Toon posts:

Advies over (offertes) zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterD81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:32
Ik ben aan het rondkijken naar zonnepanelen voor mijn dak.
Inmiddels heb ik een drietal viertal vijftal offertes ontvangen, en heb een aantal vragen, maar ben ook benieuwd naar jullie mening.
Foto's

Oriëntatie: Zuid
Dakhelling: Volgens 3DBag zou het 55 graden zijn. Een bedrijf dat een (vlugge) schouw gedaan heeft zegt dat het 61 graden is.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb een aantal pannen gemeten, en kom tot de volgende maten: dekbreedte dakpan 25,7cm. Deklengte is 36,0cm.
Ik tel 21 pannen rechts langs de dakkapel, en 15 in de hoogte. De totale dak is 42 dakpannen breed.
Hiermee schat ik dus het dak een oppervlakte van 10,80m breed en 5,40m hoog. Het vlak rechts van de dakkapel zou dus 5,40m breed zijn en 5,40m hoog.
Obstakels: Dakkapel die in de avonduren voor schaduw zorgt.
Schaduw
Behalve de dakkapel zijn er geen objecten (bomen, andere huizen o.i.d.) die voor schaduw kunnen zorgen.
Jaarverbruik
Op dit moment zit het jaarverbruik op 3000kWh. Echter met 2 opgroeiende kinderen verwacht ik dat het verbruik nog wel wat hoger zal worden.
Misschien dat er op korte termijn (binnen 2 jaar) nog een airco en/of wasdroger aangeschaft gaat worden, en op de lange termijn (5 a 10 jaar) een (hybride) warmtepomp.
Een elektrische auto zal niet aan de orde zijn, daar er niet kort aan huis geparkeerd kan worden.
Ik wil denk ik mikken op een vermogen van 4500kWh. Tenzij iemand anders goede argumenten heeft om meer vermogen neer te leggen?
Huidige elektriciteitsaansluiting
De huidige aansluiting betreft een 1x 40 ampère aansluiting.
Budget en doel
Budget is niet het probleem. Doel is om het huidige (en toekomstige) verbruik zelf op te brengen.
Wat dat betreft is esthetiek belangrijker dan opbrengst. Vandaar dat sowieso de eis is dat het om een full-black oplossing gaat.
Ik zou er dus bijvoorbeeld liever voor kiezen om één vlak (3 rijen van 4 panelen) rechts langs de dakkapel te hebben liggen, dan dat ik een paar panelen rechts langs de dakkapel heb liggen, en een aantal boven de dakkapel. Deze laatste oplossing zal waarschijnlijk efficiënter zijn. Maar extra investeren in micro-omvormers of optimizers om zodoende toch dat grote vlak van panelen te krijgen heeft dan mijn voorkeur.
Wie gaat het project uitvoeren
In principe wil ik alles door een gecertificeerde installateur laten doen.
Eventueel kan ik zelf wel een mantelbuis aanleggen door een leidingsschacht, en deze voorzien van de benodigde bekabeling, om zodoende kosten te drukken. Aansluiten op de meterkast laat ik door de installateur doen.
Bijhouden van data
Standaardportal of app van de fabrikant is prima. Op zich lijkt het me wel grappig om de performance van ieder paneel individueel uit te kunnen lezen, maar het is geen must.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
- 10x Fullblack 405Wp TW Solar (25 jaar)
- 10x Enphase Iq7+ micro omvormer (25 jaar)
- ClickfitEvo montagesysteem
- incl. montage en aansluiten
Prijs: eur 7767 (Eur 1,92/Wp)

Offerte 2:
- 11x Allblack 420Wp Jinko JKM420N-54HL4-B
- 1x Fox Ess F4600 omvormer
- incl Montage en montagemateriaal
Prijs: eur 5534 (Eur 1,20/Wp)

Offerte 3:
- 12x Fullblack Denim U 405Wp (10 jaar garantie)
- 6x Herf-800 Microinverter (10 jaar garantie)
- 1x Herf DCU monitoring (Wifi/Gprs)
- 1x ClickfitEvo montagesysteem (20 jaar garantie)
- 1x bijplaatsen hoofdschakelaar 3-fase
- 1x beveiliging overbelasting 40A
- 1x extra aardlekschakelaar 1 fase
Prijs: eur 6588 (Eur 1,36/Wp)

Offerte 4:
- 12x JA Solar S31 405Wp Full black
- 12x Enphase Iq7+ microinverter
- 1x constructiemateriaal
- 1x monitoring
- 1x ombouwen 1 naar 3 fase
Prijs: eur 7806 (Eur 1,61/Wp)

Offerte 5:
- 12x Jinko Tiger Neo N-type JKM420-54HL4-B 420Wp Full Blak
- 12x Enphase Micro omver Iq7+
- 12x Clickfit Evo
- 1x Enphase Iq-relais 1/3 fase koppelaar
- 1x Envoy-s Standaard
- 12x Enphase Q cable
Prijs: eur 7938 (Euro 1,58/Wp)
Regio
De regio betreft het oosten van Noord-Brabant (Uden/Oss). Mocht iemand een installateur weten, dan hou ik me aanbevolen.
Vragen
Ik heb een aantal vragen:
- Wat denken jullie van bovenstaande oplossingen? Volstaat een string oplossing, of is het toch beter om met micro-inverters (of optimizers) te werken?
- Enphase, TW Solar en Jinko komen wel als A-merken boven drijven, maar Fox, Denim en Herf? Iemand enig idee hoe het daar kwalitatief mee staat? Met name ben ik wel benieuwd naar de Herf micro-omvormers vs de Enphase omvormers. Is dat het prijsverschil waard?
- Hoe denken jullie over de meterkast aanpassing? Is het raadzaam om over te gaan naar 3x25 ampère i.p.v. 1x40 ampère?
- Offerte 1 lijkt me veel te duur. Wat denken jullie van de andere 3 offertes? N.B. de partij achter offerte 3 kan in april/mei al plaatsen, wat in de huidige tijd volgens mij best rap is. De andere partijen laten ongeveer een half jaar op zich wachten. Wat zijn momenteel een beetje gangbare Wp-prijzen?
- Eén van de adviseurs (offerte-1) gaf aan dat het zinvol is om micro-omvormers achter de panelen te hebben zodat er geen gelijkstroom over je dak loopt. Zit hier daadwerkelijk een risico aan, of is dit maar een verkooppraatje en maakt het niet veel uit of je nu wisselspanning, of gelijkstroom over je dak hebt lopen?
- Met de veranderde regelgeving (afbouw saldering) is het nu dan nog steeds zinvol om maar zo veel mogelijk panelen op je dak te leggen?
- Moet ik ergens nog rekening mee houden indien ik in de toekomst een thuisaccu zou willen?
- Als ik zelf een beetje wil puzzelen met het legplan, zijn er dan nog zaken waar ik rekening mee moet houden (hoeveel afstand van de rand/nok van het dak bijvoorbeeld)?

[Voor 7% gewijzigd door MisterD81 op 02-02-2023 11:44]

Alle reacties

• MisterD81
Update: Offerte 4 toegevoegd.

Iemand al antwoord op mijn vragen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Vol op zuid verdien je die optimizers of micro's van je levensdagen niet terug. Met genoeg panelen zal de schaduw van het dakkapel nauwelijks invloed hebben en als het invloed heeft, is de zon toch al grotendeels weg en neemt de opwekkking sowieso al af. Dakhelling is ietsje nadelig in de zomer, maar beter in voor/najaar. Ik zou altijd voor zo'n vol mogelijk dak gaan. Zelfs zonder salderen haal je dan makkelijker je eigen verbruik als je bv oven/kookplaat/whatever gebruikt.

Als je uit je raam hangt en vier pannen op een rij meet, deel de maat door vier en je weer hoe breed de boel is, idem voor de hoogte. Vermoedelijk passen er dan nog 3 boven/onder je dakkapel in landscape.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MisterD81
Señor Sjon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:05:
Als je uit je raam hangt en vier pannen op een rij meet, deel de maat door vier en je weer hoe breed de boel is, idem voor de hoogte. Vermoedelijk passen er dan nog 3 boven/onder je dakkapel in landscape.
Inmiddels heb ik de dakpannen gemeten. 25,7cm in de breedte en 36,0 in de hoogte.

• MisterD81
Ik vind het wel opmerkelijk dat het merendeel van de offertes een oplossing kiest de gebaseerd is op micro-omvormers. Ik snap dat het iets flexibeler is voor de toekomst, en uiteraard gunstiger is voor de avondschaduw die door de dakkapel veroorzaakt wordt.
Ik twijfel nu erg wie ik moet geloven, en of ik nu dus wel of niet voor een micro-omvormer oplossing moet gaan.

Op zich trekt offerte 3 mij wel erg, alleen vertrouw ik die HERF omvormers niet. Iemand hier ervaringen mee?
Ik dacht gelezen te hebben dat ze uit China komen. Hoe betrouwbaar zou dit, en wat heb je aan monitoring als zo'n leverancier omvalt?
https://www.estarpower.com/microinverters/dcu.html

Iemand ook nog antwoorden op de vragen over de kwaliteit van de diverse merken, en voorwaarden t.b.v. het legplan (afstanden tot randen/goten/nok)?

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Je gaat maar op 1 dakorientatie leggen, minimale schaduw.. Meerwaarde van een micro-omvormer zie ik totaal niet. Vanwege de minimale schaduw zou je kunnen denken aan optimizers, maar het is zo minimaal dat ik mij afvraag of het nut heeft.

Dan de offertes; ikzelf ben ook (weer) bezig met opvragen van offertes en heb al 'betere' offertes binnen dan dat jij hierboven hebt aangegeven.

Toevallig kwam ik deze vandaag tegen: https://www.ecobirds.nl/ De prijzen op de website zijn behoorlijk scherp, zo scherp dat ik het gevoel krijg 'too good to be true'.. maar heb toch even een offerte opgevraagd kijken hoe men reageert. Want op het i-net heb ik bar weinig over ze kunnen vinden, alsook geen fysieke adres (alarm bellen?)

• MisterD81
beyazz06 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:40:
Toevallig kwam ik deze vandaag tegen: https://www.ecobirds.nl/ De prijzen op de website zijn behoorlijk scherp, zo scherp dat ik het gevoel krijg 'too good to be true'.. maar heb toch even een offerte opgevraagd kijken hoe men reageert. Want op het i-net heb ik bar weinig over ze kunnen vinden, alsook geen fysieke adres (alarm bellen?)
Hmz, die ecobirds lijkt me inderdaad 'to good to be true'. Niet eens een KvK-nummer op hun site.
Ik ben benieuwd wat ze je voor aanbieding gaan doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee