Vraag

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:11
Hallo mede-tweakers

Ik ben voor mijn Buderus Logamax gasketel op zoek naar een buitenvoeler om zo de aansturing van de ketel beter in te kunnen stellen.
Het gaat om de Buderus 5991374, een plastieken doos met een temperatuursgevoelige weerstand in.

Deze is overal ofwel 'niet leverbaar en Buderus geeft geen termijn wanneer het binnenkomt' of verschrikkelijk duur (45 euro) voor wat het maar is.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen met voldoende kennis zijn die me kunnen aangeven welke weerstand in die doos zit? Uiteindelijk moet het vrij eenvoudig zijn denk ik om een vergelijkbare opstelling te maken voor enkele euro's en deze aan te sluiten op de ketel?

Bedankt!

Henk

Beste antwoord (via RailHenk87 op 28-01-2023 09:52)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Service-/installateursdocumentatie van de ketel al gezocht? Vaak staan dit soort waardes er gewoon in (zodat een technieker de waardes kan doormeten en vergelijken met referentiewaardes bij foutzoeken van een storing).

Grote kans dat het een 10kΩ NTC is. Zie bijv. ook Remeha buitenvoeler zelf maken?

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2023 11:58]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Service-/installateursdocumentatie van de ketel al gezocht? Vaak staan dit soort waardes er gewoon in (zodat een technieker de waardes kan doormeten en vergelijken met referentiewaardes bij foutzoeken van een storing).

Grote kans dat het een 10kΩ NTC is. Zie bijv. ook Remeha buitenvoeler zelf maken?

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2023 11:58]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RailHenk87
Aha bedankt voor de tip, ik ga straks eens de documentatie nakijken. Ik had daar het model gevonden van de voeler, maar mogelijkst staan die waarden er ook in.

• RailHenk87
Ik vond elders in omschrijvingen van het artikel 10K terug, dus ik vermoed dat het inderdaad een 10kΩ NTC zal zijn.
Ik heb er eentje besteld en zal het topic updaten als ik het werkende krijg.

• RailHenk87
Getest en het werkt perfect!

• RailHenk87
Bij nader inzien denk ik dat nog wat kalibratie/testen zal nodig zijn. De auto gaf -2 aan gisteren, maar de buitenvoeler -4.5.
Ik zal er eens een thermometer van een weerstationnetje naast hangen om te vergelijken.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:53
Er zijn verschillende 10K ntc's verkrijgbaar. Je moet ook de juiste Beta selecteren, bijvoorbeeld 3950 of 3977. Deze factor staat voor het weerstandsverloop als gevolg van de temperatuursverandering.

Bij heiz24 is de sensor iets goedkoper:
https://www.heiz24.de/Bud...-besturingssystemen-NIEUW

[Voor 26% gewijzigd door G-addict op 30-01-2023 10:20]

• RailHenk87
Aha weer iets bijgeleerd. Ik heb deze besteld: SR Passives NTC 10KΩ - 4000K - NTCC-10K
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee