Vraag

• Bla1011
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-03 20:48
Hi, hopelijk kunnen jullie mij meer inzichten geven.

Ik heb een aanbod ontvangen van €2800 bruto met auto van de zaak waar ik €75,- eigen bijdrage voor ga betalen. Het betreft een polo met een cataloguswaarde van ongeveer [€26.000 - €28.000 schat ik in.]

Nou was het standaard startsalaris €2700. Dit hebben zij verhoogd met €100 gezien mijn iets meer ervaringen tijdens stages. Ik heb een hbo bachelor afgerond en 2 mbo diploma's. Twijfelde in mijn jongere jaren wat ik nou precies wilde op het hbo, vandaar. Mijn leeftijd is 28.

Nou wil ik de auto ook voor privé gebruik waardoor het netto loon minder is. Mijn vraag specifiek is daarom ook in hoeverre moet ik gaan met het tegenvoorstel. Wat is reëel om te vragen? Ik wil daarin niet overdrijven.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie vinden en stel jullie reacties zeer op prijs. _/-\o_

Alvast bedankt!

Aanvullende info o.b.v. jullie terechte reacties!😄
Het gaat om een junior project consultant bij een kleine groeiende onderneming met nu ongeveer 40 consultants.
€2800 o.b.v. 40 uur
Volkswagen polo (brandstof weet ik niet) 15.000 kilometrage

[Voor 12% gewijzigd door Bla1011 op 28-01-2023 18:41]

Alle reacties

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:34
Het zou op zijn minst helpen als je ook zou vertellen wat jouw functie gaat zijn. Dergelijke details zijn namelijk erg belangrijk.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:38

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat voor Polo?
Volkswagen Polo?
diesel, benzine?
hatchback, station?

Trein?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wat voor functie (en welk niveau) is het en hoeveel ervaring heb je?

Heb je rekening gehouden met bijtelling? Krijg je een tankpas van de zaak waar je ook privé gebruik van mag maken of moet je je zakelijke ritten gaan registreren?

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:23
Als jij meer waard bent voor de betreffende functie en je kunt dit onderbouwen, dan kun je dit vragen. Of het bedrijf daar ja/nee op zegt hangt af van dingen zoals hoe goed je bovenstaande hebt laten zien in je gesprek en of je vraag binnen de schaal valt.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-03 23:47

Don Quijote

El Magnifico

Je vergeet alle cruciale details. Wat voor werkgever? Wat voor functie? Je opleidingsniveau en ervaring? Welke locatie?

Maar als ik al die dingen zelf mag invullen? Aangezien je het hebt over stage en start salaris neem ik aan dat je nog geen echte werkervaring hebt?
Aangezien er als starter een leaseauto bij zit neem ik aan dat het een detachering/consultancy rol is.
Aangezien je op tweakers zit, zal het in de it zijn of er tegen aan schurken.
Starters bij bij dergelijke bedrijven hebben vaak WO/HBO niveau.

Met bovenstaande assumpties zou ik nog wel een tegenvoorstel doen. Toen ik zelf vanuit een Master in 2011 bij een Big-4 als consultant begon was het startsalaris toevallig precies EUR 2700 (+ lease auto). En dat was toen al niet het meest competitieve qua compensatie. In die 12 jaar zijn de in de breedte startsalarissen gestegen. Dus iets ambitieuzer inzetten mag wel. En in het ergste geval zeggen ze dat ze niks meer kunnen doen aan het bedrag, kan je alsnog gewoon ja of nee zeggen.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-03 14:31
Wat ga je doen? Hamburgers flippen bij de Mac of word je CEO bij Shell? Maakt wel een verschil

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:14
mwa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:00:
Wat ga je doen? Hamburgers flippen bij de Mac of word je CEO bij Shell? Maakt wel een verschil
denk niet het laatste voor dat geld het eerste ook niet btw

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:22

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
€2800 bruto voor HBO is naar mijn idee aan de lage kant. Of het moet al voor 32 uur zijn i.p.v. 40.

Deze al gezien? Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:05
Nee denk dat ie het kledingstuk bedoelt

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:06
MedionAkoya schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:32:
Wat voor Polo?
Volkswagen Polo?
diesel, benzine?
hatchback, station?
Dat zal wel een diesel station zijn. Die hebben ze vast 2e hands op de kop getikt, aangezien een polo nieuw al jaren alleen als benzine te krijgen is en een station echt al 2 (3?) generatie geleden voor het laatst uit kwam…

Verder eens met alle anderen, zonder relevante info is dit gewoon gokken…
Startsalaris in de Engineering net na de dip van 2008-2010 was voor WO bijvoorbeeld maar 2200-2400, dat was achteraf waarschijnlijk 1 van de slechtste jaren om te starten :+ , maarja een baan is beter dan geen baan.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 13:55
Je kan ook groei-afspraken maken en zorgen dat je deze op papier zet. Zo kan je binnen het eerste jaar enorm stijgen terwijl het bedrijf niet het risico heeft van een (naar het idee van het bedrijf) te hoog startsalaris. Er zijn stijgingen af te spreken die je rustig 20% opleveren in het eerste jaar in soms meerdere stappen.

Nadeel: je moet jezelf wel waar kunnen maken en je hebt onzekerheid of je ook als uitmuntend beoordeeld wordt hoe SMART je het doel ook stelt.

Je tactiek zou kunnen zijn:
1. Vraag een verhoging salaris (onderbouwd)
2. Backup optie van hierboven als het bedrijf echt niet wil bewegen

Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe graag je ergens wilt werken.

UNOX: The worst operating system

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41
Solliciteer vooral bij meer plekken en zorg dat je meer aanbiedingen hebt. Dan is het een stuk makkelijker onderhandelen :)

Voor betere inschattingen zijn functie en regio wel relevant.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:35
Bla1011 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:07:

Nou wil ik de auto ook voor privé gebruik waardoor het netto loon minder is. Mijn vraag specifiek is daarom ook in hoeverre moet ik gaan met het tegenvoorstel. Wat is reëel om te vragen? Ik wil daarin niet overdrijven.

Alvast bedankt!
Sommetje als cijfermatig antwoord op je vraag:
Startsalaris 2700, jij krijgt er 100 bij voor (stage)ervaring tot nu toe. Ik zou berekenen wat daarvan het nettoloon is, en vervolgens wat je weer inlevert door privégebruik. Dat verschil kun je erbij vragen.

Moreel antwoord: bedenk dat tegenover iets minder nettoloon het privégebruik van de auto staat. Stel, je had deze leaseauto niet, dan had je meer loon, maar is dat zoveel meer dat je met gemak auto kunt rijden, incl aanschaf en onderhoud? Hoe belangrijk is de auto privé voor je? Ik vind dat je dat ook moet meenemen in de beoordeling van het bod.

[Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 28-01-2023 11:40]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03 21:23
serieus? 8)7 8)7 8)7
Hi, hopelijk kunnen jullie mij meer inzichten geven.

Ik heb een aanbod ontvangen van €2800 bruto met auto van de zaak waar ik €75,- eigen bijdrage voor ga betalen. Het betreft een polo met een cataloguswaarde van ongeveer [€26.000 - €28.000 schat ik in.]

Nou was het standaard startsalaris €2700. Dit hebben zij verhoogd met €100 gezien mijn iets meer ervaringen tijdens stages. Ik heb een hbo bachelor afgerond en 2 mbo diploma's. Twijfelde in mijn jongere jaren wat ik nou precies wilde op het hbo, vandaar. Mijn leeftijd is 28.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie vinden en stel jullie reacties zeer op prijs. _/-\o_

Alvast bedankt!
hoe moeten wij dat weten zonder details over wat je gaat doen? als je schoonmaker word op een school is 2700 euro met auto van de zaak prima.

[Voor 76% gewijzigd door mugenmarco op 28-01-2023 11:56]

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 18:46
Ik denk dat 2800 met leasepolo als startsalaris prima is, al kan je er altijd 100 bij vragen natuurlijk. Kijk wel even naar de voorwaarden voor wanneer je ontslag neemt, dat je die polo niet verplicht over moet nemen oid.

Je kan er ook voor kiezen om hem alleen zakelijk te rijden, dan betaal je geen bijtelling.

Bijtelling over een Polo van 28k is toch al gauw (22%) 6160 euro bovenop je belastbaar inkomen. In de 37% schaal netto rond de 190 per maand, en dan nog die 75 eigen bijdrage (die mag je weer van de bruto bijtelling aftrekken volgens mij). Je kan altijd een pro forma aanvragen.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:53
Ik denk dat je blij mag zijn met het startsalaris is. Je hebt amper ervaring en zal het vak nog moeten leren. De eerste drie jaren zal je ongetwijfeld snel gaan stijgen qua salaris. Staar je daarom niet blind op het startsalaris. Wanneer je daarna een overstap maakt naar een andere bedrijf zit je straks zo rond de 4K.

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 22:58
Heb je een ambulante functie waar je die auto voor nodig hebt? Zo niet, en heb je ergens een beetje geld achter de hand, dan ben je misschien beter af door het leasebudget bij je salaris te vragen, en zelf je vervoer te regelen. Eventueel met een vervoersvergoeding en/of kilometervergoeding er bij.

Extra salaris betekent extra pensioen opbouw, hogere verzekering bij arbeidsongeschiktheid, en bij overstap naar een volgende baan kan je een hoger huidig salaris aantonen.

To terminate or not to terminate, that's the question...

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:51:
Solliciteer vooral bij meer plekken en zorg dat je meer aanbiedingen hebt. Dan is het een stuk makkelijker onderhandelen :)

Voor betere inschattingen zijn functie en regio wel relevant.
Ik zie dat wel vaker terugkomen, van die regio. Maar maakt dat echt uit? Voor veel bedrijfstakken speelt dat namelijk totaal niet mee.

Als er een CAO is, wordt er niet naar locatie gekeken. Voor de lokale overheid heb je dezelfde salarisschalen in Groningen als in de Randstad.

Even afgezien van het feit dat grotere organisaties vaak een andere schaalindeling van de functie/functiehuis hebben. Imho onterecht, maar dat is een andere discussie :P

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:41
Veenbrandt schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:08:
Ik denk dat je blij mag zijn met het startsalaris is. Je hebt amper ervaring en zal het vak nog moeten leren. De eerste drie jaren zal je ongetwijfeld snel gaan stijgen qua salaris. Staar je daarom niet blind op het startsalaris. Wanneer je daarna een overstap maakt naar een andere bedrijf zit je straks zo rond de 4K.
Het bedrijf zelf vind ik belangrijker dan hoger salaris. Liever drie jaar lang voor 2700.- ergens werken waar je flinke ondersteuning krijgt dan dat je voor meer geld 0,0 tijd krijgt om jezelf te ontwikkelen.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:41
Is het echt nodig die auto ook privé te rijden? De bijtelling van zo’n bak van 30k (zelfs na aftrek van de eigen bijdrage) is best serieus geld. Als je zonder auto geen eigen bijdrage hebt, geen bijtelling betaalt en nog een paar 100 euro salaris erbij kunt krijgen kan het zomaar interessant zijn die auto lekker te laten.

Kijk ook goed naar de voorwaarden van die auto. Je weet nu bijvoorbeeld niet hoe het zit met de brandstof (onbeperkt? Budget op liters / euro’s?), maar ook belangrijk om te weten wat er gebeurt als je uit dienst gaat. Moet je het contract overnemen of afkopen wellicht?

Dan het salaris zelf; meerdere sollicitaties geven je het beste beeld van wat je waard bent. Belangrijkste nu is dat je zelf tevreden bent met het saris. Je kunt uiteraard altijd kijken hoeveel ruimte er is, maar zorg dat je je hand niet overspeelt.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41
sOid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik zie dat wel vaker terugkomen, van die regio. Maar maakt dat echt uit? Voor veel bedrijfstakken speelt dat namelijk totaal niet mee.

Als er een CAO is, wordt er niet naar locatie gekeken. Voor de lokale overheid heb je dezelfde salarisschalen in Groningen als in de Randstad.

Even afgezien van het feit dat grotere organisaties vaak een andere schaalindeling van de functie/functiehuis hebben. Imho onterecht, maar dat is een andere discussie :P
Ligt idd wel aan de bedrijfstak, in de zorg krijg je overal evenveel :P maar een developer in de Randstad krijgt wel wat beter betaald dan een developer in Oost-Drenthe of Zeeland.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:13
MedionAkoya schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:32:
Wat voor Polo?
Volkswagen Polo?
diesel, benzine?
hatchback, station?
Ah ja de klassieke niet-vw polo diesel station 8)7

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou ze van tevoren al hebben verteld dat ik met meerdere partijen in gesprek ben. Als je dat nog niet hebt gedaan, of als dat niet het geval is, dan zou ik daar alsnog op inspelen:

"Bedankt voor het aanbod, ik wil nog even wachten op een aanbod van een andere partij, daar verwacht ik voor a.s. woensdag meer van te horen."

Geef eventueel aan dat het via een recruitmentbureau gaat, dat voert de druk misschien iets meer op, want dan zijn er ineens twee partijen die baat hebben dat jij ergens anders tekent.

Nu weten zij dat een mogelijk andere partij je onder druk gaat willen zetten om a.s. dinsdag te tekenen.

"Wel wil ik aangeven dat jullie met stip op nummer één staan omdat [vul redenen in]. Dat gezegd hebbende, het salaris voor een HBOer van mijn leeftijd valt wel tegen. Mijn salariswens zou eerder richting de €3200 bruto per maand gaan, en ik geloof dat ik dit meer dan waard ben."

Da's 14% hoger dan waar zij mee komen, maar ach, bedrijven kennende past dit ongetwijfeld goed binnen het budget. Ze willen je al hebben, en management-typetjes gaan niet (vaak) wakker liggen over een paar honderd euro's.

Sterker nog, de HR-persoon of hiring manager heeft ongetwijfeld mandaat om jou zelf een beter tegenbod te doen. Dan krijg je misschien €3000 of €3100, of ze zeggen gewoon "ja".

Nee heb je, ja kan je krijgen.

Warning: Je kan ook "nee, en ons oorspronkelijke aanbod vervalt" als reactie krijgen. Dat heb ik nog nooit gezien, zeker niet als ze al weten jou te willen hebben. Dus, op eigen risico.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:04
jessy100 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Ah ja de klassieke niet-vw polo diesel station 8)7
Die valt in elk geval in het youngtimer tarief voor de bijtelling. 35% over een dagwaarde van maximaal 2000 euro is niet zo veel.

https://www.autoweek.nl/c...arrosserie--stationwagon/

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hydra
  • Laatst online: 19-03 20:47
Het gaat om een junior project consultant bij een kleine groeiende onderneming met nu ongeveer 40 consultants.
Ik hoop dat je snapt dat "project consultant" een complete lege term is he :) Iedereen die gedetacheerd wordt, werkt op een project, en is 'consultant'.

Wat doe je precies.

https://niels.nu

• Hydra
  • Laatst online: 19-03 20:47
Blue-eagle schreef op zondag 29 januari 2023 @ 01:08:
Warning: Je kan ook "nee, en ons oorspronkelijke aanbod vervalt" als reactie krijgen. Dat heb ik nog nooit gezien, zeker niet als ze al weten jou te willen hebben. Dus, op eigen risico.
Dit is extreem zeldzaam inderdaad. Onderhandelen hoort er bij. Dit soort dingen gebeuren alleen als je een bod van 2800 krijgt en dan zelf meent 5000 waard te zijn. Dan kan de conclusie worden dat de verwachtingen te ver uiteen liggen.

https://niels.nu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee