Smart plug voor Home Assistent of Node red, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 23:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik wil graag beginnen met sommige apparaten slim te maken met en slimme stekker. Alleen het aanbod is zo groot dat ik geen idee heb waar ik om moet letten.

- Ik zou graag niet gebonden willen zijn aan de app van een fabrikant.
- Ik neig er (nu) naar om Node Red of Home Assistent te gaan gebruiken via Wifi (MQQT?) op mijn Rapsberry Pi
- Liefst heb ik een stekker die ook het verbruik rapporteert

Vragen:

- Waar moet ik op letten bij een selectie?
- Is elke wifi smart stekker automatisch compatibel met wat ik wil? Of moet ik op bepaalde protocollen letten?
- Hoe weet ik dat het niet een gesloten ecosysteem is?
- Als een stekker het verbruik kan meten, werkt dat dan automatisch met elk platform (of diegene die ik wil)? Of waar moet ik daarbij op letten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Als je op Ali zoekt op Tasmota Powerplug, dan vind je powerplugs van athom, die al van te voren geflashed zijn met Tasmota. Tasmota is open-source.

Ze zijn alleen "maar" geschikt tot 2200W, dus wel opletten wat je er achter wilt aansluiten.
Ik heb zelf daarnaast, in het verleden, nog een X aantal zwaardere powerplugs geconverteerd met Tuya-Convert, maar dat wordt tegenwoordig steeds lastiger. Eigenlijk kan je op dit moment beter zorgen dat je geen slimme apparaten uit het Tuya ecosysteem koopt, want die zijn niet meer te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06
Ik gebruik voor slimme stekkers shelly Plug S (WiFi) en Aldi Stekkers (Zigbee) beide in combinatie met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Is er ook in algemene zin iets te zeggen wanneer een plug vrij (zonder lock in) te gebruiken is of niet? Wellicht door te letten op een specifieke aanduiding of iets dergelijks?

Is bijvoorbeeld elke wifi plug te gebruiken met Node Red i.c.m. met MQQT? Of is dat niet zo te zeggen? Hoe kun je daar achter komen? Of is dat een kwestie van trail en error?

Shelly kwam ik al vaker tegen inderdaad. Die zitten rond de 20 euro momenteel. Echter, zijn er ook heel veel rond de 10-12 euro. Eigenlijk wil ik weten of deze voldoen aan de wensen. Dat scheelt de helft :)

[ Voor 21% gewijzigd door EVILSalami op 29-01-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Waarom wil je Node Red gebruiken?

De learning-curve van Node Red is een stukje groter dan die van Home-Assistant en daarnaast heeft Home Assistant ondersteuning voor enorm veel integraties.

https://www.home-assistant.io/integrations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik heb al een beetje geëxperimenteerd met Node Red, werkt prima. Ik heb de gekoppeld met de Tibber API om uurprijzen van stroom op te halen.

Ik wil niet per se Node Red gebruiken. Voor nu is dat de eerste opstap. Liefst is de hardware flexibel en niet gebonden aan een platform, vandaar ook de vraag of er in algemene zin iets over hardware te zeggen is. Ik wil niet straks met 10 plugs zitten en dan willen overstappen naar laten we zeggen Home Assistant en dat het dan lastig/onmogelijk blijkt. Hardware wat open is voor connectie, en onafhankelijk van de cloud/apps zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06
Het is natuurlijk moeilijk om zeer breed te antwoorden.
Ik zou voor iedere optie kijken of het op beide van je platformen werkt.

meer algemeen voor wifi devices: als het werkt voor Homeassistant via lokaal, is de kans groot dat het op andere platformen ook kan werken, omdat er blijkbaar een manier is om het toestel lokaal uit te lezen en aan te sturen.

voor compatibiliteit van Zigbee devices, kun je hier kijken: https://zigbee.blakadder.com/index.html

Voor Node Red heb ik geen ervaring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb zelf laatst deze besteld:

https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug

Kan gewoon vanuit duitsland opgestuurd worden dus is er in een paar dagen.

Soort Tasmota, maar dan met de EspHome firmware voor geïnstalleerd. EspHome is volledig geintegreerd met Home Assistant en werkt super makkelijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Let er wel op dat als je zigbee of zwave plugs koopt je een aparte controller moet aanschaffen. Voordeel vind ik wel dat het dan verder helemaal lokaal is en ik me niet hoef af te vragen of het stiekem naar 1 of andere Chinese cloud verbindt.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:07
Als je wilt standaardiseren is MQTT (dus niet MQQT, dat Googlet wat lastiger) inderdaad een goede optie.
Ik gebruik diverse Wifi en Zigbee componenten (Shelly, Paulmann, Ikea en Philips Hue), die ik uitlees en aanstuur via MQTT.
Daarbij heb ik Node-Red gecombineerd met Home Assistant; je kunt een van beide, of beide, toepassen.
Ik vond zelf de leercurve voor Home Assistant steiler dan voor Node-Red, maar dat is mijn persoonlijke inschatting.

Mijn Zigbee netwerk is stabieler dan m'n Wifi. Zigbee bouwt een mesh-netwerk op, en wordt dus stabieler naarmate je meer componenten toevoegt. Daar zit net als bij Wifi een maximum aan, maar daar ben ik nog lang niet.
Kijk anders ook even in het Zigbee2MQTT forumdraadje, daar staat veel informatie als je die kant op wilt.

Een uitgebreide lijst van Zigbee2MQTT supported devices vind je hier. Als je hier een component selecteert kun je precies zien welke informatie je kunt lezen van / schrijven naar het apparaat.

Voor Shelly vind je die informatie hier.

Met Zigbee2MQTT gebruik je 1 hub of coordinator, waarop je alles aansluit. Bij mij zit alle zigbee apparatuur in hetzelfde net. Ik vind het raar dat de fabrikanten net doen alsof dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:31
Shelly plugs zijn super fijn. Heel makkelijk en flexibel in gebruik en hele goede integratie met HA.
Probeer het eens. Je gaat er geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ja Shelly wel vaker gehoord. Kunnen die ook verbruik meten? Is dat überhaupt mogelijk met een slimme plug? En hebben die een Fysieke knop? Volgens mij niet, toch?

Ik vind ze wel wat aan de prijzige kant. Voor 1 à 2 valt dat nog mee. Maar vooral als je weet dat als je eenmaal ergens voor gaat, alle uitbreidingen van hetzelfde zullen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:12
De Shelly Plug kan inderdaad het verbruik meten, er zit geen fysieke knop op.

Als je kiest voor een open platform zoals Home Assistant zit je helemaal niet vast aan één merk, je kunt naar hartenlust verschillende merken en protocols mengen zolang ze maar compatibel zijn met het gekozen platform.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:07
De Shelly Plug heeft wel degelijk een fysieke knop, en hij kan het verbruik meten.
De Plug S of Plus Plug S heb ik niet; weet dus niet of die een knop hebben.

En als je met MQTT gaat werken, zit je helemaal niet vast aan 1 merk. Dat is een van de mooie kanten van het gebruik van MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Je hebt gelijk wat die knop betreft, de handleiding niet goed gelezen...
De Plug S heeft ook een knop, en kan ook het verbruik meten. Idem voor de Plus Plug S.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
Janoz schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:14:
Ik heb zelf laatst deze besteld:

https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug

Kan gewoon vanuit duitsland opgestuurd worden dus is er in een paar dagen.

Soort Tasmota, maar dan met de EspHome firmware voor geïnstalleerd. EspHome is volledig geintegreerd met Home Assistant en werkt super makkelijk.
Gaat de communicatie dan 100% lokaal (via Home Assistant) of ben je toch nog afhankelijk van een cloud dienst of zoiets met bijbehorende privacy concerns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Daarmee ben je niet afhankelijk van clouddiensten, alles gaat 100% lokaal. (Eventueel met uitzondering van het zoeken naar firmware updates, ik weet niet of dat erin zit. Kan geblokkeerd worden.)

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Ik zou in ieder geval geen wifi gebruiken maar zigbee.
Wifi is absoluut niet geschikt voor iot.

Zelf gebruik is home assistant met een sonoff zigbee stick en omdat ik nog wat klikaanklikuit dingen hebt gebruik ik ook een rfxcom.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Wifi werkt ook prima hoor. Misschien dat je wat eerder tegen de limiet van het aantal apparaten aanloopt, maar suggereren dat het absoluut niet geschikt is lijkt me onzin.
Hier gebruik ik van alles wat: Wifi, Zigbee, 433 MHz.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nou @Ben(V) ... Alleen al vanwege veiligheid en 2-weg communicatie is wifi by far een betere oplossing dan 433 Mhz. Dus in 1 post beweren dat wifi ongeschikt is, maar wel een RfxCom gebruiken vind ik grappig.

Tuurlijk heeft zigbee de voorkeur, maar soms heb je die keuze niet. Misschien heb je een bridge die niet alles ondersteund (succes met verbruik meten met een Hue bridge) , of uberhaupt geen zigbee controller, of is de sensor die je wilt helemaal niet in zigbee variant verkrijgbaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Rfxcom wordt alleen voor verlichting en temperatuur sensors gebruikt, dus tweeweg verkeer is nauwelijk van enig nut daarvoor en verder stamt dat uit de tijd dat zigbee nog niet bestond en voldoen ze nog prima.
Als er een defect raakt worden ze uitgefaseerd en vervangen door zigbee versies.

En iot over wifi is echt funest voor je wifi netwerk niet zo zeer voor de iot zelf, zeker als het meer dan een paar devices zijn.

En daarom gebruikt ik gewoon de sonoff usb dongle in samenwerking met Home Assitant, dan ben je merk onafhankelijk en heb je geen last van lastige hue bridges.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2024 18:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Van "IOT" is bij mij geen sprake, alle home automation devices communiceren alleen binnen het eigen netwerk. Daarnaast werken ze allemaal op 2,4 GHz, terwijl de telefoons en computers 5 GHz gebruiken. Dat zit elkaar dus niet in de weg. Ik ervaar geen problemen met Wifi hier.

[ Voor 7% gewijzigd door JaVaWa op 05-02-2024 18:28 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Ben(V) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:05:

En iot over wifi is echt funest voor je wifi netwerk niet zo zeer voor de iot zelf, zeker als het meer dan een paar devices zijn.
Onzin. Hier 65 wifi iot devices. Nergens last van. Het heeft vast een negatieve impact maar voor mij is die verwaarloosbaar klein

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En omdat jij er geen last van hebt is het onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Ben(V) schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:59:
En omdat jij er geen last van hebt is het onzin?
Ja. Blijkbaar kun je niet in algemene zin claimen dat het funest is. Misschien slechts in bepaalde situaties.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is funest voor je wifi, maar als je bijvoorbeeld de 2,4Ghz band verder niet gebruikt heb je er uiteraard geen last van.
Elk wifi device zend continue een bacon uit en bij wifi is dat een veel grotere overhead dan bij bijvoorbeeld zigbee, plus dat de bandbreedte van wifi veel groter is dan van zigbee.
Tel daar bij op dat je vaak veel meer iot devices hebt dan een normaal aantal wifi devices hebt.

Al die bacons laten de 2,4Ghz band dicht slibben en ondervind het gewone wifi verkeer daar altijd hinder van.

En dan heb ik het nog niets eens over al dat onnodige energieverbruik van al die wifi devices.

Pagina: 1