Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:08
Hallo mede-tweakers

Ik ben voor mijn Buderus Logamax gasketel op zoek naar een buitenvoeler om zo de aansturing van de ketel beter in te kunnen stellen.
Het gaat om de Buderus 5991374, een plastieken doos met een temperatuursgevoelige weerstand in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osaCtlcZOMSCBh_mcbOHs6pqvmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5bU7eeURqr9xDHpmKcBjq7Qp.jpg?f=user_large

Deze is overal ofwel 'niet leverbaar en Buderus geeft geen termijn wanneer het binnenkomt' of verschrikkelijk duur (45 euro) voor wat het maar is.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen met voldoende kennis zijn die me kunnen aangeven welke weerstand in die doos zit? Uiteindelijk moet het vrij eenvoudig zijn denk ik om een vergelijkbare opstelling te maken voor enkele euro's en deze aan te sluiten op de ketel?

Bedankt!

Henk

Beste antwoord (via RailHenk87 op 28-01-2023 09:52)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Service-/installateursdocumentatie van de ketel al gezocht? Vaak staan dit soort waardes er gewoon in (zodat een technieker de waardes kan doormeten en vergelijken met referentiewaardes bij foutzoeken van een storing).

Grote kans dat het een 10kΩ NTC is. Zie bijv. ook Remeha buitenvoeler zelf maken?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2023 11:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Service-/installateursdocumentatie van de ketel al gezocht? Vaak staan dit soort waardes er gewoon in (zodat een technieker de waardes kan doormeten en vergelijken met referentiewaardes bij foutzoeken van een storing).

Grote kans dat het een 10kΩ NTC is. Zie bijv. ook Remeha buitenvoeler zelf maken?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Aha bedankt voor de tip, ik ga straks eens de documentatie nakijken. Ik had daar het model gevonden van de voeler, maar mogelijkst staan die waarden er ook in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
Ik vond elders in omschrijvingen van het artikel 10K terug, dus ik vermoed dat het inderdaad een 10kΩ NTC zal zijn.
Ik heb er eentje besteld en zal het topic updaten als ik het werkende krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RailHenk87
Getest en het werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Bij nader inzien denk ik dat nog wat kalibratie/testen zal nodig zijn. De auto gaf -2 aan gisteren, maar de buitenvoeler -4.5.
Ik zal er eens een thermometer van een weerstationnetje naast hangen om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 13:29
Er zijn verschillende 10K ntc's verkrijgbaar. Je moet ook de juiste Beta selecteren, bijvoorbeeld 3950 of 3977. Deze factor staat voor het weerstandsverloop als gevolg van de temperatuursverandering.

Bij heiz24 is de sensor iets goedkoper:
https://www.heiz24.de/Bud...-besturingssystemen-NIEUW

[ Voor 26% gewijzigd door G-addict op 30-01-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Aha weer iets bijgeleerd. Ik heb deze besteld: SR Passives NTC 10KΩ - 4000K - NTCC-10K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 16:45
Was dit uiteindelijk de goede of had deze afwijking? Ik zit in exact dezelfde situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Ik ben nog niet 100% overtuigd over de accuraatheid, dus ik heb nu een zigbee sensor besteld om er eens naast te hangen om te vergelijken.
Sinds kort heb ik ook de ketel aangesloten op Home Assistant, dus nu kan ik de historische waarde van de voeler analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-07 23:46
Weet iemand nu al de exacte waarde?
Ik heb er momenteel een S861 10K in steken.
Maar ik ben ook niet zeker hoe nauwkeurig die is. Deze zou een B value hebben van 3988, die hierboven heeft een B value van 4050 denk ik?

Dit is ook al de 2de die ik vervang, zijn er ook 'stevigere ' versies?

I'm not a geek! I'm a lvl 12 Paladin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-07 23:46
Ik heb ergens een buderus curve gevonden, en als ik die vergelijk met de waardes van de 3988K ntc, komen deze mij toch vrij goed overeen. (bv -10° = 5.533 voor een 1K ntc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMyVEaITtb4gJI77FSJ4nMKHYPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8TQ2bblyV8earoGqaYVOP5A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp1zhyN8qvSZdYpn4FR39S0qLBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7PtUdpaufeQPlvI2zB4lWAv0.png?f=fotoalbum_large

I'm not a geek! I'm a lvl 12 Paladin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucdec
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 00:59
Hallo, Heb hier ook hetzelfde voor. 2 °C buiten, maar hij toont 17 graden..
Aangesloten op een Buderus RC300 thermostaat.
De installatie is 7 jaar oud.
Heb alle contacten nagelopen zonder resultaat.
Ik heb deze besteld, waren er meteen 10 :)
Bestelde NTC bij Alie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucdec
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 00:59
Ondertussen zijn de ntc's geleverd van Alie express. Gemonteerd en werkt zeer goed.
Alleen zijn ze fysisch wel de helft kleiner dan het origineel. Hopelijk blijft het werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:55
Het is al even geleden, met ik kom er toch even op terug.
Ik zit met hetzelfde probleem. Bij 5gr geeft de thermostaat 16gr aan. Andere temperaturen klippen ook niet.
Heeft er iemand nu het exacte toe van NTC weerstand dat in de buitenvoeler moet? €50 voor een voeler lijkt me veel als het maar gaat over een component van enkele 10tallen cent...
Pagina: 1