Ik zou ze van tevoren al hebben verteld dat ik met meerdere partijen in gesprek ben. Als je dat nog niet hebt gedaan, of als dat niet het geval is, dan zou ik daar alsnog op inspelen:
"Bedankt voor het aanbod, ik wil nog even wachten op een aanbod van een andere partij, daar verwacht ik voor a.s. woensdag meer van te horen."
Geef eventueel aan dat het via een recruitmentbureau gaat, dat voert de druk misschien iets meer op, want dan zijn er ineens twee partijen die baat hebben dat jij ergens anders tekent.
Nu weten zij dat een mogelijk andere partij je onder druk gaat willen zetten om a.s. dinsdag te tekenen.
"Wel wil ik aangeven dat jullie met stip op nummer één staan omdat [vul redenen in]. Dat gezegd hebbende, het salaris voor een HBOer van mijn leeftijd valt wel tegen. Mijn salariswens zou eerder richting de €3200 bruto per maand gaan, en ik geloof dat ik dit meer dan waard ben."
Da's 14% hoger dan waar zij mee komen, maar ach, bedrijven kennende past dit ongetwijfeld goed binnen het budget. Ze willen je al hebben, en management-typetjes gaan niet (vaak) wakker liggen over een paar honderd euro's.
Sterker nog, de HR-persoon of hiring manager heeft ongetwijfeld mandaat om jou zelf een beter tegenbod te doen. Dan krijg je misschien €3000 of €3100, of ze zeggen gewoon "ja".
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Warning: Je kan ook "nee, en ons oorspronkelijke aanbod vervalt" als reactie krijgen. Dat heb ik nog nooit gezien, zeker niet als ze al weten jou te willen hebben. Dus, op eigen risico.