Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:40
Inleiding:
Huis (BJ 1983) wordt op de begane grond volledig veranderd en uitgebouwd.
2 uitbouwen aan achter en voorzijde. Alles voorzien van huidige norm isolatie en overal triple glas rondom.

2e verdieping: reeds alle ramen voorzien van triple of hr++ glas.
Dak aan de binnenzijde voorzien van 16cm glaswol.
Spouwmuren gevuld met schuim
Kruipruimte dichtgepurd.

Nu normale radiatoren, maar wordt vloerverwarming. Meerdere zones in het huis. Op de 1e en 2e verdieping stoken we niet (in slaapkamers) behalve in de badkamer.

Keuken wordt voorzien van een Qooker dus Heet water alleen nodig voor douchen. (2 volwassenen, 2 kinderen -> pubers over 10 jaar :))

Hoofdvraag:
Woonoppervlak wordt uitgebreid en gasverbruik is niet helemaal representatief. Hoeveel KW unit hebben we nodig. (woonoppervlak 80m2)
Is een combinatie met zonnecollectoren een goed idee. We hebben eigenlijk al 'genoeg' zonnepanelen en zouden het dakoppervlak liever gebruiken voor het opwekken van iets anders dan stroom (temeer ook omdat alles zuid/zuidwest georiënteerd is en we dus veel salderen).

Voor een zonnecollector heb ik een buffervat nodig.

Is het mogelijk om de buitenunit aan de gevel te hangen ipv in de tuin te plaatsen of op de nieuwe uitbouw (houtskeletbouw)

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
2022: 721m3 gas verbruikt. (thermostaat op 16 graden, CV ketel op 45 graden).
van 2021 geen overzicht
Afgiftesysteem:
Vloerverwarming begane grond
radiator in badkamer (badkamer wordt ook vernieuwd, dus kan evt. ook vloerverwarming in (of elektrisch oid)
SWW:
- plek voor boiler: zolder, waar nu de CV ketel hangt, Genoeg ruimte.
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nog niet, maar kan.
Warmtepompvoorkeur:
Monoblock. Water/lucht.
Stil, zuinig,verkrijgbaarheid. De rest minder belangrijk.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

Uitbesteden. (indien we iemand vinden).

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Impressie van uitbouw. Aan de zijkant en achterkant van het huis.

We hebben de voorzijde van het huis (dakkapel met sleepdak, ligging Zuid) vol liggen met zonnepanelen (20 x 360 WP sunpower) en op de schuur losstaand van het huis nog eens 14 x 400WP sunpower panelen. Stroom genoeg dus.
In eerste instantie wilde ik op de uitbouw aan de zijkant van het huis nog meer panelen plaatsen, maar misschien is een zonnecollector een beter idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzxsd1DXbJo9mazpQNl7dq5ef-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V51RxEFP14O39HCktUBEPDYK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMYr9cWa630FugZKPcSBB44TF_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDkHckZJeXSztEGzgbFywXVP.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

timpel_800 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:00:

Is een combinatie met zonnecollectoren een goed idee.
kort antwoord: nee.

lang antwoord: nee, want het is erg inefficient.

gewoon meer panelen plaatsen.

en warmtepomp zet je gewoon op de grond, niet aan de muur of op een carport. dat gaat resoneren door je hele huis.

warmtepomp monoblok (panasonic 5kW is meer dan zat voor 80m2) ergens in de tuin dumpen waar je hem niet ziet, met terrendis onder de grond door direct je vloerverwarming in (dus geen pomp op de verdeler!) en voor je warm water pak je een losse warmtepompboiler op de zolder. geen geemmer met extra leidingen door je huis trekken en je warm water is gescheiden van je verwarming.

goedkoopste oplossing en ook erg efficient en supersimpel. bijkomend voordeel is dat elke handige harrie die de bouwmarkt weet te vinden het kan installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 31-01-2023 20:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Oke, duidelijk. Heb inmiddels wat topics doorgelezen en daaruit blijkt wel dat de zonneboiler niet het beste idee is. Daar hij snel verzadigd is en in de zomer dus een groot deel van de dag niet meer zoveel doet, waar panelen de hele dag op/terug-leveren. Meer PV panelen, dus, en in de toekomst een thuisaccu, als salderen echt gaat worden afgebouwd. Dat zien we ook dan wel weer.

We doen dus een 5KW monoblock WP. Sluiten we die nog aan op de Warmtepomp boiler, zodat deze gevoed wordt met 30-45 graden water? En als de WPB op zolder staat, waar ook de centrale afzuiging van het huis het dak door wordt gevoerd, zou het nog een idee zijn om die WPB te voeden met ventilatielucht?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:41:
Oke, duidelijk. Heb inmiddels wat topics doorgelezen en daaruit blijkt wel dat de zonneboiler niet het beste idee is. Daar hij snel verzadigd is en in de zomer dus een groot deel van de dag niet meer zoveel doet, waar panelen de hele dag op/terug-leveren. Meer PV panelen, dus, en in de toekomst een thuisaccu, als salderen echt gaat worden afgebouwd. Dat zien we ook dan wel weer.

We doen dus een 5KW monoblock WP. Sluiten we die nog aan op de Warmtepomp boiler, zodat deze gevoed wordt met 30-45 graden water? En als de WPB op zolder staat, waar ook de centrale afzuiging van het huis het dak door wordt gevoerd, zou het nog een idee zijn om die WPB te voeden met ventilatielucht?
allemaal niet doen.

boiler binnenlucht laten opzuigen al helemaal niet. waar denk je dat die warmte vandaan komt? de warmtepomp in de tuin. dus dat kost je dubbel geld. nog afgezien dat die boiler er 400 kuub per uur doorheen jast. dus gewoon extra 160mm parasol op het dak (waar geen panelen zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-02-2023 20:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Die laatste van die 160mm parasol vat ik ff niet maar de rest is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:49:
Die laatste van die 160mm parasol vat ik ff niet maar de rest is duidelijk.
Een losse warmtepomoboiler zoals de explorer v4 heeft 2 160mm luchtkanalen nodig naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik heb nu een offerte gekregen van iemand die langs is geweest.

Hij bied aan een Fijitsu spit warmtepomp aan

ALFEA EXTENSA 6KW Split unit met losse 180liter boiler aan.

Ik krijg bij google daar gemiddeld een prijs uit van rond de 5000-6000 euro. Excl. de 180 liter boiler, waarvan mij niet helemaal duidelijk is welk type dit is, maar het lijkt geen WP boiler te zijn. Ik zal dit nog navragen.

Ik krijg hiervoor een prijs van bijna 17K, waar nog wel 3k subsidie vanaf gaat, maar bijna 10k voor het installatiewerk is toch wel erg veel imo.

De vraag is wat zou het voordeel van een Fujitsu WP zijn tov een Panasonic. en is deze prijs realistisch ?

Het zou overigens fijn zijn als we de WP op 3 fase kunnen laten lopen

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 05-02-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:03
Heb je geen haast? Begin dan met extra panelen en de warmtepompboiler en schrijf je ondertussen in voor een Quatt 4kw. 2400,- na subsidie.

Ervaringen met Quatt?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Is Quatt een hybride want wij willen zeker een Full electric. Haast niet, maar wel voor de volgende herfst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

welkom in de huidige oplichterswereld van installateurs. en voor 10k krijg je doorgaans nog steeds prutswerk.

en die quatt moet je echt negeren, dat ding is gewoon troep. net als beginnen met panelen. eerst zorgen dat je die warmtepomp krijgt, de rest komt later wel. eerst die gasaansluiting weg en zorgen dat het bloeden stopt.

en nee, het is zeker de moeite waard om gewoon een simpel monomblok te nemen die je net als een losse warmtepompboiler gewoon zelf kan installeren of met wat hulp van een bekende die handig is of een lokale loodgieter die ff middagje langskomt. een split systeem moet je echt zien te voorkomen tenzij ECHT niet anders kan. en bij jou kan het gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Juist ja. De offerte was ook al zeer summier. Het aantal kw van de WP niet vermeld, evenals alleen een totaalprijs en geen losse prijzen per onderdeel.

Ik was in de veronderstelling dat een Split unit 'beter' was dan een monoblock, maar dat is dus niet waar zoals ik inmiddels ook gelezen heb en je aangeeft.
Ik ben zelf wel handig, hoewel dit wel een uitdaging wordt. Maar ik zal langzamerhand een tekening en een lijst maken van alle spullen die ik nodig heb, dan komen we er wel uit!

Zijn er, naast de Panasonic, nog andere merken aan te raden. Als we 10K ruimte hebben als we het zelf monteren, vind ik het niet erg om een WP van het bovensegment aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:26:
Juist ja. De offerte was ook al zeer summier. Het aantal kw van de WP niet vermeld, evenals alleen een totaalprijs en geen losse prijzen per onderdeel.

Ik was in de veronderstelling dat een Split unit 'beter' was dan een monoblock, maar dat is dus niet waar zoals ik inmiddels ook gelezen heb en je aangeeft.
Ik ben zelf wel handig, hoewel dit wel een uitdaging wordt. Maar ik zal langzamerhand een tekening en een lijst maken van alle spullen die ik nodig heb, dan komen we er wel uit!

Zijn er, naast de Panasonic, nog andere merken aan te raden. Als we 10K ruimte hebben als we het zelf monteren, vind ik het niet erg om een WP van het bovensegment aan te schaffen.
panasonic is het bovensegment. duurdere merken zijn niet per definitie "beter".

beste is om dat geld te steken in een combi van vloerverwarming en fancoils door je huis extra die ook op de warmtepomp kunnen meedraaien (voor meer afgifte) en in de zomer kan werken als airco. heb je voor weinig meteen airco door de hele toko. enisgte wat ervoor nodig is zijn fancoils met condensafvoer (dus meepakken tijdens renovatie)en de leidingen moeten geisoleerd worden/zijn en een afsluiter (220v normaal open) op de vloerverdeler zodat de vloer uitgaat als je gaat koelen.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik heb wat topics doorgenomen o.a. het panasonic topic. Erg interessant.

Ik heb even een plaatje bijgevoegd voor waar de beste plek is voor de WP.
De uitbouw aan de linkerkant moet nog helemaal gestort worden, is het raadzaam om een stukje beton mee te storten waar de WP op komt te staan? Op het beton strooi ik dan grind zodat we geen ijsbanen krijgen. We wonen in de polder dus het wil nog wel wat verzakken hier en daar.

De verdeler was in eerste instantie bij de MK gepland, maar veel logischer is om hem dan zo dicht mogelijk bij de WP te plaatsen, en er is daar ook ruimte voor.

Ik zit nog wel met de douche, want daar moet ook iets van verwarming komen. Lijkt mij dat een fancoil daar niet gaat werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_WS63Dc4Xlm5VjM5N3bKZn93_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCrbYj3xnMBD5XB8XJDBwr8T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timpel_800 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:25:
Ik heb wat topics doorgenomen o.a. het panasonic topic. Erg interessant.

Ik heb even een plaatje bijgevoegd voor waar de beste plek is voor de WP.
De uitbouw aan de linkerkant moet nog helemaal gestort worden, is het raadzaam om een stukje beton mee te storten waar de WP op komt te staan? Op het beton strooi ik dan grind zodat we geen ijsbanen krijgen. We wonen in de polder dus het wil nog wel wat verzakken hier en daar.

De verdeler was in eerste instantie bij de MK gepland, maar veel logischer is om hem dan zo dicht mogelijk bij de WP te plaatsen, en er is daar ook ruimte voor.

Ik zit nog wel met de douche, want daar moet ook iets van verwarming komen. Lijkt mij dat een fancoil daar niet gaat werken?

[Afbeelding]
fancoils werken ook in badkamers. al zou ik erl eentje halen die tegen vocht kan.

en betonplaatje storten voor de WP is best maar die moet fysiek gescheiden zijn van de rest van de woning.

als je kruipruimtes hebt zou ik de verdeler wel zoveel mogelijk in het midden van het huis hebben of 2 grote 110mm rioolbuizen in de vloer laten storten om de 32mm leiding (1 per buis) onder je entree naar de MK ruimte te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 06-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Beste,

We zijn inmiddels wat verder. Met behulp van Carboy heb ik de WP (WH-MDC05J3E5-W) en de WPB (270L pana) in bestelling staan. De systemen worden niet aan elkaar gekoppeld.

De WP doet de vloerverwarming op de beneden verdieping en ook de badkamer op de 1e verdieping.

De WPB zal de badkamer gaan doen.

Omdat de verbouwing begin volgende maand van start gaat, en we wel alle voorbereidingen moeten treffen, zodat als de WP geleverd wordt, hij makkelijk aangesloten kan worden.

Ik heb natuurlijk het topic doorgelezen waarin staat beschreven wat nodig is. maar ik zou toch graag met behulp van jullie een totaal lijstje maken. Onze aannemer is namelijk weinig bekend met WP dus we zullen hem een beetje moeten sturen.

Als we beginnen bij de meterkast.
Daarin moeten 3 groepen worden bijgezet.

1 x voor de WPB op zolder
1 x voor de WP
1 x voor het ontdooielement in de WP.
Voldoen 16A automaten of moet ik 20 doen?

Maakt het voor deze automaten nog uit of ik een B of C kar. neem?

Daarnaast moet er ook een kWh meter worden geplaatst voor het meten van de opgenomen vermogen van de WP. Zoals ik het begintopic is gezegd doen we deze
https://www.kwhmeter.nl/W...gie-meter45A-LCD-MID.html

Dan moeten er nog datakabels naar de WP, maar daar wordt het voor mij moeilijk. Waar moeten die kabels vandaan komen en waar moeten ze naar toe :)
Ook moet er natuurlijk een kabel van de thermostaat naar de WP?

En gebruikt de WPB ook nog een datakabel? Deze zou dan weer voornamelijk moeten draaien als ze zon schijnt, maar hoe komt hij aan die informatie?

Hopelijk kan ik met behulp van jullie tot een goed schema komen zodat we alles kunnen aanleggen. Alles gaat open en we kunnen buizen of mantels mee storten dus het zou jammer zijn als ik dan achteraf weer van alles moet lopen rommelen.

Tim

Pagina: 1