temp. op 1350m hoogte Großglockner Oostenrijk.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste lezer,

wij gaan in augustus op vakantie naar Oostenrijk naar de plaats Großglockner en zitten op zo'n 1350 meter hoogte. nu vraag ik me af of de gemiddelde temperatuur op deze hoogte een (groot) nadeel is dan wanneer je lager zou zitten. misschien zit ik er naast en valt de hoogte wel mee. ik heb de hoogte overigens gehaald van Google Earth.

Met vriendelijke groet, Stuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ongeveer -0,6 tot -1 graad Celsius per +100m hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In augustus? Dan is de hoogte en bijbehorend lagere temperatuur IMHO juist een grote pre :o

Overdag zal het iets koeler zijn, maar 's nachts daalt het behoorlijk. Ideaal voor goede nachtrust dus, waar je anders bij zeeniveau in die streken moet kiezen tussen wegzweten en gezoem (en verbruik) van airco.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste,
is de gemiddeld hoogte in de dalen 0 meter, of zit je in een dal ook al op een aantal meters in de hoogte?
Mvgr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 17:22
stukkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:53:
Beste,
is de gemiddeld hoogte in de dalen 0 meter, of zit je in een dal ook al op een aantal meters in de hoogte?
Mvgr,
Dan zit je ook al wat meters in de hoogte, maar als je dit precies wil weten van je omgeving kun je naar google-maps gaan en daar terrein aanzetten. Dan krijg je het terrein met hoogtelijnen er in en kun je precies zien hoe oog alles ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
De laatste keer toen wij rond de zomer vakantie op zo`n hoogte (ongeveer, +- 1000/1100 ) zaten, was t rond de 10 tot 15 graden.
Terwijl beneden in t dal zo`n 20 graden was.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:23
stukkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:45:
Beste lezer,

wij gaan in augustus op vakantie naar Oostenrijk naar de plaats Großglockner en zitten op zo'n 1350 meter hoogte. nu vraag ik me af of de gemiddelde temperatuur op deze hoogte een (groot) nadeel is dan wanneer je lager zou zitten. misschien zit ik er naast en valt de hoogte wel mee. ik heb de hoogte overigens gehaald van Google Earth.

Met vriendelijke groet, Stuk
Hangt er natuurlijk helemaal van af wat je wilt gaan doen daar. De Glockner zelf is 3800 meter hoog, het wintersportgebied begint in het seizoen rond de 1000 meter, dus zo vreselijk hoog zit je nou ook weer niet. Ik denk dat het met de kou wel mee zal vallen, afhankelijk van het weer natuurlijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Grossglockner is geen plaats.
Je hebt er niet zo veel moeite in gestopt. Pak een dorpje en zoek dorpsnaam, weer en augustus. Zoals heiligenblut op 1300 meter. De temperaturen liggen 5 a 7 graden onder nederlandse temperaturen, dus als je veel in je zwembroek wil zonnen kan je beter het dal in.

https://www.bestereistijd...genblut-4045026/augustus/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:10

Roozzz

Plus ultra

Reken ergens tussen de 10 en 35 graden in augustus :+ 1350m is niet spannend qua hoogte en temperatuur. Je bent gewoon afhankelijk van de grillen van het weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Roozzz op 25-01-2023 22:34 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Roozzz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:33:
Reken ergens tussen de 10 en 35 graden in augustus :+ 1350m is niet spannend qua hoogte en temperatuur. Je bent gewoon afhankelijk van de grillen van het weer.
And we have a winner... 👏

Dit dus. Niet te voorspellen, wel te verwachten, het is tenslotte augustus.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stukkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:45:
Beste lezer,

wij gaan in augustus op vakantie naar Oostenrijk naar de plaats Großglockner en zitten op zo'n 1350 meter hoogte
Laat de Oostenrijkers het maar niet horen, dat de Grossglockner maar 1350m hoog zou zijn... :+

Deze piek is wel ietsje hoger:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/630/20490406943_5c7e1a143f_c.jpg
MountainGrossglockner01 by Erik Haak, on Flickr

Kijk voor meteorologische data alsjeblieft bij de officiële weerinstituten van het betreffende land en niet bij van die toeristische websites... ;)
Hier: Oostenrijk in de zomer ? is daar ook al de nodige discussie over geweest. ;)

Ook scheelt het nogal veel of je aan de zuid- of noordkant van de Hohe Tauern zit. De weersomstandigheden variëren per dal, per zuid/noord oost/west ligging.

En, zoals iemand anders al opmerkte, 'Grossglockner' als plaats bestaat niet...

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 26-01-2023 09:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stukkie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:53:
Serieus?
ehtweak mompelt iets over geografische/aardrijkskunde kennis... O-)

Kwestie van b.v. Google Earth gebruiken en je ziet live op welke fysieke hoogte je met de muis over het landschap gaat...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben daar jaren geleden geweest ook rond aug, maar dan echt de berg op. Op het laatste punt (busstation, ~2000m?) lag een pak sneeuw en was het ~5 graden. (en ja busladingen toeristen die we huilend terug zagen komen lopen op flipflops omdat ze koude voeten hadden...). vanaf daar werd het vanzelfsprekend nog veel koude en sneeuw tot je middel.
Pagina: 1