Vraag
Alle reacties
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Alles kan hersteld worden. De vraag is alleen of de aannemer van de buren dit netjes en correct wil doen. Qua communicatie kunnen de buren nog een hoop verbeteren. Dus ik zou starten om een goed gesprek met ze te hebben. In deze tijd een aannemer vinden en verhuizen is best hectisch dus dat ze niet aan alles denken is begrijpelijk. Maar ze moeten ook jou situatie begrijpen. Stap 1 is dat ze niet verder gaan totdat ze jou het plan hebben uitgelegd. Ze zitten nu gewoon aan jou eigendom.
Verder:
* Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zoja, direct inschakelen. Anders je opstalverzekering omdat je je zorgen maakt over lekkages en schades.
* Maak foto's en leg alles vast, afspraken direct per mail bevestigen.
[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 11-12-2022 09:38 ]
Dit zou voor mij meteen een reden zijn voor geen goede relatie met de (nieuwe) buren.DonnieDoezoe schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:34:
Dit kan je toch niet accepteren?
Ik heb al vaker dit soort topics voorbij zien komen, volgens mij mag je toch niet zomaar over de grens/overpad van de andere komen?
PS. Is deze foto genomen vanaf jouw kant OP of vanaf de buren?
Dan zou het alvast geen probleem moeten zijn dat de buren jouw buitenmuur als binnenmuur gaan gebruiken.
[ Voor 30% gewijzigd door WackoH op 11-12-2022 09:48 ]
Belangrijk is waar staat de muur?
Erfgrens, jouw perceel, hun perceel.
Dit is prima te herstellen.
Belangrijk is wel dat er een scheiding komt tussen de daken, ieder is namelijk verantwoordelijk voor de eigen hemelwaterafvoer.
Anoniem: 39993
Maar er komt echt niemand aan je huis zonder overleg natuurlijk. Dat is geen stap die je even "oeps" kunt vergeten, want dan zijn de gevolgen natuurlijk gewoon voor jezelf. Je hebt op dat moment geen toestemming en mag dus met geen vinger aan het huis van de buren komen. Dat je aannemer dan niet verder kan en je vanuit een niet zo prettige situatie er alsnog uit zult moeten komen met de buren.... had je vooraf kunnen weten en moeten voorkomen.
@WackoH: Op wiens grond die muur staat, doet er niet toe. Het is geen gedeelde muur, want door natrekking is de muur eigendom van de eigenaar van het gebouw waar hij onderdeel van is. Die buitenmuur is ook niet stevig genoeg om als binnenmuur te gebruiken. Meestal slopen ze dan - ja, in overleg - het buitenblad van de bestaande uitbouw en zetten hun binnenblad op die plaats.
Nee ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Ik heb nog wel tegen de aannemer gezegd dat mocht er schade ontstaan dat ik dan bij hem aan zou kloppen, dat was geen probleem zei hij.chrisborst schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:37:
@Badpete
* Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zoja, direct inschakelen. Anders je opstalverzekering omdat je je zorgen maakt over lekkages en schades.
* Maak foto's en leg alles vast, afspraken direct per mail bevestigen.
@HollowGamer De ene foto is vanuit de tuin van de buren, de ander vanaf mijn dak. Ik wil graag juist wel een goede relatie met de buren, je woont toch naast elkaar
@WackoH De buitenmuur van onze uitbouw gaan ze wel gebruiken als hun binnenmuur heb ik begrepen. Onze buitenmuur staat ook op de grond van de buren, echter is het nog wel mijn eigendom en niet mandelig aangezien het bij mijn woning hoort.
Even ter goede orde, ik wil graag een goede relatie onderhouden met de buren, dat de communicatie niet zo goed verlopen is dat betreur ik wel maar goed ik denk niet dat het kwade bedoelingen zijn.
Ik maakte me gewoon een beetje zorgen over ons dak.
We zijn al eerder bij de buren langsgegaan en best een gezellig gesprek gehad, maar ze konden technisch niks over de uitbouw vertellen.
Het is te gek voor woorden dat een "aannemer" dit soort grappen gaat doen zonder enige vorm van overleg vooraf.
En wat Bazzh al zei. Geen nulmeting, dan alles nu stopzetten.
Nog een dingetje, ik zou even snel onderzoek gaan doen of die aannemer geen hobbybob is. Want dit hoor je te overleggen. Plus dat er geen bouwtekening gemaakt want "te duur" laat bij mij ook wat alarmbellen afgaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Marc H op 11-12-2022 10:00 ]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Maakt niet uit, zij zijn opdrachtgever. Zij moeten ook nog jaren naast ts wonen...Scuderia110 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:54:
Nou nou, die buren hadden uiteraard beter en vooral eerder kunnen communiceren, maar die weten echt niet of hun aannemer een stuk van jouw dak afzaagt. Ik zou die aannemer als "schuldige" zien en niet de buren, je moet er ook nog jaren naast wonen...
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik heb ook nog gevraagd waarom er geen nulmeting is gedaan aan de aannemer, hij zei dat dat niet nodig was, de machine was te klein om echt grote trillingen te veroorzaken. Het was ook een hele kleine machine maar er trilde wel genoeg in huis.Anoniem: 39993 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:50:
Geen nulmeting voor heien? Direct stil laten leggen en alsnog een nulmeting doen. Anders krijg je achteraf ellenlange discussies en ruzies over schade die hun aannemer wel of niet veroorzaakt heeft.
De communicatie laat te wensen over, maar als je ergens niet woont en je regelt een aannemer is het altijd een beetje ellende.
Eerste indruk:
Zit er allemaal aardig uit vanuit bouw/rechtsperspectief.
De muur staat duidelijk bij de buren met als doel dat de buren deze ook kunnen gebruiken, het dak is minimaal ingezaagd om de steunbalk te plaatsen, ze hebben bewust de rest in tact gelaten.
Dit ziet er vanuit de aannemer gezien correct uit.
Qua heien:
Hoe groot was de hei installatie?
Het kan ook een dusdanig licht apparaat zijn dat er geen/nauwelijks risico is. Sta je op een meter met 18m lange heipalen te rammen, dan is het een heel ander verhaal.
Ze kunnen jouw buitenblad helemaal niet als dragende constructie voor hun dak gebruiken. Dat is daar helemaal niet sterk genoeg voor. Dan vermoed ik dat hun aannemer het wel handig leek om te verankeren aan jullie binnenblad. Ook niet best. Ik geloof namelijk niet dat men het dak binnen in hun woonkamer gaan ondersteunen.Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:55:
[...]
Nee ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Ik heb nog wel tegen de aannemer gezegd dat mocht er schade ontstaan dat ik dan bij hem aan zou kloppen, dat was geen probleem zei hij.
@HollowGamer De ene foto is vanuit de tuin van de buren, de ander vanaf mijn dak. Ik wil graag juist wel een goede relatie met de buren, je woont toch naast elkaar
@WackoH De buitenmuur van onze uitbouw gaan ze wel gebruiken als hun binnenmuur heb ik begrepen. Onze buitenmuur staat ook op de grond van de buren, echter is het nog wel mijn eigendom en niet mandelig aangezien het bij mijn woning hoort.
Even ter goede orde, ik wil graag een goede relatie onderhouden met de buren, dat de communicatie niet zo goed verlopen is dat betreur ik wel maar goed ik denk niet dat het kwade bedoelingen zijn.
Ik maakte me gewoon een beetje zorgen over ons dak.
We zijn al eerder bij de buren langsgegaan en best een gezellig gesprek gehad, maar ze konden technisch niks over de uitbouw vertellen.
Je maakt mij niet wijs dat de buren geen idee hebben van wat hun aannemer gaat doen. Die weten in grote lijnen prima wat er allemaal gedaan gaat worden en wat niet. Dat ze niet weten welk type schroef de beste man gebruikt.... OK. Maar ze weten precies wat hun aannemer met de aanbouw van de buren gaat doen, want dat is geen "onbelangrijk detail" .
UIteraard is die buitenmuur jouw eigendom. Ik vond het alleen opmerkelijk dat je vorige buren schijnbaar toestemming hebben gegeven om die buitenmuur op hun perceel te bouwen, zodat in jouw woning de binnenmuur dan mooi rechtdoor loopt, maar ze tuin/terras kwijt zijn. Misschien waren ze van plan op termijn ook zelf een aanbouw te maken .Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:55:
[...]@WackoH De buitenmuur van onze uitbouw gaan ze wel gebruiken als hun binnenmuur heb ik begrepen. Onze buitenmuur staat ook op de grond van de buren, echter is het nog wel mijn eigendom en niet mandelig aangezien het bij mijn woning hoort.
Het was een kleine machine, volgens mij zoiets:TheGhostInc schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:02:
@Badpete
Qua heien:
Hoe groot was de hei installatie?
Het kan ook een dusdanig licht apparaat zijn dat er geen/nauwelijks risico is. Sta je op een meter met 18m lange heipalen te rammen, dan is het een heel ander verhaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VYW7GtPSGlZrJzQTgc7oy6Fo.png?f=user_large)
@Anoniem: 39993
Kan ik zien of ze verankeren aan ons binnenblad? En waarom is dat niet best?
@WackoH
Geen idee hoe het toen gegaan is, wij hebben de woning zo gekocht. De muren van het huis steken vanaf de bouw van het huis al een klein beetje uit, denk dat het daarom zo is gebouwd.
[ Voor 12% gewijzigd door Badpete op 11-12-2022 10:14 ]
Je roept dat heel stellig. Kun je dat onderbouwen?Anoniem: 39993 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:05:
[...]
Ze kunnen jouw buitenblad helemaal niet als dragende constructie voor hun dak gebruiken. Dat is daar helemaal niet sterk genoeg voor.
Maar mijn indruk is dat voor een buitenblad hoowaardifer materiaal wordt gebruikt (klinker baksteen) dan voor een binnenmuur (kalkzandsteen).
Sowieso maakt het voor TS niet heel veel uit, zolang het maar goed gebruikt (voorkomen overdracht van geluid)
Misschien overschat je die mensen.Je maakt mij niet wijs dat de buren geen idee hebben van wat hun aannemer gaat doen. Die weten in grote lijnen prima wat er allemaal gedaan gaat worden en wat niet. Dat ze niet weten welk type schroef de beste man gebruikt.... OK. Maar ze weten precies wat hun aannemer met de aanbouw van de buren gaat doen, want dat is geen "onbelangrijk detail" .
Dat is ook meestal hoe zoiets afgesproken wordt. De buren plaatsen het buitenblad op jouw grond, waardoor jij later hun buitenmuur kunt slopen en jouw aanbouw tegen die van hen kunt zetten. Dan heb je allebei geen verspringende muur binnen. Als je beide zowel een binnen- als buitenblad op eigen grond zet, heb je allebei een verspringende muur binnen.WackoH schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:11:
[...]
UIteraard is die buitenmuur jouw eigendom. Ik vond het alleen opmerkelijk dat je vorige buren schijnbaar toestemming hebben gegeven om die buitenmuur op hun perceel te bouwen, zodat in jouw woning de binnenmuur dan mooi rechtdoor loopt, maar ze tuin/terras kwijt zijn. Misschien waren ze van plan op termijn ook zelf een aanbouw te maken .
Als je nieuwbouw koopt en de "uitbouw-optie" aanvinkt, doet de bouwer dat ook precies zo. En de buren moeten dat accepteren, want dat staat in hun koopovereenkomst / akte.
Buitenblad is eigenlijk maar een "mooi schilletje". Binnenblad is doorgaans houtskelet of cellenbeton en dat heeft veel meer draagvermogen dan een gemetseld muurtje.WackoH schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:14:
[...]
Je roept dat heel stellig. Kun je dat onderbouwen?
Maar mijn indruk is dat voor een buitenblad hoowaardifer materiaal wordt gebruikt (klinker baksteen) dan voor een binnenmuur (kalkzandsteen).
Sowieso maakt het voor TS niet heel veel uit, zolang het maar goed gebruikt (voorkomen overdracht van geluid)
[...]
Misschien overschat je die mensen.
Dit is gewoon standaard bij nieuwbouw tegenwoordig:
Iedereen met een aanbouw bouwt binnen & buitenmuur, met het idee dat 'de muren doorlopen' en dat de huizen zonder aanbouw later hetzelfde kunnen doen.
Hoe het exact juridisch vastligt, dat hangt af van de situatie. Maar ga er maar vanuit dat het 'buitenblad' dadelijk het binnenblad van de buren wordt.
Als dat buitenblad constructief ongeschikt is, dan ligt die binnenkort in de container. Ik zou niet te hard roepen 'dat hij van jou is', anders legt de aannemer hem dadelijk nog in je tuin.
Juridisch kun je alles aanvechten, maar 'het idee' van deze manier van bouwen staat hier al boven. Juridisch gezever verandert daar niks aan en je zult ook toegang moeten verlenen e.d.
Mijn tip:
Ga nog een keer rustig praten met de aannemer en kijk vooral naar zaken als de aansluiting van de 2 achtergevels, het voorkomen van contactgeluid, inslijpen van lood/waterkering etc.
Zo'n aannemer wil bijvoorbeeld best even een daktrim vervangen om alles gelijk te houden. Of de stenen netjes uittanden ipv afzagen etc.
En misschien is de gevelafwerking wel erg mooi (tegenwoordig vaak met hout) en neemt hij die van jullie mee.
Maar de basis is:
De buren hebben evenveel recht op een uitbouw als jullie.
Een beetje overlast houd je altijd, maar 'claims' op onderdelen van jouw uitbouw die de uitbouw van de buren onmogelijk maken ga je niet kunnen maken.
Precies hoe ik er ook in sta!TheGhostInc schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:32:
Tjonge jonge zeg, heel GoT loopt leeg om maar te roepen hoe fout het wel allemaal niet is.
Dit is gewoon standaard bij nieuwbouw tegenwoordig:
Iedereen met een aanbouw bouwt binnen & buitenmuur, met het idee dat 'de muren doorlopen' en dat de huizen zonder aanbouw later hetzelfde kunnen doen.
Hoe het exact juridisch vastligt, dat hangt af van de situatie. Maar ga er maar vanuit dat het 'buitenblad' dadelijk het binnenblad van de buren wordt.
Als dat buitenblad constructief ongeschikt is, dan ligt die binnenkort in de container. Ik zou niet te hard roepen 'dat hij van jou is', anders legt de aannemer hem dadelijk nog in je tuin.![]()
Juridisch kun je alles aanvechten, maar 'het idee' van deze manier van bouwen staat hier al boven. Juridisch gezever verandert daar niks aan en je zult ook toegang moeten verlenen e.d.
Mijn tip:
Ga nog een keer rustig praten met de aannemer en kijk vooral naar zaken als de aansluiting van de 2 achtergevels, het voorkomen van contactgeluid, inslijpen van lood/waterkering etc.
Zo'n aannemer wil bijvoorbeeld best even een daktrim vervangen om alles gelijk te houden. Of de stenen netjes uittanden ipv afzagen etc.
En misschien is de gevelafwerking wel erg mooi (tegenwoordig vaak met hout) en neemt hij die van jullie mee.
Maar de basis is:
De buren hebben evenveel recht op een uitbouw als jullie.
Een beetje overlast houd je altijd, maar 'claims' op onderdelen van jouw uitbouw die de uitbouw van de buren onmogelijk maken ga je niet kunnen maken.
De uitbouw van de buren wordt wel iets hoger dan die van ons.
Hoe het allemaal precies wordt weet ik niet maar het zal vast netjes achtergelaten worden.
Bedankt voor je antwoorden, ik voel me al een stuk gerustgesteld.
Als ze het dak hoger maken dan denk ik dat ze beide muren (binnen en buiten) gaan opmetselen.Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
[...]
Precies hoe ik er ook in sta!
Hoe het allemaal precies wordt weet ik niet maar het zal vast netjes achtergelaten worden.
Bedankt voor je antwoorden, ik voel me al een stuk gerustgesteld.
Je hebt ook afschot PIR platen, die gebruik je normaal bij goten of problematische dakranden. Maar in jouw geval zou je een mooi afschot kunnen maken richting jouw dak. Dan krijg je geen 'knikken' in je dakbedekking of een kuil oid.Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
En als het kan en de prijs is niet te gortig, jouw dak verhogen met PIR voor wat extra isolatie en daarna in 1x het hele dak dichtbranden. Dan kun je er zelf ook weer even tegen aan.
Succes!
Eerst eens een praatje maken, kijken hoe de buren erin staan en wat nu eigenlijk de bedoeling is. Een goede burenrelatie is veel meer waard dan 'je recht halen'.
Je bent ook gestopt met het lezen van de TS na het lezen van de titel? Zoals je kan lezen is er al contact.Jadero schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:09:
Nu was ik ook wel wat verbaasd bij het lezen van de topictitel maar mijn advies zou zijn: Bel eens aan en vraag naar de situatie,
Doen en zeggen zijn twee verschillende dingen, zeker in aannemersland. Regel zwart op wit (per mail, app of iets anders) dat zowel aannemer als bewoners jou toezeggen dat ze het herstellen en voor eventuele schade tgv deze situatie garant staan.Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:55:
[...]
Nee ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Ik heb nog wel tegen de aannemer gezegd dat mocht er schade ontstaan dat ik dan bij hem aan zou kloppen, dat was geen probleem zei hij.
Daarna kun je van het beste uitgaan. Loopt dat toch anders? Dan kun je je claim staven.
[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 11-12-2022 13:29 ]
Ik denk dat Jadero meer in het algemeen bedoelde dan specifiek naar mij gerichtBlackMonkey schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:25:
[...]
Je bent ook gestopt met het lezen van de TS na het lezen van de titel? Zoals je kan lezen is er al contact.
Wat ben ik blij dat jij niet mijn buurman bent. Of de politiemens die de aangifte moet opnemen.Marc H schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:56:
Even als advocaat van de duivel: aanklacht bij de politie indienen voor moedwillige vernieling van eigendom?
Denk dat dit nog de beste tip is: even overleggen met de aannemer, misschien dat die een mooi prijsje kan maken omdat hij er nu toch is?TheGhostInc schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:58:
[...]
Je hebt ook afschot PIR platen, die gebruik je normaal bij goten of problematische dakranden. Maar in jouw geval zou je een mooi afschot kunnen maken richting jouw dak. Dan krijg je geen 'knikken' in je dakbedekking of een kuil oid.
En als het kan en de prijs is niet te gortig, jouw dak verhogen met PIR voor wat extra isolatie en daarna in 1x het hele dak dichtbranden. Dan kun je er zelf ook weer even tegen aan.
Succes!
Meteen een groen dak van maken, heb je er de komende 25 jaar geen omkijken meer naar
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik vraag me dan af hoe je een bouwvergunning gaat aanvragen zonder tekeningIk heb nog gevraagd of ik de tekening mocht zien maar die is niet gemaakt, dat zou te duur worden.
Bouwvergunning voor een aanbouw? Klinkt erg ouderwets.jurri@n schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:38:
Ik vraag me dan af hoe je een bouwvergunning gaat aanvragen zonder tekening
achtererf, niet hoger dan 1e verdieping, enz enzjurri@n schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:38:
[...]
Ik vraag me dan af hoe je een bouwvergunning gaat aanvragen zonder tekening
Het ziet er m.i. wel naar uit dat de rest van je dakrand zometeen ook nog weg is hoor als ze gaan metselen, en dat dit even een eerste stukje is zonder heel je dakrand er af te hakken als dat nu nog niet nodig is. Tenzij ze de binnenmuren zometeen niet recht willen laten doorlopen en ze dus een verspringing (binnen) krijgen.
Kan ook haast niet anders als hun dak wat hoger uit komt (ws vanwege dikkere isolatie dan dat jij nu hebt). Er zal toch een nette aansluiting moeten komen, en ik zie niet in hoe ze dat moeten maken als jouw trim daar nog zit.
[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 16:00 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De tuin van de buurman verspringt een klein stukje onze tuin in. Hoekje van halve meter breed.
Toen hij nieuw ging bouwen, hebben we in overleg best wel wat kunnen bereiken
- Gevels netjes op 1 rij
- Geen witte of paarse baksteen, maar een nette steen
- Oprit aan de andere kant, dus niet langs onze tuin op
- Hoekje grond is bij het zetten van de schutting netjes rechtdoor getrokken, dus geen gekke hoek in onze tuin.
In ruil daarvoor hebben wij geen procedure aangespannen tegen de nieuwbouw. Niet dat we die hadden kunnen winnen, maar hij begreep dat het redelijkheid over en weer was.
Binnenkort hem weer eens aanspreken, heb het idee dat de WP 's nachts doorloopt. Die horen we brommen.
Nonsensical line goes here <---
Dat wordt op 1000-en plekken in het land nog wel een dingetje hoorSkiFan schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:13:
Binnenkort hem weer eens aanspreken, heb het idee dat de WP 's nachts doorloopt. Die horen we brommen.
Ze worden in rap tempo geplaatst, en zelfs deels verplicht vanaf '26 als je ketel het begeeft. Daar is vanachter het bureau nog niet heel erg over nagedacht.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nonsensical line goes here <---
Verkijk je niet in wie er hier verantwoordelijk is. Mocht er ooit een lekkage komen aan dat deel kun je je buren aansprakelijk stellen, die mogen het dan op de aannemer verhalen, maar de aannemer is voor jou geen partij omdat de buren zijn opdrachtgever zijn.Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:55:
[...]
Dus prima dat hij dit heeft gezegd, maar dan moet je er op vertrouwen dat hij het kan en wil repareren. Tenzij hij zelfs een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een hele goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft is dit schade waar hij zelf gewoon voor moet opdraaien.
Aangezien er niet alleen in een stukje dakleer is geknipt maar er echt een flink stuk van je dak is afgezaagd lijkt mij dit een mooi moment om in ieder geval alvast zelf een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, mocht hier een geschil uitkomen. Let er wel even goed op dat omdat de schade al is aangericht je waarschijnlijk extra moet betalen.
Nu snap ik dat het de meest normale manier is om een uitbouw voor de buren te maken. Maar dan is het ook wel zo normaal dat hier toestemming voor gevraagd wordt. Al is het maar voor zaken als schade of het nu isoleren bijvoorbeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 11-12-2022 17:02 ]
Juist om die lekkage te voorkomen zal je ook iets met die aansluiting moeten doenOon schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:38:
[...]
Verkijk je niet in wie er hier verantwoordelijk is. Mocht er ooit een lekkage komen aan dat deel kun je je buren aansprakelijk stellen, die
Neem zo maar aan dat er nog wel meer afgezaagd gaat worden als de aanbouw hoger gaat worden.
[ Voor 42% gewijzigd door jip_86 op 11-12-2022 17:01 ]
Juist daarom belangrijk dat TS nu zo veel mogelijk vastlegt, duidelijk foto's maken met timestamp erop en alle communicatie hierover op papier zetten.jip_86 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:00:
[...]
Juist om die lekkage te voorkomen zal je ook iets met die aansluiting moeten doen
Neem zo maar aan dat er nog wel meer afgezaagd gaat worden als de aanbouw hoger gaat worden.
Hele dikke prima dat de buren het vast niet slecht bedoelen en aardige mensen zijn en dat de aannemer zegt het op te lossen, maar als puntje bij paaltje komt zijn de meeste mensen ineens een stuk minder aardig wanneer het om (tien)duizenden euro's aan schade gaat.
Anoniem: 361276
Leuk dat je aanneemt dat ik daarna gestopt ben met lezen.BlackMonkey schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:25:
[...]
Je bent ook gestopt met het lezen van de TS na het lezen van de titel? Zoals je kan lezen is er al contact.
Of het netjes is om dat te doen zonder overleg ? Das een tweede. De buurman/bouwer had 2-0 voorgestaan als hij het eventjes met je had overlegd.
Herstellen van die schade zal imo geen issue worden. Gewoon nieuwe laag teer branden en klaar. Ook dat had plus punten gekregen als hij het gewoon even had overlegd.
Als je een uitbouw wil op de erfgrens, dan mogen de buren dit niet weigeren. Maar dat betekent dat als de buren naast je, later zelf een uitbouw willen, ze tegen jouw uitbouw mogen bouwen. Hiervoor hoeven ze je niet te compenseren.
Dus in essentie is die muur voor de helft van de nieuwe buren. Ze hadden wel wat beter mogen communiceren, maar mijn ervaring is dat de slechte communicatie vaak niet met opzet gebeurt. Mensen weten het vaak niet en laten alles aan de aannemer over.
Dat de metselmuur bedoeld was als buitenblad en de isolatie te beschermen is een ander verhaal. Die functie verliest hij, geen probleem.
De muur staat op de erfscheiding? Dan is deze "mandelig" dus kun je er allemaal iets mee doen. Uiteraard binnen de grenzen dat je niks aan bijkomende schade overhoudt bij 'de buren' (jij dus in dit geval).
Dat dakje is prima te herstellen met een slab aan de nieuwe muur (die gaat dat ter plekke hoger zijn?) of een kapje op het dak van de buren. Even goed afkitten/lijmen met de juiste 'troep' en het zit dicht tot je kleinkinderen bejaard zijn.
Ik lees over teer branden: welkom in 1965. Dat moet je vandaag niet meer willen doen. Dat gaat 10 jaar mee, en epdm met goede lijm 30 a 40. En je hebt geen ballast nodig, bij teer wel (anders waait het gewoon los bij 10bft)
Voor nu is het wel een ding dat er vocht in de spouw kan komen, dus even een tijdelijke afdekking zou wel netjes zijn geweest.
Dan het niet communiceren: dat is ronduit waardeloos gegaan. Ik zou dat toch even bespreken onder het genot van een bakje koffie. Vooral vragen wat de verdere plannen zijn en hoe de afwerking gaat worden (eventueel wensen kenbaar maken die je liever eerder had kenbaar gemaakt), en niet vitten: je gaat nog jaren maar elkaar wonen. Misschien zit je van de zomer wel samen een biertje te drinken (of we zien jullie terug bij de rijdende rechter, kies maar).
Heb je zelf ergens schade gevonden van de heimachine? Op welke afstand van jouw fundering stond deze? Als het zo'n kleine machine is, grote kans dat het inderdaad schadevrij is. Maar houd het de komende maanden in de gaten.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik zou vooral vragen/eisen hoe ze voorkomen dat er tijdens de verbouwing bij jou waterschade ontstaat. Op de foto's zie ik dat de opstaande rand op je platdak nu helemaal vlak loopt. Dat is vragen om bakken met water tegen je binnenmuur aan, of nog erger water wat aan de binnenkant van je dak verder naar binnen lekt. Ik denk dat een stukje dakleer straks echt wel voldoende moet zijn om het goed te herstellen.
Tip: maak foto's van de huidige situatie bij je binnen. Op deze manier kan je makkelijker waterschade claimen bij de buren.
Ik begreep dat wel uit de rest van je reactie hoorJadero schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:29:
[...]
Leuk dat je aanneemt dat ik daarna gestopt ben met lezen.In dit geval reageerde ik op de 'hoge poten' reacties, daar verbaasde ik me nóg meer over dan de topictitel.
Helaas gebeurt het wel vaak dergelijke in topics. Iedereen komt langs om zijn totaal niet relevante verhaal te doen wat echt niks bijdraagt of allang geprobeerd is. "ik heb niet alles gelezen, maar...."
Het zal er ook vanaf hangen wat voor afspraken zijn gemaakt met TS over gebruik van die buitenmuur als de buren evt ooit een uitbouw wilden realiseren.Septillion schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:58:
Ik zou het inderdaad even wat vast laten leggen. Want het is geen goed begin dat ze zonder overleg dit doen. Sterker nog, zonder jou toestemming is het jouw muur en mogen de buren er niets mee doen, zelfs geen gaatje boren. Tenzij dit in je erfdienstbaarheid is geregeld. En door de uitbouw toe te staan geef jij het recht op die muur wel weg.
Nu snap ik dat het de meest normale manier is om een uitbouw voor de buren te maken. Maar dan is het ook wel zo normaal dat hier toestemming voor gevraagd wordt. Al is het maar voor zaken als schade of het nu isoleren bijvoorbeeld.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 11-12-2022 20:43 ]
Voor de uitbouw van de TS lijkt de scheidingsmuur te zijn doorgetrokken. Hiervoor heeft de TS goedkeuring nodig gehad van de (oude) buren omdat de muur voor de helft op het erf van de buren staat.Septillion schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:42:
@gebruikershaes Volgens mij is dat dus alleen correct als je het in de erfdienstbaarheid is vastgelegd. Anders is bouwen op de erfgrens alleen na toestemming toegestaan en is de muur eigendom van degene die uitbouwt. De muur is dan niet mandelig.
Zoals ik het begrijp, heeft de TS deze goedkeuring moeten vastleggen in de erfdienstbaarheid. Heeft de TS dat niet, dan geldt die goedkeuring niet voor de nieuwe buren en is de muur mandelig en mogen de nieuwe buren doen wat ze willen met hun helft van de muur.
De vraag is dus of TS dat heeft vastgelegd. En of de muur wel op de erfgrens staat natuurlijk. Als de muur volledig op het erf van TS staan dan is dit wel een probleem wat de nieuwe buren doen.
[ Voor 7% gewijzigd door gebruikershaes op 11-12-2022 22:10 ]
Toestemming
Wanneer je van je buren toestemming hebt gekregen om je uitbouw gedeeltelijk op hun grond te zetten, doet je er verstandig aan dit te laten vastleggen door het vestigen van een erfdienstbaarheid. Hiervoor moet de notaris een notariële akte opmaken. Eventuele volgende eigenaren van het buurhuis zijn zonder deze akte namelijk niet gebonden aan die toestemming.
Ook kan het dus zomaar zijn dat er dan dus géén vergunning is aangevraagd. Nu is tegenwoordig veel meer mogelijk dan vroeger en kan het dus zijn dat er geen vergunning nodig is.
En dus laat ik je maar gelijk uit de droom helpen, je relatie met je buren is al verstoord. Want je dient de boel per direct stil te laten leggen.
Leuk dat hij zegt dat hij het prima vindt dat je schade op hem verhaalt. Laat dat maar even zwart op wit gezet worden. Want wat als je na 5 of 10 jaar 'opeens' wat (de gevolgen van) lekkage zit?
Dat zij dan in de kou zitten, of vertraging oplopen is verre van jouw probleem. En dat dat de relatie op scherp stelt, nou ja, die is al op scherp gesteld en dus aan je nieuwe buren omdat weer recht te krijgen.
Dat @Badpete zegt dat een standaardbouw is, ja het zal wel. Een leuk technisch verhaal waar je alsnog niets aan hebt omdat jij mogelijk met de ellende zit.
Kortom, de bouw stil laten leggen en laat ze eerst maar eens met een goed verhaal terugkomen. Want het kan zomaar zijn dat je relatie behouden jou uiteindelijk de knaken gaat kosten.
Een muur is nooit mandelig, als deze onderdeel uitmaakt van een gebouw. Die is door natrekking altijd eigendom van de eigenaar van het gebouw. Of die muur daar mag staan of niet, is dan weer een andere vraag. Maar dan mag je dus naar de rechter om daar iets aan te doen. Muur is immers niet van jou.gebruikershaes schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:04:
[...]
Voor de uitbouw van de TS lijkt de scheidingsmuur te zijn doorgetrokken. Hiervoor heeft de TS goedkeuring nodig gehad van de (oude) buren omdat de muur voor de helft op het erf van de buren staat.
Zoals ik het begrijp, heeft de TS deze goedkeuring moeten vastleggen in de erfdienstbaarheid. Heeft de TS dat niet, dan geldt die goedkeuring niet voor de nieuwe buren en is de muur mandelig en mogen de nieuwe buren doen wat ze willen met hun helft van de muur.
De vraag is dus of TS dat heeft vastgelegd. En of de muur wel op de erfgrens staat natuurlijk. Als de muur volledig op het erf van TS staan dan is dit wel een probleem wat de nieuwe buren doen.
We hebben zelf ooit aan aanbouw tegen een bestaande aanbouw gezet. Dit resulteerde in drie muren waardoor het bij ons naar binnen een stukje uitstak. Zo bleef de muur van de buren in takt en we hadden netjes een scheiding op het dak van de aanbouwen nieuw gemaakt.
[ Voor 33% gewijzigd door Fiets op 12-12-2022 07:30 ]
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Een goede burenrelatie is zeker meer waard alleen hadden zijn buren daar ook aan kunnen denken voor dat ze zijn bezit slopenJadero schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:09:
Eerst eens een praatje maken, kijken hoe de buren erin staan en wat nu eigenlijk de bedoeling is. Een goede burenrelatie is veel meer waard dan 'je recht halen'.
Met zulke mensen moet je op een andere manier een goede relatie opbouwen. Ze moeten weten dat ze zoiets bij de buren beter niet kunnen flikken. Want zelf zitten ze duidelijk helemaal niet te wachten op enig contact met de buren.bie100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:39:
[...]
Een goede burenrelatie is zeker meer waard alleen hadden zijn buren daar ook aan kunnen denken voor dat ze zijn bezit slopen
En bedenk je altijd: de grootste ratten komen met de mooiste praatjes. Dus kijk helemaal uit als ze nu ineens mooi weer gaan spelen. Want meer dan "spelen" is dat dan waarschijnlijk niet. Ze hebben hun ding gedaan en daarna doe je gewoon net of er niets is gebeurd. En de volgende keer doe je dat gewoon weer.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-12-2022 09:15 ]
Als je het niet vastlegt, zit je met een muur die op de grond van een ander staat zonder dat je kunt aantonen dat je daar toestemming voor hebt. In theorie is dat onrechtmatig en daar kan gewoon een hoop gezeur van komen (tot het verjaard is). En meestal wordt het toch als onrechtmatig gezien, tot je aantoont dat het dat niet is of de rechter begint te twijfelen aan redelijkheid of een "misbruik van recht" gaat vermoeden.Septillion schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:09:
@gebruikershaes Wat ik haal uit oa mijn gelinkte stuk is het dus juist omgekeerd. Wil de buurman (of volgende bewoners) het in de toekomst willen kunnen gebruiken zal het vastgelegd moeten zijn. Zo niet, is de muur gewoon privé.
Vastleggen is zeker heel verstandig, voor beide partijen. Het zal 99 van de 100 keer allemaal wel loslopen, maar je kunt de pech hebben om net die ene situatie te treffen waarin het niet wel losloopt. Veel mensen stellen een onderling overeenkomstje op een bierviltje op, voor zoiets. Maar die overeenkomst komt te vervallen als het huis verkocht wordt. Beter dan niets, maar daarmee zit je dus niet gegarandeerd goed.
Maar tegenwoordig is het vaak allemaal al vastgelegd, omdat huizen tegenwoordig met een uitbouw als optie gebouwd worden en direct in de akte beschreven wordt wat de rechten en plichten m.b.t. uitbouwen zijn. Daar staat dan ook in vermeld, wat de rechten zijn voor kopers die pas later een uitbouw willen plaatsen en dat zijn meestal ongeveer dezelfde rechten als die van de kopers die direct een uitbouw laten plaatsen. Dus een koper zonder uitbouw moet de muur van de uitbouw van zijn buren dulden op zijn grond. Maar de buren met uitbouw moeten dulden dat hun buurman het buitenblad van hun uitbouw sloopt om er zelf een vergelijkbare uitbouw tegenaan te zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-12-2022 09:30 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
jij heb toch geen hulp nodig als Agent47Agent47 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:54:
Er zitten wel helden hier op Tweakers hoor. Mocht ik ooit bedreigd worden dan weet ik in ieder geval zeker dat er genoeg Tweakers zijn om me te helpen.
Alleen Diana heb ik nodig
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
"Wij gaan voor de buren een uitbouw plaatsen en moeten daarvoor een klein deel van jouw uitbouw breken. We gaan dit uiteraard herstellen, bla bla bla"
Nog los van het ontbreken van de nulmeting. In dit soort gevallen heb ik echt zoiets van herstel het maar weer. Vraag daarna of het een probleem is. En doe het dan nog maar een keer opnieuw. Heel erg kinderachtig, maar als je niet wilt communiceren dan moet je dat maar leren. Ook dat is onderdeel van je vak.
Yep, daarom is wat vastleggen altijd al beter dan niets. En als ik dan weer verder kijk zou verkrijgende verjaring van erfdienstbaarheid na 10 jaar zijn.Anoniem: 39993 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:25:
[...]
Als je het niet vastlegt, zit je met een muur die op de grond van een ander staat zonder dat je kunt aantonen dat je daar toestemming voor hebt. In theorie is dat onrechtmatig en daar kan gewoon een hoop gezeur van komen (tot het verjaard is). En meestal wordt het toch als onrechtmatig gezien, tot je aantoont dat het dat niet is of de rechter begint te twijfelen aan redelijkheid of een "misbruik van recht" gaat vermoeden.
Vastleggen is zeker heel verstandig, voor beide partijen. Het zal 99 van de 100 keer allemaal wel loslopen, maar je kunt de pech hebben om net die ene situatie te treffen waarin het niet wel losloopt. Veel mensen stellen een onderling overeenkomstje op een bierviltje op, voor zoiets. Maar die overeenkomst komt te vervallen als het huis verkocht wordt. Beter dan niets, maar daarmee zit je dus niet gegarandeerd goed.
Maar tegenwoordig is het vaak allemaal al vastgelegd, omdat huizen tegenwoordig met een uitbouw als optie gebouwd worden en direct in de akte beschreven wordt wat de rechten en plichten m.b.t. uitbouwen zijn. Daar staat dan ook in vermeld, wat de rechten zijn voor kopers die pas later een uitbouw willen plaatsen en dat zijn meestal ongeveer dezelfde rechten als die van de kopers die direct een uitbouw laten plaatsen. Dus een koper zonder uitbouw moet de muur van de uitbouw van zijn buren dulden op zijn grond. Maar de buren met uitbouw moeten dulden dat hun buurman het buitenblad van hun uitbouw sloopt om er zelf een vergelijkbare uitbouw tegenaan te zetten.
In dit geval zou het best eens 10 jaar kunnen zijn inderdaad.Septillion schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:33:
[...]
Yep, daarom is wat vastleggen altijd al beter dan niets. En als ik dan weer verder kijk zou verkrijgende verjaring van erfdienstbaarheid na 10 jaar zijn.
Als het wat hoger wordt dan die van jullie dan gaan ze nog meer dakbedekking weghalen om de muur op te metselen? Zeker als ze de huidige buitenmuur willen gebruiken als hun binnenmuur. Hoe creëren ze dan een spouw voor het hogere deel?Badpete schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
[...]
[...]
Dat zou ik toch wel even goed navragen.
Wat voor nieuws zou er moeten zijn? Ik had een vraag gesteld en die is wel beantwoordNo Hands schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
@Badpete Is er al nieuws? Het is inmiddels dinsdagmiddag.
Wellicht dat je de buren of de aannemer gesproken had oid.Badpete schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:27:
[...]
Wat voor nieuws zou er moeten zijn? Ik had een vraag gesteld en die is wel beantwoord