-
[ Voor 99% gewijzigd door Ambition op 20-05-2023 16:27 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ambition op 20-05-2023 16:27 ]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Die race om de titel zal ik ook nooit echt begrijpen. Hoe men zich hierdoor superieur voelt ten opzichte van een ander... maar dat zegt meer over mijzelf.P_de_B schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:59:
Ik weet niet precies hou oud je bent, maar je moet waarschijnlijk nog lang werken. Ik ben inmiddels al 25+ jaar aan het werk en de beste tip die ik je kan geven is dat je werk je vooral energie moet geven. Als je iedere week uitziet naar het weekend is er iets mis. Dat ga je op de langere termijn (mogelijk) niet meer volhouden.
Ik heb ook wel eens een stap terug gedaan om leuker werk te krijgen, goede arbeidsomstandigheden en perks zijn er echt ook wel bij andere bedrijven. Hou je focus op de lange termijn zou ik zeggen. Je bent nu ook 'boven komen drijven' als iemand die goed is. Dat lukt je hoogstwaarschijnlijk ergens anders ook wel.
Probeer overigens die race om titelinflatie los te laten.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en ook wel eens gesolliciteerd om te kijken wat de uitkomst zou zijn, hoe de andere partij zou reageren.Lt.Mitchell schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:04:
Zelf niet meegemaakt, maar wel al vaak gezien (en vaak ook bij Product Owners in Enterprise bedrijven). Je hebt al geprobeerd om het gesprek hierover aan te gaan, maar dat lijkt een doodlopend straatje...
Je kan nog 2 dingen doen:
- jezelf er in blijven frustreren (want op termijn wordt het dat) en volledig je werklplezier verliezen.
- je bent bereid om wat in te leveren (op loon / flexibiliteit) en gaat op zoek naar een job waar je opnieuw energie en levensvreugde uit haalt
Ben je al gestart met wat vacatures te bekijken? Mogelijks vind je zelfs een nieuwe uitdaging waarbij je niks moet inleveren
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Het is natuurlijk geen gegeven dat je altijd de perfecte en goedbetaalde baan direct naast de deur vindt. Is verhuizen voor goed werk tegenwoordig echt geen optie meer dan? Ik ben van lagere school t/m middelbare school geloof ik 6x verhuisd omdat mijn ouders een andere baan vonden.[er, maar de andere partij is van mening dat ik te weinig ervaring heb (1 jaar ervaring als PO).[/li]
• Er komt een bod van 60-63k base-pay en verplicht 3 dagen kantoor (reisafstand 1,5 uur). Hier lever ik naar mijn idee dan te veel op in.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Het zijn dus geen gouden handboeien, maar een mooi goud horloge dat je niet kwijt wil.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Het voelt dus een beetje alsof ik vast zit omdat ik of te veel ga inleveren (naar mijn mening), of niet de gewenste functie krijg omdat ze vinden dat ik niet genoeg ervaring in de rol heb.
Ik ben verhuisd toen ik begon met werken bij deze werkgever. Toen mijn huidige manager een fully remote aanbieding deed heb ik niet getwijfeld en ben toen terug gegaan.thunder7 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Het is natuurlijk geen gegeven dat je altijd de perfecte en goedbetaalde baan direct naast de deur vindt. Is verhuizen voor goed werk tegenwoordig echt geen optie meer dan? Ik ben van lagere school t/m middelbare school geloof ik 6x verhuisd omdat mijn ouders een andere baan vonden.
Uiteraard kan het ook anders; zelf werk ik al 25 jaar op fietsafstand. Maar dan in de publieke sector - dat geeft energie (en minder base-pay).
Haha ja zo zou je het beter kunnen noemen inderdaad.NielsFL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Het zijn dus geen gouden handboeien, maar een mooi goud horloge dat je niet kwijt wil.
Volgens mij heb je maar twee opties: of tijdelijk wat minder geld/voorwaarden, of nog even volhouden totdat je ook voor andere partijen aantrekkelijk bent.
Beide hebben wel een risico: is een andere werkgever wel echt beter? Zijn daar echt minder spelletjes? En als je nog even blijft zitten: wellicht gaat je salaris hier wel omhoog, waardoor een andere werkgever altijd "minder" lijkt.
Goede tips. Ik ben van nature ook geneigd best 'recht voor zijn raap' te zijn, tikkeltje ongeduldig. Wellicht zorgt dit soms voor weerstand als iets voor mij overduidelijk 'niet zou werken' in de praktijk. De manier waarop ik dit communiceer kan deze weerstand veroorzaken/verergeren?Frieda schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:41:
Lastige situatie. Wat je er zelf aan kunt doen is bijvoorbeeld met de mensen die zich zo gedragen in gesprek gaan, niet in zo'n grote meeting maar even apart. In zo'n gesprek kun je uitleggen wat je expertise is en elkaar wat beter leren kennen.
Denk er ook aan dat Nederlanders over het algemeen gewoon zeggen wat ze denken, en zo ongeveer alle andere culturen niet, dus doe het voorzichtig en stapje voor stapje. Je zou ook eens kunnen kijken naar de manier waarop je kritiek levert tijdens een meeting. Bijvoorbeeld "dat moeten we niet doen, want" vervangen door "ja, en als we dan zorgen dat. .., wordt het helemaal een groot succes!" oid. Probeer het eens uit!
Uiteraard, zeker in culturen waar ze dit niet gewend zijn.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Goede tips. Ik ben van nature ook geneigd best 'recht voor zijn raap' te zijn, tikkeltje ongeduldig. Wellicht zorgt dit soms voor weerstand als iets voor mij overduidelijk 'niet zou werken' in de praktijk. De manier waarop ik dit communiceer kan deze weerstand veroorzaken/verergeren?
Klinkt als een vacature via een recruiter, gewoon zelf een vacature zoeken op maximaal een half uur is best makkelijk. De vraag in de IT is nog steeds erg groot.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Het loopt vaak uit op een van deze twee dingen:
- Er komt een bod van 60-63k base-pay en verplicht 3 dagen kantoor (reisafstand 1,5 uur). Hier lever ik naar mijn idee dan te veel op in.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2023 10:57 ]
Eens - ik heb een tijd terug dit aangekaart dat ik graag persoon X 1-op-1 wilde spreken. Vooral om inhoudelijk dingen te bespreken. Mijn insteek was om op het eind van de call nog even terug te komen op zijn gedrag en hoe ik dit ervaren heb. Uiteindelijk 6 keer een call ingepland, die telkens niet accepted of declined werd. Simpelweg no-show telkens. Ik heb dit toen aangegeven bij mijn manager en die vond dat ik het moest laten voor wat het is.Ernemmer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:52:
Gewoon de mensen die neerbuigend tegen je doen aanspreken op hun gedrag. Gewoon zeggen dat je er niet van gediend bent op zo'n manier behandeld te worden. Dan krijgen ze vanzelf respect voor je.
En je manager vragen of ze je titel willen aanpassen zodat jij je werk beter kan doen. Ook even aangeven dat als ze er niks aan doen, dat je dan op zoek gaat naar een bedrijf waar je wel met passie en energie kan werken.
Op deze manier doorgaan zou ik nooit doen, het perfecte recept voor een burn-out.
Deze vacature stond op de website van de werkgever zelf, geen tussenpersonen o.i.d.Ernemmer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:55:
[...]
Klinkt als een vacature via een recruiter, gewoon zelf een vacature zoeken op maximaal een half uur is best makkelijk. De vraag in de IT is nog steeds erg groot.
Dan doe je het in een call waar iedereen bij zit, boeie wat een ander er van vindt.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:57:
[...]
Eens - ik heb een tijd terug dit aangekaart dat ik graag persoon X 1-op-1 wilde spreken. Vooral om inhoudelijk dingen te bespreken. Mijn insteek was om op het eind van de call nog even terug te komen op zijn gedrag en hoe ik dit ervaren heb. Uiteindelijk 6 keer een call ingepland, die telkens niet accepted of declined werd. Simpelweg no-show telkens. Ik heb dit toen aangegeven bij mijn manager en die vond dat ik het moest laten voor wat het is.
Titel aanpassen heb ik ook al meermaals aangegeven, maar dan krijg je heel veel 'ja maar', 'kan niks beloven, 'niet ongeduldig zijn'.
Dan moet je ze toch dichterbij gaan zoeken, er is echt werk zat.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Deze vacature stond op de website van de werkgever zelf, geen tussenpersonen o.i.d.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Lange tijd onder je kunnen werken is echt funest voor je hele leven. Je komt dan elke dag leeg thuis, nergens meer zin in, stress gaat omhoog, geïrriteerd doen tegen mensen waar je van houdt etc en gegarandeerd een burn-out op termijn.Jumpman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:01:
Altijd mooi om de 'underdog' titel te hebben en enorm sterk te zijn in je rol. Als je tevreden bent, je energie krijgt en genoeg betaald, zou ik mij daar niet zo druk overmaken.
[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2023 11:04 ]
Zoals ik al eerder aangaf - vaak is het struikelblok voor werkgevers dat ik maar 1 jaar ervaring heb in de rol als PO. Ook andere rollen zoals Product Manager of Business analist zijn rollen die mij aanspreken, maar de ervaring (de jaren) is vaak hetgeen waarop ik niet verder kom.Ernemmer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Dan moet je ze toch dichterbij gaan zoeken, er is echt werk zat.
Als je er mee om wilt gaan moet je het zoeken in je eigen perfectionisme, jij wil alles perfect doen en voelt je daardoor ook verantwoordelijk voor de domme keuzes van anderen.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Zoals ik al eerder aangaf - vaak is het struikelblok voor werkgevers dat ik maar 1 jaar ervaring heb in de rol als PO. Ook andere rollen zoals Product Manager of Business analist zijn rollen die mij aanspreken, maar de ervaring is vaak hetgeen waarop ik niet verder kom.
Ik zal moeten kijken of ik een manier vind om met deze spelletjes om te gaan en mijn frustratie te beheersen. Lukt dat niet, dan heb ik tenminste geprobeerd. Zoals je al aangaf, er is genoeg werk te vinden.
In het begin was dit leuk ja, nu is het uitermate frustrerend dat ik als 'underdog' niet serieus deelneem in discussies of dat mensen simpelweg beslissingen voor mij nemen, zonder het met mij te bespreken.Jumpman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:01:
Altijd mooi om de 'underdog' titel te hebben en enorm sterk te zijn in je rol. Als je tevreden bent, je energie krijgt en genoeg betaald, zou ik mij daar niet zo druk overmaken.
Klopt dit is wel echt zo en goed verwoord ook. De vraag is inderdaad hoe dit op de langere termijn voor mij gaat zijn, als ik mij zo passief moet gaan opstellen.Ernemmer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:08:
[...]
Als je er mee om wilt gaan moet je het zoeken in je eigen perfectionisme, jij wil alles perfect doen en voelt je daardoor ook verantwoordelijk voor de domme keuzes van anderen.
Dat moet je gaan loslaten, en gaan accepteren dat een ander bepaald hoe het gaat, hoe fout dat eventueel ook is. En verder gewoon lekker passief bij de meetings zijn, geen ideeën meer naar voren brengen, dan kunnen ze je ook niet afbranden.
Maar je moet wel zorgen dat er nog wel iets in je werk is waar je energie van krijgt want anders gaat het niet lang goed.
Ik zeg niet onder je kunnen blijven werken, maar een titel hebben die misschien niet bij je ervaring of kunnen past. Energie krijgen, tevreden zijn is daarom het belangrijkst, wat ik aangeef.Ernemmer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Lange tijd onder je kunnen werken is echt funest voor je hele leven. Je komt dan elke dag leeg thuis, nergens meer zin in, stress gaat omhoog, geïrriteerd doen tegen mensen waar je van houdt etc en gegarandeerd een burn-out op termijn.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Anoniem: 316512
Ik denk niet dat je de uitdaging moet zien als "ik moet van een actieve opstelling naar ene passieve opstelling", maar meer "misschien moet ik van een negatieve opstelling naar een postieve opstelling", of zelfs van aggressief naar constructief.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:11:
Klopt dit is wel echt zo en goed verwoord ook. De vraag is inderdaad hoe dit op de langere termijn voor mij gaat zijn, als ik mij zo passief moet gaan opstellen.
Ik herken het probleem zeker ook. De "truuk" (maar het is geen "truuk", je leert hem niet eventjes snel!) zit hem er vaak in dat je bewust probeert om niet te focussen op de negatieve kanten van ideeen , de onmogelijkheden en risico's, maar juist op de oplossingen voor die zaken."Als je er mee om wilt gaan moet je het zoeken in je eigen perfectionisme, jij wil alles perfect doen en voelt je daardoor ook verantwoordelijk voor de domme keuzes van anderen." . Dit had ik zelf niet beter kunnen verwoorden maar is precies hetgeen waar ik tegenaanloop. Dank voor je input!
Komt de overtuiging om jou in deze rol te krijgen van je manager? Het is namelijk vreemd dat hij daar wel de moeite heeft genomen om je te overtuigen en nu feitelijk zegt dat het allemaal wel goed komt. Is er iets veranderd hierin? Mogelijk kan je specifiek aan je eigen manager vragen wat hij/zij denkt dat je kan verbeteren om dit te versnellen. Je manager passeren zou ik afraden, tenzij zijn/haar manager naar jou toe komt.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:.
[...]
De reden dat ik gevraagd ben voor de overstap te maken naar deze rol is grotendeels omdat ik vanuit de operationele kant van het bedrijf ben doorgegroeid en toen al vaak met mijn huidige team in contact gebracht werd omdat ik suggesties of ideeën had hoe we dingen anders zouden kunnen doen. Deze operationele achtergrond/kennis binnen het bedrijf is iets waar ze gretig naar op zoek waren binnen het team van POs omdat er maar weinig mensen zijn (nog steeds) die deze operationele kennis hebben.
[...]
Ik heb dit al vaker besproken met mijn manager en de manager boven mijn manager, maar die geven aan dat ik er maar even doorheen moet bijten en het tijd moet geven.
[...]
Vraag is misschien wel of een enterprise omgeving geschikt is voor jou? Misschien heb je een betere fit bij en kleinschaliger bedrijf? Met een paar honderd werknemers in totaal?Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:09:
[...]
De mensen houden daar elkaars handjes boven het hoofd.
En heb je dat proberen onderhandelen? 2d ipv 3. Of eerste 3 maanden 3d/week om iedereen te leren kennen en dan terugschakelen naar 2?Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en ook wel eens gesolliciteerd om te kijken wat de uitkomst zou zijn, hoe de andere partij zou reageren.
Het loopt vaak uit op een van deze twee dingen:Het voelt dus een beetje alsof ik vast zit omdat ik of te veel ga inleveren (naar mijn mening), of niet de gewenste functie krijg omdat ze vinden dat ik niet genoeg ervaring in de rol heb.
- De rol matcht perfect met waar ik nu verantwoordelijk voor ben bij mijn huidige werkgever, maar de andere partij is van mening dat ik te weinig ervaring heb (1 jaar ervaring als PO).
- Er komt een bod van 60-63k base-pay en verplicht 3 dagen kantoor (reisafstand 1,5 uur). Hier lever ik naar mijn idee dan te veel op in.
Ik zie het niet, "gouden handboeien" van 78k? Dat is €6000 bruto per maand? Ik zou dat misschien zilveren handboeien noemen. Je verdient prima, maar niet onmogelijk veel ofzo. Een ervaren senior PO in Nederland (Randstad) die goed is in wat hij/zij doet zou ook tussen de €70k en €85 moeten kunnen verdienen.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:
[..][..]
- HBO-afgestudeerd (BBA - Finance)
- 3 jaar werkzaam bij huidige werkgever (Fortune 500)
- Huidige functie: Product Owner (global) - 1 jaar in functie
- Compensatie: 78k bruto base-pay
- Andere 'perks': volledig remote (mag naar kantoor als ik dat wil), flexibele werktijden vanwege globale rol (collega's in andere tijdzones)
Ja. Ik ging gewoon weer freelancen.Zijn er mensen die in dezelfde positie hebben gezeten? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
heel simpel, accepteer dat er een moment komt waarop je gewoon _wél_ zal moeten accepteren dat ook die hoge betaling, werkflexibiliteit en mogelijkheid remote te werken niet alles is... en dat je best een bereidheid kunt tonen ook iets hiervan op te geven, jiist vanuit het idee dat je nu nog de beslissingsruimte zelf hebt te betalen _wat_ je dan als eerste wilt opgeven en wat je prioriteit wel blijft.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:
TLDR:
... is het lastig om iets anders te vinden waarbij ik niet op alle drie deze factoren flink ga inleveren. ...
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Runs everything...
Wat een onzin verhaal is dit. De mensen om mij heen werden nooit aangenomen met het idee dat ze goed met gezeik overweg denken te kunnen. Ze werden aangenomen omdat ze veel kennis en kunde hebben binnen de sector waar het bedrijf opereert en met die kennis xxx.xxx tot x.xxx.xxx bedragen meer opleveren dan iemand die deze kennis niet bezit en dat betreffen mensen met inkomsten die qua bedragen nog een stuk hoger (ruim 2x) liggen dan waar we in dit topic over praten.RichardKim06 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:06:
Ja? Zoek een andere baan met hetzelfde of hoger salaris met de kans dat het naar net zo k*t is.
Nee? Inleveren op salaris en er veel gelukkiger van worden is the way to go!
En wat anderen zeggen, hoe meer salaris des te meer gezeik. Je krijgt niet voor niks veel betaald.
[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 26-01-2023 14:39 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
[ Voor 15% gewijzigd door writser op 26-01-2023 16:05 ]
Onvoorstelbaar!
Blue-eagle schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Ik zie het niet, "gouden handboeien" van 78k? Dat is €6000 bruto per maand? Ik zou dat misschien zilveren handboeien noemen. Je verdient prima, maar niet onmogelijk veel ofzo. Een ervaren senior PO in Nederland (Randstad) die goed is in wat hij/zij doet zou ook tussen de €70k en €85 moeten kunnen verdienen.
Misschien niet 100% remote, maar als PO heb jij daar ook wel een zegje in natuurlijk.
Bijna €80k basissalaris drie jaar nadat je HBO hebt afgerond? Dat is gewoon echt heel veel. En ik snap het dus prima voor TS, ik zou normaal ook zeggen: Zoek wat anders, maar dan zal hij snel dus een €20k+ erop inleveren.Masvic schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:37:
Met 78k kun je niet echt spreken over gouden handboeien wat mij betreft
Als je werkelijk het idee hebt dat de situatie niet gaat veranderen(of dat je je er niet op kan aanpassen/ bij neerleggen) dan is een baan met een bod van 63K base toch niet heel gek. Tegenbod doen om het verschil te halveren zodat je rond de 68-70K komt. Netto scheelt je dat 3/400 euro per maand.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en ook wel eens gesolliciteerd om te kijken wat de uitkomst zou zijn, hoe de andere partij zou reageren.
Het loopt vaak uit op een van deze twee dingen:Het voelt dus een beetje alsof ik vast zit omdat ik of te veel ga inleveren (naar mijn mening), of niet de gewenste functie krijg omdat ze vinden dat ik niet genoeg ervaring in de rol heb.
- De rol matcht perfect met waar ik nu verantwoordelijk voor ben bij mijn huidige werkgever, maar de andere partij is van mening dat ik te weinig ervaring heb (1 jaar ervaring als PO).
[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 26-01-2023 16:25 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het zal je verbazen hoeveel mensen met een salaris van 60k+ (of 100k+ for that matter) met hun uitgavenpatroon aan het eind van de maand/jaar alsnog op nul uitkomen. Uitgeven wat je hebt went en met een gestage groei in salaris willen veel mensen nog weleens evenredig of erger meegroeien in hun uitgaven.superkoex9 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:20:
[...]Ondanks dat er hier niemand in je portemonnee kan kijken mag ik toch hopen dat 400 euro per maand op te vangen is met jouw salaris.
[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 26-01-2023 16:37 ]
[ Voor 50% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-01-2023 16:54 ]
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Wabbawabbawabbawabba
Wellicht is het ook de moeite waard om eens te investeren in wat trainingen op het gebied van softskills. Zeker aangezien je aangeeft een achtergrond te hebben uit de operationele kant is dit een aspect waar je wellicht meer een blinde vlek hebt dan je zelf doorhebt. Ik heb geen idee wat er intern bij je werkgever mogelijk is qua trainingen maar ik zie in deze thread diverse zaken terugkomen.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:36:
Het neemt te veel tijd in beslag om overal apart op te reageren, haha.
Dank allemaal voor jullie input.
Wellicht is mijn base-pay van 78k voor sommige niet een bedrag dat zij als 'gouden handboeien' beschouwen. Voor mij is het best een aanzienlijk bedrag. Ik begon bij deze werkgever met €3000 bruto p/m.
Daarnaast zijn aanbiedingen of salaris ranges die ik met andere partijen bespreek, vanwege mijn ervaring van 1 jaar, zodanig laag dat ik minimaal 15-20k bruto inlever. Waarbij ik dan ook niet eens weet hoe het bij die organisatie precies er aan toegaat ('overal is wel wat').
Voor nu ga ik de focus leggen op het leren omgaan met deze frustraties en office politics. De transitie naar een internationale rol heeft ervoor gezorgd dat ik hier veel vaker mee te maken krijg en ik moet hier nog aan wennen. Mijn voornemen is dan ook om dit jaar te gebruiken om mij hier in te ontwikkelen.
Mocht uiteindelijk blijken dat ik hier niet in kan verbeteren (lijkt me sterk, heb al een aantal goede suggesties gekregen) of toch niet thuis hoor, dan kan ik altijd nog besluiten om naar een kleinschaligere organisatie op zoek te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 27-01-2023 11:14 ]
Heb je een voorbeeld? Betreft het bijvoorbeeld organisatorische of teamoverstijgende vraagstukken? M.a.w. beslisingen van anderen? Geef je input maar laat het verder los, indien mogelijk. Loopt iets later totaal in de soep, spreek dan niet teveel in termen van 'had ik het niet gezegd!', maar verwijs mensen met vragen rechtstreeks door naar degene die de beslissingen neemt. Laat hem/haar het maar verder uitleggen.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:
Nu merk ik na een jaar in deze functie te zijn steeds vaker dat mijn input vaak niet gehoord of genegeerd wordt. Zelfs als ik ergens mijn bedenkingen bij heb of risico's zie, dan worden deze vaak weggewuifd
Als we de Scrum Guide er even bijpakken:Beslissingen die ik neem, worden overruled door mensen die niet de back-log horen te prioriteren
Jij bent de enige die prio van de backlog bepaalt (uiteraard met input van stakeholders, als jij elke maand de admin tool een ander kleurtje geeft en geen enkele businessfeature oplevert, zal je een keer vervangen worden), en je beslissingen moet kunnen motiveren.For Product Owners to succeed, the entire organization must respect their decisions. These decisions are visible in the content and ordering of the Product Backlog, and through the inspectable Increment at the Sprint Review.
[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 27-01-2023 09:26 ]
Niet veel hieraan toe te voegen. Jij bepaalt, als andere mensen dat niet snappen dan moet je met ze in gesprek gaan. Zorg natuurlijk wel dat je data gedreven te werk gaat, als iemand met een gouden idee komt dan zet je dit niet achteraan. Maak je prioriteringsproces transparant zodat mensen kunnen zien op welke factoren dit gebeurt.DeadMetal schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:20:
Over of je bij dit bedrijf op je plek zit versus of het tijd is om elders te gaan kijken, kan ik weinig zeggen.
Maar wellicht kan ik als mede-PO iets bijdragen m.b.t. het product ownerschap an sich (of mijn invulling daarvan).
Jij bent de enige die prio van de backlog bepaalt (uiteraard met input van stakeholders, als jij elke maand de admin tool een ander kleurtje geeft en geen enkele businessfeature oplevert, zal je een keer vervangen worden), en je beslissingen moet kunnen motiveren.
Niemand in de organisatie mag verder aan jouw team opdrachten geven om aan iets te werken, voor wat betreft de tijd per week dat deze collega's beschikbaar zijn voor jouw team. Uiteraard kunnen collega's afspraken maken met hun manager rondom het volgen van curcussen, opleidingen, of dat ze tevens deels voor een ander team ingezet zullen gaan worden. Maar dan zijn ze dus simpelweg minder voor jouw team beschikbaar en dat beinvloedt de velocity van jouw team.
Krijgen ze opdrachten van derden om aan iets te werken voor jouw applicatie? Dat moeten ze weigeren. Vinden ze het lastig om daarover te communiceren, laat ze de hulp van een scrum master inschakelen, of spring er zelf tussen.
Iedereen mag meehelpen (schrijven) aan de backlog, maar de uiteindelijke beslissing van de prioritering is aan jou. In de sprint planning geef jij de prioriteiten voor de komende weken aan, maar het is aan het team om te beslissen met hoeveel werk ze comfortabel zijn (immers, de bedoeling is dat alles af is aan het einde van de sprint).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb een goed voorbeeld:DeadMetal schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:20:
Heb je een voorbeeld? Betreft het bijvoorbeeld organisatorische of teamoverstijgende vraagstukken? M.a.w. beslisingen van anderen?
[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 27-01-2023 12:02 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
'nog' zou hier toch wel gepast zijn? Een paar van dit soort situaties tegenkomen en er wat mee doen en je leert het vanzelf. PO, 1 jaar ervaring, slaat zowel op het nog niet kunnen als nog wel even hebben om het te leren toch?Bossie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:48:
PO, 1 jaar ervaring, ben je misschien niet gewoon te licht voor deze rol op enterprise niveau waardoor je simpelweg de baggage mist om hiermee te kunnen dealen?
[ Voor 127% gewijzigd door Furion2000 op 28-01-2023 08:13 ]
Dat is afhankelijk van de omgeving en hoe groot het gat is.Furion2000 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:54:
[...]
'nog' zou hier toch wel gepast zijn? Een paar van dit soort situaties tegenkomen en er wat mee doen en je leert het vanzelf. PO, 1 jaar ervaring, slaat zowel op het nog niet kunnen als nog wel even hebben om het te leren toch?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Zo zie ik het ook wel. Politiek, communiceren en verantwoordelijkheden bewaken zijn ook een deel van het PO-schap, uit je post concludeer ik dat je vooral naar de technische/architecturale kant kijkt (misschien onterecht, ik zie je niet aan het werk natuurlijk).Hillie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:49:
Dat klinkt niet vriendelijk, wellicht, maar het lijkt me dat de adviezen om je wat meer op soft skills te richten qua training wellicht helemaal niet zo verkeerd zijn.
Die tech lead situatie hoeft helemaal niet zo'n conflict te zijn als uit je verhaal naar voren komt.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ik herken dit wel ja. Ons bedrijf is een aantal jaar geleden overgenomen door een Amerikaans bedrijf en merk hetzelfde. Je waarschuwt voor dingen maar daar wordt niets mee gedaan en hoewel je op sommige vlakken de meeste productkennis hebt wordt je niet (meer) uitgenodigd bij de beslismomenten omdat men daar nu voor bedacht heeft dat dat door system engineers of managers gedaan wordt en niet meer door een senior engineer.Ambition schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:09:
[...]
In het begin was dit leuk ja, nu is het uitermate frustrerend dat ik als 'underdog' niet serieus deelneem in discussies of dat mensen simpelweg beslissingen voor mij nemen, zonder het met mij te bespreken.
Ik heb wel eens meegemaakt dat hetgeen waar ik voor waarschuwde uiteindelijk maanden later bleek uit te komen en de nodige risico's met zich meebracht. Maar men komt er dan niet op terug dat ik dit aangekaart heb, ze belichten eerder dat zij dit risico 'gesignaleerd' hebben en zullen gaan mitigeren. Terwijl het ook voorkomen had kunnen worden, maar om dan te moeten zeggen dat een 'underdog' dit had zien aankomen is natuurlijk niet goed voor hun eigen image.
De mensen houden daar elkaars handjes boven het hoofd.
Dat heeft hij toch nergens geschreven? Zijn probleem is dat er een cultuur is waarbij mensen met een lagere functietitel gewoon genegeerd worden. Natuurlijk horen we het van één kant, maar als dat zo is kan je nog zo hoog of laag springen als je wil, maar als je genegeerd wordt schiet dat weinig op. En als hij dan meer senior is en een hogere functietitel krijgt kan je zeggen: "Zie je, je had gewoon wat meer ervaring nodig en nu gaat het wel goed". Of het is gewoon omdat hij dan wel het hogere titeltje heeft wat niet genegeerd wordt.Hillie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:49:
Klinkt mij in de oren alsof je je laat piepelen door meer senior mensen. Blijkbaar verwacht men dat jij de tech lead corrigeert op z'n pushback en als je daarbij verwacht dat andere product owners jouw hete kolen uit het vuur halen, dan denk ik dat je relatieve junior titel terecht is.
De posts van TS spreken een aantal maal over frustratie en proberen zich beter te beheersen. Dat in combinatie met de alom (in Nederland) geprezen Nederlandse directheid kan gewoon voor enorme frictie zorgen bij anderen, zeker in een internationale organisatie. Daarom lijkt een training me geen slecht idee. Of gewoon hard op je muil blijven gaan en bekend komen te staan als het driftige kaaskopje.Sissors schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Dat heeft hij toch nergens geschreven? Zijn probleem is dat er een cultuur is waarbij mensen met een lagere functietitel gewoon genegeerd worden. Natuurlijk horen we het van één kant, maar als dat zo is kan je nog zo hoog of laag springen als je wil, maar als je genegeerd wordt schiet dat weinig op. En als hij dan meer senior is en een hogere functietitel krijgt kan je zeggen: "Zie je, je had gewoon wat meer ervaring nodig en nu gaat het wel goed". Of het is gewoon omdat hij dan wel het hogere titeltje heeft wat niet genegeerd wordt.
Ik heb gehoord van een collega dat voor mijn tijd, toen diegene nog behoorlijk junior was, er voor communicatie met een afdeling op een ander continent hij zijn mails doorstuurde aan een meer senior collega, en die forwarde de handel onder zijn eigen naam naar degene waar de mail naartoe moest. Omdat onder naam van de junior het gewoon geneerd werd, en onder naam van de senior niet.
Als TS ook zo'n situatie heeft, dan lijkt het mij niet dat TS degene die is die een training nodig heeft...
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Klinkt mij in de oren als een aardig rotte organisatie. Een lead die eigenlijk de business niet goed kent, POs die dit ook niet bewaken. En als dan blijkt dat het, zoals jij aangaf, wel belangrijk is, dan krijg jij dit op je brood. De vraag die bij mij boven komt; waarom?Ambition schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:39:
Een voorbeeld als deze is dus een reden waarom ik het gevoel/het idee heb dat ik mijn rol en verantwoordelijkheden niet goed kan uitvoeren, omdat ik niet de waarde die we zouden moeten leveren (de must haves) kan waarborgen. Uiteindelijk na 4 maanden heen en weer gediscussieerd zonder succes, krijgt een of andere hoge piet (ik vermoed weer manager van business owner bijvoorbeeld) hier hoogte van en die roept mij op het matje waarom wij dit niet in onze delivery meebouwen. Desondanks mijn concerns die ik na zo'n calls waar niemand luistert op mail zet met bijv. manager in CC. Als ik verwijs naar de personen die hier de keuze gemaakt hebben, word ik wel aangesproken op het feit dat 'tech has no say in this'. Erg vermoeiend dus, want ik challenge met achtergrond informatie en dat het simpelweg een must is, krijg geen gehoor. Zet het erna nog zwart-wit op mail naar zelfde audience, geen gehoor. Bespreek het nog 2-3 keer in andere calls, niemand die er iets mee doet. Op een gegeven moment is het ook wel klaar voor mij, maar dan kan het niet zo zijn dat na 4 maanden ik de 'gebeten hond' ben.
https://niels.nu
Ik denk dat je de kunst van het escaleren en het vasthouden aan je rol nog niet voldoende beheerst. Jij bent degene die die besluit behoort te nemen, jij stelt het requirement. Als dat niet wordt geaccepteerd, dan wordt het geëscaleerd.Ambition schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Uiteindelijk na 4 maanden heen en weer gediscussieerd zonder succes, krijgt een of andere hoge piet (ik vermoed weer manager van business owner bijvoorbeeld) hier hoogte van en die roept mij op het matje waarom wij dit niet in onze delivery meebouwen.
Op een gegeven moment is het ook wel klaar voor mij, maar dan kan het niet zo zijn dat na 4 maanden ik de 'gebeten hond' ben.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq