Remeha buitenvoeler zelf maken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:49
Voor ± €35,- kan je een Remeha buitenvoeler (artikelnummer S100316) kopen welke geschikt is voor de Calenta/ Quinta Pro/Tzerra.
Nu vraag ik mij af wat zit er in deze buitenvoeler en is dit niet voor een fractie van de prijs zelf te maken.

Kan je bijvoorbeeld een 18B20 temperatuursensor aansluiten? (met wellicht wat weerstanden en andere kleinere elektronica)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Remeha Calenta 28C met een iSense thermostaat
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
In de handleiding kom ik tegen dat je de buitensensor op 2 pinnen moet aansluiten. Nu heeft een 18B20 temperatuursensor 3 pinnen.

Ik kwam wel tegen dat je met de OTGW de temperatuur naar je ketel kunt doorsturen maar dat is een duurdere en complexere oplossing.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Beste antwoord (via jvanderkroon op 12-10-2016 10:53)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De buitenvoeler is een ntc in een behuizinkje, waarschijnlijk 10kOhm @ 25 graden.

Remeha gebruikt voor andere sensoren nl. ook 10k ntc's;

http://www.remeha-mobile....ermogen_2016_nl%20159.pdf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
De buitenvoeler is een ntc in een behuizinkje, waarschijnlijk 10kOhm @ 25 graden.

Remeha gebruikt voor andere sensoren nl. ook 10k ntc's;

http://www.remeha-mobile....ermogen_2016_nl%20159.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Dan zou ik deze ntc van aliexpres kunnen kopen en deze in een weerbestendige behuizing kunnen stoppen. https://nl.aliexpress.com...e-1m-New/32216081544.html

Mocht Remeha toch een andere ntc hebben gebruikt dan krijg ik alleen verkeerde waardes te zien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
jvanderkroon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:51:
Dan zou ik deze ntc van aliexpres kunnen kopen en deze in een weerbestendige behuizing kunnen stoppen. https://nl.aliexpress.com...e-1m-New/32216081544.html

Mocht Remeha toch een andere ntc hebben gebruikt dan krijg ik alleen verkeerde waardes te zien toch?
Inderdaad, proberen kan geen kwaad. Laat je het nog even weten of het de goeie waarde is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 10:17
Wat moet je met een buitenvoeler vraag ik me af? Kijk je in je tuin tv ofzo? :P

Zonder grappen; ik zie het nut er niet van in, je zit binnen in je huis neem ik aan, daar wil je het 18 of 24 graden, wat je leuk vindt, en of het buiten nu -10 of +32 is, maakt toch niet uit?

Edit: bespaar je de tijd en kosten, ik heb hier en daar gelezen dat t geen voordelen zal bieden en ook niet meer comfort biedt, even buiten mijn mening om dus :+

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 12-10-2016 09:34 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Via de [OTGW] OpenTherm gateway kun je ook de buitentemperatuur in je iSense duwen. Ik doe dat zelf ook, maar niet om erop te sturen qua regelstrategie. Ik had de OTGW er al aan hangen voor logging, maar duw de buitentemperatuur er ook in, zodat die zichtbaar is op de iSense. Vond ik wel handig.

Weersafhankelijk stoken is waarschijnlijk wel comfortabeler, maar zorgt wel voor een hoger gasverbruik overigens. Wees je daar bewust van. Zie ook: http://cvtuning.nl/woning...eersafhankelijke-regeling

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2016 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PCJR schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:33:

Zonder grappen; ik zie het nut er niet van in, je zit binnen in je huis neem ik aan, daar wil je het 18 of 24 graden, wat je leuk vindt, en of het buiten nu -10 of +32 is, maakt toch niet uit?

Edit: bespaar je de tijd en kosten, ik heb hier en daar gelezen dat t geen voordelen zal bieden en ook niet meer comfort biedt, even buiten mijn mening om dus :+
Buitenvoelers worden in de CV techniek gebruikt om met behulp van een 'stooklijn' te bepalen met welke (water)temperatuur er verwarmd moet worden; om een zo hoog mogelijk comfort te bewerkstelligen.

Is het buiten warm gebruik je een lage watertemperatuur, is het buiten koud een hogere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27
Een goed afgestelde weersafhankelijke regeling (met naregeling uiteraard) stookt comfortabeler én niet duurder dan een ruitmteregeling. Mits perfect afgesteld.

En daar gaat het eigenlijk altijd mis. De stooklijn wordt te hoog ingesteld, zodat er geen comfortklachten komen. De klachten komen dan als de gasrekening op de mat valt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThinkPadd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:42:
Weersafhankelijk stoken is waarschijnlijk wel comfortabeler, maar zorgt wel voor een hoger gasverbruik overigens. Wees je daar bewust van. Zie ook: http://cvtuning.nl/woning...eersafhankelijke-regeling
hesselbeertje schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:44:
Een goed afgestelde weersafhankelijke regeling (met naregeling uiteraard) stookt comfortabeler én niet duurder dan een ruitmteregeling. Mits perfect afgesteld.

En daar gaat het eigenlijk altijd mis. De stooklijn wordt te hoog ingesteld, zodat er geen comfortklachten komen. De klachten komen dan als de gasrekening op de mat valt.
De betere thermostaten creëren hun stooklijn dynamisch, om dit te voorkomen. Met een goede dynamische stooklijn kan er zo minimaal mogelijk gestookt worden.

[ Voor 28% gewijzigd door EddoH op 12-10-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Nee ik heb geen tv maar vindt het wel handig om de buitentemperatuur te kunnen zien op het thermostaat schermpje. Voor nu geen plannen om stooklijn gestuurt te stoken. Al is het wellicht wel handig aangezien ik het op hele koude dagen met 35 graden water niet warm krijg en dan de max temperatuur iets hoger zet.

[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 12-10-2016 11:36 . Reden: De 35 graden verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 10:17
jvanderkroon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Nee ik heb geen tv maar vindt het wel handig om de buitentemperatuur te kunnen zien op het thermostaat schermpje. Voor nu geen plannen om stooklijn gestuurt te stoken. Al is het wellicht wel handig aangezien ik het op hele koude dagen met 35 graden niet warm krijg en dan de max temperatuur iets hoger zet.
Ah helder :)

koude dagen met 35 graden? -35 graden? :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
ik heb een tijdje ook een sensor gebruikt zoals tele aan geeft.
(geen idee meer welke, was een lvt dingentje.)
eerst aan de ketel voor de buiten temperatuur, maar dat was eigenlijk niet tof.
(de ketel gaat dan veel te vaak te koud water proberen te maken en draait dan niet lekker in vol rendement.
te lage temperatuur water proberen te maken met een gasketel is gas verspilling.
op lage temperatuur stoken is minder gas gebruiken, maar je moet niet de ketel knijpen ;) )

daarna heb ik een sensor aan de isense gehangen om de vloerverwarming temperatuur te meten.
dat werkte wel erg tof, zodra de vloer warm was stopte de isense met vragen naar nog meer warmte.
het stoken werd daar door lekker verdeeld over de dag.
ik moest alleen de sensor vrijwel in het midden van de kamer op de vloer plakken.
na een weekje had de WAF zo iets van haal maar weer weg. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@migjes bedankt voor de toevoeging. Leek mij wel wat aangezien ik ook vloerverwarming heb. Alleen een sensor midden op de vloer gaat het niet worden en dan niet alleen qua waf maar ook een peuter die dat reuze interessant vindt zo een kabeltje.

Ik ga het goekope aliexpress kabeltje bestellen en laat hier wel even weten of het werkt wanneer de kabel binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
jvanderkroon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:41:
@migjes bedankt voor de toevoeging. Leek mij wel wat aangezien ik ook vloerverwarming heb. Alleen een sensor midden op de vloer gaat het niet worden en dan niet alleen qua waf maar ook een peuter die dat reuze interessant vindt zo een kabeltje.
eigenlijk zou ik een gat moeten boren in de trap kast, naar net onder de vloer verwarming.
een beetje trikky, maar dat zou mij wel moeten lukken.
dan heb ik al die problemen niet.

maar ik heb al besloten een warmtepomp te kopen dus ik ga er niet verder mee experimenteren.
met gas je huis verwarmen is zo pre 2016 >:)
dat zou je eigenlijk niet meer moeten willen doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@Tele de sensor gemonteerd maar geen waarde op de iSense thermostaat. Wanneer ik de ntc aan een Arduino koppel dan krijg ik wel de temperatuur terug die werkt dus.

Tussen de Arduino en de ntc had ik nog wel een weerstand geplaatst wellicht dat de Remeha dat ook wil dat heb ik nog niet getest.

Nu ik dit type vraag ik mij af of ik op de ketel nog moet instellen met een parameter dat er een buitenvoeler is aangesloten maar dat lijkt mij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
jvanderkroon schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:42:
@Tele de sensor gemonteerd maar geen waarde op de iSense thermostaat. Wanneer ik de ntc aan een Arduino koppel dan krijg ik wel de temperatuur terug die werkt dus.
Hmm das vervelend.. gekke vraag; heb je in het menu van de isense de info regel klein of groot op buitentemp ingesteld in het scherm menu?

En de sensor zit op X12 pin 7 en 8 (Tout) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Tele schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:22:
[...]

Hmm das vervelend.. gekke vraag; heb je in het menu van de isense de info regel klein of groot op buitentemp ingesteld in het scherm menu?

En de sensor zit op X12 pin 7 en 8 (Tout) aangesloten?
op de kleine regel de buitentemperatuur laten tonen deze toont nu --,- C
de sensor zit inderdaad op X12 de Tout pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
jvanderkroon schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:33:
[...]

op de kleine regel de buitentemperatuur laten tonen deze toont nu --,- C
de sensor zit inderdaad op X12 de Tout pinnen.
Ik heb inmiddels de kans gehad om de remeha buitenvoeler na te meten, deze is 891 ohm bij 6.7 graden aangegeven buitentemperatuur. Ik zal binnenkort bij een voldoende verschillende buitentemperatuur nogmaals een meting doen om de ntc parameter te kunnen achterhalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.giangrandi.ch/electronics/ntc/B25-100.gif

http://www.giangrandi.ch/electronics/ntc/ntcparam.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Astu :)

1.19k (of 6.19k?? Ik ben daar niet zo'n held in) Ohm weerstand + een NTC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LuzHfjVyBL761AEnpocMYXNV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V8jwDwfeAnOJxxYWNhQ8FnVj/medium.jpg

Zojuist aangesloten, ding werkt netjes en wordt als T4 weergegeven op de Calenta. Maar de max aanvoertemp lijkt niet beinvloed te worden, ondanks dat er nu dus een stooklijn actief zou moeten zijn. Ik gebruik wel een Opentherm aansluiting (EvoHome). Nog even verder puzzelen dus.

[ Voor 34% gewijzigd door Microkid op 10-01-2017 17:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 10:00
Ik heb hem even doorgerekend en kom hier op uit:

Weerstand 6K19
NTC 470 Ohm 3730K

Heb het nog niet getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:52
Omdat ik het zelf teveel moeite vond om en de componenten te gaan uitzoeken en een behuizing te gaan maken heb ik hem destijds zelf gekocht. Heb voor mijn mede-tweakers wel even foto's van het geheel gemaakt.

Er zit een NTC of PTC in waar een waarde 470 op staat. Parallel daaraan zit een weerstand met de kleurcode blauw-bruin-wit-bruin-bruin. Dit is een 6,19 k ohm weerstand met een tolerantie van 5%.

Flowerhack heeft het dus goed berekend :)
Edit: Bij mij ziet de voeler exact hetzelfde uit als die Microkid eerder heeft gepost.

[ Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 25-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
iedereen bedankt voor zijn toevoegingen :)

Is nu in ieder geval duidelijk waarom mijn NTC niet werkt aangezien ik een 10kOhm aangesloten heb zonder verdere weerstand er tussen.

net even een snelle search gedaan naar een NTC 470 Ohm 3730K maar zie alleen losse componenten en geen waterdichte probe zoals ik nu heb. Dat maakt het net wat complexer naar mijn idee omdat de behuizing dan ook beter moet gaan worden.

• hein weijers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-05 16:27
Mag ik inhaken op dit onderwerp?
Ik wil opmijn ELGA warmtepomp ook ee buitenvoeler aansluiten omdat de buitenunit (met voeler) in de volle zon staat.
Techneco vraagt voor die voeler € 81,25 + € 12,50 "behandelingskosten" :(
De vraag is dus vergelijkbaar met het onderwerp va deze thread:
ELGA buitenvoeler zelf maken?

Groet, Hein

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58

Yucon

*broem*

hein weijers schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:30:
Mag ik inhaken op dit onderwerp?
Ik wil opmijn ELGA warmtepomp ook ee buitenvoeler aansluiten omdat de buitenunit (met voeler) in de volle zon staat.
Techneco vraagt voor die voeler € 81,25 + € 12,50 "behandelingskosten" :(
De vraag is dus vergelijkbaar met het onderwerp va deze thread:
ELGA buitenvoeler zelf maken?

Groet, Hein
Als je een buitenvoeler zelf maken overweegt moet een kapje over de bestaande voeler ook wel lukken.

mocht je met stralingswarmte vanaf een plat dak ofzo in de knel komen kun je natuurlijk ook proberen de huidige sensor uit te bouwen en te verplaatsen. Dat hangt een beetje van type en bouw af of dat mogelijk zou zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 13-09-2017 13:15 ]

• hein weijers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-05 16:27
Dat zou inderdaad een goed idee zijn! Maar weet toevallig iemand waar zich de temperatuurvoeler in de Toshiba buitenunit bevindt? Anders moet ik dat eens gaan uitzoeken.

Groet, Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:10

bert pit

asdasd

De meesten stoken op Opentherm, in dat geval ben ik het met bovenstaande eens.

Doordat Opentherm bij mij niet kan stook ik op aan/uit. Ik laat de buitenvoeler de aanvoertemperatuur bepalen via de stooklijn. Dan hoef je niet elke keer dat het kouder of warmer wordt de max aanvoertemperatuur te verhogen of te verlagen.

Hierdoor blijf je economisch stoken bij matige buitentemperaturen en lekker comfortabel als het koud wordt. Bij de Remeha Calenta kan dit gewoon gekoppeld worden met het stookschema van de thermostaat. Een hoop mensen (ook professionals) weten dat niet en denken dat wanneer je een buitenvoeler hebt, je veel gas verstookt omdat de CV 24 uur blijft stoken. Dat is dus niet zo in het geval van de Remeha Calenta.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miniman7
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-11-2023
Hein,

Ben je eruit gekomen om de buitenvoeler zelf te maken?
Of heb je die van de buitenuint extern geplaatst?

Heb zelf ook een elga, waarvan buitenunit in de zon staat... dan toch externe voeler nodig.
Alvast bedankt voor je feedback.

Groet, Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerZ
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-03 11:04
Dag
Heeft iemand al een idee hoe een "buitenvoeler" voor de Elga zelf te maken is?
De temp sensor die op de buitenunit zit geeft tijdens het in bedrijf zijn van de Toshiba een daling van de buitentemp te zien. Dan duikt de temp onder de 4° en stop de Elga. Vervolgens zie je de temp weer oplopen en start de Elga weer. Dit geeft een onrustig bedrijfsverloop. Daarom dus mijn zoektocht naar een externe sensor. Maar €110 vind ik wel veel voor zo'n simpele opnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

GerZ schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
Dag
Heeft iemand al een idee hoe een "buitenvoeler" voor de Elga zelf te maken is?
De temp sensor die op de buitenunit zit geeft tijdens het in bedrijf zijn van de Toshiba een daling van de buitentemp te zien. Dan duikt de temp onder de 4° en stop de Elga. Vervolgens zie je de temp weer oplopen en start de Elga weer. Dit geeft een onrustig bedrijfsverloop. Daarom dus mijn zoektocht naar een externe sensor. Maar €110 vind ik wel veel voor zo'n simpele opnemer.
Dit topic gaat over de Rehema buitenvoeler. Ik stel voor dat je voor de Elga een eigen topic maakt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11-2024
ThinkPadd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:42:
]duw de buitentemperatuur er ook in[/url], zodat die zichtbaar is op de iSense. Vond ik wel handig.
Een beetje laat, maar waar moet ik dit script inzetten? In de esp print welke op de OTGW zit?

Anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
antonlamers schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:10:
[...]

Een beetje laat, maar waar moet ik dit script inzetten? In de esp print welke op de OTGW zit?

Anton
Ik deed dit door een URL van de otmonitor software aan te roepen.

Is inderdaad al wel even geleden, dus weet niet precies meer hoe en wat.
Pagina: 1