Toon posts:

Hoge luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 11:53
Mijn dochter slaapt op een hoogslaper met als lattenbodem eigenlijk gewoon een plank. Er zitten wat gaten in, maar het is dus eigenlijk gewoon een dikke plank. Hierop heb ik onlangs schimmel ontdekt..niet echt fris en gezond dus.
We hebben ook nog wel eens water in de kozijnen staan, dus het lijkt erop dat we wel een écht vochtprobleem hebben.

Daarnaast staat er standaard in de kruipruimte water (40cm ofzo). In het hele huizenblok. De vloer is geïsoleerd met Tonzon en op het water drijft nu zo'n oranje plastic zeil. Dit is vlak voor afgelopen Kerst gedaan.

Om te kijken hoe erg het is en wat we er aan kunnen doen heb ik luchtvochtigheidsmeters geplaatst op alle kamers door heel het huis.
Wat blijkt: 's ochtends worden we wakker met op alle slaapkamers 65-70%. We stoken niet boven dus temperatuur is nu zo'n 12gr boven.
Beneden in de keuken en woonkamer is het zo'n 55-60%.
De ramen hebben geen ventilatieroosters (nergens in het huis), dus we zetten de ramen overdag op de ventilatiestand in kiepmodus zeg maar. Eerst even een uurtje helemaal op de kiepstand zodat het even goed daalt, daarna op ventilatiestand.
Ook heb ik een luchtontvochtiger gekocht. Ik dacht om de grote piek weg te ontvochtigen en daarna te onderhouden met ventileren. Gistenen heeft die ontvochtiger heel de dag op de kamer van het beruchte matras gestaan. Dit is de plot van de luchtvochtigheid:

Van 9 tot 5 heeft het apparaat staan horren en de luchtvochtigheid naar 35% gekregen. Het is een klein kamertje: 2,5x3m ongeveer.
Wat je ook ziet is hoe snel de luchtvochtigheid weer stijgt. Binnen een paar uur is hij bijna weer op het oude niveau. Momenteel is het 65%.

Is het normaal dat dit zo snel stijgt?
Dat betekent dat ik het bijna niet aangeventileerd krijg en standaard die ontvochtiger moet laten draaien.

Waar komt dat vocht vandaan?
Nog opgebouwd van vóór de vloerisolatie?
Uit de muren? Uit mn kruipruimte?

Specs

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meuzik schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:30:
we zetten de ramen overdag op de ventilatiestand in kiepmodus zeg maar. Eerst even een uurtje helemaal op de kiepstand zodat het even goed daalt, daarna op ventilatiestand.
Houd de ramen 's nachts ook open. Juist dan wordt de waterdamp geproduceerd, dus ook dan wil je het weg hebben.
We stoken niet boven dus temperatuur is nu zo'n 12gr boven.
Hier kon wel eens een deel van het probleem zitten. Je zit onder het dauwpunt, daardoor gaat het een en ander condenseren en heb je water als gevolg. Houd de boel op zo'n 15-17 graden, dan zit je over het algemeen veilig.

Hoe zit het eigenlijk met de rest van de ventilatie in je woning? Wat voor systeem zit er in? Staat het wel aan?

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:19
In ons vorige huis hadden wij een WTW en hadden wij in de winter altijd onze ramen dicht en nooit vocht problemen.

In ons nieuwe huis hebben wij dat niet en hadden wij ook vocht op de ramen staan in de ochtend. Voor ons heeft het volgende gewerkt:

Vaker en langer ramen open zetten, helaas heb je geen ventilatie roosters dus zal je toch op minimaal 1 plek altijd een raam op ventilatiestanden moeten zetten. Als je weg bent van huis kan je natuurlijk wel alles dicht zetten.

Daarnaast scheelt meer stoken ook, warme lucht kan meer vocht bevatten en minder kans op neerslaand vocht op koude plekken.

Zet ook tijdens het koken altijd afzuigkap aan en eventueel een raam open.

Droog je was op wasrekjes? Ook dat zorgt voor veel vocht in huis dus dan ook weer goed ventileren.

Tijdens douchen raam open en afzuiging aan op maximale stand (3 bij ons)

Wij hebben ook standaard de afzuiging van ons huis op stand 2 staan als we thuis zijn.

Kortom alles in je macht doen om vocht uit je huis te krijgen en te vervangen door verse buitenlucht.

Last FM

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-03 12:39
Het is redelijk normaal dat de luchtvochtigheid weer stijgt. De droge lucht in de kamer vermengt zich weer met de vochtige lucht uit de rest van het huis.
Overigens is een luchtvochtigheid van 35% te droog. Voor mensen is de ideale luchtvochtigheid tussen de 40 en 60%.
Ik heb in huis ook een ontvochtiger voor de winter, die staat bij mij naast het droogrek.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:34
Vergeet ook niet dat het op moment erg vochtig buiten is. Dat werkt ook niet mee.

Het sleutelwoord is stoken en ventileren

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-03 09:35
12 graden is te koud, zeker in combinatie met weinig ventilatie. Bedenk ook dat je niet alleen ventileert voor het vochtgehalte, maar ook voor de luchtkwaliteit (oa CO2). Een ontvochtiger doet daar niks aan.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Meuzik de temperatuur verhogen van 12 naar 15 graden alleen gaat niet helpen, ventilatie is ook belangrijk anders verplaats je alleen je vocht problemen.

Schimmel zou ik wel weghalen.

Houd je wel rekening houden dat: Als mens produceer je 2 Liter vocht per dag, + huisdieren + koken + douchen + kleding drogen (in huis)

- heb je natuurlijke of mechanische ventilatie, (of een wtw)
- hoe oud is het huis
- heb jij of vorige bewoners geisoleerd ? bv spouwmuur & dak isolatie
- kijk ook of je sporen van lekkage kan vinden (onzichtbare vocht opbouw? ?)

De ruimtes die zoiezo afzuiging moeten hebben zijn "natte ruimtes": WC, keuken en badkamer meestal is "natuurlijke" ventilatie (zonder een ventilator) voldoende tenzij je geisoleerd hebt dan verander je de "settings" en moet je compenseren.

In principe heb je een bepaalde lucht ventilatie (m3) per moment van de dag nodig afhankelijk van de vochtproductie

Tja vanalles

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54
De actuele luchtvochtigheid buiten is nu circa 90% bij 8 graden, dan is 70% binnen bij 12 graden eigenlijk nog soort knap. Je gaat dit zonder stoken niet lager krijgen, je kan namelijk niet tegen de wetten van thermodynamica in gaan. Zodra je de ontvochtiger uit zet, komt er gewoon weer direct vochtige lucht van buiten naar binnen stromen.

Ik denk niet dat dit uit de kruipruimte komt. Met een betonnen vloer is dit goed afgesloten van elkaar, zeker met nog lagen folie ertussen. In mijn geval heb ik ook enkele cm water staan in de kruipruimte, maar is de luchtvochtigheid zo rond de 40 tot 45% bij circa 20 graden. Dit komt mede doordat ik nog niet in die woning woon (verbouwing) en er dus weinig vocht wordt geproduceerd in de woning, zo zie je ook wat het effect is van 'leven' in een woning.

[Voor 40% gewijzigd door frennek op 02-02-2023 09:12]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
stoken en ventileren is het enige wat echt kan helpen.

• Meuzik
Het huis is uit 1974. (nog) Geen spouwmuur isolatie. Geen mechanische ventilatie. Geen ventilatieroosters, boven niet en beneden niet. We moeten het dus echt sturen met de ramen open/dicht/ventilatiekiepstand.

De gemeten sensorwaarden (temp en luchtvochtigheid) reken ik in mn Homey om naar een absolute luchtvochtigheid in gram water per m3 lucht. Wanneer 80% van deze waarde lager is dan de absolute luchtvochtigheid van buiten (waar ik ook een sensor heb hangen) heeft het imho nut om te ventileren.

Op een dag als vandaag zie je dus inderdaad ook dat het geen nut heeft om te ventileren. De buitenlucht bevat 7gr/m3 water en binnen ook. Alleen is de luchttemperatuur buiten lager, dus boer je achteruit. (correct me if i am wrong).

Gisteren heb ik dus de RH op 1 kamer laten zakken naar 35%, puur om eens te testen wat er gebeurd, Ik dacht de boel dus best even afgeblust te hebben zeg maar. Ik begon op RH 63% en 7gr/m3 en eindigde op 37% en 4.6gr/m3. Na het uitzetten van de ontvochtiger zat ik binnen 2.5 uur al weer op 6.3gr/m3 en 52%.

Zonder dat er iets in die kamer gebeurde. Niemand was binnen, deur dicht, raam dicht.

Ik vraag me dus af of dat normaal is zeg maar. Of is er ergens nog een hoop vocht waar ik niet van af weet?

