Vraag

• Jimssolar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-02 16:41
Beste mensen,

Ik wil dus zelf zonnepanelen gaan plaatsen op mijn platte dak, gericht op het zuiden. Na het nodige speurwerk heb ik gekozen voor een paneel van Jinko met 470WP. Daar kan ik er 15 van kwijt op het dak. Hier wil ik echter micro omvormers bij gaan gebruiken zodat ieder paneel maximaal benut is. Echter kan ik niet echt een micro omvormer vinden die die 470WP aan kan. Klopt dit? of kan ik gewoon niet zoeken? Ik heb al contact gehad met Enphase en zij geven aan dat hun micro omvormers maximaal 360W aan kunnen en daarna gaan afclippen. Dat lijkt mij natuurlijk niet wenselijk aangezien ik dan net zo goed een ander paneel kan nemen met minder vermogen.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen of een eventuele andere/betere oplossing hebben!

Als je uitgebreide hulp wilt, graag aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[Voor 7% gewijzigd door septillion op 02-02-2023 12:02]

Alle reacties

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Hier wil ik echter micro omvormers bij gaan gebruiken zodat ieder paneel maximaal benut is.
Want je hebt schaduw?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Jimssolar
misschien alleen bij de laatste rij van het huis wat achter ons staat, verder niet. geen bomen ofzo in de buurt

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:41
Als je geen schaduwen hebt, zou je geen micro-omvormers nodig hebben.

• Jimssolar
Ook niet voor als de panelen wat ouder worden en eventueel verlies in opbrengst hebben? Zoniet, wat voor omvormer moet ik dan gaan gebruiken en moeten er dan ook nog optimizers tussen?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:41
Jimssolar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:14:
Ook niet voor als de panelen wat ouder worden en eventueel verlies in opbrengst hebben? Zoniet, wat voor omvormer moet ik dan gaan gebruiken en moeten er dan ook nog optimizers tussen?
Goedkoopste manier is alle panelen in serie leggen. Nadeel hiervan is dat de hele serie zo efficiënt is als de slechtste in de serie.
Een micro-omvormer zal de veroudering van de panelen niet kunnen voorkomen. De micro-omvormer zorgt er alleen voor dat de opbrengst per paneel wordt afgegeven ipv per serie (string).
Micro-omvormers zet je in wanneer de (verwachte) opbrengst per paneel veel verschilt (door schaduw, andere ligging etc).

• Jimssolar
Dat is duidelijk. Enig idee welke omvormer ik hier dan voor moet/kan gebruiken? En heb ik daar dan ook nog optimizers bij nodig?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor optimizers geld het zelfde als bij micro's. Als je geen schaduw e.d. hebt, voegt het niet veel toe.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Jimssolar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:27:
Dat is duidelijk. Enig idee welke omvormer ik hier dan voor moet/kan gebruiken? En heb ik daar dan ook nog optimizers bij nodig?
Kijk naar een 6-8kW 3 fase stringomvormer van Goodwe, Growatt of Solis. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee