Volgens mij bedoel je dat je hoofdschakelaar en/of aardlekschakelaars geschikt zijn tot 40A.
Je hebt een 1-fase voeding die waarschijnlijk is afgezekerd op 35A.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Even heel grof:
15(panelen)*410(Wp)= 6150 watt 40(ampere)*230(voltage)=9200 watt
35(ampere)*230(voltage)=8050 watt
Dus het zou moeten passen.
Indien je 2x40A op 1x40A zou hebben aangesloten is het mogelijk dat je hoofdzekering kapot gaat voordat er iets in je meterkast afschakelt.
Indien er in de wijk al veel op de fase wordt terug geleverd heb je kans dat je panelen worden uitgeschakeld, daarom is meer fases veiliger. Daar tegenover een 3fase omvormer voor 15 panelen is misschien wat overdreven maar daar weten andere meer van.
Je installateur heeft gelijk en doet het netjes: je mag namelijk niet meer dan 5 kW invoeden op een enkelfase aansluiting, ook al kan dat wel zonder zekeringen op te blazen. De reden is om het net niet te ver uit balans te brengen.
Je zou nog kunnen overwegen een 5 kW enkelfase omvormer te kiezen, dan kan het wel. Dus iets meer panelen dan de omvormer zijn max is. Het verlies voor de momenten dat je panelen meer hadden kunnen opwekken dan die 5 kW, is heel beperkt.
[Voor 13% gewijzigd door Wilke op 02-02-2023 09:36]
@Tazzios Zowaar heeft de panelenboer gelijk. Je mag maar 5kW onbalans maken met terugleveren. Dus tenzij je 6,3kWp op een 5kW omvormer hangt (wat op zich Oost-West bijvoorbeeld wel kan) zal het naar 3-fase moeten. Maar zelfs zou ik alles boven de 4kW altijd over meerdere fases doen, zeker in oudere wijken. Omdat daar te hoge netspanning sneller een ding is.
Zover ik altijd begreep moet je zekering van je zonnepanelen lager zijn dan je hoofdzeker. Dus in dit geval dan een 25A. Dat zorgt voor 25A*230V = 5750 watt.
Kan je afvangen door een omvormer te kiezen die lager ligt dan je zekering aankan.
Indien je 2x40A op 1x40A zou hebben aangesloten is het mogelijk dat je hoofdzekering kapot gaat voordat er iets in je meterkast afschakelt.
Indien er in de wijk al veel op de fase wordt terug geleverd heb je kans dat je panelen worden uitgeschakeld, daarom is meer fases veiliger. Daar tegenover een 3fase omvormer voor 15 panelen is misschien wat overdreven maar daar weten andere meer van.
Nee, het past niet (zonder aanpassing) want zowel de zonnepanelen leveren stroom (ongeveer 27 Ampere), en de netaansluiting (waarschijnlijk 35 Ampere). Als je voldoende verbruikers aan hebt staan kan er dan meer dan 60 Ampere door je groepenkast gaan. Die is er in de meeste gevallen niet op berekend (standaard is 40 Ampere), waardoor je alsnog in de problemen kunt komen. TS heeft overigens een 1-fase aansluiting.
Dus even voor de leek onder ons, ik moet dus inderdaad mijn inkomende omzetten naar fase3. Maar moet ik dan ook een nieuwe groepenkast? Of is het voldoende om een nieuwe groep bij te laten zetten? (Dit doet de installateur)
Denneke,,! schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:41:
Dus even voor de leek onder ons, ik moet dus inderdaad mijn inkomende omzetten naar fase3. Maar moet ik dan ook een nieuwe groepenkast? Of is het voldoende om een nieuwe groep bij te laten zetten? (Dit doet de installateur)
1. Ja, je moet naar 3 fase aansluiting.
2. Ja, anders wordt het een chaotische beunhaas oplossing.
3. Nee, een extra groep gaat niet helpen.
Alternatief is inderdaad om minder zonnepanelen aan te sluiten.
Denneke,,! schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:41:
Vaak wordt dat gelijktijdig gedaan. Is het strikt noodzakelijk? Nee - als er genoeg ruimte in je huidige kast is voor de benodigde extra componenten. In dit geval, een 3-fase hoofdschakelaar, en een 3-fase groep voor de panelen. Dat zou nog net moeten kunnen lukken zo te zien. Maar, vraag dat de installateur. Als het huidige kastje er al 30 jaar hangt (zo ziet het er niet uit trouwens), zou ik het een keer vervangen. Je hebt wel mooi spul hangen in principe (Hager), dit ziet er niet uit als een kast die je sowieso zou moeten willen saneren. Maar zoals hierboven gezegd, de vraag is of je dat allemaal passend krijgt zonder gebeun.
[Voor 4% gewijzigd door Wilke op 02-02-2023 09:50]
Als je besluit om te migreren, doe dan zo snel mogelijk de aanvraag bij de netbeheerder. Vraag naar de doorlooptijd.
Bespreek je wensen met de installateur. Bepaal ook je toekomstige behoefte. Een paar extra groepje kosten meestal niet zoveel.
De installateur moet dan eerst de ombouw doen en plaatst een brug op de hoofdschakelaar. De netbeheerder haalt deze weg als zij hun werkzaamheden uitvoeren.
Je krijgt in elk geval een nieuwe hoofdschakelaar, een driefasengroep voor de zonnepanelen en een driefasengroep voor de kookplaat of het fornuis.
Hmm dus met de kosten voor het veranderen naar fase 3 (300 euro) en eventueel extra aanpassingen in de meterkast bovenop de 1500 euro voor 3 extra panelen (die ik zou leggen voor overcapaciteit). Kom ik uit op ongeveer 1800 euro voor 3 panelen extra. Dat lijkt mij niet rendabel meer?
Hoofdschakelaar vervangen door een 4-polige hoofdschakelaar, de twee bestaande aardlekschakelaars aansluiten op verschillende fasen (hoofdschakelaar), fornuisgroep vervangen door een 3-fasen aardlekautomaat (direkt aansluiten op de hoofdschakelaar) en nog een 3-fasen aardlekautomaat voor de zonnepanelen erbij (idem) en je hele groepenkast is 3-fasen ready voor minder dan 250 euro (Elektramat) ...
Wanneer in de toekomst (warmtepomp, laadpaal ...) je meer ruimte nodig hebt koop je een grotere kast en zet je het hele zwikkie over. Overigens: wanneer de huidige fornuisgroep ook achter de onderste aardlekschakelaar zit is de kast niet helemaal volgens de norm (max. 4 groepen achter een aardlek, zijn er nu 5, 3 gewone groepen en de 2 groepen vd fornuisgroep ...).
Oeps ... weer wat geleerd
Op een enkelfase aansluiting mag je maximaal 5kVA terugleveren. Jij noemde 5050W, close enough.
In alle gevallen zal de meterkast aangepast moeten worden.
Als je enkelfase behoudt zul je natuurlijk een PV groep moeten hebben, maar ook een maximaalstroombeveiliging laten aanbrengen om te voorkomen dat er meer dan 40A door de aardlekschakelaars gaat lopen.
In dat geval wordt de boodschappenlijst:
- 1 aardlekautomaat (of aardlekschakelaar + automaat) 2-polig 25A voor de PV
- 1 automaat 2-polig 40A voor de maximaalstroombeveiliging.
- wat draad en kleinmateriaal.
De kast is zo te zien prima in orde, helemaal vervangen lijkt me onnodig.
De 3-fase tour is wat meer werk. Maar kan alsnog interessant zijn om een paar redenen. Waaronder voorbereiding op de toekomst. Je hebt al een elektrische kookplaat. Maar mocht je in de toekomst ook naar elektrisch rijden (met eigen laadpaal) en/of elektrisch stoken willen loopt het verbruik mogelijk flink op. Dan is een 3-fase installatie al snel raadzaam.
Daarbij zorgt terugleveren voor het stijgen van de netspanning. Boven een bepaalde spanning schakelt de omvormer uit (en lever je dus niks terug). Bij een 3-fase omvormer heb je hier minder last van doordat er minder grote stromen (per fase) lopen. In een wijk met veel PV en/of oude kabels kan dit relevant zijn.
Maar voor een 3-fase installatie kun je eventueel ook een stuk je kast behouden.
- de hoofdschakelaar moet vervangen voor een 4-polige variant.
- je krijgt een 4-polige kracht-aardlekautomaat voor de PV
- Ik zou de kookgroep ook vervangen door een krachtgroep (aardlekautomaat) in deze
- Je hebt geen maximaalstroombeveiliging nodig. Je gaat dan namelijk niet genoeg terugleveren per fase om boven die 40A uit te komen.
- de bestaande aardlekschakelaars en automaten kunnen blijven.
Ja 3-fase is duurder, al kan de schade meevallen doordat een deel prima herbruikbaar is. Maar het is wel toekomstbestendiger
edit:
Voor de visuele impressie:
De oranje omcirkelde componenten zijn nieuw.
Een mogelijke 1-fase variant:
Een mogelijke 3-fase variant:
Bij deze optie zit de kast dus wel vol.
[Voor 18% gewijzigd door timberleek op 02-02-2023 12:20]
bartve schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:55:
Hoofdschakelaar vervangen door een 4-polige hoofdschakelaar, de twee bestaande aardlekschakelaars aansluiten op verschillende fasen (hoofdschakelaar), fornuisgroep vervangen door een 3-fasen aardlekautomaat (direkt aansluiten op de hoofdschakelaar) en nog een 3-fasen aardlekautomaat voor de zonnepanelen erbij (idem) en je hele groepenkast is 3-fasen ready voor minder dan 250 euro (Elektramat) ...
Wanneer in de toekomst (warmtepomp, laadpaal ...) je meer ruimte nodig hebt koop je een grotere kast en zet je het hele zwikkie over.
Overigens: wanneer de huidige fornuisgroep ook achter de onderste aardlekschakelaar zit is de kast niet helemaal volgens de norm (max. 4 groepen achter een aardlek, zijn er nu 5, 3 gewone groepen en de 2 groepen vd fornuisgroep ...).
kast moet sowieso uitgebreid worden, want als je een 3f hoofdschakelaar hebt, 2x alamat, zit je op 12 units breed. Als je de beltrafo er uit haalt, past het precies (met de huidige kookgroep er uit, je houdt dan één unit vrij). Kookgroep telt als één groep, dus mag gewoon.
Ik zou het gelijk goed doen, het dak vol laten leggen en de kast uitbreiden. Past er naast de kast nog een zelfde kast? De Hager Vision kasten zijn heel goed uit te breiden met de juiste componenten.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details