Toon posts:

Vloerverwarming verbruik omhoog

Pagina: 1
Acties:

• Leon810
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-03 17:26
Ik woon nu ruim 5 jaar in ons nieuwbouwhuis. Op iedere verdieping hebben wij vloerverwarming.
Dit jaar merkte ik dat het opwarmen heel traag gaat. Nu weet ik dat je bij vloerverwarming niet teveel moet spelen met temperaturen, maar 1 graad omlaag in de nacht en als we niet thuis waren, ging prima. Meestal wist de vloerverwarming de temperatuur wel in een uur a anderhalf 1 graad omhoog te trekken.
Echter, nu doet hij daar wel 6 uur over. In de tussentijd staat de ketel continue te branden en is het verbruik dus ook enorm gestegen. Dit terwijl ik de vloerverwarming nu op 18 a 18.5 graden heb ingesteld (in tegenstelling tot 20.5 andere jaren).
De installateur heeft alles nagekeken maar kon niets vreemds vinden. Ik heb een p1 meter en kan het live verbruik dus goed bijhouden. Het valt me op dat hij deze week de ene dag 22m3 verbruikt (thermostaat niet aangeraakt) en andere dagen 3 a 4m3. Dit terwijl de temperatuur redelijk gelijk is. Vandaag zelfs iets warmer.
Aangezien de installateur zegt dat alles werkt weet ik niet goed waar verder te kijken. Verbruik is dus hoger en eea warmt trager op. Bovendien vind ik 20/25m3 ook best fors. Andere jaren haalde ik hooguit 1 dag in de winter de 20m3 en toen stookte ik op 20.5 graden.
Heeft iemand nog tips of ideeen?

De vv draait in de praktijk vrijwel alleen op de begane grond. Deze is wel redelijk groot (120m2) maar dat verklaart het verschil met andere jaren niet.
Ik heb een grundfos alpha2l pomp en honeywell actuator en 11 groepen aangesloten op de begane grond.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je buren die niet of veel minder stoken dan vorige jaren? Dat kan invloed hebben.

Mechanische Ventilatie in huis die misschien meer uren of harder draait?

[Voor 30% gewijzigd door remco_k op 26-01-2023 23:31]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 08:39

NeHoX

Gamer + PV

Draait de vv verdeler op hetzelfde vermogen/kracht of staat deze op een auto stand?

Wat is de aanvoer en retour temperatuur als je deze meer op de momenten dat het verbruik zo verschilt?

23x330Wp op NNO 8gr hellingshoek. Totaal 7590Wp

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
@Leon810
1 welke verdelers ? ook daar kan het nodige verschil inzitten. (en ik zie dat niet aangepast zijn)
2 welke kamer thermostaat. (en werkt deze modulerend of on/off)
3 welke cv ketel. (en eigenlijk zelfde vraag als bij vraag 2)
4 en zijn er nog instellingen aangepast aan je cv ketel.
(denk aan begrenzing kw waarde/maximaal temp en minmaal temp etc)

• Leon810
Vrijstaand huis dus buren hebben geen invloed. Ketel is een Nefit Trendline HRC30 CW6 II. Ik weet niet of er instellingen gewijzigd zijn bij de jaarlijkse controle vorige winter maar dat lijkt me niet.
Max temp 60 graden (ik heb enkel vv)
Max vermogen 22.5
Pomp cv instellingen (zegt mij als leek niets):
Nadraaitijd pomp: 1
Max toerental: 90
Min toerental: 60
Verhoogd toerental: off
Energiebesparing: off (?)
Waterdruk is niet het probleem - die is stabiel rond de 1.8-2.0

Thermostaat: Honeywell on/off
Verdeler is van Robot volgens mij. Type zie ik niet staan (niet aangepast). De pomp op de verdeler heeft geen auto stand maar staat op fabrieksinstelling. Heb de overige standen ook geprobeerd maar dat maakte geen verschil.

• miciel
Leon810 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:54:
Vrijstaand huis dus buren hebben geen invloed. Ketel is een Nefit Trendline HRC30 CW6 II. Ik weet niet of er instellingen gewijzigd zijn bij de jaarlijkse controle vorige winter maar dat lijkt me niet.
Max temp 60 graden (ik heb enkel vv)
Max vermogen 22.5
Pomp cv instellingen (zegt mij als leek niets):
Nadraaitijd pomp: 1
Max toerental: 90
Min toerental: 60
Verhoogd toerental: off
Energiebesparing: off (?)
Waterdruk is niet het probleem - die is stabiel rond de 1.8-2.0

Thermostaat: Honeywell on/off
Verdeler is van Robot volgens mij. Type zie ik niet staan (niet aangepast). De pomp op de verdeler heeft geen auto stand maar staat op fabrieksinstelling. Heb de overige standen ook geprobeerd maar dat maakte geen verschil.
ik snap wel waar je gas verbruik vandaan komt. on/off en 22,5 kw. en vloerverwarming.
die ketel moduleert niet goed https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0
kijk even of het verhaal een beetje klopt na is dit wel een iets andere ketel maar hoe warm is je aanvoer ?
kan je hand erop leggen en verbrandt deze of is deze netjes 50 graden. en condenseert je ketel.
en hoe warm is je retour. en condenseert je ketel netes ?
condens kan je checken afvoer slang in een emmer iedere minuut 1 druppel is eigenlijk wel zat.
maar het mag ook meer zijn. liever continu drupelen.

je moet dus opzoek naar een andere thermostaat en/of andere ketel instelingen.
optie a een moduelrende honnywell thermostaat met een ems converter. (leuk alternatief)
optie b een nefit thermostaat https://s3.eu-west-1.amaz...rmingstoestel-12.2022.pdf
(deze zijn iets beter geen vertaal module nodig)
deze thermostaaten wel graag op het oranje blokje aansluiten/volgens de handleiding.
optie c je kw vermogen even halveren. zodat je in ieder geval iets zuiniger stookt.
je aanvoer mag op 60/65 graden. een nefit heeft helaas zoals in het filmpje gezegdt wordt een hoge start.

vraagje heb jij ook een veerbelaste bypass of heb je nog een open bypass.
een veerbelaste bypass is prima een open bypass verklaart nog veelmeer.

ik weet niet waarom je verbruik op de ene dag zo enorm is. en de andere dagen niks.
ja er is iets verschil kwa buiten temp maar om nou te zeggen daar komt die 15/17 kub verschil vandaan ?
(ja ik heb het niet helemaal uitgeregendt. maar 20a 25 kub vs 3 a 4 a kub is zeg maar min 10 vs 0 graden.

maar simple en grote besparingen ja daar kan ik je wel mee helpen. in het topic klaag je immers dat je het gebruik vrij vors vindt.
wat ik zeker kan onderstrepen. er hangt een goede ketel maar een goede regeling ? die zijn we even vergeten. |:(
je ketel moduleert met de betreffende on/off thermostaat een stuk minder.

welke honnywell heb je ? een roundje een klokthermostaat etc ?

[Voor 3% gewijzigd door miciel op 27-01-2023 14:03]

• Leon810
@miciel bedankt voor je antwoord. Ik heb een Honeywell round on/off
De open bypass weet ik niet helemaal wat je bedoelt. Ik zal eens een foto maken van de unit/aansluiting.
Als de vloerverwarming aan staat wordt de aanvoer wel heel heet. thermostaat bij de VV verdeler staat op ongeveer 45. Meestal is het verschil van aanvoer en retourtemperatuur 2-7 graad. Bij de ketel zie ik het inderdaad wel druppelen.

• Leon810

• Leon810
heb je een idee welke instellingen ik zou moeten gebruiken?
In principe heb ik op alle verdiepingen vloerverwarming maar gebruik hem 99% van de tijd enkel op de begane grond. Een enkele keer op de eerste verdieping die overigens ook wel 110m2 is. (Wel verdeeld in verschillende kamers met ieder zn eigen thermostaat0

• miciel
dit topic even doornemen graag https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2157472
en nee het is niet jouw probleem. maar geeft wel aan wat een open bypass vs een veerbelaste bypass is.

vraagje loopt er vanaf iedere vloerverdeler een grijs draadje naar je cv ketel ? (mijn glazen bol zegt ja)
kan iedere kamer de cv ketel laten draaien of zijn er ook kamers die eigelijk alleen de zone klep besturen.
en dus geen doorkopeling hebben met de cv ketel. ? voor meer uitleg van het verhaal zie volgende alinea.

ik snap terdege waarom ze voor aan/uit hebben gekozen. je kan met moduleren/ems kan je geen zone kleppen sturen.
(zeg maar dat grijze ding op de foto gaat niet open met een andere thermostaat dat kan alleen met on/off variant.)
tado kan dat wel maar dan zit je boven als nog te knoeien. want tado heeft geen cheap oplossing voor iedere kamer appart aan te sturen. tenzij het zeg maar € 1000 mag kosten. dan krijg ik het wel voor elkaar. dat was niet het idee denk ik.

ik merk dat er nog steeds veel vraag is naar open therm of ems en zonekleppen te sturen en dat is nog steeds niet geregeldt.
de montuers hadden destijds en nu nog steeds niet geen betere oplossing dan de aanuit techniek. die uit het jaar kruik komt.
bedraad is er inmiddels de hce 20. maar ik heb me er niet ver genoeg in verdiept of die er bij jouw ook een passende oplossing is. met de hce 20 zeg maar terug naar een halve zone regeling. diverse ruimtes moeten dan stoken om de ruimtes zonder doorkopeling te voorzien van warmte. je hebt dan zeg maar een stuk van je huis wat geen warmte vraag kan doorgeven.
(even buiten de kosten gezien van alle nieuwe thermostaten en de regeluinit. zit ik ook snel op € 1000. dat was niet het idee.)

om een lang verhaal kort te maken ik zou je cv ketel lekker begrenzen wat is daarin wijsheid ?
ik heb even in de berekings tabellen gekeken. voor 100 m2 vloerverwarming wordt 10 kw gerekendt.
dus ik snap en zeker in het jaar waarin je huis gebouwdt werdt dat ze voor 30 kw zijn gegaan.
3 x 10 is 30. je zou er zeg maar proefondervindelijk achter moeten komen hoeveel kw er nodig is.
ik denk dat 10 kw prima is om mee te beginnen. wordt je aanvoer nog te warm kan die omlaag.
wordt je huis niet warm moet die omhoog. waarom 10 kw ? je benden verdieping is 10 kw thermische afgifte.
daarnaast zijn die aanvoer en retour ook geschikt voor ongeveer 10 kw.

en ja het is wel weer veel. mischien kom je met minder ook wel weg.
maar om jouw huis nou om te zetten naar een moudlerndt systeem. das een hoop geldt.
en de vraag is voor hoelang. het zal me niks verbazen als dat er over 10 jaar weer uit moet.
(de markt gaat gewoon veranderen ik weet niet hoe lang we dit verhaal er nog in gaan houden)
warmte pompen vragen toch weer om een andere techniek en of aansturing. kon ik maar vooruit kijken.

• Leon810
op de overige verdiepingen zit op iedere kamer een thermostaat. Op de begane grond is er maar 1 (voornamelijk open ruimten.

Maar het bijzondere is dat 4 jaar hiervoor ik nooit last heb gehad van traag opwarmende vloerverwarming. 6 uur is toch ook veel te lang om van 18 naar 19 te verwarmen?
Net nog even de VV in de kelder getest. Daar wordt de aanvoer echt gloeiend heet. Op de begane grond is hij momenteel hooguit warm. De aanvoertemperatuur op de meters staan in de kelder dan ook op 40 graden terwijl hij op de begane grond naar 24 graden ongeveer gaat terwijl hij al een uur staat te branden?

• Leon810

• Leon810
De installateur heeft de laatste keer dat ‘ventiel’(?) boven de temperatuurmeters bij de retourbuis helemaal open gedraaid. Is dat wel goed eigenlijk?

• miciel
@Leon810 het kan zijn dat de ene verdeler tever open staat en daardoor teveel water krijgt.
en de andere te weinig. dat verklaart wel je verhaal. dit is zeg maar een onbalans in je instalatie.
die in de kelder krijgt teveel heet water en de begane grondt krijgt te weinig heet water.
kan je wel mee spelen. beetje dicht draaien in de kelder en die van de begane grondt open laten staan.
je zou kunnen kijken of het daarin zit. maar zo heel hoog schat ik die kans niet in.
(maar je kan het wel proberen niet geschoten is altijd mis ik zeg ongeveer 20% procent kans)

echter door dat je toch een thermostaatventielen hebt bij iedere verdeler lijkt het me stug dat het is.
je kelder verdeler zou op den duur dicht moeten lopen. want die komt immers op temperatuur.
en het warme water zou doen naar begane grond verdeler moeten gaan. en die wordt niet echt warm.
en dan heb je ook nog zonekleppen. heb je die ook in de kelder of zit daar weer niks op ?

het zou ook nog een vast zittende kraan kunnen zijn. https://www.youtube.com/watch?v=rRJuxcq0isE
omdat je verdeler achter blijft. maar dat was helemaal niet wat je aangaf in je startpost. }:O begon bij verbruik.
6 uur is een beetje lang. maar als het niet goed is ingergeldt. of een vast zittende kraan. kan dat wel.

optie 3 of ze hebben je aanvoer en retour ergens een keertje gewisselt. maar dan hebben ze wel zitten slapen.

[Voor 15% gewijzigd door miciel op 27-01-2023 18:25]

• Leon810

• Leon810
In de kelder zijn de aanvoer en afvoer ook nu gloeiend/kokend heet terwijl de vv nergens warmte vraagt. Ik zie wel dit ding erop zitten. Ik heb hem nu de andere kant opgedraaid maar weet eigenlijk niet wat juist is?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 22:46
Controleer eerst maar eens of je zoneklep wel helemaal open gaat. De honeywell ventielen willen wel eens vast gaan zitten. Motor eraf pakken, en kijken of de cartridge soepel op en neer wil lopen.

Verder nergens aan gaan draaien voordat je de functie ervan kent. Dan weet je straks helemaal niet meer waar je moet zoeken.

[Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 27-01-2023 19:27]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Leon810
Wat me opvalt is dat de aanvoertemperatuur op de begane grond blijft hangen rond de 25 graden terwijl deze op de andere verdiepingen wel boven de 30 komt. Als er geen warmtevraag is zie ik de meters zelfs ook op 35 staan op de andere verdiepingen terwijl dat op de bagane grond niet zo is (rond de 20 in dat geval).
Kan het liggen aan de actuator?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee