Hoe beginnen met NodeRed en Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 16:22
Ik zoek me ook echt al een paar dagen een ongeluk om gewoon een simpel voorbeelt te vinden om vanuit NR lichten aan te sturen en ik vind echt wel simple flows maar heb geen idee wat ik zou moeten invullen in de nodes.
ik heb 2 nodes toegevoegd en zie dus in de state_changed_input_boolean wel netjes de status binnen komen maar mijn callservice naar domain :light"En de betreffende lamp doet niets

Het zal net als met een aantal andere zaken zijn dat als je het door hebt het ineens simpel is maar die eerste stap:S
En ook als ik uitgereid zouk naar beginnenr tutorials lijken die niet te klopem
OA deze zag er veel belovend uit maar alleen het eerste voorbeeld klopt bij mij. Het tweede voorbreeld kloppen de schermen al niet meer en krijg ik jet niet werkend.

Ik heb ook geprobeerd om met debug te kijken wat er gebeurt maar daar zie ik niets .
Is er een manier waarmee ik kan zien wat er tussen de nodes gebeurt?
Ik heb debug nodes ingevoed maar daar zie ik niets

onderhand begin ik me een beetje stom te voelen:S
Weet er iemand een soort simpel voorbeeld waar het uitgelegd wordt hoe ik bijvooebeeld een lamp kan aan doen vanuit Dode red?

[ Voor 8% gewijzigd door mrbert op 31-01-2023 21:02 ]

mrbert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Al het begin is moeilijk ... het word lastig als je geen informatie geeft wat je nu eigenlijk hebt staan. recente filmpjes op YT bv (2022 oid)

Probeer eerst een via developer (mode) in HA een lamp aan en/of uit te doen.
state/service oid --> lamp aan.

Dan de volgende "flow" en 'nodes" in NR naspelen wat je in developer(mode) deed

"inject" het bericht "on" --> device (lamp) in HA

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dank voor je antwoord ik probeerde al plaatje te delen maar dan moet het denk ik eerst ergens uploaden?
IK heb dus wel onderhand iets werkend met inject node een een call servie light_ turn_on.
Ik heb eigeliijk geen idee hoe ik dit soort dingen in youtube zou moeten laten zien.
Ik kan nu met de inject node wel dat licht toggelen.
ik had al met succes in developper gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrbert op 31-01-2023 21:24 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Je kan de export functie gebruiken en die tussen code tags plaatsen.

maar wat wil je hierna doen dan ? gezien het je lukt heb je een suc6 te pakken.

btw probeer voordat je post even de grammatica controle te gebruiken van je browser.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
ja da
code:
1
t eerste succes heb ik :)
En dat na 2 dagen proberen en terwijl ik het niet mere verwachtte.
code:
1
[{"id":"cdb45ce2cb3823b8","type":"server-state-changed","z":"11ad4ca1edecbc85","name":"","server":"b62cc5f5.7d4ab8","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"input_boolean.vakantie","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"true","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":false,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"true","valueType":"bool"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":230,"y":200,"wires":[["ef5b9aaad6508aad","b87f38d2fb1eb90e"],[]]},{"id":"ef5b9aaad6508aad","type":"debug","z":"11ad4ca1edecbc85","name":"debug 3","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":500,"y":80,"wires":[]},{"id":"b87f38d2fb1eb90e","type":"api-call-service","z":"11ad4ca1edecbc85","name":"","server":"b62cc5f5.7d4ab8","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.woonkamer"],"data":"","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":670,"y":220,"wires":[[]]},{"id":"b62cc5f5.7d4ab8","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

Ik moet bekennen dat de code niet erg leesbaar is,
Ik heb de configuratie van de switch even als capture bijgevoegd. Mogelijk is dat makkelijker. De uitgang van de switch koppel ik met een wire de call naar de lamp. Want ikheb het geoeld dat ik daar iets niet goed doe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2_BX3EFktX8aKH-HpYjvfdFNxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vII5N0J3hL5nThgYCSL1Aydi.jpg?f=user_large

mrbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Out of the box vraag, waarom wil je het met NodeRed doen?

Het is niet zo dat NodeRed eenvoudiger is dan HA Automations. Andersom zeker ook niet! Maar het is een kwestie van voorkeur. NodeRed is logischer als je al gewend bent aan flows. Maar anders zou ik zeker gewoon eerst HA Automations proberen. Dat is immers ook de native oplossing binnen HA voor en "automatiseren probleem". Pas als dat niet bevalt zou ik dan eens kijken of NodeRed bevalt. Als zowel HA als NR nieuw voor je zijn is het wel een extra grote sprong in het diep om twee nieuwe dingen te leren naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:35:
Out of the box vraag, waarom wil je het met NodeRed doen?

Het is niet zo dat NodeRed eenvoudiger is dan HA Automations. Andersom zeker ook niet! Maar het is een kwestie van voorkeur. NodeRed is logischer als je al gewend bent aan flows. Maar anders zou ik zeker gewoon eerst HA Automations proberen. Dat is immers ook de native oplossing binnen HA voor en "automatiseren probleem". Pas als dat niet bevalt zou ik dan eens kijken of NodeRed bevalt. Als zowel HA als NR nieuw voor je zijn is het wel een extra grote sprong in het diep om twee nieuwe dingen te leren naar mijn idee.
Het zijn idd voor mij beide nieuwe dingen. Ik heb wel eens wat met domoticz gedaan en heb wel wat geprogrammeerd in het verleden met state machienes e.d. dus was een beetje verbaasd hoe anders HA is.
.
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig om nieuwe dingen te proberen. Dus dat zou mij ook nei tegen houden;)
Ik ben dus een beetje zoekende welke weg bij mij het beste gaat passen.
Ik ga ook nog eens naar de automations van HA kijken.

mrbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Even snel voor je uitgeprobeerd, maar je probleem zit in de check die je doet in de 'state_changed'-node
De 'state_changed' geeft als output 'on' of 'off', en niet true of false.

code:
1
[{"id":"285f1f3dfa858b1f","type":"server-state-changed","z":"c6d0e2bf13cbd98d","name":"","server":"b62cc5f5.7d4ab8","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"input_boolean.vakantie","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"true","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":false,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"true","valueType":"bool"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":290,"y":1300,"wires":[["ebdc62a246d67502","7638d4656aa4b224"],["ebdc62a246d67502"]]},{"id":"ebdc62a246d67502","type":"debug","z":"c6d0e2bf13cbd98d","name":"debug 3","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":660,"y":1220,"wires":[]},{"id":"7638d4656aa4b224","type":"api-call-service","z":"c6d0e2bf13cbd98d","name":"","server":"b62cc5f5.7d4ab8","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.woonkamer"],"data":"","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":730,"y":1320,"wires":[[]]},{"id":"b62cc5f5.7d4ab8","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

Importeer deze even, wat een kopie is van jouw flow. Ik heb hierbij de debug-node aan zowel de true als false-output geknoopt, en de debug-node op 'complete msg-object' gezet in plaats van 'msg.payload'.
Hierdoor kun je veel beter zien welke data er allemaal doorgegeven wordt.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrbert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Het zijn idd voor mij beide nieuwe dingen. Ik heb wel eens wat met domoticz gedaan en heb wel wat geprogrammeerd in het verleden met state machienes e.d. dus was een beetje verbaasd hoe anders HA is.
.
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig om nieuwe dingen te proberen. Dus dat zou mij ook nei tegen houden;)
Ik ben dus een beetje zoekende welke weg bij mij het beste gaat passen.
Ik ga ook nog eens naar de automations van HA kijken.
Domoticz is niet zo "uitgebreid" als HAss (paar jaar geleden) daar ligt de keuze NR en andere oplossingen meer voor de hand.

Maar ligt er ook aan hoe je communiceert met je "smart device" en fijn van HASS is dat je erg flexibel bent.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@SlinkingAnt Ik ga dat denk ik dit weekend even proberen., dank je
@vso Snap dat HA uitgebreider is , daarom doe ik ook een overstap en misschien wil ik gewoon teveel zelf doen terwijl het er in zit.
Ik heb nog wel wat spullen in huis die ik in de loop der tijd zou willen koppelen. . EN het is leuk wat meer inzicht in e.e.a te krijgen;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrbert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:24:
@vso Snap dat HA uitgebreider is , daarom doe ik ook een overstap en misschien wil ik gewoon teveel zelf doen terwijl het er in zit.
Ik heb nog wel wat spullen in huis die ik in de loop der tijd zou willen koppelen. . EN het is leuk wat meer inzicht in e.e.a te krijgen;)
ik ben ook van Domoticz naar HA overgestapt

Node red is best leuk om te doen (als je het eenmaal begrijpt that is) inzichtelijk is het zeker

ps ESPHome is ook erg intressant.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 02-02-2023 18:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26
Veel succes met Node-RED, sowieso volgen ook redelijk wat NR-gebruikers het volgende topic:
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Ik heb 99% van mijn logica in NR zitten, en een enkele verdwaalde automation in Home Assistant. Met name een berichtje krijgen als HA opnieuw is opgestart, en als HA doorheeft dat de NR-addon niet meer draait. Dus checks op de stabiliteit, waar ik vroeger nog wel last van had, toen ik nog op een RPi draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
vso schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:48:
[...]

ik ben ook van Domoticz naar HA overgestapt

Node red is best leuk om te doen (als je het eenmaal begrijpt that is) inzichtelijk is het zeker

ps ESPHome is ook erg intressant.
Heb esp ook gezien maar denk dat ik na wat aanloop problemen wel aan de praat kan krijgen in HA wat ik wil.
Daar ga ik dan ook de komende tijd even mijn focus op richten.
Nog meer varieanten aan opties wordt me denk ik net iets te veel;)

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrbert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Heb esp ook gezien maar denk dat ik na wat aanloop problemen wel aan de praat kan krijgen in HA wat ik wil.
Daar ga ik dan ook de komende tijd even mijn focus op richten.
Nog meer varieanten aan opties wordt me denk ik net iets te veel;)
Als je puur domotica praat is er eigenlijk geen "beste" methode. er zijn paar dingen die Domoticz prettiger maakte dan HA maar die zijn aan het wegsmelten.

maar als je bv zelf "custom" oplossingen wilt omdat commercieel te duur is en/of niet naar wens dan is NodeRed/ESPhome/Tasmota allemaal een mogelijke weg.

het probleem is vaak hoe krijg uberhaupt iets uit een component/programma In of Naar NR om er iets mee te doen en dus in een flow .. daarna is het nog puzzelen om er iets zinnigs uit te krijgen .. dat je weer in HA in dit geval kan stoppen.

maar het is wel leuk puzzelen voor uren zeker als je het werkend krijgt

Tja vanalles

Pagina: 1