Toon posts:

Cv druk hoger dan vloerverwarmingsdruk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Liselot
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03 20:20
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort vloerverwarming laten installeren. Hier zijn al een aantal problemen mee geweest, voor namelijk dat de vloerverwarming de woonkamer op koude dagen niet op temperatuur krijgt. Het bedrijf wat het gelegd heeft is al een aantal keer langs geweest, maar zonder resultaat. Omdat ik altijd best lang moet wachten op een reactie, wil ik er nu zelf mee aan de slag. Maar... Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar hier is vast iemand die me kan helpen.

Het gaat om een vloerverwarmingsunit van Grundfos (SL100105GU) met 5 groepen voor een woonkamer met vloeroppervlakte 45m2.
De aanvoer temp is ongeveer 38 graden en de retour ongeveer 27 graden. De druk is 1,5
De ketel hangt op de tweede verdieping (zolder) en is een Intergas kompakt HR 36/30 en daar staat de druk op 1,9.

Dat is al vreemd, want de druk zou beneden hoger moeten zijn dan boven. Daarbij is de retour buis die naar de cv gaat warm. Die zou in mijn beleving koud moeten zijn, of in ieder geval, kouder dan de aanvoer uit de cv. Er zit geen bypass bij de vloerverwarmingsunit en daar is de retour buis wel koud. De radiatoren boven staan niet aan en hebben naar mijn weten ook geen bypass (niet alles is te zien vanwege omkasting enz.)

Ik heb het systeem al meermalen ontlucht. Ik heb geprobeerd de druk van de cv te verhogen in de hoop dat de druk bij de vloerverwarmingsunit ook hoger werd, maar dat lijkt los van elkaar te staan, want een hogere druk bij cv geeft geen verandering in de druk bij de vloerverwarming.
Ik weet dat er geen bypass op de eerste verdieping zit, want die leidingen heb ik zelf aangepast omdat de diameter groter moest voor de vloerverwarming. Maar wat er op zolder achter het schot gebeurd, weet ik niet.
Het bedrijf van de vloerverwarming heeft een aantal knoppen vervangen, wat in ieder geval als resultaat gaf dat de aanvoertemperatuur hoger werd (die werd niet hoger als 30, maar dat is dus verholpen).

Dus, het probleem is dat op koude dagen de vloerverwarming de ruimte niet warm gestookt krijgt en dat de druk dus niet klopt. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben!

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fotos?

• Liselot

Leiding bij de cv die omhoog gaat, gaat naar het expansievat.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
Alvast de handleiding https://vte-smartersoluti...eler-handleiding-2022.pdf

Ik vind de delta T best hoog met 11 graden. Ik zou in eerste instantie ook zoeken in onvoldoende stroming in het vvw systeem. Zet de pomp op Max. en alle flow-regelaars open. Kijken wat er gebeurt.
Het drukverschil kan niet kloppen. Het is een gesloten systeem (hoop ik) dus als de cv ketel niet pompt is de druk beneden per definitie hoger dan die bij de cv.
Als de pompen wel draaien, kan hier wat verschil in zitten.

[Voor 73% gewijzigd door blissard op 28-01-2023 13:10]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Met vloerverwarming zou ik niet meer dan 2 graden nachtverlaging doen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Liselot
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De pomp op maximaal zetten met alle groepen open, heeft geen resultaat gebracht.

S' nachts verlaag ik de temperatuur met 1 graad, maar nu helemaal niet tot het probleem opgelost is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:47
Ik vind dat leidingwerk bij je ketel een beetje wazig. Zit daar nou gewoon een kortsluiting tussen aanvoer en retour?

Verdet, kloppen aanvoer en retour op de verdeler wel, of zit dat omgedraaid? Ik ken betreffende verdeler niet. Klopt wel volgens gelinkte handleiding

[Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 28-01-2023 18:36]

• Liselot
Er zit geen kortsluiting tussen aanvoer en afvoer bij de ketel, het is een beetje slecht zichtbaar, maar de retour loopt achter de aanvoer door. Ik heb gepoogd het iets te verhelderen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het drukverschil valt binnen de meetonnauwkeurigheid.

30 graden zou voldoende kunnen zijn voor vloerverwarming, ligt dat 10 of 15 cm hoh?

Zonder flowmeters kan je het beste de boel op temperatuur inregelen, heb je een IR-thermometer om tegen de slangen te houden? Hebben alle groepen eenzelfde groot verschil tussen aanvoer en retour?

Edit: rechts op de verdeler lijkt een bypass te zitten?Die kan denk ik (helemaal?) dicht. Misschien heb je daar een betere foto van?

[Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2023 15:00]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Liselot
De vloerverwarming ligt 10cm uit elkaar. Als ik groepen dicht draai is er geen verschil tussen de aanvoer en de retourtemperatuur ten opzichte van als alle groepen open staan.
Ik heb geen IR-thermometer

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:58
Begrijp ik goed dat je alleen de vloerverwarming aan hebt en alle overige radiatoren dicht hebt?

• Liselot
Ja, beneden zijn geen radiatoren meer. Boven staan de allemaal dicht. Maar ik heb geprobeert wat er veranderd als ik een radiator open zet. De toevoer van de vloerverwarming zakt een paar graden als alle radiatoren open staan.

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:58
Met alleen de vloerverwarming aan kan je cv het vermogen niet kwijt en zal gaan pendelen met de huidige instellingen. De enige aanvoer is 60 graden en deze wordt vervolgens geknepen door de thermostaat zodat het water in de verdeler op de ingestelde temperatuur is.

Ik zou om te beginnen meerdere radiatoren open zetten zodat de cv niet gaat pendelen en zijn warmte kwijt kan. Niet helemaal open zetten, een halve tot een hele slag is genoeg, anders is je retourtemperatuur te hoog met weer kans op pendelen.

De pomp op stand 3, dan wordt er meer warmwater vanuit de aanvoer toegevoegd. Misschien kan 2 ook maar eerst maar eens zorgen dat het werkt, daarna tweaken.

De groepen heb je allemaal open gezet. Ik weet niet of deze ingeregeld waren maar nu in ieder geval niet meer. Draai deze allemaal een halve slag open. Als de vloerverwarming even aan het opwarmen is draai je de groepen waarvan de retourleiding het warmst is iets dicht. Hierdoor forceer je het water om door de koudere groepen te gaan waardoor deze beter gaan opwarmen. Het doel hiervan is dat alle retourleidingen dezelfde temperatuur krijgen. Een verschil van 5 graden tussen de aan en afvoer van de groepen is prima.
Als je geen meet apparatuur hebt is met de hand voelen of er verschil in de retourleidingen zit in de basis ook te doen.

Als je bovenstaande doet zou je cv niet moeten gaan pendelen en zal je vloer op moeten warmen. Geef het wel een paar uurtjes de tijd, een koude vloer opwarmen kan best even duren.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je lijkt te weinig debiet te hebben, mogelijk dat het DVR ventiel rechts daar voor zorgt. Het is me niet duidelijk of hij dan op een hogere of lagere waarde moet, maar hij staat nu ergens in het midden :)

Op zich is het leuk dat ventiel er zit, maar als daardoor de pomp direct aan wil zuigen uit de aanvoer zit de thermostaatklep nogal in de weg.

[Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2023 20:46]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Liselot
Excuses voor late reactie. Tot nu toe is het verbeterd door het vervangen van de knoppen van de verwarmingsunit.
De onderhoudsmonteur gaf inderdaad de driewegklep onder de ketel de schuld, maar deze willen ze niet vervangen zonder dat de ketel vervangen wordt. Dus hopelijk is het met de vervanging van de ketel mee opgelost. Bedankt voor alle input!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Liselot schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:22:
Excuses voor late reactie. Tot nu toe is het verbeterd door het vervangen van de knoppen van de verwarmingsunit.
De onderhoudsmonteur gaf inderdaad de driewegklep onder de ketel de schuld, maar deze willen ze niet vervangen zonder dat de ketel vervangen wordt. Dus hopelijk is het met de vervanging van de ketel mee opgelost. Bedankt voor alle input!
Ik heb dezelfde ketel en sinds 2 weken ook vloerverwarming alleen NOG geen driewegklep. Mij is sowieso niet duidelijk wat het nut ervan is, anders dan dat Intergas dit aanraadt bij de combo vloerverwarming met radiatoren (boven).

Heb je iets meer info over wat er mis gaat bij jou met deze klep?

• Liselot
XeNeRgY schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Ik heb dezelfde ketel en sinds 2 weken ook vloerverwarming alleen NOG geen driewegklep. Mij is sowieso niet duidelijk wat het nut ervan is, anders dan dat Intergas dit aanraadt bij de combo vloerverwarming met radiatoren (boven).

Heb je iets meer info over wat er mis gaat bij jou met deze klep?
Bij de ketel zal de driewegklep aan de aanvoer, retour en expansievat. Volgens de monteur zorgde de driewegklep ervoor dat het warme water van de aanvoer direct in de retour werd gepompt en dat de ketel zijn warmte niet kwijt kon. Volgens de monteur kon de driewegklep ook niet in combinatie met de ketel die we hadden.

Helaas met een gloednieuwe ketel en een tweewegklep op de retour (die zou helpen het water omhoog te krijgen), werd de retour nog steeds direct warm.

Omdat ik er klaar mee was, heb ik alle afwerking en schotten rondom de leidingen open gebroken. Toen bleek er onder de dakkapel, achter het knieschot een bypass te zitten die de boel verstoord. Deze er tussenuit gesloopt en nu functioneert de ketel in ieder geval weer normaal (ook een stuk minder verbruik!)

Vloerverwarmingsunit werkt nog niet optimaal, maar ik denk dat dit in de afstelling van de groepen zit.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Meet je wel de druk met alle pompen uit.
Grote kans dat de druk meter in de verdeler beneden aan de zuigzijde van de pomp zit.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
Liselot schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:44:
[...]
Omdat ik er klaar mee was, heb ik alle afwerking en schotten rondom de leidingen open gebroken. Toen bleek er onder de dakkapel, achter het knieschot een bypass te zitten die de boel verstoord. Deze er tussenuit gesloopt en nu functioneert de ketel in ieder geval weer normaal (ook een stuk minder verbruik!)
Niet toevallig de eigenaar van deze opstelling: YouTube: Duurzame energie #24 Bypass verstopt op een onmogelijke plek.. ge...? :')

• Liselot
Hahaha, nee, deze man had nog zeeën van ruimte XD ik moest me op handen en voeten in een driehoekige ruimte wringen...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee