Vraag

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:36
Beste Tweakers,

Hier een lurker die nu ook serieus met panelen bezig is i.v.m. elektro auto. Mijn huis is verre van optimaal met een groot schuin dak op het het Noorden en nog wat aangliggende platte daken die te maken hebben met schaduw van het huis. Ik heb al wat offertes ontvangen, waar Solaredge wordt aangeboden, maar de legplannen verschillen van elkaar en ook het type optimizer. Daarom de vraag of jullie eens willen meekijken? Bedankt!
Foto's

Schuine dak (35.2 graad) bevind zich op het Noorden. Stuk plat dak naast het schuine dak. Tweede stuk plat dak is de carport aan de voorkant van het huis.
Beschikbare (dak)ruimte
1. schuin dak = 10,1m breed x 7,6m diep (schuine kant)
2. plat dak = 10,1m breed x 2,4m diep
3. plat dak carport = 5,4, breed x 2,85m diep
Schaduw
Harde schaduw op beide platte stukken van het huis.
Jaarverbruik
+/- 7000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25a
Budget en doel
Budget <15k. Zo dicht mogelijk naar de 7000 kWh binnen de huidige elektra aansluiting.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Geen voorkeur
Reeds verkregen offertes
Scenario 1 aanbieder 1 Lokaal:
Panelen: 11x Q-Cells; 400Wp Fullblack G11+ Zero Gap
Omvormer: SolarEdge 3680HD 1PH
Optimizer: S440
Kosten: 6950 EUR
Totaal 4,4 kWp, opbrengst 3586 kWh = 1,58/Wp

Scenario 2 aanbieder 1 Lokaal:
Panelen: 23x Q-Cells; 400Wp Fullblack G11+ Zero Gap
Omvormer: SolarEdge 7K 3PH
Optimizer: S440
Kosten: 12500 EUR
Totaal 9,2 kWp, opbrengst 6256 kWh = 1,35/Wp
Legplan is combinatie van afbeelding 1 & 2

Scenario 1 aanbieder 2: Feenstra
Panelen: 15x Excellent Power paneel - Phono - PS405M6-18VH 405Wp Full Black
Omvormer: SolarEdge omvormer HD-Wave (1 fase, 5000W)
Optimizer: S500B
Kosten: 10230 EUR
Totaal 6075 kWp, opbrengst 4.066 kWh = 1,68/Wp

Scenario 2 aanbieder 2: Feenstra
Panelen: 26x Excellent Power paneel - Phono - PS405M6-18VH 405Wp Full Black
Omvormer: SolarEdge omvormer HD-Wave (3 fasen, 8.0kW)
Optimizer: S500B
Kosten: 15506 EUR
Totaal 10530 kWp, opbrengst 6.472 kWh = 1,47 W/p
Regio
Liemers
Vragen
- Ik krijg offertes voor Solaredge maar met verschillende omvormers / optimizers en legplannen. Wat is jullie mening?
- ik sta open voor al het ongevraagd advies.

Beste antwoord (via Rogerthat op 09-03-2023 21:51)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Moeilijker, en daardoor niet voor iedereen weggelegd:

Schuine noord-dak helemaal vol. Echt opmeten en dan kijken wat er past.
Gewone string omvormer. Pijpjes weg.

Om het helemaal optimaal vol te leggen zou je op het gewone platte dak 10 panelen portrait Oost-West /\/\/ neer moeten leggen. Portrait om zo min mogelijk last te hebben van schaduw, (door de bypass-diodes die panelen meestal in drie lange stroken verdelen) in 2 strings op 2 mmpt's. Of misschien beter met micro's.

Op de carport idd zes panelen met Tigo optimizers op de 4 panelen die het dichtst bij de gevel liggen.
Op een verder gewone string omvormer.

Totaal iets van 12kWp, komt goed in de buurt van de gewenste 7MWh. (door Noord dak)
Met nog een beetje verdeling van de opbrengst over de dag.
Op bewolkte dagen zal je noord dak nog goed meedoen, ook in de winter.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Alle reacties

• Rogerthat
Had iemand nog een idee bij de zin of onzin van de s500b optimizers bij deze opstellingen?

• onetime
  • Niet online
Het dak op het noorden helemaal vol. Ik zou er denk ik 23 leggen. Hangt van exacte maten af.
3fase omvormer.

Ik zou op het lage dak de panelen tegen de erfgrens leggen richting zuid. Op een gewone 1,5kW omvormer.
Let op een zo laag mogelijke mppt-spanning voor deze omvormer, vanaf iets van 60V, de simpelste en goedkoopste oplossing en in mijn ogen de beste.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Rogerthat
onetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:40:
Het dak op het noorden helemaal vol. Ik zou er denk ik 23 leggen. Hangt van exacte maten af.
3fase omvormer.

Ik zou op het lage dak de panelen tegen de erfgrens leggen richting zuid. Op een gewone 1,5kW omvormer.
Let op een zo laag mogelijke mppt-spanning voor deze omvormer, vanaf iets van 60V, de simpelste en goedkoopste oplossing en in mijn ogen de beste.
Bedankt voor de reactie, dus jou advies; twee losse systemen, twee omvormers, en geen panelen op de carport?

• onetime
  • Niet online
Carport ook een los systeem, maar dak is moeilijker zelf te doen, plat dak en carport wel makkelijk zelf doen.
Carport waarschijnlijk een micro omvormer, of twee.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Voor alle solaredge plannen zijn designer rapporten nodig.

Bij alle opties zijn er relatief kleine groepen panelen en dan ook nog s440 op 3 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03 16:20
onetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:40:
3fase omvormer.

Bij mij heeft het noorden 55% opbrengst opgeleverd ten aanzien van het aantal WP in 2022.

Gewoon volleggen in een string en geen SolarEdge ofzo.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Moeilijker, en daardoor niet voor iedereen weggelegd:

Schuine noord-dak helemaal vol. Echt opmeten en dan kijken wat er past.
Gewone string omvormer. Pijpjes weg.

Om het helemaal optimaal vol te leggen zou je op het gewone platte dak 10 panelen portrait Oost-West /\/\/ neer moeten leggen. Portrait om zo min mogelijk last te hebben van schaduw, (door de bypass-diodes die panelen meestal in drie lange stroken verdelen) in 2 strings op 2 mmpt's. Of misschien beter met micro's.

Op de carport idd zes panelen met Tigo optimizers op de 4 panelen die het dichtst bij de gevel liggen.
Op een verder gewone string omvormer.

Totaal iets van 12kWp, komt goed in de buurt van de gewenste 7MWh. (door Noord dak)
Met nog een beetje verdeling van de opbrengst over de dag.
Op bewolkte dagen zal je noord dak nog goed meedoen, ook in de winter.

• Rogerthat
Ronald schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:42:
Voor alle solaredge plannen zijn designer rapporten nodig.

Bij alle opties zijn er relatief kleine groepen panelen en dan ook nog s440 op 3 fase.
Die ga ik inderdaad opvragen, was zelf ook al wel aan de slag in solaredge designer. Maar jullie hebben me ook wel weer extra inzicht gegeven, ik dacht dat door de schaduw solar edge een must was, ook omdat ik tot nu toe alleen maar SE offertes heb gekregen, maar misschien zijn er simpelere oplossingen mogelijk.

• Ronald
@Rogerthat solaredge of micro’s alleen bij niet-harde schaduw als bomen.
Dan is er genoeg winst te halen. Bij harde schaduw niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rogerthat
Naar aanleiding van jullie advies gekeken naar de goedkoopste opties om het Noord dak helemaal vol te leggen.
Aanbieder: Coolblue
Panelen: 22x Suntech Ultra V Mini 410 zonnepanelen
Omvormer: 1x Growatt MOD 5000 TL3-X omvormer
Kosten: 9397 EUR
Totaal 9020 kWp, opbrengst 4930 kWh = 1,04 W/p

Dit laat inderdaad zien dat jullie advies voor zo goedkoop mogelijk vol leggen van het Noord dak de slimste optie is. Alleen geeft CB aan de platte daken niet te kunnen benutten ivm met opstartwattage. Losse systemen bieden ze niet aan. aankomende week komt er ook nog een lokale partij een schouwing doen. Hebben jullie ervaringen met installatie bedrijven die creatief mee willen denken (bijvoorbeelde de optie van @onetime? Mag ook via een PB.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48
Rogerthat schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:08:
Naar aanleiding van jullie advies gekeken naar de goedkoopste opties om het Noord dak helemaal vol te leggen.
Aanbieder: Coolblue
Panelen: 22x Suntech Ultra V Mini 410 zonnepanelen
Omvormer: 1x Growatt MOD 5000 TL3-X omvormer
Kosten: 9397 EUR
Totaal 9020 kWp, opbrengst 4930 kWh = 1,04 W/p

[Afbeelding]

Dit laat inderdaad zien dat jullie advies voor zo goedkoop mogelijk vol leggen van het Noord dak de slimste optie is. Alleen geeft CB aan de platte daken niet te kunnen benutten ivm met opstartwattage. Losse systemen bieden ze niet aan. aankomende week komt er ook nog een lokale partij een schouwing doen. Hebben jullie ervaringen met installatie bedrijven die creatief mee willen denken (bijvoorbeelde de optie van @onetime? Mag ook via een PB.
Kan je ze niet vragen nog een tweede systeem aan te bieden met een enkelfase omvormer.

• Rogerthat
@lothar ik ga die vraag inderdaad specifiek stellen, maar ik had in het telefoon gesprek al aangegeven dat ik zoveel mogelijk panelen kwijt wilde, en dat meerdere omvormers voor mij geen probleem was. Is een kleine 1 fase omvormer op een fase waar ook al een 3 fase omvormer opzit ongebruikelijk voor de grotere clubs?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, maar die grote clubs doen ook niet echt aan maatwerk. Er nog een keer specifiek om vragen doesn't hurt.

Wise enough to play the fool

• Rogerthat
@lothar @teacher , dank voor de nudge en de specifieke vraag de goede richting op. Jullie oplossing kon was uiteindelijk geen probleem, dan kom ik hier op uit:

29x Suntech Ultra V Mini 410 zonnepanelen
Omvormer 1: Growatt MOD 5000 TL3-X omvormer
Omvormer 2: Growatt MIN 2500 TL-XE
Kosten: 12.072 EUR
Totaal 11890 kWp, opbrengst 7098 kWh = 1,01 W/p

Wat vinden jullie van de prijs voor deze set? Al in de richting?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geïnstalleerd voor 1 euro per wp is tegenwoordig retestrak.

Wise enough to play the fool

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48
Ja prima zou ik zeggen

• Rogerthat
Om dit topic nog even volledig te maken, ik had gisteren nog de laatste lokale leverancier over de vloer, en daar kwam toch wel een interessante aanbieding uit:
22x 430 Wp Hanover Solar HS430M-66-166
7x 420 Wp Hanover Solar HS420M-54-18X
Omvormer 1: 1 x Goodwe 5000-DT
Omvormer 2: 1 x Goodwe 2500-NS
Kosten: 11.600 EUR.
Totaal 12400 kWp, opbrengst 7433 kWh = 0,94 W/p

De prijs ziet er scherp uit. Opzet is ongeveer gelijk aan Coolblue maar door gebruik van panelen met hoger vermogen 5% meer opbrengst. Zie ik nog iets over het hoofd?

• Rogerthat
Daarnaast was dit de enige installateur die aangaf vraagtekens bij mijn meterkast te hebben bij de set up van de panelen ook in combinatie met een laadpaal. Hij raadde aan meteen een nieuwe groepenkast te installeren. Dit kon hij voor 950 extra Ex. btw meenemen in de offerte. De huidige groepenkast is van 1989 en is al een aantal keer zaken bijgeplaatst. Volgende week komt de 3x25A. Hebben jullie de groepenkast vervangen omdat jullie panelen hebben geïnstalleerd?

[Voor 28% gewijzigd door Rogerthat op 15-03-2023 18:57]

• Ronald
Zeer scherpe prijs. Alleen vraagteken bij de enkelfase 5kW GoodWe. Dat zou ik liever als 3 fase uitvoeren.

Heb je string indeling?

22x420 op 5kW is wel redelijk heftig… mogelijk doet de 2,5 noord en een deel zuid?

Bestaande groepen kast is te postzegel voor details, maar kan zijn dat een en ander wat beheer ja ja. 950 ex is lastig oordelen zonder details wat er geplaatst gaat worden.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Laat hem dan gelijk de kookgroep vervangen door een 3-fase aardlekautomaat. Kijken of er dan gewoon twee kasten kan komen is dan wel makkelijk :)

Of het schappelijk is hangt naar mijn idee sterk af van het merk.

En mja, 5kW op 1-fase, meh. Moet je ook weer REM beveiliging in de meterkast doen enzo...

• Rogerthat
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:59:
Alleen vraagteken bij de enkelfase 5kW GoodWe. Dat zou ik liever als 3 fase uitvoeren.
Als ik de Goodwe 5000-DT opzoek is het een 3 fase omvormer, wat voor de 22 panelen op Noord gebruikt zou gaan worden. Zo had ik ook afgesproken met de installateur, of bedoelde je wat anders?

• Ronald
Ik werd gefopt door de eerste incorrecte link icm de incourante benaming. Het is een 3fase omvormer ja.

En vergeten dat het op noord is, dat gaat minder hard ;)

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 15-03-2023 21:28]

• onetime
  • Niet online
@Rogerthat Ik zou voor het platte dak de 5 van de eerste foto willen, en de 6 op de carport.
Verder uitstekend, als je deze lokale partij vertrouwd.
Groepenkast wel van ABB, Schneider, Siemens, Hager of zo. Geen Emat, Sep, Gacia.

• Rogerthat
onetime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:30:
@Rogerthat Ik zou voor het platte dak de 5 van de eerste foto willen, en de 6 op de carport.
Verder uitstekend, als je deze lokale partij vertrouwd.
Groepenkast wel van ABB, Schneider, Siemens, Hager of zo. Geen Emat, Sep, Gacia.
Zou je de carport en de panelen op plat dan op dezelfde omvormer zetten?
Partij is hier in de buurt een grote, en 15 jaar garantie incl. Man uren en installatie.
Ik ga voor de groepenkast inderdaad wat verdere specs opvragen. Hieronder nog iets meer details van de huidige set up.

• Rogerthat
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:28:

En vergeten dat het op noord is, dat gaat minder hard ;)
Helaas wel ja, iets van 53% op opbrengst. Had 2 jaar geleden ook niet gedacht dat ik Noord helemaal zou vol zou leggen 8)7 .

• Ronald
Carport vs plat dak zou even door een gedetaileerde simulatie moeten, heb geen echt gevoel bij wat het beter zou doen.

• onetime
  • Niet online
Rogerthat schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:39:
[...] Zou je de carport en de panelen op plat dan op dezelfde omvormer zetten?
Partij is hier in de buurt een grote, en 15 jaar garantie incl. Man uren en installatie.
Ik ga voor de groepenkast inderdaad wat verdere specs opvragen. Hieronder nog iets meer details van de huidige set up.

[Afbeelding]
Bijna gelijk aantal panelen, met een 2mppt omvormer geen probleem.
septillion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
Laat hem dan gelijk de kookgroep vervangen door een 3-fase aardlekautomaat. Kijken of er dan gewoon twee kasten kan komen is dan wel makkelijk :)

Of het schappelijk is hangt naar mijn idee sterk af van het merk.

En mja, 5kW op 1-fase, meh. Moet je ook weer REM beveiliging in de meterkast doen enzo...
Gezien het beperkte aantal gewone groepen zou ik die als alamat uitvoeren. Geen rem-automaat nodig.

[Voor 40% gewijzigd door onetime op 16-03-2023 05:18]

• onetime
  • Niet online
Zie ik nu goed dat er ruimte is voor een 6e rij van 5 panelen? Doen.
Maar de panelen op het platte dak moeten wel in landscape vanwege de schaduw in voor- en najaar.
Carport als schans? Passen er dan 9 op west?
Als je de situatie niet precies genoeg kent is het moeilijk en een beetje raden wat het beste uitkomt...

• Ronald
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:33:
Maar de panelen op het platte dak moeten wel in landscape vanwege de schaduw in voor- en najaar.
Minder belangrijk bij 1 rij omdat de hele rij ongeveer hetzelfde aan schaduw ziet. Zo kan de set voor de verandering wel op half-cel powerpoint tracken… zolang de car port niet op dezelfde string zit

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 16-03-2023 06:46]

• Rogerthat
Knoop doorgehakt, heb net akkoord gegeven op de offerte van de lokale partij. Incl. Schneider groepenkast. Waarschijnlijk begin mei geïnstalleerd. Ik zal een fototje posten als het ligt. Jullie bijdragen zijn voor mij zeer waardevol geweest!

• onetime
  • Niet online
septillion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Daar is hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 ook overeenstemming over.
In een 3fase installatie geen kookgroep maar een krachtgroep. 3fase.

[Voor 26% gewijzigd door onetime op 16-03-2023 19:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee