De laatste tijd heb ik een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen. De bedoeling is dat ik het dak, aan de voorzijde, vol leg met zonnepanelen.
1. de schoorsteen van de buren (links boven op het dak)
2. de dakkapel
3. de boom aan de overkant, ik verwacht dat dit voornamelijk zachte schaduw zal zijn. In de winter valt de schaduw op het dak, maar dan zijn er geen bladeren aan de boom. Ik weet niet zeker of de schaduw ook in de zomer op ons dak komt, maar dat zal minimaal zijn verwacht ik.
In huis kan en wil ik zelf wel zaken voorbereiden, maar dat zal qua arbeid niet veel schelen. Wel is er al een loze leiding gemaakt naar de zolder, waar de omvormer kan hangen.
Verschillende legplannen
Nu vraag ik me met name af wat het beste advies is, mét of zonder micro-omvormers/optimizers. Het grootste 'gevaar' zal de schaduw van de dakkapel zijn. Maar ik vind het lastig in te schatten wat dat doet met de opbrengst. En of dit grofweg €2000,- investering waard is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
De volledige breedte is zo'n 6,5 meter.Schaduw
Er kan schaduw vallen op de zonnepanelen door:1. de schoorsteen van de buren (links boven op het dak)
2. de dakkapel
3. de boom aan de overkant, ik verwacht dat dit voornamelijk zachte schaduw zal zijn. In de winter valt de schaduw op het dak, maar dan zijn er geen bladeren aan de boom. Ik weet niet zeker of de schaduw ook in de zomer op ons dak komt, maar dat zal minimaal zijn verwacht ik.
Jaarverbruik
3500 KwhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, maar in verband met de aanvraag van zonnepanelen wil ik een 3 fase aansluiting aanvragen.Budget en doel
Het doel is om voldoende op te wekken voor ons jaarverbruik en de waarschijnlijke aanschaf van een warmtepomp in de toekomst.Wie gaat het project uitvoeren
De installateur.In huis kan en wil ik zelf wel zaken voorbereiden, maar dat zal qua arbeid niet veel schelen. Wel is er al een loze leiding gemaakt naar de zolder, waar de omvormer kan hangen.
Bijhouden van data
Het zou mooi zijn dat de data is bij te houden middels Home Assistant.Reeds verkregen offertes
Verschillende legplannen
Regio
ZwolleNu vraag ik me met name af wat het beste advies is, mét of zonder micro-omvormers/optimizers. Het grootste 'gevaar' zal de schaduw van de dakkapel zijn. Maar ik vind het lastig in te schatten wat dat doet met de opbrengst. En of dit grofweg €2000,- investering waard is.
[Voor 7% gewijzigd door WOrange op 31-01-2023 14:51. Reden: Offerte en legplan toegevoegd]