Toon posts:

uitbouw van de buren komt op mijn grond

Pagina: 1
Acties:

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-03 08:32
Ik heb ongeveer 8 jaar geleden een huis gekocht waarvan de buren aan beide kanten een uitbouw hebben en wij niet. Ik heb er verder nooit echt bij stil gestaan, maar nu viel het mij een hele tijd geleden op dat bij 1 van de buren hun uitbouw een deel op mijn grond zit, maar bij de andere buren zit die gewoon netjes op de lijn. Hun buiten muur steekt volgens mij zo ver uit dat hij zelfs een klein beetje voorbij mijn binnenmuur zit. Maar zeker weten doe ik het niet omdat het raam een stuk verder zit en ik het alleen beetje kan vergelijken vanuit een hoek.

Als ik nu ooit een uitbouw wil laten maken, heb ik volgens mij een probleem en gaat dat niet, tenzij ik oke ben met dat aan een kant de muur niet recht door loopt?

Nu vraag ik me af of iemand weet hoe dit zit? Dit mag toch eigenlijk niet, gezien dit gewoon mijn grond is? Kan ik de buren verplichten om dit bijvoorbeeld te laten aanpassen? Ik wil eigenlijk helemaal niet nu al gaan klagen bij de buren voor iets wat ik voorlopig nog niet van plan ben. Maar ik hoorde vandaag dus dat zoiets ook nog kan verjaren en dat je dan je rechten hierin kan verliezen.

Ik ben best oké met mijn buren en het zijn gewoon vriendelijke mensen. Zij hebben dit huis na mij gekocht en ik denk ook dat zij zich helemaal niet bewust zijn van dat dit zo is. Dit is door de vorige eigenaar zo gedaan namelijk. Die vorige eigenaar heb ik er wel eens over aangesproken en hij zei toen van ja dat is normaal en als jij ook een uitbouw wil dan halen ze gewoon de buitenmuur weg, maar ik vond dat een beetje een raar verhaal. Volgens mij kan je toch niet zomaar even een buitenmuur alleen weg halen? Niet lang daarna had hij opeens een huis ergens anders gekocht en ik vraag mij een beetje af of dat niet ook was omdat hij gewoon de bui al voelde hangen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat is gebruikelijk vanuit nieuwbouw. De uitleg van je ex buur klopt volgens mij wel.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:43

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dit onderwerp is al menigmaal behandeld met exact dezelfde vraag. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ro8in
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:02:
Dit onderwerp is al menigmaal behandeld met exact dezelfde vraag. :)
Ik heb uiteraard eerst het forum afgezocht, maar ik kon geen vergelijkbare situatie vinden? Wel kwam ik inderdaad een zelfde soort situatie tegen bij nog te bouwen huizen, maar dat is anders.

Het staat er al en ik weet niet wat nu mijn opties zijn precies.

Verder als het inderdaad menigmaal behandeld is is het makkelijk om dan de link erbij te geven, waar inderdaad een vergelijkbare situatie behandeld is. Dan kan dit topic inderdaad gesloten worden, maar zo voegt je reactie echt niets toe.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01

• ro8in
paQ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:45:
Dat is gebruikelijk vanuit nieuwbouw. De uitleg van je ex buur klopt volgens mij wel.
Heb je toevallig ergens informatie hierover? Want ik kan op Internet niet echt iets vinden over deze specifieke situatie.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Ik heb uiteraard eerst het forum afgezocht, maar ik kon geen vergelijkbare situatie vinden? Wel kwam ik inderdaad een zelfde soort situatie tegen bij nog te bouwen huizen, maar dat is anders.

Het staat er al en ik weet niet wat nu mijn opties zijn precies.

Verder als het inderdaad menigmaal behandeld is is het makkelijk om dan de link erbij te geven, waar inderdaad een vergelijkbare situatie behandeld is. Dan kan dit topic inderdaad gesloten worden, maar zo voegt je reactie echt niets toe.
De conclusie is dat je vorige buurman gelijk heeft, het is normaal dat dit zo gebeurd bij nieuwbouw. Als de vorige eigenaar van jouw woning ook een aanbouw wilde had die butenmuur er niet gestaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• martijn.vw
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:47
ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Heb je toevallig ergens informatie hierover? Want ik kan op Internet niet echt iets vinden over deze specifieke situatie.
Veel specifieker dan je eigen koopakte kan het niet, en daar staat het in.

• ro8in
Marzman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:
[...]

De conclusie is dat je vorige buurman gelijk heeft, het is normaal dat dit zo gebeurd bij nieuwbouw. Als de vorige eigenaar van jouw woning ook een aanbouw wilde had die butenmuur er niet gestaan.
Maar kan zo een buitenmuur dan gewoon weggehaald worden zonder dat bij wijze het hele stuc werk van de buren naar beneden brokkelt? En wie draait dan op voor die kosten ook?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Maar kan zo een buitenmuur dan gewoon weggehaald worden zonder dat bij wijze het hele stuc werk van de buren naar beneden brokkelt? En wie draait dan op voor die kosten ook?
Jij. Als de vorige eigenaar een uitbouw had genomen was het anders gebouwd en als jij schade maakt draai jij daar voor op. Het is zo gemaakt omdat de buren anders geen doorlopende muur hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 27-01-2023 19:25]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ro8in
Marzman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Jij. Als de vorige eigenaar een uitbouw had genomen was het anders gebouwd.
Ok goed om te weten, dan laat ik het gewoon zo voor nu. En dan in de toekomst een uitbouw erbij. Bedankt!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Ok goed om te weten, dan laat ik het gewoon zo voor nu. En dan in de toekomst een uitbouw erbij. Bedankt!
Moet je wel toestemming krijgen van je buur aangezien het zijn muur is.

• ro8in
Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:32:
[...]

En als hij zegt nee wil ik niet. Dan heb ik pech ook al staat het op mijn grond?

• Wolly
  • Niet online
ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:36:
[...]

En als hij zegt nee wil ik niet. Dan heb ik pech ook al staat het op mijn grond?
Dan kan je ernaast bouwen.

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:31
Het is doorgaans vrij gebruikelijk om de muur zo te plaatsen en de fundering op de erfgrens te plaatsen in het verlengde van de bestaande fundering. Je hebt nu een eigen muur in de tuin, wil je ook een uitbouw dan hoef je daar geen muur te plaatsen, en de fundering ligt er al. Aan de andere kant heb je geen muur, want die muur staat op de grond van de buren. Je mag er letterlijk nog geen spijkertje in slaan. Dus daardoor is een uitbouw juist lastig.

Ik heb hier dezelfde situatie thuis, dubbele uitbouw (1e en BG) mocht niet op de grond aan 1 kant van de buren. Geen probleem voor mij maar hiermee is een uitbouw in de toekomst erg lastig voor de woning van de buren (leuk voor de verkoop, not!). Mijn muur als draagmuur gebruiken is uitgesloten, is hier niet op berekend.

Dus wees blij met je eigen muur ipv een muur van de buren waar je niks mee mag

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
[...]

Zijn buitenmuur wordt jouw binnenmuur.

• ro8in
jadjong schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Dat kan niet altijd in alle gevallen van wat ik lees. Dus dat kan ook nog een ding worden dan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:43

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

jadjong schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Meestal is de buitenmuur niet dragend. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:39
Inhakend op de startpost; in plaats van direct te klagen bij de buren kan je ook een vragend gesprek voeren toch? 'Het viel me op dat (...) Weten jullie hoe dat zit als ik ooit zou willen aanbouwen?' etc.

Dat lijkt me een logischere aanpak dan 'Hé die muur staat te ver, gaan jullie die slopen als ik dat wil?'

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59
@Ysberg80 Ik snap hem niet helemaal.

Ik heb altijd begrepen dat het voordeel van jouw buitenmuur aan de kant van de buren is dat je een doorlopende muur kan maken in je woning.

Indien het niet op de grond van de buren mag komt je buitenmuur op de erfgrens en de binnenmuur dus iets je aanbouw in.

Maar wat dat precies doet voor als de buren willen uitbouwen begrijp ik niet zo goed? In situatie 1 kunnen ze jouw muur gebruiken als hun binnenmuur, en bij situatie 2 komt de muur bij hen ook iets naar binnen want ze moeten er nog een muur tegenaan zetten?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:34
Speeddragon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:28:
@Ysberg80 Ik snap hem niet helemaal.

Ik heb altijd begrepen dat het voordeel van jouw buitenmuur aan de kant van de buren is dat je een doorlopende muur kan maken in je woning.

Indien het niet op de grond van de buren mag komt je buitenmuur op de erfgrens en de binnenmuur dus iets je aanbouw in.

Maar wat dat precies doet voor als de buren willen uitbouwen begrijp ik niet zo goed? In situatie 1 kunnen ze jouw muur gebruiken als hun binnenmuur, en bij situatie 2 komt de muur bij hen ook iets naar binnen want ze moeten er nog een muur tegenaan zetten?
De erfgrens ligt precies midden in de spouw. Het midden van de muur blijft dus de erfgrens, ongeacht of het met een binnen en een buitenmuur is, of met twee binnenmuren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59
Aah dat begreep ik wel. Maar zodra de spouw op de erfgrens staat van de aanbouw. Betekent dit toch niet altijd dat de buren dan zomaar de buitenmuur kunnen gebruiken als ze zelf ooit willen uitbouwen?

Dus het voordeel is vooral voor degene die als eerst een aanbouw doet, zodat de muur daar kan doorlopen?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:08
Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:32:
[...]
Vgm geldt dat niet als de muur over de erfgrens is geplaatst. Dan is het systeem juist zo bedacht dat je hiermee doorlopende uitbouwen kan maken.
Als de buurman volmacht wou over die muur had hij hem op zijn eigen grond moeten plaatsen.

Zo is het mij altijd ter oren gekomen iig

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

ro8in schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:32:
Ik heb ongeveer 8 jaar geleden een huis gekocht waarvan de buren aan beide kanten een uitbouw hebben en wij niet. Ik heb er verder nooit echt bij stil gestaan, maar nu viel het mij een hele tijd geleden op dat bij 1 van de buren hun uitbouw een deel op mijn grond zit, maar bij de andere buren zit die gewoon netjes op de lijn. Hun buiten muur steekt volgens mij zo ver uit dat hij zelfs een klein beetje voorbij mijn binnenmuur zit. Maar zeker weten doe ik het niet omdat het raam een stuk verder zit en ik het alleen beetje kan vergelijken vanuit een hoek.

Als ik nu ooit een uitbouw wil laten maken, heb ik volgens mij een probleem en gaat dat niet, tenzij ik oke ben met dat aan een kant de muur niet recht door loopt?

Nu vraag ik me af of iemand weet hoe dit zit? Dit mag toch eigenlijk niet, gezien dit gewoon mijn grond is? Kan ik de buren verplichten om dit bijvoorbeeld te laten aanpassen? Ik wil eigenlijk helemaal niet nu al gaan klagen bij de buren voor iets wat ik voorlopig nog niet van plan ben. Maar ik hoorde vandaag dus dat zoiets ook nog kan verjaren en dat je dan je rechten hierin kan verliezen.

Ik ben best oké met mijn buren en het zijn gewoon vriendelijke mensen. Zij hebben dit huis na mij gekocht en ik denk ook dat zij zich helemaal niet bewust zijn van dat dit zo is. Dit is door de vorige eigenaar zo gedaan namelijk. Die vorige eigenaar heb ik er wel eens over aangesproken en hij zei toen van ja dat is normaal en als jij ook een uitbouw wil dan halen ze gewoon de buitenmuur weg, maar ik vond dat een beetje een raar verhaal. Volgens mij kan je toch niet zomaar even een buitenmuur alleen weg halen? Niet lang daarna had hij opeens een huis ergens anders gekocht en ik vraag mij een beetje af of dat niet ook was omdat hij gewoon de bui al voelde hangen.
Dat klopt. Ze kunnen dan de muur / geraamte gebruiken van de buren. Wij konden dit niet omdat het van de buren hout skeletbouw was. Dus daar ik gewoon een metselmuur voorgezet, wat ook opzich niet verkeerd is want dan staat 't opzichzelf. Volgens mij gaat 't zelfs geld schelen voor de aannemer omdat ze die buitenmuur van de buren kunnen gebruiken ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 17:20
Speeddragon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:53:
Aah dat begreep ik wel. Maar zodra de spouw op de erfgrens staat van de aanbouw. Betekent dit toch niet altijd dat de buren dan zomaar de buitenmuur kunnen gebruiken als ze zelf ooit willen uitbouwen?

Dus het voordeel is vooral voor degene die als eerst een aanbouw doet, zodat de muur daar kan doorlopen?
Nee, of die muur is wel goed, of ze breken die muur af en het wordt herbouwd als een dragende binnenmuur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
timberleek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 01:58:
[...]

Vgm geldt dat niet als de muur over de erfgrens is geplaatst. Dan is het systeem juist zo bedacht dat je hiermee doorlopende uitbouwen kan maken.
Als de buurman volmacht wou over die muur had hij hem op zijn eigen grond moeten plaatsen.

Nee. Door natrekking is de muur juridisch in beginsel volledig van de buurman.

Echter, in meer recente nieuwbouw staan vaak erfdienstbaarheidbepalingen hierover in de koopakte.

Tevens is het maatschappelijk wel een gebruik.

• Wolly
  • Niet online
timberleek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 01:58:
[...]

Het eigendom van die muur ligt bij de buurman door natrekking, je mag niet zomaar het eigendom van een ander beschadigen.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50
Conclusie is het hoort dus zo en als jij een uitbouw wilt komt je buurman hier ook een topic maken dat er aan zijn stukje gerommeld word omdat er anders geen goede waterdichte aansluiting gemaakt kan worden :+

Buren zagen stuk uit dak van mijn uitbouw

[Voor 13% gewijzigd door jip_86 op 28-01-2023 10:14]

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
Normaal, en als je slim was geweest had je ook meteen een uitbouw laten maken samen met je buurman. Scheelde je meteen ook wat kosten.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 16:59
@JKen Fijn dat je alles hebt gelezen.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:50
[...]

Zoals eerder in dit topic gemeld: lees je koopakte. In het geval van nieuwbouw staat daar vaak in dat de buren verplicht zijn mee te werken. Soms is dit beperkt tot 10/15 jaar na de bouw.

• ro8in
JKen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:41:
Normaal, en als je slim was geweest had je ook meteen een uitbouw laten maken samen met je buurman. Scheelde je meteen ook wat kosten.
Ik heb dit huis niet gekocht tijdens de bouw. Ik heb em pas later gekocht toen de situatie al zo was. Maar het was niet iets waar ik bij stil had gestaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee