Toon posts:

Vaillant Ecotec Plus lekt water na warmwatervraag

Pagina: 1
Acties:

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Vooropgesteld: ik ben geen loodgieter, maar ik fix dingen wel graag zelf en begrijp ze ook graag.

Vanmiddag hadden we plots geen warm tapwater meer. De CV ketel wordt sowieso alleen nog gebruikt voor warm tapwater, de warmtepomp neemt de verwarming voor z’n rekening. Zodra de Auer Edel Eau er is gaat de CV-ketel eruit. Liever geen dure reparaties dus. Enfin, het probleem:

- geen warm water, foutcode F72
- na ketel uit en aan en weer warm watervraag wèl weer warm water.
- echter, na warm water tappen lekt er water onderuit de ketel, en wel uit dit gaatje:

- dat gat staat op zijn beurt in verbinding met deze rode hendel naast de CV-pomp:

Als ik daarvan het heveltje omhoog haal, stroomt het water uit het gaatje.

Vraag 1: kan deze lekkage kwaad in afwachting van de SWW-boiler? Er staat nu een bakje onder, heel professioneel.

Vraag 2: wat is (de functie van) het rode heveltje?

Vraag 3: kijk ik naar een arbeidsintensieve fix en daarmee hoge kosten?

Vraag 4: ik ben niet onhandig - wil ik dit zelf doen?

Hopelijk staat dit topic op de juiste plek, en kunnen jullie me iets verder helpen.

OhSunnyDay

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het probleem zich niet herhaalt is het lastig foutzoeken :)

https://eerstehulpbijstor...cotec/foutcode-f-punt-72/
Er is sprake van een fout in de aanvoer- en/of retourtemperatuurvoeler.
Aanvoer- en/ of retourtemperatuurvoeler is defect.
Als dat iets van kabelbreuk of slecht contact is zou je het in principe zelf kunnen fixen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Gramser
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:08:
Als het probleem zich niet herhaalt is het lastig foutzoeken :)

https://eerstehulpbijstor...cotec/foutcode-f-punt-72/

[...]

Als dat iets van kabelbreuk of slecht contact is zou je het in principe zelf kunnen fixen.
Die code had ik ook gevonden, daar kan ik nu weinig mee inderdaad. Maar het gaat nu om die lekkage - die treedt dus nog wel op. En ik vroeg me af of er nu een acuut probleem is, en wat die afwatering dan wel is…

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je zelf wil klussen, is de installatiehandleiding een goed begin:
https://www.vaillant.nl/p...0020282267-05-2547406.pdf
Volgens pagina 10 is het een veiligheidsventiel. Je kunt tijdens SWW kijken wat de druk doet op het manometertje erboven :)
Volgens 5.6 mag er een slangetje aan. Lijkt me dus niet erg zorgwekkend.

Voor de zekerheid: ook zonder CV bedrijf is een expansievat nog wel nodig.

F.072 staat op pg 65.

[Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2023 22:17]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Gramser
  • Nu online
Ik zal wel in de gebruikershandleiding hebben zitten zoeken in mijn haast, want het staat er inderdaad gewoon allemaal in! Alleen is mijn ketel van een iets nieuwer type, maar de handleiding laat hetzelfde zien. En voor 16,95 heb ik zo’n slangetje in huis 👍🏻

Toch raar dat het optreedt na die foutcode die nu niet meer voorkomt.

[Voor 12% gewijzigd door Gramser op 30-01-2023 07:39]

OhSunnyDay

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee