Toon posts:

SONOFF ZBMINI-L Hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tripod62
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-02 17:34
Goedemorgen iedereen,

Ik ben al dagen aan het uitvogelen hoe ik mijn schakeling ga maken, inmiddels ben ik dermate in het web verdolven dat ik door de bomen het bos niet meer zie en dat ik waarschijnlijk veel te moeilijk nadenk.

Ik heb in huis Home Assistant, laatste versie, met een Sonoff Zigbee stick.
Op verschillende plekken in huis heb ik de nieuwe Hue Wall switches ingebouwd, waardoor ik alle slimme lampen in huis kan bedienen, maar ook iedere schakelaar een naar eigen hand functie kan geven. Top!

Nu zitten er een paar lampen in huis, die niet zomaar slim te maken zijn. Spots boven het trapgat die meters hoog zitten, je er niet zomaar bij kan. Maar ook led armaturen die je als volledige armatuur zou moeten vervangen. Geen zin in, dus dacht ik aan het volgende.

De SONOFF ZBMINI-L heeft geen Neutraal nodig en zou voor bijvoorbeeld de Led Armaturen top zijn. Je kan gewoon je huidige schakelaar blijven gebruiken en je kan de domme lamp, slim maken.

Zo gezegd zo gedaan, top!

Maar in de hal word het een ander verhaal, de oldskool hotelschakeling.

Schakelaar beneden: 1 fase en 2 schakeldraden
Schakelaar boven: 2 schakeldraden en de draad naar de lamp.

Maar zonder draden erbij te trekken, hoe ga ik de SONOFF ZBMINI-L hierin toevoegen?

Nu zat ik bijna te denken, schakelaar beneden doorlussen. Daar de Hue Wall Switch plaatsen.
Dan werkt alleen de schakelaar boven nog als schakelaar voor de verlichting. Daar de SONOFF ZBMINI-L tussen en laat de Hue en SONOFF ZBMINI-L maar met elkaar praten via HomeAssistant.

Of heeft iemand anders het briljante plan? Alvast mega bedankt!!

Groeten, Martijn

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op een van de twee plekken doorlussen is volgens mij met de ZBminiL inderdaad de enige oplossing (zonder draden trekken).

Enige wat me nog wel triggert is dat ze zeggen dat hij met "push button wall switch" werkt maar daar bedoelen ze volgens mij toch niet een pulsdrukker mee helaas :/ Want met een module die werkt met een pulsdrukker vanaf de L zou het wel met een enkele module kunnen. Maar ik weet er alleen geen...

• Tripod62
Volgens mij doelen ze inderdaad alleen op een "normale schakelaar", wat in mijn geval perfect zou wezen. Gezien ik de lampen niet hoef te dimmen of dergelijke. Aan/Uit is meer dan voldoende.

Ik denk dat ik het dan zo ga oplossen. Beneden doorlussen. Hue unit erin. Boven de Sonoff erin en gaan met die banaan.

• xiam
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-03 16:08
Is het niet simpeler om de lampen zelf alleen slim te maken. Dus licht aan laten met de hotel schakeling en met de slimme schakelaar uit/ aan doen door de lamp zelf aan of uit te doen. Als de lamp in de hal hoog zit even een laddertje erbij.

• Tripod62
Is zeker een oplossing haha. Maar enkele andere plekken in huis is dat niet mogelijk / te prijzig om het nu te vervangen. Ik heb tijdens de blackfriday iets teveel Hue kastjes gekocht en de Sonoff is nu ook flink in de aanbieding. Dus dat maakt het ook wel weer interessant natuurlijk.

In de slaapkamer hebben wij ook een "hotelschakeling" en voor de gang beneden ook. Dit is wel opgelost door de lampen slim te maken. Beide ging het om 1 pitje. De hal boven heeft 4 spots.

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:49
Even een bump. Ik heb hetzelfde probleem. Iemand een oplossing hoe ik dit kan fixen zonder een bestaande schakelaar te laten vervallen?
Nb: heb de Sonoff zbminil2, maar dat zal geen verschil maken?

[Voor 18% gewijzigd door Moriaty op 16-02-2023 21:10]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-03 19:30
Ik snap niet echt waarom dit een probleem is.

Je kunt toch gewoon op beide plekken een Sonoff plaatsen?
1 van beide zwarte draden kun je gebruiken om de tweede Sonoff van stroom te voorzien (wel omlabelen naar bruin natuurlijk).
En beide Sonoffs kan je ter plekke aansluiten op een implusdrukker (althans, volgens mij werkte dat bij mij prima)?

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-03 14:11
dj1981 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:21:

En beide Sonoffs kan je ter plekke aansluiten op een implusdrukker (althans, volgens mij werkte dat bij mij prima)?
Kun je dat inderdaad bevestigen? En werkte dat dan ook zonder de hub? Want dat is het mooiste, met hub extra mogelijkheden natuurlijk maar als die eruit light wel nog gewoon licht aan en uit kunnen doen. :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sandmman dat is echt basisfunctionaliteit bij dit soort zigbee-modules, dat de ingangen voor (puls)schakelaars direct gebruikt worden door de module. Dat staat inderdaad los van of je zigbee-netwerk online is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Werkt de sonoff mini(L) dan als een soort kruisschakelaar in de hotelschakeling? En is in dat geval één zbmini(L) niet genoeg ?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@moozzuzz Nee, het is puur een device met een input. Hiermee is de uitgang zowel via een schakelaar als "smart" aan te sturen. De input mag een gewone schakelaar zijn of de "uitgang" (wat normaal naar de lamp zou gaan) van een hotelschakeling. Maar bij een Sonoff Mini of ZBMini dient deze wel gescheiden van de netspanning te zijn (dus niet vanaf L).

[Voor 18% gewijzigd door septillion op 22-02-2023 12:51]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zo zet je een ZBMINI in bij een wisselschakeling (wat iets anders is dan een hotelschakeling).

Nadeel van de ZBMINI's is wel dat er geen spanning mag staan op z'n schakelingangen. Dat is lastig als je een dubbele wisselschakelaar hebt waarvan één knop naar een reguliere lamp gaat, waar dus spanning op moet staan :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dj1981
Sandmman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Kun je dat inderdaad bevestigen? En werkte dat dan ook zonder de hub? Want dat is het mooiste, met hub extra mogelijkheden natuurlijk maar als die eruit light wel nog gewoon licht aan en uit kunnen doen. :)
ik heb geen sonoff switch in huis, maar paar andere Ali-express switches werken gewoon met een pulsdrukker. Als je op de "communicatie" ingang een korte puls geeft vatten ze het op als het commando om aan (of uit) te gaan. En als de puls langer dan ongeveer 0,5 seconde duurt vatten ze het op alsof er een aan/uit schakelaar is gemonteerd, zodra de puls dan stopt gaat het licht weer uit.

Als ik de handleiding van de Sonoff zbmini-L goed begrijp kan je gewoon de plusdraad via een schakelaar aansluiten op de communicatie poort (S2).
Dat is mooi, want dan kan je (gok ik) met 1 zbmini-L toe.

Dus
beneden: fase aftakken naar 1 schakeldraad (omlabelen naar bruin) en naar een pulsdrukker. 2e schakeldraad aan de pulsdrukker
boven: omgelabelde schakeldraad naar de Lin van de Sonoff, en naar de tweede pulsdrukker. Schakeldraad 2 en de uitgang van pulsdrukker 2 samenknopen en aan de S2 poort.

edit:
als wat @Gizz zegt klopt, dat er geen 230V mag staan op de communicatie-poort, dan gaat dit natuurlijk niet op.
maar in de handleiding van de zbmini-L zie ik rechtsonder toch ook gewoon 230V naar de S2 poort?

[Voor 14% gewijzigd door dj1981 op 22-02-2023 12:02]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dj1981 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:59:
[...]
edit:
als wat @Gizz zegt klopt, dat er geen 230V mag staan op de communicatie-poort, dan gaat dit natuurlijk niet op.
maar in de handleiding van de zbmini-L zie ik rechtsonder toch ook gewoon 230V naar de S2 poort?
Dat is bij de zbmini-L dan een verbetering t.o.v. de reguliere zbmini :)

• dj1981
een pagina verder in de handleiding staat trouwens nog dit:

Supported switches are rocker switch and push button and factory default by
supporting rocker switch.
Method of change the switch type: Short-press the button 3 times, then the red
LED indicator will quick flash 3 times to indicate that the switch mode is changed
successfully.

dus eigenlijk nog een slimmer ding dan die goedkopere die ik hier heb liggen, een keer instellen en je bent klaar!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee