Toon posts:

Dakkapel condensvorming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ml002
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-03 10:58
Beste mede Tweakers,

Wij hebben vorige week 2 dakkapellen laten plaatsen aan zowel de voor- als achterzijde van de woning echter valt mij op dat er verschillende plekken condens ontstaat. Het dakkapel is niet afgetimmerd.

Als ergste plek(ken) is het vocht onder het vensterbank in het dak. Daar komt het vocht door de dampfolie heen en valt op het isolatiemateriaal. Zie foto.

Daarnaast is er bij de aansluiting met het dak ook condensatievorming zie foto.

En als laatste zit er vocht/druppels op de schroeven die geplaatst zijn onder het kozijn op de houtenbalk. Zie foto.

Ik ga er vanuit dat dit niet hoort. Ik mag toch minimaal verwachten dat na het plaatsen alles vocht dicht is? Ik begrijp dat er nog afgetimmerd moet worden maar dat gebeurd pas begin maart. Wie heeft er soortgelijke ervaringen na het plaatsen van een dakkapel?

[Voor 40% gewijzigd door ml002 op 01-02-2023 09:14]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:18
Er is geen foto zichtbaar

maar in het algemeen als de binnenkant niet afgewerkt is krijg je condens. Ik snap ook eigenlijk niet dat ze het zo blijven verkopen, het is gewoon een half product dus werkt het nog niet naar behoren. En dat aan mensen die er helemaal niets van snappen.

ok, dit is anders dan het leek, is dit niet gewoon een lekkage op de hoek van de dakkapel?

[Voor 27% gewijzigd door twain4me op 01-02-2023 09:22]

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:32
Ik zie de foto's wel.

Kan inderdaad gewoon 'huisvocht' zijn dat beslaat tegen de open constructie. Maar om eerlijk te zijn vind ik het wel extreem ogen daarvoor.

Heb je wat betere overzicht foto's? Bouwtekening misschien? Wat voor isolatie is er gebruikt, ik zie steenwol? Zijn er ook PIR of XPS platen gebruikt?

• ml002
twain4me schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:16:
Er is geen foto zichtbaar

maar in het algemeen als de binnenkant niet afgewerkt is krijg je condens. Ik snap ook eigenlijk niet dat ze het zo blijven verkopen, het is gewoon een half product dus werkt het nog niet naar behoren. En dat aan mensen die er helemaal niets van snappen.
Thanks voor de reply, inmiddels zijn de foto's zichtbaar? :)

Eens ja, ik heb er weinig verstand van en het word nog afgetimmerd door een timmerman maar ik had toch wel minimaal verwacht dat het waterdicht zou zijn. Ik ben nog in gesprek met het bedrijf.

• Muldert
Overigens ziet het geheel er rommelig uit. Het was geen prefab kapel, of wel?
Erg enthousiast met PUR geweest.. :-)

• ml002
Muldert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:19:
Ik zie de foto's wel.

Kan inderdaad gewoon 'huisvocht' zijn dat beslaat tegen de open constructie. Maar om eerlijk te zijn vind ik het wel extreem ogen daarvoor.

Heb je wat betere overzicht foto's? Bouwtekening misschien? Wat voor isolatie is er gebruikt, ik zie steenwol? Zijn er ook PIR of XPS platen gebruikt?

• ml002
Muldert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:25:
Overigens ziet het geheel er rommelig uit. Het was geen prefab kapel, of wel?
Erg enthousiast met PUR geweest.. :-)
Ja de PUR is rijkelijk aangebracht, het is wel een Prefab dakkapel.

• twain4me
misschien kan je de volgende keer in 1 keer alle foto's plaatsen... :+

ik zie hoe dan ook wat problemen met dampremende afwerking wat condens kan veroorzaken. wat is de opbouw van het platte dak? zo te zien is dit geen warm dak, waardoor ik mij eigenlijk altijd zorgen ga maken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Wat is de temperatuur van het oppervlak waar het tegenaan condenseert?

Die dakaansluiting zou ik in de gaten houden (met vochtmeter dagelijks meten, dagen met regen bijhouden), want dat heeft iets weg van lekkage.

Verder zou ik een provisorische vensterbank (plank) plaatsen om te bevestigen dat het echt vocht is dat van boven erop drupt. Indien dat het geval is heb je een koude brug (houten balkjes?).

Uiteindelijk is het logisch dat vocht ergens condenseert en dat is ook niet zo heel erg. Waarschijnlijk verwarm en ventileer je ook te weinig.

• Muldert
ml002 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:13:
Als ergste plek(ken) is het vocht onder het vensterbank in het dak. Daar komt het vocht door de dampfolie heen en valt op het isolatiemateriaal.
Ok de eerste vochtvlek, uit je eerste foto:
Als ik het goed begrijp ligt er dus een steenwol pak als dakisolatie (schuin dak) en condenseert het tegen het dakbeschot aan.
- Zit er nog meer isolatie bóven dak dakbeschot? Dus tussen het steenwol en de dakpannen? Dan zou de condensatie kunnen komen door teveel dampopen isolatie aan de binnenkant tegenover te weinig dampdichte aan de buitenkant. Dat lijkt dus een futiele isolatiestrategie, en geen probleem met de dakkapel
- Als er niet meer isolatie zit, is het logisch dat het daar condenseert omdat de warme vochtige lucht van binnen gewoon naar het dakbeschot toe kan. Dat dakbeschot is koud (want ongeïsoleerd) en zal condenseren. De afwerking van de steenwol moet tochtdicht aansluiten op de onderkant van het raam. Slecht isolatiedetail maar dat kan dus gerepareerd worden.
- Het zou ook lekkage kunnen zijn, omdat het recht onder de onderzijde van het raam zit. Benieuwd naar een tekening van hoe ze de detaillering aan de buitenkant (overgang in het schuine dak) hebben gedaan.
Daarnaast is er bij de aansluiting met het dak ook condensatievorming zie foto.
Foto 2:
Eigenlijk hetzelfde verhaal. Vocht tussen isolatie en dakbeschot is a) lekkage b) te weinig of geen externe dakisolatie icm slecht isolatiedetaillering
En als laatste zit er vocht/druppels op de schroeven die geplaatst zijn onder het kozijn op de houtenbalk. Zie foto.
Foto 3:
Lastig te zien. Het lijkt alsof die schroef een verbinding is in de hoek van het kozijn, maar dat er geen isolatie (zijkant van de dakkapel) doorloopt tot die hoek? En dus ook geen originele dakisolatie erachter zit? Dan zou dat een enorme koudebrug zijn omdat er geen isolatie zit. Again, benieuwd naar detailtekeningen als je die hebt.
Ik ga er vanuit dat dit niet hoort. Ik mag toch minimaal verwachten dat na het plaatsen alles vocht dicht is? Ik begrijp dat er nog afgetimmerd moet worden maar dat gebeurd pas begin maart. Wie heeft er soortgelijke ervaringen na het plaatsen van een dakkapel?
Ja en nee. Casco betekent wind- en waterdicht. Water dat van buiten naar binnen komt is uit de boze, dus lekkage is hun probleem ja.
Als het condens zou zijn (warme vochtige lucht dat van binnen komt en beslaat tegen het koude dakbeschot) zou je dat moeten kunnen oplossen in de afwerkfase, maar ik vind het heel erg flinke vochtvlekken. Zou alleen kunnen als je het daar heel vochtig en warm is (wasmachine en droger in de buurt?) en we hele koude weken hebben gehad.

Anders lekkage, of een condensatie probleem wat al veel ouder is maar nu aan het ligt komt (en dus tijd heeft gehad om op te hopen.
Lekkage is simpel uit te sluiten, dat heb je niet als het een paar dagen niet regent. Dus in een droge week even droogföhnen en dan met een vochtmeter bijhouden of het droog blijft.

[Voor 36% gewijzigd door Muldert op 01-02-2023 11:36]

• ml002
Het bedrijf dat de dakkapellen geplaatst heeft is langsgekomen en ze hebben ontdekt dat de loodslabben (geen lood in ons geval) niet vast zaten. Daar kwam waarschijnlijk ook het water vandaan. Daarnaast zijn er extra schroeven geplaatst en is er nog meer pur gebruikt.

Wat betreft dat aansluiting van het dak van de dakkapel met het originele dak, daar dient een folie geplaatst te worden met isolatie daaronder. Alleen geven zij aan dat onze timmerman dat moet gaan doen.

Ik hou het in ieder geval even in de gaten hoe het komende dagen ontwikkeld...

• Muldert
Ok dat verklaart wel eea. PUR is niet waterdicht trouwens dus let daar op.

Lijkt mooi, maar PUR is een bouwproduct, heeft niets met vocht of isolatie te maken.

Succes!

• ml002
Muldert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:58:
Ok dat verklaart wel eea. PUR is niet waterdicht trouwens dus let daar op.

Lijkt mooi, maar PUR is een bouwproduct, heeft niets met vocht of isolatie te maken.

Succes!
Wat jij aangeeft is dus dat het valt of staat met de afwerking die binnenkort gaat plaatsvinden? Het is nog altijd aan het condenseren op sommige plekken door koudebruggen.

• Muldert
ml002 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:00:
[...]

Wat jij aangeeft is dus dat het valt of staat met de afwerking die binnenkort gaat plaatsvinden? Het is nog altijd aan het condenseren op sommige plekken door koudebruggen.
Even onder voorbehoud van een hoop aannames, maar ik denk dat het inderdaad koudebruggen zijn die ontstaan omdat de isolatie onderbroken is (dak opengemaakt) en nog niet afgewerkt/hersteld is.

Als dat inderdaad zo is, zou het goed moeten komen wanneer de isolatie netjes afgewerkt wordt. Ik zou dat eigenlijk in 2 aparte stappen doen.

- Isolatie aansluitingen afmaken
- Controleren of probleem is opgelost
- afwerken/dichtmaken/timmerwerk

• ml002
Muldert schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Even onder voorbehoud van een hoop aannames, maar ik denk dat het inderdaad koudebruggen zijn die ontstaan omdat de isolatie onderbroken is (dak opengemaakt) en nog niet afgewerkt/hersteld is.

Als dat inderdaad zo is, zou het goed moeten komen wanneer de isolatie netjes afgewerkt wordt. Ik zou dat eigenlijk in 2 aparte stappen doen.

- Isolatie aansluitingen afmaken
- Controleren of probleem is opgelost
- afwerken/dichtmaken/timmerwerk
Alleen hoe kun je dan condensvorming voorkomen op de aansluiting van het kunststofkozijn op de houtenbalk:

Bedoel dus die naad tussen kozijn en houtenbalk

• twain4me
hout is in basis geen koude brug. als daar echt condens is gaat er meestal iets niet goed in je ventilatie. hoe dik is dat hout? komt het vocht toevallig niet uit je kozijn of als alternatief onder je kozijn door? (zal niet de eerste keer zijn dat de afwatering verkeerd zit)

edit: op 1 van de detailfoto's zie je water op de glaslat liggen.. ik zou wat meer stoken en meer ventileren daar, er zit denk ik gewoon heel veel vocht in de ruimte, dat moet er even uit. en dus even de ventilatie nalopen daar (wat is er voor ventilatie aanwezig?)

[Voor 37% gewijzigd door twain4me op 10-02-2023 20:16]

• Muldert
Nee, de isolatie zorgt ervoor dat de warmte ín je kamer blijft. Dus de warme lucht bereikt die balk niet, en kan dus niet condenseren.

Nogmaals, puur mijn theorie :)

Condens is warme lucht die een koud oppervlak raakt. Dus óf dat oppervlak opwarmen, óf de lucht tegenhouden.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:35
Geen bovenslag?

• twain4me
Muldert schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:00:
Nee, de isolatie zorgt ervoor dat de warmte ín je kamer blijft. Dus de warme lucht bereikt die balk niet, en kan dus niet condenseren.

Nogmaals, puur mijn theorie :)

Condens is warme lucht die een koud oppervlak raakt. Dus óf dat oppervlak opwarmen, óf de lucht tegenhouden.
Als de luchtvochtigheid hoog genoeg is hoeft de temp van het oppervlak waar het tegen condenseerd niet heel koud te zijn. aanngezien het tegen het dubbelglas condenseerd is het het meest logisch dat de vochtheid hoog is, zo koud is het namelijk niet geweest.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-02-2023 20:21]

• ml002
twain4me schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:18:
[...]

Als de luchtvochtigheid hoog genoeg is hoeft de temp van het oppervlak waar het tegen condenseerd niet heel koud te zijn. aanngezien het tegen het dubbelglas condenseerd is het het meest logisch dat de vochtheid hoog is, zo koud is het namelijk niet geweest.
Ik denk het ook, heb nu een aantal dagen roosters open en stook het af en toe warm op zolder met een kacheltje en heb nu geen condens op de ramen waar het eerst dus volledig nat was. Hopelijk als het straks afgetimmerd is met de juiste isolatie is het voorbij. Uiteraard blijft goed luchten en verwarmen belangrijk. In ieder geval iedereen dank voor de tips!

• ml002
We zijn inmiddels al ver gevorderd met het aftimmeren van de dakkapellen. Wie weet of in de wang van het dakkapel ook dampremmende folie tussen plek 1 en 2 op onderstaande afbeelding verbonden moet worden? Op plek 2 zit in het bestaande dak nu dampremmende folie. Of kan hier gewoon afgewerkt worden zonder extra folie?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee