Toon posts:

Zonnepanelen, meerprijs parallel systeem waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:47
De laatste tijd heb ik een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen. De bedoeling is dat ik het dak, aan de voorzijde, vol leg met zonnepanelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
De volledige breedte is zo'n 6,5 meter.
Schaduw
Er kan schaduw vallen op de zonnepanelen door:
1. de schoorsteen van de buren (links boven op het dak)
2. de dakkapel
3. de boom aan de overkant, ik verwacht dat dit voornamelijk zachte schaduw zal zijn. In de winter valt de schaduw op het dak, maar dan zijn er geen bladeren aan de boom. Ik weet niet zeker of de schaduw ook in de zomer op ons dak komt, maar dat zal minimaal zijn verwacht ik.
Jaarverbruik
3500 Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, maar in verband met de aanvraag van zonnepanelen wil ik een 3 fase aansluiting aanvragen.
Budget en doel
Het doel is om voldoende op te wekken voor ons jaarverbruik en de waarschijnlijke aanschaf van een warmtepomp in de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur.
In huis kan en wil ik zelf wel zaken voorbereiden, maar dat zal qua arbeid niet veel schelen. Wel is er al een loze leiding gemaakt naar de zolder, waar de omvormer kan hangen.
Bijhouden van data
Het zou mooi zijn dat de data is bij te houden middels Home Assistant.
Reeds verkregen offertes

Verschillende legplannen
Regio
Zwolle

Nu vraag ik me met name af wat het beste advies is, mét of zonder micro-omvormers/optimizers. Het grootste 'gevaar' zal de schaduw van de dakkapel zijn. Maar ik vind het lastig in te schatten wat dat doet met de opbrengst. En of dit grofweg €2000,- investering waard is.

[Voor 7% gewijzigd door WOrange op 31-01-2023 14:51. Reden: Offerte en legplan toegevoegd]

Alle reacties

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 13:12
ja, geld waard, wij hebben 1 paneel naast de dakkapel liggen de rest allemaal in de 'volle' zon,omdat die ene in deels in de schaduw ligt zouden de andere dus ook allemaal minder opbrengen.

terug verdien tijd gaat de inverstering goed maken

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-03 19:32
Een voordeel van micro omvormers is dat ze bij een lagere zon opbrengst al aanslaan. Hierdoor heb je in theorie vroeger en later op de dag nog opbrengst. Nog een voordeel van de micro omvormers is per paneel monitoring. Als er een paneel stuk is kan je dit makkelijk herkennen en laten repareren, een paneel stuk bij een string omvormer, hoe kom je daar achter?

Daarnaast gaan de enphase omvormers ~25 jaar mee waar moderne string omvormers max 15 jaar halen, een nieuwe omvormer moet je dus eigenlijk mee rekenen in het totaal plaatje.

Enphase heeft goede HA integrate.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:27
80% van de opbrengst zit in maanden waarin je door de hogere stand van de zon waarschijnlijk weinig last hebt van schaduw: https://www.zelfstroom.nl...en-dit-is-de-beste-maand/
En optimizers maken van schaduw uiteindelijk geen zon.

Gezien het grote prijsverschil zou ik gaan voor optie 2 of 5. Die prijzen per wattpiek zie je hier bijna niet meer langskomen.
5 heeft eventueel de voorkeur omdat er in absolute zin meer op het dak kan (6150 vs 5625 wp). Maar daarbij betaal je 22% meer voor 9% meer opbrengst. De vraag is wat je dat waard is.
Als de leverancier van optie 2 aan vergelijkbare (grotere) panelen als optie 5 kan komen, wordt 2 waarschijnlijk nog aantrekkelijker.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:45
dat zijn wel goedkope offertes zeg, die sunpower offerte welke aanbieder is dat? Volgens mij erg nette prijs.

• WOrange
Dank voor jullie reacties! De meningen verschillen dus ook hier :)
schumacher schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:59:
80% van de opbrengst zit in maanden waarin je door de hogere stand van de zon waarschijnlijk weinig last hebt van schaduw: https://www.zelfstroom.nl...en-dit-is-de-beste-maand/
En optimizers maken van schaduw uiteindelijk geen zon.

Gezien het grote prijsverschil zou ik gaan voor optie 2 of 5. Die prijzen per wattpiek zie je hier bijna niet meer langskomen.
5 heeft eventueel de voorkeur omdat er in absolute zin meer op het dak kan (6150 vs 5625 wp). Maar daarbij betaal je 22% meer voor 9% meer opbrengst. De vraag is wat je dat waard is.
Als de leverancier van optie 2 aan vergelijkbare (grotere) panelen als optie 5 kan komen, wordt 2 waarschijnlijk nog aantrekkelijker.
De hogere stand van de zon zal zorgen dat er waarschijnlijk geen of weinig schaduw zal zijn van de boom. Maar ik verwacht wel dat begin van de middag, net na de hoogste stand van de zon, de schaduw van de dakkapel zal vallen op het dichtstbijzijnde paneel. Dat zorgt bij mij voor de meeste twijfel tussen wel of niet in serie. De vraag is natuurlijk of het zoveel in opbrengst scheelt als het nu verschilt in investering.
Figo112 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:15:
dat zijn wel goedkope offertes zeg, die sunpower offerte welke aanbieder is dat? Volgens mij erg nette prijs.
Ik stuur je een PB.

• Figo112
@Ronald jouw expertise is nodig in deze casus :)
Gaan voor de goedkoopste (mijn voorkeur zou offerte 5 zijn) of is schaduw echt een issue?

[Voor 47% gewijzigd door Figo112 op 31-01-2023 17:47]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
WTF!!!!!!

SunPower voor €1,10??????

Die offerte legt 10% meer vermogen dan elke andere met redelijke prijs. Dat is meer dan Enphase of solaredge goed kan maken in zware boomschaduw situaties.

Dit is niet zwaar, grootste deel van het jaar komt die boom amper tot niet in het spel.

Dus de SunPower offerte wat mij betreft.

Budget over? Dakkapel vol - eventueel met dakankers vanwege belasting beperking die de meeste dakkapellen hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ronald
Frogy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:33:omdat die ene in deels in de schaduw ligt zouden de andere dus ook allemaal minder opbrengen.
Herhaal dit alsjeblieft nooit en te nimmer meer. Het is sinds dat SMA in 1999 optitrac op de markt zette klinkklare onzin.

Panelen in Slagschaduw gaan nu gewoon in bypass zonder negatieve effecten op rest string.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• WOrange
Dank ook voor jouw reactie! :)

Goede tip v.w.b. dakkapel. Als ik zo kijk naar de luchtfoto (rechterfoto van plan), zou dat ook een mogelijkheid zijn. Is een 'woningbrede' dakkapel, 5,5 meter.

Maar als ik je goed begrijp hoef ik me ook geen zorgen te maken over het dakkapel? Dat zal de meest harde schaduw verzorgen namelijk.

• Ronald
@WOrange nee je hoeft je geen zorgen te maken om schaduw van een dakkapel. Dat is een makkelijke situatie voor hedendaagse omvormers.

Op 5,5 meter kun je 4 tot 5 panelen portrait leggen als deze voldoende diep is. Ruime 2 meter.

Leggen met ballast is meestal te zwaar, daarom opmerking over ankers.

PS: weet je exacte type van de SunPowers?

• WOrange
Goed om te horen. Dat geeft de plannen wat vastere vormen.

Gezien ik meerdere berichten heb gekregen over de Sunpower panelen begin ik zelf te twijfelen. Ik heb inmiddels in bevestiging gevraagd aan de leverancier. Deze meerprijs was alleen per mail in één zin genoemd. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

AndereKoekoek

Ping! Pong?

:w kun je die pb ook mijn kant opsturen?

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 13:12
Ronald schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Herhaal dit alsjeblieft nooit en te nimmer meer. Het is sinds dat SMA in 1999 optitrac op de markt zette klinkklare onzin.

Panelen in Slagschaduw gaan nu gewoon in bypass zonder negatieve effecten op rest string.
goed om te horen, kun je dat uitleggen?

• WOrange
Frogy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:13:
[...]

goed om te horen, kun je dat uitleggen?
En in aanvulling hierop ben ik benieuwd, hoe kan ik zien aan een aangeboden omvormer of en hoe deze omvormer met schaduw omgaat? Ik heb in de datasheet van Solis gekeken, maar daar kon ik het, met mijn beperkte kennis, niet duidelijk uit halen.

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

The.Terminator

Un boer met bier

WOrange schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:09:
Ik stuur je een PB.
ik ben ook wel benieuwd :)

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 17:50
fbenniks schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:33:
Een voordeel van micro omvormers is dat ze bij een lagere zon opbrengst al aanslaan.
Ten opzichte van wat eigenlijk? Voor zover ik weet hoeft een stringomvormer met een lage startspanning hier niet voor onder te doen, en bij een beetje een degelijk model heb je in de volle zon (zomermaanden) juist een hogere efficiëntie dan bij een micro-omvormer.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jan1337 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Ten opzichte van wat eigenlijk? Voor zover ik weet hoeft een stringomvormer met een lage startspanning hier niet voor onder te doen, en bij een beetje een degelijk model heb je in de volle zon (zomermaanden) juist een hogere efficiëntie dan bij een micro-omvormer.
Graag de bron hiervoor want dit klinkt als een aanname gebaseerd op gevoel.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:27
Is het niet zo dat je vooral globaal kunt zeggen dat er aan beide oplossingen voor en nadelen hangen en dat het bijna niet te kwantificeren is voor een specifieke installatie hoe de balans uitslaat?

De weighted efficiency van uit een willekeurige Solis datasheet is 97.1%. En de max 97.8%.
Van Enphase IQ7+ is dit weighted 97.0% en max 97.6%.
Wat dat betreft zijn de verschillen zo minimaal.

Door de dimensionering is het zo dat microomvormers vaker aftoppen (tenzij je voor de veel duurdere IQ7A of vergelijkbaar gaat). Het is makkelijker om een stringomvormer correct te dimensioneren, zeker bij een installatie op het zuiden.
Het eerder of later opstarten is vooral leuk voor in de marketing folders. Maar of je nu 0 watt of 10 watt opwekt met een paneel aan de rand van de dag, daar ga je je veel hogere investering niet mee terugverdienen.

Mijn stelling is dat je micro omvormers voor een zo hoog mogelijke return on investment beter kunt vermijden, tenzij je een oplossing nodig hebt waarbij een stringomvormer slecht zal gaan werken (teveel en ongelijk verdeelde schaduw en vooral bij te korte strings voor een stringomvormer).
En stel dat (in het extreme geval) de opbrengst van micro-omvormers 5% hoger is. Dan ben je heel lang bezig om een 25-30% hogere investering terug te verdienen.

Zie bijvoorbeeld ook YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Nog een aanvulling (ik moet weer aan het werk :)):
YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?

[Voor 5% gewijzigd door schumacher op 01-02-2023 11:01]

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 17:50
ELD schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Graag de bron hiervoor want dit klinkt als een aanname gebaseerd op gevoel.
Ik keek bij de datasheets naar de EU gewogen efficiëntie:

• Ronald
Elke omvormer met een Vmpp bereik, lees elke op de markt regelt het schaduw probleem weg door aanpassen string spanning in combinatie met de hogere interne weerstand van een paneel deel in schaduw.

Door het laten zakken van de spanning ontstaat een negatieve spanning over het paneel deel met veel weerstand en gaat de diode geleiden waardoor de rest van de string volop produceert.

In volle zon is de rest productie van een paneel in harde schaduw slechts 5-10% dus is het verlies hiervan echt niet erg.

Een optimizer systeem (solaredge, tigo, huawei) of micro omvormer systeem (Enphase, APSystems, hoymiles etc) waar domweg veel meer elektronica gebruikt wordt met bijbehorende verliezen moet dat dus eerst goed maken.

Bij Enphase komt er nog bij dat het echt duur is, dus wordt vanuit kosten optimalisatie oogpunt vaak de erg lichte 295VA iq7+ ingezet. Deze topt iets af waardoor er nog meer goed te maken is.

Een paneel extra in een string systeem is heel veel goedkoper. Panelen op een noord dak zijn als uitbreiding op een zuid dak goedkoper. Dit levert gewoon meer op dan luxe systemen.

Enphase heeft een oprecht toepassingsgebied, solaredge ook… maar op de meeste daken is een #dakvol string systeem de optimale keuze

• Ronald
Ik heb begrepen van @WOrange dat offerte 2 en 5 dezelfde installateur betreft, dan weten we dus het prijsverschil tussen de erg generieke Chinese panelen en de SunPower P6.

€1,10/Wp is een prijs waar veel forum leden nu blind voor zouden tekenen. De reden dat ik in deze voorstellen voor de SunPower ga en niet de nog voordeligere €0,98 is domweg het extra vermogen. Ik zou verwachten op basis van degradatie dat het SunPower systeem begint richting 11-12% meer opbrengst groeiende naar richting 17% omdat de generieke panelen meer zullen degraderen.

Ik zou altijd gaan voor het dak vol. Hoeveel extra zou er bij deze beide offertes nog bij kunnen? Als beide evenveel kunnen dan blijft de SunPower winnen. Lukt het met de generieke Chinees om richting de 6,5kW aan panelen te gaan dan zaak de prijs ook gelijk worden: over 20 jaar zal er weinig verschil in de cumulatieve opbrengst zijn met het SunPower systeem iets constanter door de jaren (bij gelijke jaar instraling)

Kan er ook met de SunPower meer op het dak, dan blijft deze winnen. Iets meer investering nu, maar ook meer baten.

• WOrange
Vandaag heb ik een afspraak gehad en wilde akkoord geven voor de SunPower offerte. Helaas bleek dat er mogelijk toch geen 15 panelen op het dak passen omdat de SunPower panelen een iets groter formaat hebben dan de eerder voorgestelde.
Ik ga het dak nog goed inmeten om het zeker te weten.
Als alternatief heb ik een aanbod gekregen voor FuturaSun IBC 420. Een paneel met iets meer vermogen, voor dezelfde prijs. In theorie lijkt het ook een goed paneel te zijn.

• Figo112
WOrange schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:08:
Vandaag heb ik een afspraak gehad en wilde akkoord geven voor de SunPower offerte. Helaas bleek dat er mogelijk toch geen 15 panelen op het dak passen omdat de SunPower panelen een iets groter formaat hebben dan de eerder voorgestelde.
Ik ga het dak nog goed inmeten om het zeker te weten.
Als alternatief heb ik een aanbod gekregen voor FuturaSun IBC 420. Een paneel met iets meer vermogen, voor dezelfde prijs. In theorie lijkt het ook een goed paneel te zijn.
Maar hoe is de prijs van die futurasun? Ga vanuit dat die goedkoper zou moeten zijn.

• WOrange
De prijs van de FuturaSun 420 is dezelfde als de SunPower 410. Maar zoals het nu lijkt kan ik 15 FuturaSun panelen kwijt ten opzichte van 13 SunPower.
Ik denk dat het dak vol leggen belangrijker is dan het merk, hoewel ik het jammer vind.
De specificaties van de FuturaSun lijken wel aardig in lijn met die van SunPower.

• Ronald
De SunPower zijn echt wel anders gebouwd. Hele kleine strips cellen dakpansgewijs verbonden. Dat wordt shingles/ shingles gebouwd genoemd. Dit heeft iets netter gedrag in schaduw.

De futurasun zijn traditionele half-cut bouw zoals bijna alles op de markt. Zal prima werken.

• Figo112
WOrange schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:12:
De prijs van de FuturaSun 420 is dezelfde als de SunPower 410. Maar zoals het nu lijkt kan ik 15 FuturaSun panelen kwijt ten opzichte van 13 SunPower.
Ik denk dat het dak vol leggen belangrijker is dan het merk, hoewel ik het jammer vind.
De specificaties van de FuturaSun lijken wel aardig in lijn met die van SunPower.
Eerlijk gezegd even los van aantal panelen maar die sunpower is gewoon volgens mij veel beter. Ik zou eerder voor de sunpower gaan maargoed het is aan jou verder. Dan kan je wellicht ook voor die goedkoopste offerte gaan.

• WOrange
Vandaag ben ik even 'het dak op geweest' om alles eens na te meten. Zie onderstaande schets met de maten.
Als ik het dan zo bereken, dan past de SunPower er ook wel op, en als ik het echt uitgebreid wil doen, passen er mogelijk wel 16 op, van boven naar beneden 6-6-4. Of zou ik dan te dicht op de dakkapel zitten?

Ik heb overigens geen rekening gehouden met marges/montagemateriaal waardoor er meer ruimte rondom de panelen nodig zou zijn.
Mis ik verder nog iets?

• Ronald
@WOrange stuur tekening naar installateur ;)

• WOrange
Haha, dat sowieso :P Hij raadde (in ieder geval op basis van geschatte afmetingen) af om een 4e paneel op de 3e rij te leggen in verband met de schaduw. Maar gezien de opgedane kennis via dit forum lijkt het me dat het prima kan om er daar ook nog een neer te leggen. Zeker in geval van een SunPower.

• Ronald
@WOrange ik heb een paneel op 0cm van schoorsteen van 80 lang bij 60 hoog. Dat paneel pakt 70%. Aan string systeem zal dat 60-65% zijn.

Dakpannen zijn pas niet rendabel

• WOrange
Ik heb de tekening doorgestuurd en reactie van de installateur. 6 SunPower panelen geïnstalleerd zouden 666cm breed worden. Dat maakt dat er langs de rand van het dak te weinig vrije ruimte over is.

Daarna heb ik nog even een dubbelcheck gedaan naar de afmetingen. Inclusief een beetje overhang van de pannen zou ik op 682cm komen. Dat betekent dus 16cm vrije ruimte bij de dakrand. Waarschijnlijk is dat wat aan de krappe kant. Ik kan de installateur natuurlijk niet dwingen dit te plaatsen.

Ik ben nog even wat op onderzoek uitgegaan en ik kom tegen dat een shingled cell paneel zo'n 15% meer opbrengst (misschien moet ik lezen, minder verlies) geeft. Als ik dat doorreken, dan zou ik met de FuturaSun nog steeds meer opbrengst hebben, in verband met 420 Wp panelen ten opzichte van SunPower 410 Wp.

Verder heeft het paneel van FuturaSun IBC, hoe uniek of goed dat is ben ik nog even aan het uitzoeken. Optisch ziet het er in ieder geval wel mooi uit ;) Maar ja schoonheid levert niets op.

Op de website Wondernemer las ik:
De IBC-zonneceltechnologie, ofwel Interdigitated Back Contact, is een technologie die gebruikt wordt bij het maken van Rear Contact – ofwel achtercontact – zonnecellen. “Met deze technologie kunnen de zonnecellen in de panelen een hoger rendement bereiken, doordat alle voorcontactroosters naar de achterkant van het paneel worden verplaatst. Op die manier verminder je de beschaduwing aan de voorkant van de cel, wat dus het rendement verhoogt."
Een plaatje uit een webinar (oké, wel een beetje 'een slager die z'n eigen vlees keurt').

Lastige keuze hoor, gezien je de opbrengst en effect schaduwwerking altijd pas achteraf kunt bekijken (en dan nog niet eens vergelijken met de andere opzet). :)

[Voor 30% gewijzigd door WOrange op 06-02-2023 22:44]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:59
WOrange schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:09:

[...]

[...]

Ik stuur je een PB.
Ik ben ook erg benieuwd naar installateur van offerte 2.
Lees dat je woonachtig bent in regio Zwolle. Ikzelf in Deventer en op zoek naar een betaalbare installateur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Frogy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:33:
ja, geld waard, wij hebben 1 paneel naast de dakkapel liggen de rest allemaal in de 'volle' zon,omdat die ene in deels in de schaduw ligt zouden de andere dus ook allemaal minder opbrengen.

terug verdien tijd gaat de inverstering goed maken
dan had je beter gewoon dat ene paneel niet kunnen leggen, en de rest in string.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• WOrange
Matadores schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar installateur van offerte 2.
Lees dat je woonachtig bent in regio Zwolle. Ikzelf in Deventer en op zoek naar een betaalbare installateur.
Ik stuur je een PB.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

108.6*6 + ca. 6x2 (montage) = 664. Dam zou er nog 18cm tot de rand over moeten blijven (er komt dan nog 1 klem naast, maar dat is verwaarloosbaar). Bij 1 laag met kap lijkt me dat niet heel spannend. Zwolle is ook niet echt een kustgebied met harde wind.

Edit

Maak je alsjeblieft geen zorgen over dat dakkapel met je zuiddak. Die heeft pas invloed vroeg/laat op de dag. Op jaarbasis zal het een paar kWh schelen, maar niet genoeg om dure optimizers e.d. te rechtvaardigen.

[Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2023 14:37]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WOrange
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:35:
108.6*6 + ca. 6x2 (montage) = 664. Dam zou er nog 18cm tot de rand over moeten blijven (er komt dan nog 1 klem naast, maar dat is verwaarloosbaar). Bij 1 laag met kap lijkt me dat niet heel spannend. Zwolle is ook niet echt een kustgebied met harde wind.

Edit

Maak je alsjeblieft geen zorgen over dat dakkapel met je zuiddak. Die heeft pas invloed vroeg/laat op de dag. Op jaarbasis zal het een paar kWh schelen, maar niet genoeg om dure optimizers e.d. te rechtvaardigen.
Dank voor je reactie. Ik ga het nog eens bespreken.
Het is wel zo dat achter mijn woning weilanden liggen, dus kan wel veel wind vandaan komen. Aan de voorkant is bebouwing.

Duidelijk punt ook mbt. optimizers. Veel geleerd weer door dit topic :)

[Voor 71% gewijzigd door WOrange op 07-02-2023 14:42]

• Ronald
@WOrange als de datasheet van paneel type A 400W zegt is dat exact hetzelfde als paneel type B 400W

Efficiëntie gaat over oppervlak. De datasheet over de module.

Je kunt dus geen 15% meer verwachten uit een paneel met andere bouw maar zelfde waarde

• WOrange
Ronald schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:58:
@WOrange als de datasheet van paneel type A 400W zegt is dat exact hetzelfde als paneel type B 400W

Efficiëntie gaat over oppervlak. De datasheet over de module.

Je kunt dus geen 15% meer verwachten uit een paneel met andere bouw maar zelfde waarde
Ik snap je punt. De bedoeling van die zin, die ik ergens las, was waarschijnlijk dat een shingled cell panel 15% beter/efficiënter met schaduw om kan gaan. Ik heb die zin niet goed verwoord, maar misschien nu alweer niet ;)

• Ronald
@WOrange hangt een beetje van de exacte bouw van paneel én het omvormer systeem.

Van bijvoorbeeld de Hyundai shingled panelen heeft het forum-collectief geleerd hoe ze werken. Voor de SunPower niet.

De Hyundai kunnen in zekere omstandigheden beter omgaan met schaduw. Andere geheel niet en bij verkeerde installatie op platte daken kan het zelfs slechter uitpakken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

@WOrange

Hier zie je het effect van het dakkapel op een zuiddak. Een klein dipje van ~9 tot 10 en daarna klimt de boel rustig verder omhoog. Hoe hoger de zon, hoe korter het dipje. Dus op echt renderende dagen is het ook niet heel relevant meer voor je opbrengst. Dit systeem groeit vrij makkelijk naar de 10 kW toe met uitschieters boven de 11 na bewolking.

[Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2023 11:29]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WOrange
Dank voor de info weer!
Señor Sjon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:28:
@WOrange [Afbeelding]

Hier zie je het effect van het dakkapel op een zuiddak. Een klein dipje van ~9 tot 10 en daarna klimt de boel rustig verder omhoog. Hoe hoger de zon, hoe korter het dipje. Dus op echt renderende dagen is het ook niet heel relevant meer voor je opbrengst. Dit systeem groeit vrij makkelijk naar de 10 kW toe met uitschieters boven de 11 na bewolking.
Mooi om een plaatje uit de praktijk te zien, maakt een hoop duidelijk!

Ik heb ook een mogelijke installatiedatum gekregen, wanneer ik akkoord ga, begin augustus.. Misschien moet ik toch maar een spoedcursus panelen leggen overwegen :')
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee