1 fase groepenkast op 3 fase aansluiting? +inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-04 18:07
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Ik begrijp er HEEEELEMAAL niks meer van...

Toen wij ons huis kochten zat er nog een ouderwetse groepenkast met een paar groepjes in. Op dat moment werkte ik (als administratief medewerker) bij een bedrijf wat het onderhoud deed voor een woningbouwvereniging. Een collega die elektricien is/was heeft voor mij de groepenkast vervangen voor een ABB HAF en het aantal groepen uitgebreid door er een tweede kast naast te hangen.

Tijdens de verbouwing had ik nog niet alle groepen in gebruik waardoor de tweede kast nog niet gevuld is, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3Tg_sFPeCihr-wTJiV6Q9hN7gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlxueFh3SzDdRcbXM2peWdWw.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de verbouwing in een verder gevorderd stadium (inmiddels ook van baan veranderd) en ben ik eindelijk toe aan de keuken (waar de meeste groepen voor nodig gaan zijn). De keuken bevindt zich direct achter de meterkast, dus vandaar het gat achter de groepenkast naar buiten. Aangezien we een IKEA inductiekookplaat (met afzuiging) hebben aangeschaft / willen gaan plaatsen, was ik me aan het inlezen hoe ik die moest aansluiten (zie pagina 105 van: https://www.ikea.com/nl/n...zwart__AA-2296802-2-1.pdf) En toen begon het te duizelen..

Als ik kijk naar mijn groepenkast en mijn groepen dan denk ik (misschien te simpel?!) dat ik alleen zoiets nodig heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-g2eVHu45jENFZM5qAR02LWzQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWIMx1GdM0HGNkiYeXqPTzOG.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.elektramat.nl...ig-2-nul-16a-b-kar-abbfg/

Maar toen ik wat youtube filmpjes ging bekijken over ABB kasten, fornuisgroepen etc, kwam ik iets vreemds tegen. Volgens mijn slimme meter heb ik een 3 fase aansluiting. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNHIFt_2mo-3_izw1yCHfZTi-xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXdaHiRpEzHAX0GTXiK4xiYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Echter in de groepenkast zit een 2polige (1 fase??) hoofdschakelaar. Zie wederom foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Keup_x58uM0lNI9Z98TOHxi8JxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYQlDOzzJdZmhnvKK0qc6CWq.jpg?f=fotoalbum_large
Voor zover ik van het wereld wijde web begrijp, moet een 3 fase aansluiting een 4 polige hoofdschakelaar hebben... :? Ik ben nu echt het spoor bijster, want als ik Google op "1 fase groepenkast op 3 fase aansluiting", dan kom ik 0 zoekresultaten tegen. Heb ik nu een opstelling die totaal niet kan??? En even los daarvan: ben ik op zich wel op 't juiste spoor met die 2polige fornuisgroep? Of komt er nog veel meer (of wellicht totaal iets anders) bij kijken?

Ik hoop op spoedige reacties, waarvoor bij voorbaat al mijn HARTELIJKE dank! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:02
Je hebt een 3 fase meter waarvan alleen de eerste fase door gaat naar de groepenkast. Handig, want als je nu over wilt naar 3 fase gebruiken in huis hoeft men alleen twee draadjes te trekken in plaats van de meter te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Voorzichtig de kap van de linker kast eraf halen en kijken of er nog 2 fasedraden vanaf de meter komen die hopelijk afgedopt zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mlZ0K0jsuz_oCH0LGQkDGbyWLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuWHrHFnr74pvAx7rmeP1mw5.jpg?f=fotoalbum_large

Excuus voor de op-z'n-kant foto, maar na 't hier uploaden draait Tweakers 'm om :F

Afijn.. ik heb dus inderdaad een 3 fase aansluiting, met blijkbaar slechts 1 fase aangesloten. Hoe nu verder?? Er staat in de inductiekookplaat-handleiding wel een mogelijkheid om 'm op 1 fase aan te sluiten. Maar aangezien het een 4 pits is + ingebouwde afzuiging, ben ik bang dat ie teveel vermogen gaat trekken op 1 groep (of denken jullie dat dat wel mee valt...?)

Zou ik de bestaande kast uberhaupt kunnen ombouwen naar een 3 fase kast? (lees: klakkeloos een 4 polige hoofdschakelaar erin knallen?) En gaat dat ook goed met de bestaande rails? (begreep dat daar ook verschil in zit...?) In totaal heb ik 12 groepen laten "aanmeten". Ik denk dat ik er 2 kan laten vervallen, waardoor ik ruimte krijg voor een 4polige hoofdschakelaar, maar ik weet dus niet of dat überhaupt kan. Moet ik toch een volledig nieuwe kast??

Sorry.. ik ben een leek.. maar wel een snelle leerling :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Misschien kun je dat kastje tussen de meter en groepenkast vervangen door een dinrailkast en daar de 4 polige hoofdschakelaar plaatsen, voor je kookplaat moet je dan een 3 fase alamat plaatsen ipv die kookgroep wat je hierboven laat zien, ik zou er wel een elektricien bijhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Even simpel en "easy fix" gedacht: Kan ik de boel ook gewoon zo laten voor wat het is (1 fase)? En kan ik de inductiekookplaat dan gewoon op 1 groep zetten* net zoals ik dat bijvoorbeeld voor de vaatwasser zou doen? Of kan ik alsnog zo'n fornuisgroep er in zetten zodat ie wel op 2 groepen staat?

En moeilijk gedacht: als ik toch naar 3fase over ga, moet ik dan 2 standaard PVC buizen richting de inductiekookplaat aanleggen waar 2 groepen doorheen gaan? Of moet ik voor 1 grotere diameter PVC buis gaan waar dan een meer-aderige kabel doorheen gaat?

*ik verwacht niet dat we de bridge-functie ooit gaan gebruiken, dus we zullen 'm nooit maximaal belasten. Hooguit een keer 1 pit op maximaal om water aan de kook te brengen en dat gaat met onze draagbare inductiekookplaat probleemloos op 1 groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

1 fase is maar maximaal 25 ampère, daar mag je al helemaal geen kookgroep opzetten want die is al 2x16a = 32 ampère, dan moet je die kookplaat op 1 groep van 16A aansluiten, maar dan niet tegelijk de oven vol aanzetten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
klump4u schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:26:
1 fase is maar maximaal 25 ampère, daar mag je al helemaal geen kookgroep opzetten want die is al 2x16a = 32 ampère, dan moet je die kookplaat op 1 groep van 16A aansluiten, maar dan niet tegelijk de oven vol aanzetten he.
Gewoon überhaupt niet tegelijkertijd de oven aan? Dan denk ik dat ik toch maar weer op zoek moet naar een elektricien.. Als de keuken eenmaal staat, dan willen we er ook normaal gebruik van kunnen maken zonder bang te zijn dat bij 't minste of geringste de stop eruit knalt :|

In elk geval dank voor de reacties! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:39
Waarschijnlijk heb je een 1 fase aansluiting. Die is dan afgezekerd met 35 Ampère. Gewoon een kookgroep van 2x16A plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:31
Is het nu werkelijk een 3 fase aansluitng en staat er dus spanning op de niet aangesloten fases?
Kan ook ook zijn dat de hoofdzekeringen van 2 fases niet aanwezig zijn en er dus geen spannig op staat.
In dat geval is het dus een 1 fase aansluiting met waarschijnlijk een 35A zekering.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

mgroen81 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:50:
Is het nu werkelijk een 3 fase aansluitng en staat er dus spanning op de niet aangesloten fases?
Dat kan je makkelijk zien door te kijken of de meter L1, L2 en L3 aangeeft. Zo ja, dan moet je inderdaad een electricien hebben om de boel om te bouwen naar 3fasen.

Dat is voor de kookplaat een enkele 19 mm buis. Die heb je altijd nodig, ook bij een kookgroep, maar dat hoort niet thuis in 3x25A.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kan je een foto maken van de hoofdschakelaar onder de meter?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Onder de slimme meter zit verder niets behalve een dichte / verzegelde zwarte kast. Er zit verder geen schakelaar.

In de oude situatie was er een oven aanwezig die op een 4 polige stekker was aangesloten. Wat dat betreft ben ik er wel zeker van dat mijn aansluiting 3-fase is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:48
ziet er allemaal een beetje honky tonky uit. Ik mag hopen dat je die oud collega niet meer dan 100euro heb betaald. Zou de hele bende eraf trekken en op markplaats zetten.
Ik zou deze aanschaffen en door een elektricien met zegel recht laten plaatsen:
https://www.elektramat.nl...oepen-3-fase-220x380-bxh/

Ik zie ook dat er niet eens 6mm2 vanuit de slimme meter naar de ongeïsoleerde verdeel blokken loopt.
Ook geen blauwe 0 draad komt er uit de slimme meter.

[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 01-02-2023 23:32 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

Vliegvlug

Flight Simple

Zou het geen verbetering noemen van ABB naar EMAT overstappen :X

De nul draad is nog de oude kleur, rood.

[ Voor 25% gewijzigd door Vliegvlug op 01-02-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mgroen81 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:50:
Kan ook ook zijn dat de hoofdzekeringen van 2 fases niet aanwezig zijn en er dus geen spannig op staat.
In dat geval is het dus een 1 fase aansluiting met waarschijnlijk een 35A zekering.
De elektriciteitsmeter is een AM550-TD2 en dus wel degelijk een 3-fasen meter.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de netbeheerder er een 3-fasen meter ophangt maar dan vergeet de bijbehorende zekeringen te plaatsen, maar foutjes kunnen altijd gemaakt worden natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PugZ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:58:
[Afbeelding]

Excuus voor de op-z'n-kant foto, maar na 't hier uploaden draait Tweakers 'm om :F
Hoe zit jouw aarde eigenlijk?

Ik zie daar uit het meterbord een grijze draad komen (oude kleur voor de aarde) maar daar is niets op aangesloten.
Kan zijn dat de netbeheerder dat vroeger aanbood en nu niet meer.

Maar de aardrail van je ABB groepenkast lijkt zowel links als rechts aan de buitenkant geen blanke aardedraad aangesloten te hebben wat je wel zou verwachten als je een eigen aardelektrode hebt.

Lijkt er dus haast op dat je nu geen aarde hebt en dat is niet goed!

Hopelijk zit er dan op de rechterkast wel een werkende aarde aangesloten maar dat kan ik niet zien.
Wel dat er een geel/groene aarddraad tussen beide kasten loopt die de aardrails van beide kasten met elkaar lijkt te verbinden maar daar had eigenlijk een ABB verbindingsstrip voor gebruikt moeten worden.
Zou ik de bestaande kast uberhaupt kunnen ombouwen naar een 3 fase kast? (lees: klakkeloos een 4 polige hoofdschakelaar erin knallen?) En gaat dat ook goed met de bestaande rails? (begreep dat daar ook verschil in zit...?) In totaal heb ik 12 groepen laten "aanmeten". Ik denk dat ik er 2 kan laten vervallen, waardoor ik ruimte krijg voor een 4polige hoofdschakelaar, maar ik weet dus niet of dat überhaupt kan. Moet ik toch een volledig nieuwe kast??

Sorry.. ik ben een leek.. maar wel een snelle leerling :*)
Met de huidige twee kasten en hergebruiken wat je al hebt ga je wel 10 stuks 1-fase groepen halen:

4p hoofdschakelaar (ipv huidige 2p) = 4 units
3x aardlekschakelaars (4de kan je laten vervallen) = 6 units
10x 1-fase groepen (5 bijkopen) = 10 units
3-fasen aardlekautomaat (kopen) = 4 units
——-
totaal 24 units.
En je hebt nu 2 kasten van 12 units elk dus dat past.

Er zijn ook 4p hoofdschakelaars van 2 units breed dus dan zou je zelfs nog de 12 stuks 1-fase groepen kunnen halen.

Aangezien je geen hoofdautomaten hebt maar smeltzekeringen (zitten in de kastje onder het meterbord waar de elektriciteitsmeter op zit) kan je de boel niet zelf spanningsloos maken, laat dus een elektricien met zegelrecht komen om de hoofdzekering eruit te draaien en weer terug te verzegelen als je deze klus echt zelf wilt aanpakken.
Niet onder spanning werken!

Of besteed het gewoon helemaal uit. :)
Zeker omdat je in je openingspost aangaf “er HEEEELEMAAL niks meer van te begrijpen”. ;)

N.B. zelf zou ik dat kastje waar nu de draden vanuit de elektriciteitsmeter op aangesloten zitten eruit halen plus de kast er boven en een ABB HLD33 kast laten ophangen.
En de netbeheerder vragen of ze die oude draden met de verkeerde kleuren komen aanpassen, al weet ik niet of ze enkel daarvoor langs zouden moeten of willen komen want ze hebben het erg druk.

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 02-02-2023 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 21:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je kunt ook een stukje krimpkous of tape van de juiste moderne kleur op de oude kleur pakken.
Het kan altijd gekker.. Ik zit hier momenteel ook mee maar kom zelfs nog gevlochten draad in stalen buis+lasdoos tegen, en dan ook nog de oude kleuren. En dan tref je een buis met rood en blauw waar rood dus toch als fase gebruikt is. Owja en rood en bruin in 1 buis op diezelfde lasdoos ... heerlijk :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9d4sfV15-vgLgwfjdMMiyvqjWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PRNgu1qdolbRJMknpc0kNwW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-02-2023 07:55 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
@Vliegvlug Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_
Vliegvlug schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:04:
[...]
Hoe zit jouw aarde eigenlijk?
Er zit een blanke aardedraad aangesloten aan de rechter kast (niet op de foto te zien).

Dank voor de tip van de verbindingsstrip! Die ga ik er nog even tussen knallen.

M'n voorkeur gaat uit naar het behoud van de huidige kasten. Op dit moment lopen alle leidingen namelijk direct achter de kast de muur in (netjes weggewerkt). Als ik over ga naar een andere kast, dan zit ik met een lelijk gat in de muur + een berg leidingen die over de muur weg lopen. Ja, "het is maar een meterkast", maar in mijn optiek: "hoe minder leidingen in het zicht, des te netter/rustiger de ruimte".

Ik heb in totaal 12 1-fase groepen liggen en 3 aardlekschakelaars, dus ik ben al een eind op weg. Maar als ik het goed begrijp zou ik met de aanschaf van aardlekautomaten geen aardlekschakelaars meer nodig hebben?? Bron: https://www.c.technischeu...of-aardlekschakelaar.html

Dat de oude kleuren nog vanuit de meter komen, vind ik niet heel spannend... In het hele huis heb ik alles zelf vervangen en ook het nodige extra aangelegd (dus ik kan wel iets O-) ) maar ik denk dat de netbeheerder me voor gek verklaard als ik het verzoek bij ze indien om die paar centimeters draad te komen vervangen (met het huidige personeelstekort) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nee zou ik ook niet doen. Gewoon dit ophalen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmj-HI3_ASethba297wk4ts2DhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W9aeGe3xIler1k3Rcm1q69pw.webp?f=user_large
https://www.praxis.nl/ger...ao07wXbvy5OnQx3jgKuNdL-C0

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Meten is weten, je zou kunnen meten of alle fasen voorzien zijn van een zekering.
Tussen de fasen ongeveer 400v en tussen fase en nul of aarde 230v.
Zo ja, heb je 3 fasen vanuit de netbeheerder.

Daarnaast zou je nog kunnen opvragen bij netbeheerder of je 1 of 3 fasen hebt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PugZ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:56:
@Vliegvlug Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_
Graag gedaan!
[...]

Er zit een blanke aardedraad aangesloten aan de rechter kast (niet op de foto te zien).

Dank voor de tip van de verbindingsstrip! Die ga ik er nog even tussen knallen.
(y)
Vergeet de bijbehorende schroef niet bij te bestellen, kan zijn dat je die tekort komt.
M'n voorkeur gaat uit naar het behoud van de huidige kasten. Op dit moment lopen alle leidingen namelijk direct achter de kast de muur in (netjes weggewerkt). Als ik over ga naar een andere kast, dan zit ik met een lelijk gat in de muur + een berg leidingen die over de muur weg lopen.
Je hebt nu een HLD22 hangen van 28cm hoog, een HDL33 geeft een extra rij van 12 units en is maar 11cm hoger, waarschijnlijk precies de hoogte van dat kleine kastje wat er onder hangt.
De rechter kast hoef je dan dus niet te verplaatsen en blijft het gat afdekken.
Ik heb in totaal 12 1-fase groepen liggen en 3 aardlekschakelaars, dus ik ben al een eind op weg. Maar als ik het goed begrijp zou ik met de aanschaf van aardlekautomaten geen aardlekschakelaars meer nodig hebben??
Dat klopt maar dat is zonde van het geld als je nu al automaten hebt liggen en aardlekschakelaars.
Met zo'n grotere kast past dat helemaal makkelijk.

1-fase aardlekautomaten waren bij ABB altijd 2 units breed dus dat zou niet passen in je huidige kasten maar sinds kort hebben zo ook spanningsonafhankelijke versies in 1 unit breed maar het blijft zonde van het geld als je de andere spullen al hebt liggen.
Dat de oude kleuren nog vanuit de meter komen, vind ik niet heel spannend... In het hele huis heb ik alles zelf vervangen en ook het nodige extra aangelegd (dus ik kan wel iets O-) ) maar ik denk dat de netbeheerder me voor gek verklaard als ik het verzoek bij ze indien om die paar centimeters draad te komen vervangen (met het huidige personeelstekort) 8)7
Als je toch voor een andere kast gaat is die nul draad waarschijnlijk te kort om je hoofdschakelaar op aan te kunnen sluiten.

En vragen staat vrij dus ik zou het gewoon bij de netbeheerder navragen.

Die draden met tape omkleuren zoals hierboven wordt gesuggereerd gewoon niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Vliegvlug schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:58:
Vergeet de bijbehorende schroef niet bij te bestellen, kan zijn dat je die tekort komt.
Op beide kasten zit aan de rechterzijde van de aarderail een schroef, dus ik heb 2 schroeven. Ik neem aan dat de metalen plaatjes die onder de schroef zitten dan komen te vervallen (aangezien er een lipje aan zit die in de weg komt te zitten bij het plaatsen van de verbindingsstrip)?
Je hebt nu een HLD22 hangen van 28cm hoog, een HDL33 geeft een extra rij van 12 units en is maar 11cm hoger, waarschijnlijk precies de hoogte van dat kleine kastje wat er onder hangt.
De rechter kast hoef je dan dus niet te verplaatsen en blijft het gat afdekken.
Precies boven de linker kast zit een inbouwdoos (en boven de rechter trouwens ook), dus ruimte om omhoog te gaan heb ik niet. Dan zou naar beneden gaan de enige optie zijn, maar dan moet dat zwarte kastje (waar de oude kleur draden vandaan komen) komen te vervallen. Dan moet er vanaf de slimme meter (of vanaf de kast erachter) nieuw draad getrokken worden. Kan/mag een elektricien dat? Of is dat echt werk voor de netbeheerder?
Dat klopt maar dat is zonde van het geld als je nu al automaten hebt liggen en aardlekschakelaars.
Met zo'n grotere kast past dat helemaal makkelijk.

1-fase aardlekautomaten waren bij ABB altijd 2 units breed dus dat zou niet passen in je huidige kasten maar sinds kort hebben zo ook spanningsonafhankelijke versies in 1 unit breed maar het blijft zonde van het geld als je de andere spullen al hebt liggen.
Hier gaat 't mijn kennis even te boven. Het verschil tussen aardlekschakelaars en aardlekautomaten heb ik eerlijk gezegd nog steeds niet helder, laat staan spanningsonafhankelijke versies daarvan. Maar ik geloof je op je woord en blijf er verder van af ;) De geldboom in m'n achtertuin komt (ondanks veel Pokon en kippenstront) nog steeds niet in bloei, dus liever geen extra geld uitgeven als het niet nodig is...
Die draden met tape omkleuren zoals hierboven wordt gesuggereerd gewoon niet doen!
Ik waardeer de suggestie, maar was het zéker niet van plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nouja, niet over de hele lengte natuurlijk, gewoon het uiteinde als geheugen steuntje. Ik vervang de draden waar mogelijk maar helaas lukt dat niet overal. Het uiteinde markeren zou een optie kunnen zijn. Uiteindelijk snap ik het wel maar ooit komt er iemand na mij die er plezier aan zou kunnen beleven. Maar ik vrees dat tape los laat maar ik heb ook gekleurde krimpkous. Maar even kijken hoe ik het doe.

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-02-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:02
PugZ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:39:

Hier gaat 't mijn kennis even te boven. Het verschil tussen aardlekschakelaars en aardlekautomaten heb ik eerlijk gezegd nog steeds niet helder, laat staan spanningsonafhankelijke versies daarvan. Maar ik geloof je op je woord en blijf er verder van af ;) De geldboom in m'n achtertuin komt (ondanks veel Pokon en kippenstront) nog steeds niet in bloei, dus liever geen extra geld uitgeven als het niet nodig is...
Je kan een aardlekschakelaar nemen met daar achter vier losse automaten(groepen), als je dan last van lekstroom hebt gaan alle vier de groepen uit die aan de aardleek aangesloten zijn. Bij overbelasting gaat slechts de overbelaste groep uit.
In geval van aardlekautomaten is elke groep voorzien van aardlek. Dus zowel bij overbelasting als lekspanning gaat alleen de betreffende groep uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
jadjong schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Je kan een aardlekschakelaar nemen met daar achter vier losse automaten(groepen), als je dan last van lekstroom hebt gaan alle vier de groepen uit die aan de aardleek aangesloten zijn. Bij overbelasting gaat slechts de overbelaste groep uit.
In geval van aardlekautomaten is elke groep voorzien van aardlek. Dus zowel bij overbelasting als lekspanning gaat alleen de betreffende groep uit.
Kijk.. dat is nou eens een heldere uitleg, dank! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PugZ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:39:
[...]

Op beide kasten zit aan de rechterzijde van de aarderail een schroef, dus ik heb 2 schroeven. Ik neem aan dat de metalen plaatjes die onder de schroef zitten dan komen te vervallen (aangezien er een lipje aan zit die in de weg komt te zitten bij het plaatsen van de verbindingsstrip)?
Ja klopt, die kunnen dan weg, die lipjes zijn om een aardedraad onder te klemmen.
[...]

Precies boven de linker kast zit een inbouwdoos (en boven de rechter trouwens ook), dus ruimte om omhoog te gaan heb ik niet. Dan zou naar beneden gaan de enige optie zijn, maar dan moet dat zwarte kastje (waar de oude kleur draden vandaan komen) komen te vervallen.
Dat is het idee inderdaad; dat kleine zwarte kastje eruit. Meet gewoon even hoe hoog die is, bij 11cm hoog komt de nieuwe kast dan dus niet hoger uit.
En heb je gelijk meer ruimte voor uitbreiding in de toekomst. :)
Dan moet er vanaf de slimme meter (of vanaf de kast erachter) nieuw draad getrokken worden. Kan/mag een elektricien dat? Of is dat echt werk voor de netbeheerder?
Dat is een hele goede vraag.
Ik heb net opgezocht maar het niet zo snel kunnen vinden.
Dus vraag aan de netbeheerder of een erkend installateur dit mag doen of niet.
Of bel een erkend installateur of ze het kunnen doen.
Mocht dat zo zijn dan neemt dat gelijk je bezwaar weg dat je de netbeheerder niet wilt lastigvallen omdat ze het al zo druk hebben met de energietransitie.

Ben benieuwd naar het antwoord dus laat het hier vooral even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Het heeft even een tijdje stil gelegen, maar afgelopen week is het project afgerond (door dezelfde oud-collega). Hierbij het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFSvLh8XxTrWaORzJVDChBgcHQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NiJnlbnjJpxdKUdk1kj7L02.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de boel toch in de bestaande kasten kunnen (laten) wegwerken. Meevaller: de kookplaat bleek 2-fase aangesloten te moeten worden. De bedrading is vanaf het kleine zwarte kastje (onder de groepenkast) 3-fase aangesloten met de nieuwe kleuren (vanaf de meter tot het kastje is dus nog oude kleuren, maar who cares). Ik ben er blij mee! :)

Special thanks to @Vliegvlug voor de snelle en uitgebreide antwoorden _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is maar wat je handig noemt.. Je hebt de twee groepen van de kookgroep dan wel verdeelt over twee aardlekschakelaars/fases? (Aan de labels te zien niet...) Anders is het als nog fout het als nog fout. Bottom line, kookgroep in een 3-fase opstelling is lastig doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 19-04-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Septillion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:39:
Het is maar wat je handig noemt.. Je hebt de twee groepen van de kookgroep dan wel verdeelt over twee aardlekschakelaars/fases? (Aan de labels te zien niet...) Anders is het als nog fout het als nog fout. Bottom line, kookgroep in een 3-fase opstelling is lastig doen.
Dat kan en mag niet! Moet dan achter een 4 polige aardlekschakelaar en dan netjes over 2 fase.

Maar heeft lang genoeg gewerkt op 1 fase dus zal nu ook zonder problemen werken.
Kan eventueel later worden aangepast mocht het problemen geven met nieuwe apparatuur.
Heb het hier ook zo zitten nul problemen mocht er een EL auto komen pas ik het aan als het nodig is.
Geen problemen zoeken die er niet zijn.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
PugZ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:31:
Het heeft even een tijdje stil gelegen, maar afgelopen week is het project afgerond (door dezelfde oud-collega). Hierbij het eindresultaat:

[Afbeelding]

Ik heb de boel toch in de bestaande kasten kunnen (laten) wegwerken. Meevaller: de kookplaat bleek 2-fase aangesloten te moeten worden. De bedrading is vanaf het kleine zwarte kastje (onder de groepenkast) 3-fase aangesloten met de nieuwe kleuren (vanaf de meter tot het kastje is dus nog oude kleuren, maar who cares). Ik ben er blij mee! :)

Special thanks to @Vliegvlug voor de snelle en uitgebreide antwoorden _/-\o_ d:)b
Als je 3 fase hebt zit je kookgroep fout. Zelf als dit nu wel over 2 verschillende fases hebt, dan mag je elektricien zich schamen.
Is overigens nog vrij simpel op te lossen met de huidige ruimte.
Afhankelijk van je verbruikers bij de 1e 8 groepen deze netjes verspreiden over 2 aardeleks ipv 3
Vervolgens 1 3fase alamat erin, kookgroep eruit en de bedrading daarvan op die 3 fase alamat.
Je kan dan in ieder geval 1 fase volledig voor je kookplaat gebruiken (vaak is dat linker of rechter helft) en dan de andere fase is gedeeld met 1 van de 2 overgebleven aardleks.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

DeHollander schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:58:
[...]
Dat kan en mag niet! Moet dan achter een 4 polige aardlekschakelaar en dan netjes over 2 fase.
Kan prima :) En niemand heeft ook nog kunnen aangeven op basis van wat het niet zou mogen... Dus als jij het weet hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PugZ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:31:

[Afbeelding]

Bedankt dat je me nog speciaal noemt maar ik ben eerlijk gezegd wel teleurgesteld in de gekozen oplossing. -O-

Dat je niet bent gegaan voor de vervanging van de rechter HLD22 voor een HLD33 kan ik ergens nog begrijpen hoewel ik er zelf zeker voor gekozen zou hebben want het levert je zomaar 12units extra plek op zonder dat het extra ruimte in je meterkast inneemt.
Maar de nu gekozen oplossing is gewoon niet handig en beperkt het volledig gebruik van je kookplaat.

Ik snap niet waarom je er niet voor gekozen hebt de 4de aardlekschakelaar eruit te gooien en een 3-fasen aardlekautomaat bij te plaatsen voor de kookplaat zoals ik eerder aangaf: Vliegvlug in "1 fase groepenkast op 3 fase aansluiting? +inductiekookplaat" :?

Je hebt de kookplaat nu op de kookgroep bij de 4e ALS toegevoegd met naar ik mag hopen 2x fasen en 2x nul plus aarde volgens het aansluitschema van je Ikea FÖRDELAKTIG indutiekookplaat zoals hier rechtsonder getoond:
Ikea FÖRDELAKTIG kookplaat - Aansluiting groepenkast

En aan de kookplaat kant ook zoals rechtsonder getoond:
Ikea FÖRDELAKTIG kookplaat - Aansluiting kookplaat kant
Dat is namelijk de enige manier om het veilig op 1-fase te kunnen aansluiten.
(Hoop niet dat het nu met 1 nul draad is aangesloten omdat je het hebt over “2-fase aangesloten” en dan misschien onterecht dacht dat dat zou kunnen in jouw situatie :X)

Probleem is echter dat deze kookplaat maximaal 7.4kW/32A kan trekken wat in het geval van een 1-fase huisaansluiting niet meer dan een work-around is maar in elk geval niet je hoofdzekering van 35A er in zijn eentje uit kan trekken.

In jouw geval heb je zeer waarschijnlijk een 3x25A aansluiting (en mocht je onverhoopt nu 3x 35A hebben zou ik je aanraden dit direct terug te brengen naar 3x25A want dat kost je honderden euro’s per jaar meer) en kan die kookplaat dus makkelijk je hoofdzekering eruit trekken.
Aangezien jij nog smeltzekeringen hebt en geen automaten kan je dan de netbeheerder laten komen.

Om dit te voorkomen moet je de kookplaat dus in vermogen beperken 25Ax230V is 5750W dus zou je ‘m eigenlijk op 5kW moeten beperken, dat is vermogengsbeperkingsstand 2 op jouw kookplaat:
Ikea FÖRDELAKTIG kookplaat - Vermogensbeperking

Mocht dat teveel beperking blijken in het dagelijkse gebruik van je kookplaat dan zou je nog naar 6kW kunnen gaan, want die smeltzekering zal er zeker niet spontaan uit knallen van die 250W meer.

Belangrijk is echter om eerst naar de faseverdeling van de groepen te kijken want je hebt nu 4 aardlekschakelaars dus 2 ervan zitten nu op dezelfde fase en hopelijk is dat niet net de fase waar de kookplaat ook op zit!
Het zou helemaal feest zijn als dan die 4 andere groepen dan ook nog eens grote verbruikers zijn met als extra bonus zaken die je ook nog tijdens het koken aanzet zoals ovens, airfryers, waterkokers of je wasmachine net een kookwas draait :+

Kijk daar dus echt naar en pas de vermogensbeperking van je kookplaat daar op aan.
Mocht dat in de praktijk toch niet lekker werken kijk dan of verschuiven van groepen op basis van belasting een oplossing biedt zodat de kookplaat op een hogere stand kan, of let er echt goed op dat je zware dingen op dezelfde fase niet tegelijkertijd aan zet.

Ik raadt je echter aan om het gewoon netjes op te lossen met een 3 fase alamat voor je kookplaat ipv allemaal gedoe en net-niet oplossingen!
Die extra enkelfase ALS die je nu hebt voegt in de praktijk namelijk niets toe, het ongemak dat er iets meer groepen tegelijkertijd uitvallen kan je bijna zeker opvangen door een handige groepenverdeling per ALS te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:39:
Hij heeft geen 3 fase ALS dus kan die kookgroep alleen op 1-fase aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DeHollander schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:58:
[...]

Maar heeft lang genoeg gewerkt op 1 fase dus zal nu ook zonder problemen werken.
Kan eventueel later worden aangepast mocht het problemen geven met nieuwe apparatuur.
Heb het hier ook zo zitten nul problemen mocht er een EL auto komen pas ik het aan als het nodig is.
Geen problemen zoeken die er niet zijn.
Ik lees nergens dat TS voorheen ook al elektrisch kookte of zo’n zware elektrische kookplaat had dus dat het voorheen goed ging in niet persé een argument. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The-Source schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:51:
[...]

Als je 3 fase hebt zit je kookgroep fout. Zelf als dit nu wel over 2 verschillende fases hebt, dan mag je elektricien zich schamen.
Ik zie niet hoe dat in deze situatie kan anders dan als de kookgroep direct achter de hoofdschakelaar is aangesloten, en dan is deze niet beschermd tegen aardlek.
Je mag niet een kookgroep aan twee enkelfase ALSen koppelen.
Is overigens nog vrij simpel op te lossen met de huidige ruimte.
Afhankelijk van je verbruikers bij de 1e 8 groepen deze netjes verspreiden over 2 aardeleks ipv 3
Vervolgens 1 3fase alamat erin, kookgroep eruit en de bedrading daarvan op die 3 fase alamat.
Ik zou niet enkel naar de eerste 8 groepen kijken maar eerder hoe je alle 10 enkelfase groepen over 3 ALSen verdeelt, want dat er 1 weg moet om ruimte te maken voor een 3-fase groep is inderdaad de beste oplossing.
Je kan dan in ieder geval 1 fase volledig voor je kookplaat gebruiken (vaak is dat linker of rechter helft) en dan de andere fase is gedeeld met 1 van de 2 overgebleven aardleks.
Is me niet duidelijk wat je bedoelt?
Met 3 ALSen zullen de 2 fasen van de kookplaat altijd gedeeld zijn met een ALS. Met 2 ALSen kan je niet 10 groepen hebben.
En 2 ALSen op dezelfde fase te zetten om een halve kookplaat van max 16A een eigen fase te geven op een 25A hoofdzekering, wat is daar het nut van?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 19-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:50:
Je mag niet een kookgroep aan twee enkelfase ALSen koppelen.
Omdat ik me serieus af vraag waarom niet, ook aan jouw dus ook de vraag, volgens welke regel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Septillion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:22:
[...]

Omdat ik me serieus af vraag waarom niet, ook aan jouw dus ook de vraag, volgens welke regel niet?
Je quote selectief.
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:50:
Ik zie niet hoe dat in deze situatie kan anders dan als de kookgroep direct achter de hoofdschakelaar is aangesloten, en dan is deze niet beschermd tegen aardlek.
Hij zegt: ALS het nu niet achter de aardlek zit mag het niet (want geen aardlek), en ALS het nu wel achter de aardlek zit, dan gaat het maar over 1 fase, en dan trek je nu maximaal 32A over een enkele hoofdzekering van 25A.

Voor de rest ben ik het met je eens dat er in principe geen probleem is om (bij een voldoende grootte hoofdzekering) een kookgroep op een enkele fase te gebruiken. Wel ook een dubbele N (of dikkere N) trekken dan.

Probleem blijft wel dat de quote praat over 2 enkelfasige ALS'en. Dat betekent dus dat je maximaal 60mA lekstroom kan gaan krijgen, dus ben het eens dat je bij een dubbele installatieautomaat alsnog 1 ALS zou moeten gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door _eLMo_ op 19-04-2023 15:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hoezo? Direct achter de hoofdschakelaar (= aardlekschakelaar-loos) is heel wat anders dan achter twee 1-fase aardlekschakelaars welke weer over 2 fases kunnen zitten.
of dikkere N) trekken dan.
Dat dan weer nooit, kookgroep = 2x N die nooit meer bij elkaar mogen komen.
Probleem blijft wel dat de quote praat over 2 enkelfasige ALS'en. Dat betekent dus dat je maximaal 60mA lekstroom kan gaan krijgen, dus ben het eens dat je bij een dubbele installatieautomaat alsnog 1 ALS zou moeten gebruiken.
Dit snap ik niet :? Theoretisch zou elke fase dan inderdaad 30mA kunnen lekken maar elke fase an sich nog steeds maar 30mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
[...]

Omdat het 1 eindgroep is deze mag je niet verdelen over meerdere aardlekschakelaars.

Als het wel zo mocht worden aangesloten was ik het vast wel eens tegengekomen.
Ook zou er op internet veel meer over te vinden zijn.

Bepaling uit de NEN weet ik zo even niet.

Maar hier gaat het koken op 1 fase prima(had geen zin om het aan te passen) . Heb nu 1 maand een 3 fase aansluiting en heb eens even terug gekeken wat m`n hoogste piek was op de fase vd kookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y93iLUSKjErSU4OW34l1IMfoZNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itX5V1epM9tfkWVXHhHxwlP0.jpg?f=fotoalbum_large

Net geen 4400W op L1. Ik acht de kans erg klein dat m`n 25A hoofdzekering er uit zal klappen.
Op die fase zitten nog de vaatwasser en 3 slaapkamers, belasting is dus laag.
En je kan hem best lang overbelasten....

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Wat ik begrepen heb moet een ALS alle groepen die erachter zitten spanningsloos maken wanneer hij tript en aangezien de kookgroep als 1 groep gezien wordt gebeurd dat niet want de halve groep blijf dan aan.
Ik heb alleen geen toegang tot Nen1010 en ben ook geen elektra specialist dus kan je niet naar de juiste teksten verwijzen.
Waarschijnlijk kan @Xander dit wel.
Septillion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:39:
[...]

Dat dan weer nooit, kookgroep = 2x N die nooit meer bij elkaar mogen komen.
Er zijn ook kookplaten waarbij de nul intern gewoon is doorverbonden dus dan zou het ook geen probleem zijn als ze aan de apparaatkant met een brug verbonden zijn bijv.
Een dergelijke kookplaat gaat ook niet werken op twee losse aardlekschakelaars want de aangevoerde stroom hoeft niet persé via dezelfde nul weer terug te komen waardoor de aardlekschakelaar wel terecht uitslaat omdat deze een verschil ziet maar er feitelijk niets aan de hand is.

Waarschijnlijk wordt bij dergelijke platen de optie om deze met de Nederlandse kookgroep aan te sluiten niet vermeld in de handleiding maar dat houdt elektriciens niet tegen om ze alsnog zo aan te sluiten. Dat is zo bij een Smegg of Neff kookplaat bij een familielid van mij gedaan namelijk.
Zie deze aansluitschema’s en de dubbele blauwe draden die bij elkaar in één adereindhuls zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLZublk5Dox8dJk9cGQOWAysX0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1hgPQZV3AiexB4Lr8CxBhcnl.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9LqlkfYhw6YUwrZ1nqu3cupjlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2JFrxGQeCX2fDhhafi5WIspb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DeHollander +@Vliegvlug De reden van @Vliegvlug klinkt ergens wel plausible. Maar gezien het ook niet verplicht is om beide automaten van een eindgroep uit te schakelen bij een fout twijfel ik toch. Dus ben wel nieuwsgierig naar de NEN norm ervoor :)

@Vliegvlug Weet dat ze bestaan maar betekend niet dat ze zomaar achter een kookgroep mogen. Als de N weer onder één schroef komt dien je een 4-polige automaat toe te passen, ander is er geen beveiliging als er een N los komt. Bij die onderste zie ik net niet hele label maar heb je gewoon twee N, die mogen pas weer bij elkaar komen aan de ingang van de automaten. De standaard gekoppelde versie is voor 3-fase.

En ja, er worden echt te veel fouten in de branch gemaakt, zeker nu zaken met PV en accu's er niet makkelijker op worden. Laat enorm zien dat meeste niet zo zeer volgens de norm gewerkt wordt of zelfs maar nagedacht wordt wat de gevolgen zijn (maar goed, dat zou de norm juist moeten opvangen ivm kennisgat) maar puur trucjes aangeleerd worden.

@Vliegvlug Dat het meestal goed gaat is natuurlijk geen goed argument ;) Ben het met je eens dat het niet echt gevaarlijk is maar niet toegestaan en beter om te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:58:

@Vliegvlug Weet dat ze bestaan maar betekend niet dat ze zomaar achter een kookgroep mogen.
Dat zeg ik ook; gewoon niet doen, in zo’n geval een 3fasen groep of andere plaat kiezen als het toch op 1 fase moet.
Als de N weer onder één schroef komt dien je een 4-polige automaat toe te passen, ander is er geen beveiliging als er een N los komt. Bij die onderste zie ik net niet hele label maar heb je gewoon twee N, die mogen pas weer bij elkaar komen aan de ingang van de automaten. De standaard gekoppelde versie is voor 3-fase.
Het hele label staat wel op de foto.
Linker opties zijn voor met nul, bovenste is voor gebruik op een 3-fasen groep en onderste op een enkele 32A groep.
Rechter opties zijn voor gebruik zonder een nul, dus enkel de spanning tussen de fasen.
Een kookgroep optie met 2x fase en 2x nul wordt niet genoemd.
En ja, er worden echt te veel fouten in de branch gemaakt, zeker nu zaken met PV en accu's er niet makkelijker op worden. Laat enorm zien dat meeste niet zo zeer volgens de norm gewerkt wordt of zelfs maar nagedacht wordt wat de gevolgen zijn (maar goed, dat zou de norm juist moeten opvangen ivm kennisgat) maar puur trucjes aangeleerd worden.

@Vliegvlug Dat het meestal goed gaat is natuurlijk geen goed argument ;) Ben het met je eens dat het niet echt gevaarlijk is maar niet toegestaan en beter om te delen :)
Is me niet duidelijk wat je met die referentie naar mij precies bedoelt :? , ik zeg juist niet “doe maar wat want het gaat meestal wel goed”. Kan ook niet plaatsen waar je laatste zin naar verwijst, kan je dat nog verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
De kookplaat zit aan beide zijden aangesloten met 2xnul, 2xfase, 1x aarde.

ALS1:
1 Nieuwe groep zolder (reeds bekabeld, niets aangesloten)
2 Kantoor, slaapkamer, badkamer, zolder (zwaarste wat hier op zit is PC)

ALS2:
3 Kledingkamer, wasmachine (2400W), droger(800W)
4 Woonkamer, keukenverlichting + enkel WCD keuken, voortuin, beveiligingscamera
5 Overlopen, hal, CV, pompen vloerverw. WC, verlichting voordeur, router/glasvezel
6 Oven (2800W) + koelvriescombi (111W)

ALS3:
7 Vaatwasser (2200W)
8 Keuken 6x WCD (hier wordt de losse keukenapparatuur op gebruikt (airfryer, koffie, etc)

ALS4:
9 Tuin
10 Leeg (niet bekabeld)
11 Inductiekookplaat 1 (7620W)
12 Inductiekookplaat 2 (7620W)

Ik weet niet welke ALS's op welke fasen aangesloten zitten, is er een manier om dat te zien?

Ik zal kijken naar de vermogensbeperking, maar de kans dat ik de kookplaat op z'n maximale vermogen ga gebruiken is net zo groot als de kans dat ik de staatsloterij win :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Vliegvlug schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:05:
Het hele label staat wel op de foto.
Nouwja, kan net niet lezen wat de titel is per plaatje, dat bedoelde ik. Maar grappige is dat dit waarschijnlijk een plaat is die dan weer prima op 2L + 2N kan, volgens mij hier ook wel eens langs zien komen. (Nederlandse) Handleiding meldt hem ook niet?
Is me niet duidelijk wat je met die referentie naar mij precies bedoelt :? , ik zeg juist niet “doe maar wat want het gaat meestal wel goed”. Kan ook niet plaatsen waar je laatste zin naar verwijst, kan je dat nog verduidelijken?
Puur dat het strikt genomen niet correct is. "en beter om te delen" => en beter is om het wel over de fases te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

PugZ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:15:
Echt tot op de plaat? Daar dus echt twee N aansluitingen en niet 2x N onder zelfde schroef?
ALS1:

ALS2:
5 Overlopen, hal, CV, pompen vloerverw. WC, verlichting voordeur, router/glasvezel

ALS3:
7 Vaatwasser (2200W)
8 Keuken 6x WCD (hier wordt de losse keukenapparatuur op gebruikt (airfryer, koffie, etc)

ALS4:
9 Tuin
10 Leeg (niet bekabeld)
toon volledige bericht
Dan hoop ik dat ASL4 als enige op een fase zit of misschien hem met ASL1 deelt.

En daarnaast is het eigenlijk ook zonde. Je had met net zo veel draden het kunnen verdelen over de fases, met minder verliezen terwijl je een 11kW aansluiting hebt.

Snap alleen de logica voor de 4e ALS niet. Kan geen kwaad natuurlijk, maar noodzaak was er niet.
Ik weet niet welke ALS's op welke fasen aangesloten zitten, is er een manier om dat te zien?
Als je een slimme meter hebt dan kan je waarschijnlijk vermogen per fase zien. Dan eens een zwaar apparaat aan zetten op een groep (handige is vaak de stofzuiger) per ALS en kijken welke fase zwaarder belast wordt.
Ik zal kijken naar de vermogensbeperking, maar de kans dat ik de kookplaat op z'n maximale vermogen ga gebruiken is net zo groot als de kans dat ik de staatsloterij win :+
Zoals gezegd, correct is het niet maar dingen zijn wel correct beveiligd :) Ofwel, ergste wat dan kan gebeuren is dat de hoofdzekering klapt en je de netbeheerder moet bellen (want neem niet aan automaten van de netbeheerder). Als je het al een paar keer doet kan deze ook moe worden dus hoeft echt niet gelijk. Wij gebruiken het misschien niet dagelijks maar als ik je kans-stelling aan zou houden was ik wel multimiljonair :+

Maar dit is voor veiligheid wel precies de verkeerde redenatie. De "het gebeurd bijna nooit dus waarom zou ik het beveiligen" redenatie. Eigenlijk zou je dat willen omdraaien bij veiligheid, "het gebeurd bijna nooit dus ik wil dat het beveiligd is zodat er niets mis gaat als het toch gebeurd". Want juist dan ben je het niet bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PugZ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:15:
Dat klinkt in elk geval alvast goed.
ALS1:

ALS2:

ALS3:
7 Vaatwasser (2200W)

ALS4:
9 Tuin
10 Leeg (niet bekabeld)
toon volledige bericht
Je kookplaat trekt geen 15240W hoor ;)
Is 7.4kW, sla je handleiding er maar op na.
Simpelweg de bedrading vanaf de hoofdschakelaar volgen.
Gezien de groepsindeling en het het meest logisch is zou ik verwachten dat ALS 1 en 4 dezelfde fase delen.

Maar je kan het ook aan je elektricien vragen, die zal daar als het goed is over nagedacht hebben of op zijn minst weten welke twee aardlekschakelaars dezelfde fase delen.
Als ALS 1 en 4 dezelfde fase delen en je toch verwacht de max van de kookplaat quasi nooit te gaan gebruiken zou ik ‘m gewoon op stand 2 (5kW) van de vermogensbeperking zetten.
Dan zit je dat namelijk niet in de weg en mocht je het lot uit de loterij toch winnen dan hoef je de netbeheerder niet te bellen om je hoofdzekering te laten vervangen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:52:
[...]

Snap alleen de logica voor de 4e ALS niet. Kan geen kwaad natuurlijk, maar noodzaak was er niet.
Hij had al 4 aardlekschakelaars in de oude situatie, vermoed dat hij het zonde vond ze dan ook niet allemaal te gebruiken.
En er vallen dan minder groepen per aardlek uit, je zou daar bij zo’n klein verschil normaal geen extra ALS voor aanschaffen maar als je ‘m toch al hebt liggen…

Wel jammer dat er daardoor geen 3-fasen aardlekautomaat meer in past(e). ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PugZ
@Septillion Echt twee losse nul draden. Geen brugje, geen 2 onder een schroef. Echt eentje van N1 naar N1 en eentje van N2 naar N2 O-)

V.w.b. de kansberekening: dat ligt niet zozeer aan wat de kookplaat zou kunnen, maar meer aan mijn eigen kookkunsten :Y)

@Vliegvlug Ja, sorry.. toen ik 't gepost had, dacht ik: dit had ik misschien anders moeten formuleren. Ik bedoelde dat groep 11 en 12 samen die 7620W verdelen. Er had dus eigenlijk 3630W moeten staan.

En ja, de 4e aardlekschakelaar was er al..en hij zag er beter uit in m'n groepenkast dan in m'n vitrinekast :+
Pagina: 1