Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 09:55
Hi Tweakers,

In mijn desktop heb ik sinds 5 jaar een setje G.Skill Ripjaws V 2x8GB zitten. Afgelopen november ging één module stuk: het BIOS herkende wel beide modules, maar alleen eentje daarvan was beschikbaar in Windows. Na tests waarbij ik beide modules afzonderlijk testte bleek dus één module (die oorspronkelijk in de tweede slot zat) stuk.
Na een succesvolle RMA heb ik vorige week het nieuwe setje opgestuurd gekregen en geïnstalleerd.

Alles leek te werken tot ik een paar dagen geleden ineens een BSOD kreeg. De afgelopen dagen regelmatig een freeze, BSOD of direct een shutdown van de PC. Dit gebeurt in onregelmatige afstanden, soms binnen 5 minuten, soms na 20.

Gisteren had ik tijd om wat tests draaien (MemTest64 en Windows Memory Diagostics) waaruit bleek dat wederom “tweede” module stuk is.

Ik heb beide modules afzonderlijk in het eerste slot getest, maar het viel me dus op dat nu voor de tweede keer op rij de module die in het tweede slot zat stuk is.
Ik gebruik de standaard BIOS settings en laatste firmware, geen overclock.

Mijn vraag:
Kan het gewoon toeval zijn dat ik uit de RMA een kapot setje heb gekregen? Of kan het tweede RAM-slot eventueel de boosdoener zijn? Op basis van twee gevallen (n=2) is het waarschijnlijk niet vast te stellen, maar misschien heeft iemand hier toevallig ook zoiets gehad.

Dank en groeten,
Malfoi :)

Mijn inventaris:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 79,99€ 79,99
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 47,79€ 47,79
1VoedingenSeasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,78

[ Voor 107% gewijzigd door Malfoi op 01-02-2023 09:33 . Reden: Inventaris aangepast, eesbaarheid ]

www.flickr.com/malvlex

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-08 22:38
Ik heb beide modules afzonderlijk in het eerste slot getest, maar het viel me dus op dat nu voor de tweede keer op rij de module die in het tweede slot zat stuk is.
Dus je hebt ze afzonderlijk getest en ze werken allebei prima in de 1e slot?

Zodra je 2e slot gebruikt werkt je systeem onstabiel.. Ik weet niet of het dan aan je MB ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
grasmanek94 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Dus je hebt ze afzonderlijk getest en ze werken allebei prima in de 1e slot?

Zodra je 2e slot gebruikt werkt je systeem onstabiel.. Ik weet niet of het dan aan je MB ligt?
Ah, mischien toch niet duidelijk verwoord.

Beide modules in slot 1 getest. De module die oorspronkelijk in slot 2 zat was kapot (ook in slot 1).

Wat ik verder bedoelde is dat bij beide sets (de oorspronkelijke én die uit de RMA) die in het tweede slot stuk is (gegaan). Dat kan toeval zijn, maar ik vind het opvallend dat het twee keer na elkaar gebeurt.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:10
toevallig geen ander systeem om ze in te testen?

om het uit te slutien dat de ram wel of niet defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
freaky35 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:00:
toevallig geen ander systeem om ze in te testen?

om het uit te slutien dat de ram wel of niet defect is.
Heb MemTest laten draaien, een half uur lang. De ene module geen fouten, de andere al een hoop memory fouten na 47 seconden en korte tijd later weer een BSOD. Heb vervolgens met één module gewerkt en kon de pc zonder random freeze/BSOD gebruiken, lijkt me dus duidelijk dat die ene RAM module stuk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrqEuMdzFUuZL0rj2CMeixGKYMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjayovNc8E0P8oyzWrJ9T6iC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: oh wacht, je bedoelt om te testen of het aan die tweede mem-slot kan liggen? Nee, heb ik helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Malfoi op 01-02-2023 13:09 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:10
maar je hebt beide sticks neem ik aan in hetzelfde slot getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:30
Of je moederbord slots zijn kapot, of je mobo sloopt ram sticks (volt spikes). Kan daarmee ook nog je PSU zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 22:56
RAM modules zijn de enige onderdelen van de pc waar je levenslang fabrieksgarantie krijgt. Oftewel ze gaan vrijwel nooit stuk.
Malfoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:25:
Afgelopen november ging één module stuk: het BIOS herkende wel beide modules, maar alleen eentje daarvan was beschikbaar in Windows. Na tests waarbij ik beide modules afzonderlijk testte bleek dus één module (die oorspronkelijk in de tweede slot zat) stuk.
Werkte de werkende DIMM zowel in het eetste ook in het tweede slot?

Wat betreft de nieuwe casus zie ik 2 oorzaken:
  1. Het zijn geheugen IC’s gebruikt die niet stabiel lopen met jouw CPU. Welk metk geheugen IC’s kun je in het SPD tabblad zien van CPU-Z. In het programma Thaiphoon Burner kun je nog meer informatie zien over de IC’s zet. Echter verreweg de beste informatie vind je op de sticker zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eS1VBS4x_RD7Ce7V40T0FK6UFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uIS9pTgehKyvUTwhJKW0xpMS.jpg?f=user_large.
    Hierboven zie je rechtsboven onder “warranty void if removed” een getal staan met 8820C staan. Met behulp van google zie je dat het gaat om SK Hynix 8Gb CJR IC’s gaat welke uitstekend lopen met Ryzen. G.Skill heeft echter ook Samsung die’s gebruikt in dit type welke minder stabiel zijn. Als je ze door elkaar mixt is het hek al helemaal van de dam. Geef dus door wat er op de sticker staat.
  2. Een te strak gemonteerde CPU koeler kan problemen geven met de ramsloten op het moederbord. De CPU reseaten kan nog weleens helpen.
Voeding sluit ik uit. Mocht de +3.3 rail niet genoeg spanning leveren krijg je namelijk geen post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
freaky35 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:33:
maar je hebt beide sticks neem ik aan in hetzelfde slot getest?
Ja, heb ik.
pennywiser schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:35:
Of je moederbord slots zijn kapot, of je mobo sloopt ram sticks (volt spikes). Kan daarmee ook nog je PSU zijn.
Dat vermoeden heb ik dus en ik wil weten hoe ik dat kan testen. Ik kan deze sticks wederom RMA sturen en kijken wat de volgende set doet, maar dat duurt dan weer drie weken en vind ik ook niet echt netjes.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Djarune schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:40:
RAM modules zijn de enige onderdelen van de pc waar je levenslang fabrieksgarantie krijgt. Oftewel ze gaan vrijwel nooit stuk.
Daarom lijkt het me ook sterk dat beide sets op dezelfde manier stuk gaan.
[...]

Werkte de werkende DIMM zowel in het eetste ook in het tweede slot?
Poeh, dat heb ik de eerste keer wel getest maar weet het niet meer. Heb het gisteren met de "nieuwe" set niet getest. Kan ik nog wel doen vanavond of morgen.[/quote]
Wat betreft de nieuwe casus zie ik 2 oorzaken:
[list=1]
• Het zijn geheugen IC’s gebruikt die niet stabiel lopen met jouw CPU. Welk metk geheugen IC’s kun je in het SPD tabblad zien van CPU-Z. In het programma Thaiphoon Burner kun je nog meer informatie zien over de IC’s zet. Echter verreweg de beste informatie vind je op de sticker zelf.

[Afbeelding].
Hierboven zie je rechtsboven onder “warranty void if removed” een getal staan met 8820C staan. Met behulp van google zie je dat het gaat om SK Hynix 8Gb CJR IC’s gaat welke uitstekend lopen met Ryzen. G.Skill heeft echter ook Samsung die’s gebruikt in dit type welke minder stabiel zijn. Als je ze door elkaar mixt is het hek al helemaal van de dam. Geef dus door wat er op de sticker staat.
Bij deze nieuwe set is het 8810D. Kan echter niet duidelijk vinden om welke chips het hier gaat.
• Een te strak gemonteerde CPU koeler kan problemen geven met de ramsloten op het moederbord. De CPU reseaten kan nog weleens helpen.
Hm, zou vreemd zijn aangezien ik die niet heb aangeraakt de afgelopen maanden.
Voeding sluit ik uit. Mocht de +3.3 rail niet genoeg spanning leveren krijg je namelijk geen post.
Ok.

Dank alvast voor deze informatie. Ik ga eens een paar stappen checken.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Ik heb trouwens nog een ander RAM stickje liggen (die dienst doet als mijn "reserve"). Wat ik zou kunnen doen is om deze samen met de nog werkende, nieuwe module te plaatsen:

Slot 1: reserve stick (Corsair Vengeance 8GB 2400)
Slot 2: nieuwe, nog werkende stick (G.Skill Ripjaws V 8GB 3200)

Als die G.Skill dan ook stuk gaat weet ik dat het aan slot 2 ligt.

De vraag is, kan ik dat zo testen als niet beide modules hetzelfde zijn. Ik lees verschillende verhalen/meningen over het mixen van verschillende RAM modules.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Malfoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:55:
Bij deze nieuwe set is het 8810D. Kan echter niet duidelijk vinden om welke chips het hier gaat.
Dat zijn single rank 8Gb Samsung C-die IC’s. Prima voor Intel, maar rampzalig stabiel te krijgen voor Ryzen. Pak dus een andere kit. Voor 4 tientjes krijg je het weer stabiel:
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Djarune schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Dat zijn single rank 8Gb Samsung C-die IC’s. Prima voor Intel, maar rampzalig stabiel te krijgen voor Ryzen. Pak dus een andere kit. Voor 4 tientjes krijg je het weer stabiel:
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Dank voor de tip. Vind dit wel interessant.

Hoe kom je aan zulk soort info? :P

Overigens, is dat batch afhankelijk, welk merk chips gebruikt wordt? Want mijn vorige setje Ripjaws (kan nu niet nakijken wat voor code/merk) werkte toch 5 jaar lang zonder problemen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Je kunt trouwens nog een nieuwere BIOS versie proberen. RAM support is over de afgelopen jaren beter geworden met de Agesa updates.
Malfoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:53:
[...]
Overigens, is dat batch afhankelijk, welk merk chips gebruikt wordt? Want mijn vorige setje Ripjaws (kan nu niet nakijken wat voor code/merk) werkte toch 5 jaar lang zonder problemen.
Ja dit type nummer is batch afhankelijk. 5 jaar terug zaten er nog dual rank 4Gb IC’s in en in de afgelopen jaren single rank 8Gb IC’s. Over het algemeen geeft G.Skill RAM geen problemen. Bij Corsair is het over het algemeen veel erger gesteld.

Malfoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:53:

[...]
Hoe kom je aan zulk soort info? :P
Afgelopen 3 jaar heb ik me een beetje verdiept in DDR4 RAM. DDR5 heb ik nog geen kaas van gegeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32
Kan het nog zijn dat de winkel per ongeluk de eerst geretourneerde set heeft teruggestuurd ipv een nieuwe set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
vanaalten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:43:
Kan het nog zijn dat de winkel per ongeluk de eerst geretourneerde set heeft teruggestuurd ipv een nieuwe set?
Nee, helaas. De serienummers op de huidige set zijn anders dan op de RMA gestuurde.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Gisteren nog eens getest:

De werkende module in slot 2 en een uur MemTest64 gedraaid, geen problemen.

Lijkt me dus niet aannemelijk dat het tweede slot de boosdoener is. Helemaal uitsluiten kan ik dat natuurlijk pas als het een week lang zonder problemen zou werken maar daar heb ik de tijd niet voor.

Ik probeer dus gewoon wederom een RMA. Mocht ik met nieuwe (dus derde set) modules weer problemen krijgen, dan lijkt het me duidelijk dat er toch iets mis is met mijn moederbord.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 14:23
Heel interessante topic, aangezien ik net met hetzelfde probleem zit.

Twee keer op rij is er tekens één module die foutmeldingen geeft in Memtest86, nadat het systeem instabiel wordt. Twee keer kan geen toeval zijn, dus ben ik alle geheugenslots nu aan het testen met de andere module die wel nog werkt. Ook BIOS heb ik geüpdatet, wat ik de eerste keer niet heb gedaan, aangezien ik dacht dat ik gewoon pech had met het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
ShaiNe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:44:
Heel interessante topic, aangezien ik net met hetzelfde probleem zit.

Twee keer op rij is er tekens één module die foutmeldingen geeft in Memtest86, nadat het systeem instabiel wordt. Twee keer kan geen toeval zijn, dus ben ik alle geheugenslots nu aan het testen met de andere module die wel nog werkt. Ook BIOS heb ik geüpdatet, wat ik de eerste keer niet heb gedaan, aangezien ik dacht dat ik gewoon pech had met het geheugen.
Interessant inderdaad.

Ik kreeg vrijdag bericht dat de tweede set (eindelijk) op weg is vanuit de RMA. Dus ga die set later deze week even inbouwen en weer wat testjes draaien.

Ben wel een beetje bang voor de mogelijkheid dat er weer fouten optreden. Dan weet ik in ieder geval wel dat het aan mijn systeem/moederbord ligt, alleen wordt het dan wel een duurder grapje.

Dus laten we hopen op dat dit setje gewoon goed werkt. Ik laat het hier nog even weten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:05

DataGhost

iPL dev

Aan beiden: zijn de adressen waar de fouten optreden elke keer hetzelfde of ongeveer hetzelfde? Zo ja, wissel de modules eens om zodat ze alsnog tegelijk in het systeem zitten. Zijn de fout-adressen nog steeds ongeveer hetzelfde, dan is het waarschijnlijk het moederbord of de cpu/geheugencontroller. Veranderen de fout-adressen mee met ongeveer de grootte van een van de modules, dan ligt het waarschijnlijk inderdaad aan die ene module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
DataGhost schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:19:
Aan beiden: zijn de adressen waar de fouten optreden elke keer hetzelfde of ongeveer hetzelfde? Zo ja, wissel de modules eens om zodat ze alsnog tegelijk in het systeem zitten. Zijn de fout-adressen nog steeds ongeveer hetzelfde, dan is het waarschijnlijk het moederbord of de cpu/geheugencontroller. Veranderen de fout-adressen mee met ongeveer de grootte van een van de modules, dan ligt het waarschijnlijk inderdaad aan die ene module.
Noob vraag, maar welke adressen bedoel je precies en hoe kom ik hier achter?

Het wisselen van de modules gaf een heel ander gedrag, dat weet ik wel.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

In memtest86+ zie je duidelijk aangegeven wat de adressen zijn, dat is m.i. ook de test die je hoort te gebruiken. Maar ook op je screenshot zie je "Error at XXXXX", dat is het adres. Dus het is met beide programma's zichtbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 11-04-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
DataGhost schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:03:
In memtest86+ zie je duidelijk aangegeven wat de adressen zijn, dat is m.i. ook de test die je hoort te gebruiken. Maar ook op je screenshot zie je "Error at XXXXX", dat is het adres. Dus het is met beide programma's zichtbaar.
Toen ik zelf mijn screenshot bekeek dacht ik al dat je dat bedoelde. Thanks voor de bevestiging, dan weet ik dat. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@ShaiNe

Heb vandaag nog even een uurtje een test gedraaid. Had ff niet meer tijd, maar geen fouten gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxaxzvJvq8Xasywm-xPzrUFY3Z0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kSGidZd0mCYLV0uPBsCxMwaW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj1FEqA-Gges3uBSM_HtJVcuZCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zuRuywcqILSbh0fOxyDyLSPu.jpg?f=user_large

Wel apart dat ie maar met 4352MB van de 16GB test, of heb ik dat verkeerd?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 14:23
Bij mij bleek uiteindelijk het moederbord de boosdoener. Het heeft dus twee keer de geheugenlatjes om zeep geholpen. Nu een derde test met een ander soort geheugen dat AMD-approved is én een BIOS-update gedaan. Voorlopig geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Malfoi schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:30:
@ShaiNe

Heb vandaag nog even een uurtje een test gedraaid. Had ff niet meer tijd, maar geen fouten gevonden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel apart dat ie maar met 4352MB van de 16GB test, of heb ik dat verkeerd?
Geheugen wat door het OS en applicaties in gebruik is kan niet getest worden. Dus waarschijnlijk had je veel programma's open staan of iets wat veel geheugen gebruikte, of is er een andere reden waarom geen groter gedeelte van het geheugen getest kon worden. Als je wat kapotte bitjes hebt in een in gebruik zijnd gedeelte zal je die kunnen niet terugvinden als fouten. Daarom kan je beter iets als memtest86+ gebruiken, dat is zo klein mogelijk gemaakt zodat een zo groot mogelijk deel van het systeemgeheugen beschikbaar is om te testen.

Ook geeft de afwezigheid van gerapporteerde fouten in een bepaalde eindige tijdsspanne geen garantie dat het geheugen niet kapot is. Fouten hoeven niet consistent voor te komen en kunnen misschien optreden de seconde nadat de test stopt. That said, als je in verschillende testen steeds dezelfde of ongeveer dezelfde adressen langs ziet komen mag je die in de tests erna ook wel verwachten, aangezien dat op problemen in de modules of in het moederbord/geheugencontroller duidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Malfoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:08:
Heb MemTest laten draaien, een half uur lang. De ene module geen fouten, de andere al een hoop memory fouten na 47 seconden en korte tijd later weer een BSOD. Heb vervolgens met één module gewerkt en kon de pc zonder random freeze/BSOD gebruiken, lijkt me dus duidelijk dat die ene RAM module stuk is.

[Afbeelding]

Edit: oh wacht, je bedoelt om te testen of het aan die tweede mem-slot kan liggen? Nee, heb ik helaas niet.
Wil je het zeker weten dan kun je dat ene latje RAM ook in een andere PC testen. EN een goede RAM-test met Memtest86+ duurt met gemak trouwens 24+ uur. Hoe meer RAM je hebt, hoe langer een grondige test duurt. "Gelukkig" komt Memtest86+ in jouw geval vrij gauw met errors. Wellicht een vriend, kennis of familielid waarbij je het RAM kan testen? :)

Het kan daarnaast ook misschien komen door een verschil in de spanning die het RAM krijgt vs wat het RAM nodig heeft? :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-04-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
DataGhost schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:02:
[...]

Geheugen wat door het OS en applicaties in gebruik is kan niet getest worden. Dus waarschijnlijk had je veel programma's open staan of iets wat veel geheugen gebruikte, of is er een andere reden waarom geen groter gedeelte van het geheugen getest kon worden. Als je wat kapotte bitjes hebt in een in gebruik zijnd gedeelte zal je die kunnen niet terugvinden als fouten. Daarom kan je beter iets als memtest86+ gebruiken, dat is zo klein mogelijk gemaakt zodat een zo groot mogelijk deel van het systeemgeheugen beschikbaar is om te testen.

Ook geeft de afwezigheid van gerapporteerde fouten in een bepaalde eindige tijdsspanne geen garantie dat het geheugen niet kapot is. Fouten hoeven niet consistent voor te komen en kunnen misschien optreden de seconde nadat de test stopt. That said, als je in verschillende testen steeds dezelfde of ongeveer dezelfde adressen langs ziet komen mag je die in de tests erna ook wel verwachten, aangezien dat op problemen in de modules of in het moederbord/geheugencontroller duidt.
Eigenlijk vrij weinig andere applicaties. PC opgestart en enkel deze applicatie gestart. Verder ook geen grote achtergronprocessen die lopen. En als ik de test opnieuw start geeft ie een andere hoeveelheid weer (maar uiteraard nooit de volle 16GB).

@CH4OS

Als ik een keer meer tijd heb zal ik Memtest86+ eens draaien. Vooralsnog heb ik geen onverwachte shutdowns of BSODs meer gehad, dus laat ik het maar even zo. Mochten die weer voorkomen, dan duik ik er wel weer opnieuw in.

Dankjulliwel!

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1