Toon posts:

Bovenkant spouw open, spouwmuurisolatie, en tocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:24
Bij mijn woning uit 1970 is in 2019 spouwmuurisolatie aangebracht (Supafil). Nu blijkt dat het bovenaan de spouw nog behoorlijk leeg is. Gezien er ventilatie-openingen zijn aan de buitenzijde van de gevel waait er veel koude lucht door het lege gedeelte. Met een warmtebeeldcamera is dan ook een groot temperatuurverschil te zien op de binnenmuur:

Nu blijkt verder dat de bovenkant van de spouw open is. Ik heb namelijk via een gat in mijn gipsplaat plafond (houten verdiepingsvloer) gewoon een endoscoopcamera in de spouw kunnen duwen.

Hierdoor komt er koude luchtstroom in mijn houten verdiepingsvloer, wat de temperatuur in huis niet ten goede komt. Bij mijn buren is precies hetzelfde gaande.

Wij willen graag de situatie verhelpen, maar we zitten een beetje te worstelen met de juiste aanpak.

We denken zelf aan:
- Bovenkant spouw dichtmaken (plankje? pur? iets anders? Beter om te doen vanaf buiten door wat dakpannen en planken te verwijderen, of vanaf binnen door een plafondplaat te verwijderen?)

- Spouw verder (laten) opvullen met isolatie

- Ventilatiegaten buitenwand dichtmaken (en aansluiting met dak controleren zodat de lucht niet alsnog binnenkomt)

Lijkt dat een oké plan? Of komt er zo risico op vochtproblemen in de spouw, de verdiepingsvloer, of het dak?

In de woning zelf is voldoende ventilatie aanwezig via raamroosters.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:40
bovenkant open maken steenwol in drukken randjes purren en als het past tussen de tengels een plaatje pir bovenop. dan ben je ook de koude brug van de muur grotendeels kwijt.

edit:
ik bedacht mij ineens dat ik ongeveer deze vraag al eerder heb beantwoord hier heb ik een plaatje van het principe gelinkt,dat is waar je naartoe wil werken

twain4me in "Woningscheidende spouwmuur rijtjeshuis isoleren: wel of niet"

[Voor 43% gewijzigd door twain4me op 27-01-2023 12:17]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:48
Aangezien er in 2019 spouwmuurisolatie is aangebracht en dit duidelijk niet goed is gebeurd zal ik eerst eens contact opnemen met dit bedrijf. Lijkt mij dat je betaald hebt voor een geïsoleerde spouw en niet hiervoor dus ik zou ze terug laten komen om dit fatsoenlijk te herstellen onder garantie.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou eerst kijken hoe je het beste bij de bovenkant van de spouw kunt komen. Heb het bij mij ook eens bekeken maar dat is vrijwel onmogelijk:
- buiten bovenkant ligt het dakbeschot er overheen
- buiten voorkant zit de zinken dakgoot er voor
- binnen afgeschermd door een betonnen zoldervloer

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:40
Prutsertje13 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:25:
Aangezien er in 2019 spouwmuurisolatie is aangebracht en dit duidelijk niet goed is gebeurd zal ik eerst eens contact opnemen met dit bedrijf. Lijkt mij dat je betaald hebt voor een geïsoleerde spouw en niet hiervoor dus ik zou ze terug laten komen om dit fatsoenlijk te herstellen onder garantie.
dat klopt idd niet.

ik had niet goed gelezen, ik dacht dat het over de woningscheidende muur ging :F

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee