Hallo
We zijn 2 jaar terug verhuisd naar een modern appartement met warmtepomp, vloerverwarming, 8 zonnepanelen en WTW-balansventilatie.
Technische details:
Warmtepomp is een Clivet Sphera-T 6.1 met 280l SWW boilervat
Vloerverwarming zit in 10 groepen:
Het systeem is niet efficiënt ingesteld door de installateur. Het waren allemaal nieuwe technieken en ze zijn niet op elkaar afgestemd. Een stooklijn e.d. was allemaal Chinees voor de installateur.
Dus mijn vraag naar jullie toe: wat zouden jullie me aanraden qua afstelling of uitbreiding naar efficiëntie toe?
Wat context:
Voor zover ik begrepen heb van anderen zijn dit zaken die ik zou moeten overwegen:
We zijn 2 jaar terug verhuisd naar een modern appartement met warmtepomp, vloerverwarming, 8 zonnepanelen en WTW-balansventilatie.
Technische details:
Warmtepomp is een Clivet Sphera-T 6.1 met 280l SWW boilervat
Vloerverwarming zit in 10 groepen:
- 5 groepen leefruimte (woonkamer+keuken)
- 1 groep slaapkamer
- 1 groep badkamer
- 1 groep dressing
- 1 groep bureau/thuiskantoor
- 1 groep toilet+bergruimte
Het systeem is niet efficiënt ingesteld door de installateur. Het waren allemaal nieuwe technieken en ze zijn niet op elkaar afgestemd. Een stooklijn e.d. was allemaal Chinees voor de installateur.
Dus mijn vraag naar jullie toe: wat zouden jullie me aanraden qua afstelling of uitbreiding naar efficiëntie toe?
Wat context:
- We slapen graag met het raam op kiepstand, behalve als het vriest of bij hittegolven. De slaapkamer mag licht verwarmd worden, meer niet. We wonen in landelijk gebied en niets is aangenamer dan frisse buitenlucht en 's ochtends de vogeltjes horen.
- De leefruimte, waar nu de thermostaat staat, bevat veel grote ramen. Alle andere kamers met uitzondering van badkamer, toilet en bergruimte hebben ook een groot raam.
- Als het zonnig is, wordt het in de leefruimte vaak te warm en in de andere kamers te koud. Ook als het buiten vriest.
- Er zijn dagen dat we quasi niet thuis zijn, er zijn dagen waarop de hele dag in de bureau of in de leefruimte zitten.
Voor zover ik begrepen heb van anderen zijn dit zaken die ik zou moeten overwegen:
- Stooklijn instellen op de warmtepomp
- Bypassventiel plaatsen en met zoneregeling per kamer regelen wat de temperatuur moet zijn (bv. op thuiswerkdagen de bureau verwarmen, andere niet)
- Het systeem zodanig instellen dat de warmtepomp eigenlijk constant blijft draaien aan lage capaciteit in plaats van zoals nu met sterke pieken en dan weer uit.