Oostenrijk in de zomer ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
We zijn al enkel malen naar Tirol geweest.(Berwang, Lermoos) Sowieso prachtige streken.
Dit jaar zouden we nog eens graag naar Oostenrijk willen gaan in augustus maar dan iets verder weg.
Blijkbaar zit je in Karinthië goed betreft zekerheid op goed weer maar de afstand steekt ons nogal tegen.
12u rijden, 1100 km.
Nu zou Fiss ook de moeite zijn.(9u3O rijden, 820km)

Maar is er nu zo een verschil in temperatuur en weer(regendagen) tussen Fiss en Karinthië ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-7YLcWg5MRlMKsyRdBYNhWyxRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q52XgMgtn7IiN0ssoDqj4A4n.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Die afstand maakt vanuit Nederland toch niets uit? En Karinthië is erg mooi inderdaad.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
warhamstr schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:54:
Die afstand maakt vanuit Nederland toch niets uit? En Karinthië is erg mooi inderdaad.
Ik woon in België.
Afstand Fiss 820km, 9u30 rijden.
Afstand Karinthië 1100km, 12u rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
karine1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:52:
Maar is er nu zo een verschil in temperatuur en weer(regendagen) tussen Fiss en Karinthië ?
Wel een vakantie meegemaakt dat regen bleef hangen in de bergen.

Dus ook een plan B en C?
Als het slecht weer is doorkarren naar Italie.
Tent mee dan kan je altijd kiezen tussen hotel of camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is lang geleden (jaren 80), maar ben zowel in Fiss / Serfaus als in Karinthië (Hermagor) geweest. Die laatste was wel warmer, maar eigenlijk heb je in de zomer altijd wel een redelijke temperatuur.
In Fiss zit je wel in een dal voor zover ik me herinner, dus dan heb je wel de kans dat een bui langer blijft hangen.
Fiss heeft wel hele mooie wandelroutes als je dat leuk vindt.
Maar ook Karinthië is mooi, preseggersee is vrij groot en prima om te zwemmen :)
Ik zie net dat de accomodatie waar wij destijds zaten nog steeds bestaat: http://www.chaletkammleitn.com/

Goede uitvalsbasis voor tripjes in de regio :)

(Disclaimer: het is 30+ jaar geleden, qua locatie / accomodatie ben ik zeker. Qua uitvalsbasis: ik was denk ik 12, mocht in ieder geval nog niet rijden :+)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hou er rekening mee dat Karinthië enkel te bereiken is via een bergpas, of je moet de "strecke Maut" nemen. Zelf zijn wij terug uit Karinthië, via de Brennerpass gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21
Met een hotelovernachting tussendoor kom je prima uitgerust in Karinthië aan.

En ja, het weer kan per dal al verschillen laat staan een heel ander gebied met diverse gebergten ertussen.

De hoogte waar je verblijft is ook erg bepalend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

karine1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:52:
We zijn al enkel malen naar Tirol geweest.(Berwang, Lermoos) Sowieso prachtige streken.
Dit jaar zouden we nog eens graag naar Oostenrijk willen gaan in augustus maar dan iets verder weg.
Kijk dan eens wat verder, niet naar Tirol, maar naar Süd-Tirol! 8)

In het duitstalige gedeelte zijn ook de prijzen nog een stuk vriendelijker dan in het 'gewone' Tirol.
En qua landschap zeker, zo niet meer, indrukwekkend(er). :Y

Ook qua weersomstandigheden is de zuidkant van de Alpen vaak wat gunstiger. Vooral Vinschgau/Alte Adige is gewoonweg een droog gebied. Vandaar dat ze er zoveel irrigatiesystemen hebben.

Zomaar wat inspiratie van afgelopen zomer:
https://flic.kr/s/aHBqjA4852
https://flic.kr/s/aHBqjA52V6

Nog veel meer oogstrelend beeldmateriaal uit Oostenrijk en Noord-Italië vind je hier:
https://flic.kr/s/aHsjDRXSan

BTW: alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata; dus je kunt precies zien waar e.e.a. is.

Alvast veel plezier met uitzoeken en voorpret.

Dit is trouwens Land Salzburg (Kaprun, Stausee) in september; dat zijn meestal de fraaiste dagen qua weer en licht:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/919/41526694570_f9c96b6b0a_c.jpg

Wij hebben net weer een appartement voor twee weken geboekt.
In de heuvels boven de Haidersee/St. Valentin.
Ideale uitvalsbasis voor allerlei ontdekkingsreizen aldaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2023 21:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben in de zomer in Salzburgerland, Steiermark, Tirol, Karinthië, Zuid Tirol, Trentino en Slovenië geweest. Alleen in Slovenië heb ik alle dagen mooi weer gehad, de rest wisselde. Ik was er in de nazomer (eind augustus). Garantie tot aan de deur dus :).

Wel zijn statistisch gezien de Zuid Alpen wat zonniger. Elk gebied heeft zijn eigen voordelen. Elk gebied heeft duidelijke vvv sites met wandelingen en fietstochten. Karinthië heeft natuurlijk een aantal mooie meren, zuid Tirol heeft de fruitgaarden en aan de andere kant van de snelweg de ruigheid die de Dolomieten zo kenmerkt.

Tirol, Steiermark en Salzburgerland hebben ook weer hun plussen, vooral in aantallen hutten en activiteiten die georganiseerd worden.

Het is net wat je precies zoekt. Zelf vind ik de outdoorvibe en rust van Slovenië het mooist, maar bijv met kinderen denk ik dat je bijv in Saalbach of Haus in Ennstal etc wat beter zit. Maar voor canyoning zit je weer beter in het westen van Oostenrijk, terwijl je rond het Dachstein massief veel klettersteig routes hebt, net als bijvoorbeeld in de Dolomieten rondom het Sella massief.

Maar gegarandeerd goed weer in de bergen? Dat bestaat niet. Dag 1 kun je in het buitenzwembad afkoelen omdat het 28 graden is, de dag erna wilde dat je warmere jas mee had genomen omdat je op een berg bent waar het waait en de 10 graden net gehaald wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:48
Zelf zijn we afgelopen jaar een week in Serfaus geweest, leuke wandelroutes en alles met de kabelbanen gedaan… auto is niet van de plek geweest. Nu waren wij wel op een kindvriendelijke vakantie ;) maar ik denk dat ik hier mee met mijn vrouw alleen ook wel een week had vermaakt. In de hele week maar een keer een bui gehad, dus je kan het ook treffen met het weer.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 12:26

Garyu

WW

Ik woon sinds 2005 in Oostenrijk. En heb aardig wat delen van het land gezien.

Simpel gezegd: Fiss is niet te vergelijken met Kärnten.
Ja, het is allebei in Oostenrijk en met steenkolen Duits kom je een aardig eindje. En ja, ze kennen het principe van toerisme allebei prima.

Maar: Kärnten is meer vergelijkbaar met Italië. Mooie meren, mooie heuvels/bergen, warmer in de zomer.
Fiss is een skigebied, kalere, hogere en indrukwekkender bergen. Ook kouder vanwege de hoogte (kan ook een voordeel zijn in een hete zomer natuurlijk) en wat wisselvalliger weer.

En Tirol != Kärnten natuurlijk, maar dat moet je ze maar persoonlijk vragen.

Allebei prima vakantieplekken, afhankelijk van wat je zoekt dus. Naar Kärnten zou ik ook met de tent gaan, naar Fiss liever in een hotel of appartement.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik heb hier al heel mooie reacties gekregen waar ik al een stuk verder mee kan.
@ehtweak
Prachtige foto's.

Zuid Tirol(Italië) lijkt me anders ook een mooie streek, nog redelijk van prijs, weer en afstand.

[ Voor 36% gewijzigd door karine1 op 17-01-2023 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Oh ja absoluut aan te raden, Südtirol is ook erg mooi in de zomer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Als er hier wat tips over zijn laat maar komen.
Is toch de bedoeling van elke dag een mooie wandeling(berg, meer) te doen +-10km, terrasjes in de buurt, zwemgelegenheid.(2 kids,15 en 17)

In de heuvels boven de Haidersee/St. Valentin spreekt me ook wel aan.
@ehtweak
Via welke weg heb je daar iets geboekt ?

[ Voor 24% gewijzigd door karine1 op 17-01-2023 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rondom Merano heb je veel schitterende erg goede hotels met zwembaden en de dorpen zitten vol lekkere restaurantjes. Wandelen kan in de vallei of op de berg, waarbij je lieflijke plateaus hebt, maar ook meer ruige bergen (Merano2000). Uurtje verder dan de reschenpas, maar ook gelijk een stuk afwisselender (vind ik),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
karine1 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 01:21:
Is toch de bedoeling van elke dag een mooie wandeling(berg, meer) te doen +-10km, terrasjes in de buurt, zwemgelegenheid.(2 kids,15 en 17)
Ik ben zelf in Lienz geweest, daar zit een mooie camping aan een meer, vanuit waar je veel mooie bergwandelingen kan maken, klettersteigen, rotsklimmen, etc. Wel weer iets verder rijden.

Persoonlijk zou ik overwegen om nét iets verder door te rijden, om zo gewoon op de (voor jou) meest geschikte plek in Oostenrijk te komen? Het lijkt zo zonde om plekken te laten liggen puur om een paar uurtjes auto.

PS: Fiss? Ik ken dat alleen als wintersportgebied. Dat heeft als voordeel dat je vast diverse liften kan pakken om 'hoog te starten' met een wandeling, maar kijk wel even goed of er genoeg wandelingen buiten het skigebied zitten, anders loop je de hele dag met uitzicht op lelijke kale hellingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ben zelf in 2021 twee weken naar Oostenrijk geweest.
Heenreis opgebroken met een tussenstop in Zuid-Duitsland.
Terugreis in 1x, dat viel wel tegen (alles zelf gereden), zou het of opdelen of zorgen dat je een 2e bestuurder bij je hebt.

Ben bij Lienz in de buurt geweest en in het Stubai Tal (beide één week), min of meer dezelfde regio waar jij naar kijkt. Op de heenreis ook nog bewust de Gross Glockner Pass genomen, was ook erg mooi!

Qua weer beide pleken prima en vergelijkbaar. Lekker kunnen wandelen, en idd ook een enkele keer een regenbui.
Ook nog een rondvlucht gemaakt vanaf Zell am See.
Zie ook: https://arnoud.raeven.nl/2021/08/oostenrijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34
Serfaus en Fiss zijn zeker de moeite waard. We zijn er diverse keren geweest in september en het kan dan nog heerlijk zomerweer zijn maar geen garantie.
Serfaus is wat leuker als Fiss (mijn mening). Voordeel is dat je een zomerkaart krijgt als je een hotel boekt in Serfaus of Fiss en dan gratis met de kabelbaan de berg op kunt en zo ook van Serfaus naar Fiss kunt gaan. Vanuit Serfaus zijn er ook voldoende mogelijkheden om de bergen in te gaan te wandelen en lekker op het terras te zitten bij een van de restaurants in de bergen.Ladis hoort er ook nog bij maar dat is 1 kabelbaan in en uit en daar is verder niet veel te doen voor zover ik gezien heb.
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Zomervakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Zoveelste meer info zoveelste moeilijker wordt het.-)
Wat ik momenteel in gedachten heb is Haidersee/St. Valentin of Bozen of Lienz.

Zijn deze drie betreft weer en natuur zo verschillend ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osmWYYyV7Z2JEKPrmnkB7dAQqSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhPKeNG5e4e4Ug6Ge0rskOZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:19:
Ik woon sinds 2005 in Oostenrijk. En heb aardig wat delen van het land gezien.

Simpel gezegd: Fiss is niet te vergelijken met Kärnten.
Ja, het is allebei in Oostenrijk en met steenkolen Duits kom je een aardig eindje. En ja, ze kennen het principe van toerisme allebei prima.

Maar: Kärnten is meer vergelijkbaar met Italië. Mooie meren, mooie heuvels/bergen, warmer in de zomer.
Fiss is een skigebied, kalere, hogere en indrukwekkender bergen. Ook kouder vanwege de hoogte (kan ook een voordeel zijn in een hete zomer natuurlijk) en wat wisselvalliger weer.

En Tirol != Kärnten natuurlijk, maar dat moet je ze maar persoonlijk vragen.

Allebei prima vakantieplekken, afhankelijk van wat je zoekt dus. Naar Kärnten zou ik ook met de tent gaan, naar Fiss liever in een hotel of appartement.
Zelf ben ik meermaals met erg veel plezier in Fiss en Serfaus geweest. Altijd in een hotel geslapen. Meestal goed weer, met soms een bui. Ladis spreekt ons van de drie SFL-dorpen het minste aan.

Nu was ik voor de komende zomer op zoek naar een leuke plek in Oostenrijk om eens te gaan kamperen. Zoals jij ook aangeeft, stond SFL niet op ons lijstje om daar te gaan kamperen. Toevallig kom ik jouw reactie tegen. Bedankt voor je tip om te kamperen in Kärnten/Karinthië, stond nog niet op ons vizier. Nu wel! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Wij kijken momenteel naar Vorarlberg voor onze zomervakantie, helemaal in het westen van Oostenrijk tegen de Zwitserse grens, in de bergen rondom Bludenz. Dat is vanuit Nederland ongeveer even ver rijden als voor ons vanuit het oosten van Oostenrijk, maar erg mooi ;). Ook een plek om liever niet te gaan kamperen maar op zoek naar een appartementje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
Het weer kun je sowieso nooit kiezen en met het huidige klimaat kan je er geen pijl op trekken, ik zou voorstellen kies een locatie die qua reisafstand goed bij je wensen en limieten past en maak een plan voor wat te doen met goed en slecht weer.

1100Km op een dag vind ik overigens als je met een losse auto rijd prima te doen maar ook dat is persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rvrbtcpt schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:13:
Serfaus en Fiss zijn zeker de moeite waard. We zijn er diverse keren geweest in september en het kan dan nog heerlijk zomerweer zijn maar geen garantie.
Serfaus is wat leuker als Fiss (mijn mening). Voordeel is dat je een zomerkaart krijgt als je een hotel boekt in Serfaus of Fiss en dan gratis met de kabelbaan de berg op kunt en zo ook van Serfaus naar Fiss kunt gaan. Vanuit Serfaus zijn er ook voldoende mogelijkheden om de bergen in te gaan te wandelen en lekker op het terras te zitten bij een van de restaurants in de bergen.Ladis hoort er ook nog bij maar dat is 1 kabelbaan in en uit en daar is verder niet veel te doen voor zover ik gezien heb.
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Zomervakantie
In Serfaus heb je daaentegen wel de U-bahn - een metro die op luchkussens glijdt: https://www.serfaus-fiss-...rpen-Regio/U-Bahn-Serfaus
Ik heb dat ding nog in de aanleg gezien. In 1985 was ie klaar - is dus al even geleden dat ik daar was :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

@ehtweak
Regio Schladming in Steiermark? Veel wandelingen van allerlei moeilijkheidsgraden, een paar zwembaden in de buurt, veel hutten, ... Oostenrijk is op zoveel plekken mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:50

aerofreak

Steve Jobs

Karinthie vond ik erg mooi en met de Karnten pas ook nog veel leuke uitjes kunnen doen. Qua weer was het bij ons wel vaak smiddags aan het eind van de middag een bui.

Hangt er natuurlijk af waar je zit, maar wij zaten vlakbij Villach en dan is een dagtrip naar Slovenië (Triglav) een aanrader!

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ehtweak
In 2022 hadden we een klein pension in het Schnalstal, direct aan het stuwmeer.
Fantastisch uitzicht vanaf ons balkon:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52307048603_023860b6c1_c.jpg
Vernagt25 by Erik Haak, on Flickr
Alleen was het wel ver in/uit het dal iedere keer als we wat verder weg wilden.

Nu voor 2023 hebben we hier geboekt:
https://www.ganovhof.com/de/chaletganovhof/
Iets makkelijkere uitvalsbasis. Zowel in de richting van CH, verder I in, maar ook richting A.

Boeken doen we eigenlijk altijd rechtstreeks bij de eigenaar van de locatie.
Hoef eigenlijk nooit iets vooruit te betalen. Hooguit een keertje een aanbetaling van 100 of 200 euro. Maar vaak is een prettig gesprek ook al goed. :)
Mooie is, geen gedoe met boekings sites, onduidelijkheden qua provisies, tussenhandel, etc.

Ik struin m.b.v. Google (Earth/Streetview) vaak de omgeving af, en pik dan een aantal locaties uit om die vervolgens rechtstreeks te benaderen en te vragen hoe of wat.
Soms per email, soms telefonisch.

En wat andere ook al aangaven; wat weeromstandigheden betreft, het kan letterlijk vriezen of dooien, ook in de zomer! Maar dat vind ik juist zo mooi; vaak meerdere klimaatzones op één dag.

Zo kan het zijn dat het in het dal 30 graden is en dat je onder de palmbomen in Meran een terrasje doet, terwijl je de volgende dag door de sneeuw loopt tijdens een hike over een bergkam op >3000m. 8)

Nee nog erger; per dal(gedeelte) kan het zelfs regenen of niet. Zo heb ik al regelmatig meegemaakt dat ik overdag op een bergtop zat, 3km hoog en dat ik van m'n vrouw hoorde dat het beneden regende, op het moment dat ik ff belde dat ik bij het Gipfelkreuz was aangekomen.
en ik daar lekker in het zonnetje van het uitzicht genieten

Nog wat tips voor @karine1 (en anderen natuurlijk).

Het Val Martello/Martelltal is ook adembenemend qua natuur:
https://flic.kr/s/aHskb3qTHg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52428400607_733c9dbd01_c.jpg
ValMartello50 by Erik Haak, on Flickr

En bekend vanwege de aardbei (en andere zachtfruit soorten) die hier tot op grote hoogte geteeld worden.
Daarnaast een bekend biathlon centrum.

[ Voor 54% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2023 21:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:50:
Op de heenreis ook nog bewust de Gross Glockner Pass genomen, was ook erg mooi!
Als je die mogelijkheid hebt... altijd doen! Is zeer fraai: :Y
https://flic.kr/s/aHsjK17G8d

Nog een paar jaar, en deze gletscher is er niet ;w meer:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/10005800835_528d7818d1_c.jpg
Grossglockner1 by Erik Haak, on Flickr
Dus voordat het zover is; wees getuige van deze schoonheid irl! 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ZieMaar! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:34:
Rondom Merano heb je veel schitterende erg goede hotels met zwembaden en de dorpen zitten vol lekkere restaurantjes. Wandelen kan in de vallei of op de berg, waarbij je lieflijke plateaus hebt, maar ook meer ruige bergen (Merano2000). Uurtje verder dan de reschenpas, maar ook gelijk een stuk afwisselender (vind ik),
Meran/Merano is zeer zeker een fraaie omgeving; doet al heel erg mediterraans aan! Er staan palmbomen, terwijl er 's-winters sneeuw ligt.
Wel errug toeristisch de laatste jaren. En prijzig geworden. :-(

Dat merk je wel heel goed in Süd-Tirol; één van de beste regio's van Italië om te wonen qua welvaart. Maar vooral het prijsniveau in de steden is fors.
Terwijl vaak een paar kilometer verderop je nog een espresso op een terrasje kunt drinken voor 1,50 of zelfs minder (afgelopen zomer nog; zowel in Bormio als in Vinschgau).

Een rondtour vanuit Vinschgau (I), richting de Ofenpass/Umbrail (CH) naar Bormio (Valtellina/Sondrio I, maar dan ook echt italiaans) en vervolgens weer terug via de Passo dello Stelvio / Stilfser Joch naar Süd-Tirol is echt een fantastische rondtrip.
https://flic.kr/s/aHskdjDZMA

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/401/18301170000_53cb363ab6_c.jpg
Stelvio08 by Erik Haak, on Flickr

Veel plezier met je vakantie plannen!

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2023 21:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets123
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-06 15:50
Het weer kan flink verschillen in een land als Oostenrijk. Het is immers twee keer zo groot als Nederland en het verschil in landschap is groot. Zelf heb ik een kleine 3 jaar in Oostenrijk gewoond en gestudeerd. Ik woonde in Graz en daar zijn de zomers geweldig. Ten zuiden en oosten van Graz is er een echte wijnstreek wat voldoende zegt over het gemiddelde weer in de zomer. ;) Volgens mij is het weer daar vergelijkbaar emt de streek waar jij naar toe wil. als het regent dan regent het hard en vaak in de avond. Voordeel is dat het daarna lekker is afgekoeld en ook weer droog is en blijft. Ze kennen daar in tegenstelling tot het westen van Oostenrijk (Salzburg bijv.) geen miezer regen wat daar dagen kan aanhouden.

Persoonlijk reed ik de kilometers (1100) vaak in een dag met twee bestuurders. Mijn ouders hebben het vaak in twee dagen gedaan. Er zijn vele mooie steden in Duitsland die je onderweg kan aandoen voor een nachtje.

De stad en omgeving zijn in ieder geval zeer aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Regelmatige bezoeker van Oostenrijk hier. We hebben kennissen in Kitzbühel in Tirol. Een prachtige omgeving waar veel te zien is. Ook al een aantal malen in het verleden in Karinthië geweest, omgeving Millstätter See. Ook een prachtige omgeving met veel mooie meren. Heel anders als Tirol. Het voelt al een beetje als Italië. Wat weer betreft moet je in beide regio’s gewoon ook een beetje geluk hebben. Overigens kan ik me niet herinneren dat we ooit een compleet verregende vakantie hebben gehad daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik rijd bijna altijd in 2x naar de Alpen. In de winter is het een goedkope overnachting langs de snelweg om vroeg op zaterdag op de ski’s te staan, maar in de zomer vind ik het leuk om een goed hotel een leuke Duitse binnenstad te boeken, een fijn restaurantje te zoeken en eventueel nog wat te drinken op een leuk terras. Nürnberg is daar bijvoorbeeld een prima stad voor, maar ook Kempten of Bamberg zijn leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karine1
Ik denk dat we intussen meer dan voldoende informatie hebben om onze bestemming te plannen. Waar ik ook al geweest ben in Oostenrijk(Berwang, Tannheim, Lermoos), het blijft een prachtig land idem het nabij gelegen Italie.
Het zijn allemaal prachtige plaatsen die hier vernoemt zijn.
Ik laat nog weten wat het uiteindelijk zal worden maar de kans is toch groot dat het dit jaar een grensgeval zal worden Oostenrijk/Italie en richting Haidersee zal gaan. Ook veel te ontdekken en te zien en makkelijk om daguitstappen in de buurt zoals Vinschgau te doen.
Misschien dat ehtweak met zijn prachtige foto's de doorslag wel gaf.
In ieder geval wil ik alvast "IEDEREEN" hier bedanken voor al de gegeven informatie en hoop dat ook anderen hier mee geholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Toch moeilijker dan ik dacht.
Rond Haidersee zo goed als alles volzet of je moet naar prijzen gaan van €1300-1500 voor 9 nachten in een appartementje voor 4 personen met twee slaapkamers.
Zijn dit nu de normale prijzen of loop ik nog achter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
De boeking komt dichterbij.
Momenteel hebben we twee locaties, namelijk Nauders en Schlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nauders is een klein, 'lief' plaatsje. :)
De laatste jaren een stuk prijziger geworden, zeker als je een paar kilometer verder, de grens over, in Italië kijkt.
Voordeel is wel; Italië (Süd-Tirol) IS dichtbij. En Zwitserland (Engadin) is ook om de hoek. Je rijdt zo naar Samnaun toe.
https://www.samnaun.ch/de...ollfrei-einkaufen-samnaun
Het toppunt van westerse shopping decadentie. :|

Schlanders is ook een leuke plek. Maar daar hebben wij vorig jaar expliciet niet voor gekozen; geen dorpje op de dalbodem voor ons. Daar is het 's-zomers namelijk ook bloedheet!.

Dan liever slapen in één van de zijdalen, op een plek, minstens 1500m hoog; dan koelt het lekker af 's-avonds/'s-nachts. 8)

Weerstatistieken zijn alhier te vinden:
https://wetter.provinz.bz.it/

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 25-01-2023 08:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic even leen, maar wij zijn ook weer opzoek naar een leuke vakantie in Oostenrijk en ons oog is ook gevallen op Karinthië. Vorig jaar zijn we met de kids (6 en 4) in het Zillertall geweest en dat beviel perfect. Heel veel te doen binnen 30-45 minuten rijden. Zijn er ook dergelijk kindvriendelijke gebieden in Karinthië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ja, genoeg. Kärntencard kopen voor €50 p/p en je kunt overal gratis in/op/aan

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Nu online
warhamstr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:30:
Dat klinkt goed, maar dat dacht ik ook van het Salzburgerland. Daar bleken de ‘grote’ afstanden toch wel een dingetje met kleine kinderen. Het Zillertall (Fügen) vonden we daarom zo fijn. Lekker centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Timx2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:01:
Hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic even leen, maar wij zijn ook weer opzoek naar een leuke vakantie in Oostenrijk en ons oog is ook gevallen op Karinthië. Vorig jaar zijn we met de kids (6 en 4) in het Zillertall geweest en dat beviel perfect. Heel veel te doen binnen 30-45 minuten rijden. Zijn er ook dergelijk kindvriendelijke gebieden in Karinthië?
Geen probleem, alleen heb ik intussen al wel gemerkt dat we eigenlijk laat zijn betreft het boeken. IK heb 40 mails gestuurd waarvan er 4 tussenzaten waar er nog plaats was. Dit was dan wel omgeving Nauders, Haidersee, Vinchau.
De prijzen swingen dan ook de pan uit en gaan van €1400 tot €1700 voor 10 dagen voor enkel overnachting.

Wat is trouwens het grote verschil tussen Karinthië en het Zillertal ?

[ Voor 4% gewijzigd door karine1 op 28-01-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
warhamstr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:30:
Krijg je die niet vaak gratis bij je acco?

Daarnaast; ik was deze zomer een weekje in Hinterglemm, volgens mij is daar genoeg te doen voor kinderen en zijn er zat wandelingen. Nadeel, wil je het dal verlaten, dan zit je min 25 minuten in de auto. Haus in Ennstal is met kinderen misschien ook leuk, zit een buitenzwembad bij en heeft op de berg ook eea te doen.

Dat was niet de vraag zie ik….

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 28-01-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
  • Nu online
karine1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Geen probleem, alleen heb ik intussen al wel gemerkt dat we eigenlijk laat zijn betreft het boeken. IK heb 40 mails gestuurd waarvan er 4 tussenzaten waar er nog plaats was. Dit was dan wel omgeving Nauders, Haidersee, Vinchau.
De prijzen swingen dan ook de pan uit en gaan van €1400 tot €1700 voor 10 dagen voor enkel overnachting.

Wat is trouwens het grote verschil tussen Karinthië en het Zillertal ?
Oeh die prijzen zijn niet mals, maar vorig jaar waren we ook zo’n 2400,- kwijt voor all-inclusive 10 dagen Zillertall. Het Zillertall is een regio in Tirol en dat betekent een grotere kans op minder goed weer volgens mij. Wij hadden vorig jaar 10 dagen tussen de 25-30 graden, dus dat was prima (geluk!?). Zillertall kan ik echt aanraden, wel toeristisch, maar dat betekent ook automatisch dat er genoeg te doen is. We hebben ons geen moment verveeld of afgevraagd wat we eens zouden gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
Timx2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:01:
Vorig jaar voor het eerst hier geweest met kinderen van dezelfde leeftijd. Spijt dat we er maar 1 week waren, zoveel te doen. En idd met card heel veel gratis, die heb je er zo uit. Vergis je niet in afstanden, het is niet sls zillertal, want dat is 1 groot dal.

Wij zaten in Landal bad kleinkirchheim. Erg leuk voor de kinderen, afstanden vanuit dit dorp wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Nu online
headhunter1985 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Vorig jaar voor het eerst hier geweest met kinderen van dezelfde leeftijd. Spijt dat we er maar 1 week waren, zoveel te doen. En idd met card heel veel gratis, die heb je er zo uit. Vergis je niet in afstanden, het is niet sls zillertal, want dat is 1 groot dal.

Wij zaten in Landal bad kleinkirchheim. Erg leuk voor de kinderen, afstanden vanuit dit dorp wat verder.
Thanks voor de tip, zal eens in dat gebied kijken. Landal vind ik wel prijzig en je kunt alleen maar kiezen tussen 7 of 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
Timx2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Thanks voor de tip, zal eens in dat gebied kijken. Landal vind ik wel prijzig en je kunt alleen maar kiezen tussen 7 of 14 dagen.
Ook bijna 50% duurder dan vorig jaar, was toen al bovengemiddeld. Maar ook in Oostenrijk zijn de prijzen gestegen. Klopt, dat is in het hoogseizoen en zeker nadeel met het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QiazZZzk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
<knip> Spam? Te vaag iig, en linkdrop is niet de bedoeling.

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 31-03-2023 16:30 ]

Pagina: 1