Op de slaapkamers stoken heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Moet er eigenlijk ook niet aan denken om zo warm te slapen. Doen mensen dat echt?
Ik zal het van het weekend eens naar 15gr stoken, kijken wat er gebeurt....

Specs

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45

Creesch

bla bla!

Wat blijkt: 's ochtends worden we wakker met op alle slaapkamers 65-70%. We stoken niet boven dus temperatuur is nu zo'n 12gr boven.
Beneden in de keuken en woonkamer is het zo'n 55-60%.
Houd er even rekening mee dat je het hebt over relatieve luchtvochtigheid. Het percentage is namelijk gebaseerd op de totale hoeveelheid vocht die de lucht kan vasthouden bij een bepaalde temperatuur.
Koelere lucht kan in totaal minder vocht vasthouden dus zal bij een gelijke absolute luchtvochtigheid uitkomen op een hoger percentage.

De aantallen die je hier noemt zijn in absolute termen ongeveer gelijk als ik er even van uitga dat beneden de temperatuur rond de 20 graden is. Daarnaast is 55-60% nog binnen de marge van 40-60%. Het zit dus wel tegen de rand aan maar is niet direct problematisch.

[Voor 11% gewijzigd door Creesch op 02-02-2023 09:32]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sypie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:43:
[...]
Houd de ramen 's nachts ook open. Juist dan wordt de waterdamp geproduceerd, dus ook dan wil je het weg hebben.
Met deze temperaturen? Het is nu al vrij koud bij ons op de slaapkamers.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Meuzik
Creesch schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Houd er even rekening mee dat je het hebt over relatieve luchtvochtigheid. Het percentage is namelijk gebaseerd op de totale hoeveelheid vocht die de lucht kan vasthouden bij een bepaalde temperatuur.
Koelere lucht kan in totaal minder vocht vasthouden dus zal bij een gelijke absolute luchtvochtigheid uitkomen op een hoger percentage.
Yep, noted. Zie ook mijn reply betreffende de omrekening hierboven.
Marzman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:31:
[...]
Met deze temperaturen? Het is nu al vrij koud bij ons op de slaapkamers.
Ik zou het persoonlijk niet zo erg vinden, maar degene die naast me ligt geeft geen toestemming... O-)

Specs

• Meuzik
Ik ben ook een beetje bang dat wanneer ik mijn spouwmuren ga laten isoleren, dat het nóg lastiger wordt om het te controleren...
Het wordt dan misschien wel iets warmer wat de RH ten goed komt, maar toch...

Specs

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het normaal is als je de kamers niet verwarmd, ik heb een woning uit '71 en hetzelfde. Ik heb vorig jaar de spouwmuren laten isoleren, het effect is dat ramen nu weer iets sneller beslaan (HR+(+?)) omdat de vocht de koudste plek zoekt. Maar ik denk dat het eerder iets makkelijker te controleren is (ietsje warmer dus minder snel vochtproblemen).

Zelfs in de badkamer heb ik geen mechanische ventilatie, ik wil dat wel gaan maken. Er zit al een ventilatieschacht in het dak ik denk dat het niet zo ingewikkeld moet zijn hier een fan in te plaatsen. De kruipkelder kan ook vochtig worden bij ons, huis staat op kleigrond en we zitten niet in een overstromingsgebied maar er wel redelijk dicht bij (2 a 3 straten, dus het grondwater zal soms wel hoog staan).

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 02-02-2023 09:44]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:36
Het dauwpunt is het grootste probleem voor nu. En dus eigenlijk ook het gebrek aan ventilatie.

Ik ben bang dat we veel meer schimmeltopics gaan zien. Ik hoor het euvel links en rechts van me ineens vaker opduiken.

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 16:06
Hier ook veel last van vocht, in een appartement uit 1965. Geen roosters, badkamer zonder raam midden in het huis en was moet deze dagen binnen drogen. Heb een aardig schimmelprobleem, wat ik nu aan het oplossen ben met een ontvochtiger.

Ik zie zelf de vochtigheid ook vrij rap weer terug springen, maar wat ik ook zie is een badkamer die met een half uurtje weer droog is en de was droogt velen malen sneller. Scheelt dus vrij veel vocht en hopelijk ook schimmel. Als ik ventileer (dwz, alle warme lucht maar gewoon naar buiten gooi) en daarna de boel weer warm stook, zie ik bar weinig gebeuren met de vochtigheidsgraad, best frustrerend.

Wat betreft dat bed, is het denk ik beter om hem te upgraden naar een echte lattenbodem. Een matras neemt nu eenmaal best wat vocht op bij het slapen, en betere toegang voor verse lucht gaat zeker helpen.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:23
Wij hebben ook een oudere woning. Wat bij ons geholpen heeft is:

- Zoveel mogelijk wasdroger gebruiken ipv ophangen.
- Radiatoren iets open houden.
- Slaapkamer raam s'nachts op een kier
- Badkamer iedere ochtend helemaal droog maken met trekker / handdoek en daarna goed ventileren.
- Koken met afzuiging aan en deksel op pannen

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Meuzik schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:29:
Het huis is uit 1974. (nog) Geen spouwmuur isolatie. Geen mechanische ventilatie. Geen ventilatieroosters, boven niet en beneden niet. We moeten het dus echt sturen met de ramen open/dicht/ventilatiekiepstand.
Check
Heb je de directe buren al eens gevraagd of ze lekkage sporen zien oid of een vocht probleem hebben?

Hoe ventileer je het vocht van de badkamer / keuken dan ? (raam open gok ik)

Als je gaat isoleren (spouwmuur) ga je inderdaad het probleem nog erger maken.

Voor ventilatie heb je per x oppervlakte een hoeveelheid luchtverversing nodig, warme lucht voert vocht beter af dan (erg) koude lucht.

Met je raam open verlies je bv 50 tot 100% warmte, (ventilatie type A ???)

ventilatie type BWel buis vanuit keuken/berging/wc/badkamer maar geen actieve ventilator oid. ventilatie roosters nodig!

Ventilatie type CMet mechanische ventilatie is dat 25% of minder
150,- voor een mechanische ventilatie doos (exclusief buizen)
25 tot 50 euro (met 0,65 cent per m3 gas en "koude dagen") aan verlies aan warmte
Ventilatie roosters nodig!

Ventilatie type D Een wtw is zuiniger maar je moet ook nog de terugblaas buizen enzv meenemen en dat moet wel kunnen in je huis

Overgens ik zeg niet welke ventilatie (A-D) beter/slechter al dan niet financieel is .. er zijn ook tussenwege/hybride natuurlijk ..

Trouwens ik zou niet 1 of 2 meters neerhangen maar meer = beter .. probeer een overzicht te krijgen

Tja vanalles

• naftebakje
  • Laatst online: 17:23
Idealiter plaats je ventilatie type D en stel je thermostatische kranen op de radiatoren in de slaapkamers in op 16°C (weinig energieverbuik maar haalt in normale omstandigheden alle risico op condens weg); dan staat je je ventilatie helemaal op orde (propere gefilterde voorverwarmde=relatief drogere lucht naar binnen, vuile lucht continue afgevoerd, geen koude trek van raamroosters, geen geluid van buiten door raamroosters naar binnen).
Type C ventilatie is wat eenvoudiger aan te leggen en is goedkoper (alhoeel, als je de raamroosters dus nieuwe ramen meerekent, het minder comfort, de grotere warmteverliezen). Ook heeft deze minder drogend effect.
Gezien de leeftijd van je huis en de natte ondergrond: heb je niet ook last van optrekkend vocht? Doorgaans zal de pleister op de muren dan onderaan los komen en bol staan; je kan relatief eenvoudig gaten maken en product in de binnenmuur inbrengen die een vochtbarriëre vormt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Meuzik
vso schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Check
Heb je de directe buren al eens gevraagd of ze lekkage sporen zien oid of een vocht probleem hebben?

Hoe ventileer je het vocht van de badkamer / keuken dan ? (raam open gok ik)

Als je gaat isoleren (spouwmuur) ga je inderdaad het probleem nog erger maken.
In de badkamer zit een 100mm ventilator. Deze doet 95m3/uur. Ik hoop deze van het weekend te vervangen voor een 150mm 280m3/uur. Tijdens en na het douchen gaat het raam open.

De keuken is open naar de woonkamer. Het enige wat we daar hebben is een afzuigkap en een klapraam.

Momenteel heb ik in iedere ruimte een afzonderlijke RH meter hangen, dus kan het aardig monitoren gelukkig.

Is het überhaupt mogelijk om achteraf ventilatie bij te bouwen? Dat is toch een behoorlijk buizensysteem of zie ik dat verkeerd?

Specs

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:34
Meuzik schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:29:

Ik vraag me dus af of dat normaal is zeg maar. Of is er ergens nog een hoop vocht waar ik niet van af weet?
Vocht zit niet alleen in de lucht maar in allerlij soorten materialen. Hout/stenen/stoffen.
Dat ademt allemaal uit zodra de luchtvochtigheid laag is.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 23:21
maar begrijp ik het goed dat de kamer waar je kind slaapt een graad of 12 is? Bedoel is dat niet te laag? Denk ook meteen je probleem is gewoon ongezond zo een lage temperatuur in huis.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Meuzik schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:12:
[...]

In de badkamer zit een 100mm ventilator. Deze doet 95m3/uur. Ik hoop deze van het weekend te vervangen voor een 150mm 280m3/uur. Tijdens en na het douchen gaat het raam open.
bezinnen voordat je begint, wat is je winst/verlies ?

3x meten 1 x zagen gaat hier wel erg letterlijk op lees je eerst in wat je opties zijn dus !!!

ik zou een 100mm/125mm vochtgestuurde pakken met variable snelheid en ingebouwde terugslagklep (als de ventilator stilstaat/langzaam draait geen koude tocht naar binnen)
De keuken is open naar de woonkamer. Het enige wat we daar hebben is een afzuigkap en een klapraam.

Momenteel heb ik in iedere ruimte een afzonderlijke RH meter hangen, dus kan het aardig monitoren gelukkig.
d:)b
Is het überhaupt mogelijk om achteraf ventilatie bij te bouwen? Dat is toch een behoorlijk buizensysteem of zie ik dat verkeerd?
kwa buizen tja, als je keuken, badkamer, en zolder in 1 lijn liggen hoef je alleen een "koof" te maken in de badkamer bv en op zolder, spiro is 100mm/125mm rond en je hebt ook rechthoekige met zelfde volume.. ik zou zelf voor rond gaan omdat je er een borstel doorheen kan halen enzv. vierkant is wellicht lastig.
en iemand moet het dak op om paar dakpannen oid te vervangen. het is wellicht niet ideaal / wenselijk.
ik pak het zelf nu mee in de verbouwingen, heb je net nieuw is het zuur ..maar heb je verbouwingen wensen in de toekomst dan kan je het nu zo goed mogelijk doen en later "af maken"

Je uitdaging zit eerder in je aanvoer (roosters aanbrengen) en het gat op de badkamer kan bv dicht ipv groter en beter.

Maar wat je eerst wilt weten is hoeveel lucht verplaatsing je voor je huis nodig hebt, (min/max)

Voor nu tja paar "action" plastic passieve lucht ontvochtigers om het ergste weg te halen voor de paar maanden geeft je wel wat tijd om rustig je opties na te denken. tot de herfst/winter eind van het jaar .. tenzij het erg natte bedoeling word deze zomer..

ik heb bv een Itho-daalderop MV box met een Itho Daalderop - open source wifi control add-on module paar tientjes add-on .. die RV gestuurd kan doen als je domotica meuk wilt doen. 125,- (mv box) + 30? (add-on) is niet echt de wereld aan kosten .. je zal meer tijd/moeite hebben met de buizen.

wtw heb je ook met ontvochtigs opties .. maar persoonlijk vind ik het niet rendabel / praktisch in kosten en baten. naast de eventuele extra pijp-werk dat nodig is (je hebt ook stand-alone oplossingen)

Zoek even op ventilatie systeem + "theo" in GOT zijn posts zijn best wel verhelderend en daar komt mijn informatie ook deels vandaan *uit geheugen dus*

Tja vanalles

• Meuzik
Figo112 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:59:
maar begrijp ik het goed dat de kamer waar je kind slaapt een graad of 12 is? Bedoel is dat niet te laag? Denk ook meteen je probleem is gewoon ongezond zo een lage temperatuur in huis.
Ik ben niet anders gewend van huisuit eigenlijk...de rijp op de ramen vroeger... :P
We hebben het ook niet koud. Sterker nog, de meiden worden eerder zwetend wakker dan koud. Vandaar ook die matras waarschijnlijk...
vso schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:20:
[...]
bezinnen voordat je begint, wat is je winst/verlies ?

3x meten 1 x zagen gaat hier wel erg letterlijk op lees je eerst in wat je opties zijn dus !!!

ik zou een 100mm/125mm vochtgestuurde pakken met variable snelheid en ingebouwde terugslagklep (als de ventilator stilstaat/langzaam draait geen koude tocht naar binnen)
Nou, ik hoop dat ik het vocht beter afgevoerd ga krijgen. De theorie zegt: LxBxHx10=m3/uur benodigd. Dan zit ik nu met de 100mm veel te laag. Straks met de 150mm wat te hoog, maar gezien de luchtvochtigheid heb ik nu liever overcapaciteit. En inderdaad; mét terugslagklep :)
barry86 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:38:
[...]
Vocht zit niet alleen in de lucht maar in allerlij soorten materialen. Hout/stenen/stoffen.
Dat ademt allemaal uit zodra de luchtvochtigheid laag is.
Mja, das waar. Dan zou ik misschien ook eens mijn muren moeten meten hoe vochtig die zijn. Als álles gewoon aan de hoge kant is, dan heeft een paar uurtjes ontvochtigen inderdaad geen zin.

Specs

• Delorian25
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:39
Wij hebben ook ontzettend veel last van vocht op de ramen(binnenkant) maar alleen als het heel koud is geweest.
Als het BV heeft gevroren is me hele kozijn nat, snap er echt niks van.

Mijn kruipruimte is ook best vochtig, en denk dat het probleem daar vandaan komt?
Heeft dat tonzon doek iets voor jou gedaan? Daar zat ik ook aan te denken...
En eigenlijk ook spouwmuur isolatie maar lees nu dat dat alleen maar averechts werkt?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Meuzik schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:25:
Nou, ik hoop dat ik het vocht beter afgevoerd ga krijgen. De theorie zegt: LxBxHx10=m3/uur benodigd. Dan zit ik nu met de 100mm veel te laag. Straks met de 150mm wat te hoog, maar gezien de luchtvochtigheid heb ik nu liever overcapaciteit. En inderdaad; mét terugslagklep :)
de locatie van afzuigen met gewenste hoeveelheid is wellicht sub-optimaal.

Tja vanalles

• Meuzik
Delorian25 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:58:
Wij hebben ook ontzettend veel last van vocht op de ramen(binnenkant) maar alleen als het heel koud is geweest.
Als het BV heeft gevroren is me hele kozijn nat, snap er echt niks van.

Mijn kruipruimte is ook best vochtig, en denk dat het probleem daar vandaan komt?
Heeft dat tonzon doek iets voor jou gedaan? Daar zat ik ook aan te denken...
En eigenlijk ook spouwmuur isolatie maar lees nu dat dat alleen maar averechts werkt?
Ik heb het idee dat die Tonzon wel een procentje of 10 heeft gedaan, maar is een beetje lastig in te schatten. Ik heb niet heel veel data van vóór de isolatie.
Het is in de woonkamer wel een stuk comfortabeler geworden. De vloer is warmer, de vloerverwarming werkt beter en het koelt veel minder snel af.

Wat betreft de spouwmuurisolatie..dit is wat ik weet. Vroeger op de HTS hebben ze mij altijd geleerd dat een huis zo lek als een mandje is tijdens de lessen warmteleer. Dit is volgens mij ondertussen wel wel een aardig verouderde aanname in de loop der tijd met de nieuwbouw en renovaties/verbouwingen van nu.
Met spouwmuurisolatie krijg je nóg minder lekkage in kieren en spleten die nu eigenlijk ook dienst doen als ventilatie(rooster).

Ik ben er voor me zelf wel uit dat ik eerst die luchtvochtigheid onder controle moet krijgen voordat ik mijn muren laat volblaffen.
Doe je het in omgekeerde volgorde kun je volgens mij nog grotere problemen krijgen.

Specs

• Delorian25
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:39
Goeie tip! Wacht ik daar nog even mee.

Ik denk persoonlijk dat het probleem bij ons in de kruipruimte zit (te slechte ventilatie) en vandaar het vocht naar boven trekt.

Wacht ik na de tonzon even een zomer af voordat ik dan de spouw laat isoleren.

• naftebakje
  • Laatst online: 17:23
Is tonzon zo'n dun velletje aluminiumfolie? Ik geloof er weinig in, veel te weinig compartimenten.
Plak wat platen PIR oid onder de vloer, heel goed afdichten zodat geen vochtige lucht kan doordringen. Of stort alles vol met isobeton. Of als je het aandurft, laat PUR spuiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Meuzik
Vandaag weer van 9.00 tot 18.00 de ontvochtiger op de bovenverdieping aangehad:

Ramen dicht, alle deuren open. Uiteindelijk de RH op een nette 50% gekregen. Maar je ziet, rond een uur of 21.00 weer terug op de 60+. Temperatuur is nu 15gr.
Ventileren heeft door de luchtvochtigheid buiten nu ook weinig nut.
Voelt een beetje als dweilen met de kraan open momenteel....😔

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee