's van de bouw, constructie, tekeningen, etc?
Verlaagd plafond met kunstofpanelen van de grote Duitse bouwmarkt en daartegen gipsplaten. Dus kan er makkelijk af om even een blik te werken. Wil de kou tenslotte ook oplossen zover het mogelijk is.

• Muldert
Ok is dus niet gestuct? Dan zou ik het er af halen ja.

• Swenno
@Muldert heb een kijkgaatje gemaakt en kom geen vocht tegen. Maar ook geen isolatie wel koude lucht.

Dit is richting het boeiboord

Dit is richting de betonnen vloer van de 2de verdieping.

Bouw is uit 1994 en heb geen idee eigenlijk wat ik wel niet zou moeten aantreffen kwa isolatie enzo

• Muldert
Even over die foto richting het boeideel.

Die underlayment plaat aan de bovenkant van de foto, is dat het dakbeschot van de dakkapel?
Ligt er isolatie bovenop die plaat (warm dak) of ligt daarop direct dakbedekking zoals EPDM (koud dak)?

• Swenno
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:13:
Even over die foto richting het boeideel.

Die underlayment plaat aan de bovenkant van de foto, is dat het dakbeschot van de dakkapel?
Ligt er isolatie bovenop die plaat (warm dak) of ligt daarop direct dakbedekking zoals EPDM (koud dak)?
Die underlayment is het dak maar of er nog iets op ligt van isolatie durf ik niet te zeggen. Dak is gebrand met van die rollen.

Is er nog een manier om te achterhalen of het koud / warm dak is ?

• Muldert
Swenno schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Die underlayment is het dak maar of er nog iets op ligt van isolatie durf ik niet te zeggen. Dak is gebrand met van die rollen.

Is er nog een manier om te achterhalen of het koud / warm dak is ?
Koud dak dan zal het goed koud aanvoelen. Net zo koud als een normaal dubbelglas raam bijvoorbeeld.

Als het wat lauwiger is zal het warm dak zijn. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het een koud dak is maar je weet nooit..

Maar wacht even, de koude lucht is aanwezig ín het verlaagde plafond?
Dus het tocht, érgens in de aansluiting van het verlaagde plafond en de bouwconstructie.
Klopt dat?

Dan zou ik het hele badkamerplafond eraf halen (sorry) en je camera er weer bij pakken.

[Voor 5% gewijzigd door Muldert op 02-02-2023 16:31]

• Muldert
Heb je zelf dat plafond aangebracht?

• Swenno
@Muldert ja je voelt het tochten onder het dak. Heb al even met de camera gekeken en alles is dezelfde temperatuur. Op het hoekje van het boeideel na daar is het iets kouder.

Zal straks nog even meten hoe warm het dak is.

Gipsplaten zaten er al op. Ik heb alleen een verlaagd plafond aangelegd. Dus alle troep die erin ligt is nog van de bouw...

• Swenno
Het is een warm dak. Zitten ook parkers in het plafond dus vast iets op geschroefd zoals isolatie

• Muldert
Swenno schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:36:
@Muldert ja je voelt het tochten onder het dak. Heb al even met de camera gekeken en alles is dezelfde temperatuur. Op het hoekje van het boeideel na daar is het iets kouder.

Zal straks nog even meten hoe warm het dak is.

Gipsplaten zaten er al op. Ik heb alleen een verlaagd plafond aangelegd. Dus alle troep die erin ligt is nog van de bouw...
Lekker netjes gewerkt. Projectbouw zeker.

Dat ene stukje dat kouder is is je probleem daar zit een flink lek dus. Alleen dichtpurren is niet de oplossing trouwens.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee