Vraag

• ZakjePatatje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil dit systeem gaan gebruiken om in ieder geval te dienen als opslag van films en series, om via Plex deze op mijn tv te kunnen kijken.
Daarnaast zal ik hier nog een of meerdere gameservers op gaan draaien, en nog wat non kritieke programma's via docker die ik nu in de cloud host.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op ongeveer €1000 zonder harde schijven, maar iets erboven is ook geen probleem. Het absolute maximum is wel €1500. Het doel is uiteindelijk om onder of gelijk aan een prebuilt nas systeem te komen met dezelfde potentiële opslagcapaciteit. Waarbij het zelfbouw systeem dus nog wat meer functionaliteit kan bieden naast het zijn van een nas.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zal geen componenten mee kunnen nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb tot nu toe dit lijstje opgesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 199,90€ 199,90
1MoederbordenASRock X570M Pro4€ 190,95€ 190,95
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 98,58€ 394,32
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 106,81€ 106,81
1ProcessorkoelingNoctua NH-C14S€ 74,90€ 74,90
6VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 28,80€ 172,80
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 82,90€ 82,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,91€ 110,91
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 52,82€ 52,82
Totaal€ 1.386,31

Ik zal in ieder geval een case met veel opslag nodig hebben, vandaar de keuze voor de Node 804. Een full tower case is te groot, aangezien ik dit systeem makkelijk kwijt wil kunnen in een hoekje.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare opslag van de case heb ik een moederbord uitgezocht met 8 sata poorten. Initieel zal ik die niet allemaal gebruiken maar dat biedt wel ruimte tot uitbreiding.

Verder een M.2 SSD voor het OS en voldoende harde schijven om mee te beginnen (5400 rpm vanwege het geluid, en deze zijn snel genoeg voor de toepassingen).

CPU zal geïntegreerde graphics moeten hebben omdat ik het systeem zonder grafische kaart ga gebruiken, en daarbij heb ik een 32GB setje ram uitgezocht, wat voor nu voldoende is maar ruimte tot uitbreiding biedt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor een bepaald merk,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet in ieder geval stil zijn en niet al te veel energie gebruiken, aangezien dit systeem 24/7 aan staat. Verder ruimte voor minimaal 8TB opslag met mogelijkheid om dit later te verhogen.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, waarschijnlijk de cpu zelfs undervolten om het energieverbruik wat omlaag te brengen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een laatste controle op de gekozen componenten, nagaan of ik niet iets heb gemist ergens of als er een betere keuze is om mijn doel te bereiken (evt voor een niet al te hoge meerprijs).

Er zit geen ECC ram in dit systeem, hoewel dat wel vaak wordt aangeraden voor servers. Er staan ook geen kritieke dingen op dit systeem, hoewel het vervelend is als er een bestand corrupt raakt download ik die wel een keer opnieuw.

Ik ben van plan om Ubuntu te installeren en daarop ZFS te draaien, en de schijven in een 2x2 mirror te zetten, zodat ik dat later kan uitbreiden met steeds 2 schijven per keer (en evt bestaande schijven 1 voor 1 te vervangen door grotere).

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:09

Thomg

Aww yiss

Het eerste wat ik zou doen zijn alle fans en processorkoeling weg te halen. Schijven outputten niet zoveel hitte en de 5700G op zichzelf ook niet.

X570 is niet aan te raden om te gebruiken als energiezuinige homeserver ivm hoge idle verbruik.
Ik zou wel even een afweging maken tussen idle verbruik en hoeveelheid SATA poorten.
A520 is preferred voor low power, maar komt met minder SATA poorten.
Ik zou gewoon beginnen met 1x2 met grotere schijven.
Minder schijven = minder verbruik.

Voeding:
uitvoering: Fractal Design ION+ 560W Platinum
(indien nodig)
uitvoering: Fractal Design SATA X4 Modular Cable, 6-pin Zwart

En misschien nog hier kijken.
Het grote zuinige server topic - deel 3
Maar het meeste wat hier besproken word is een zo zuinig mogelijke NAS, je wilt wat meer.

Overweeg ook om SSD's in te zetten voor dingen die je host. SSD's verbruik vrijwel niets als ze actief zijn waar schijven veel meer verbruiken wanneer actief.
Anders, dedicate de HDD's voor bursts, SSD's voor consistent.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:24
HVEC is best wel belangrijk voor film servers, en idle stroom verbruik is iets om op te letten, de meeste servers doen het grootste deel van de dag niets..., overweeg een Intel CPU
Ik zou SSD's nemen in plaats van HD's, zuiniger, stiller en sneller
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 159,90€ 159,90
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 213,95€ 213,95
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 86,22€ 86,22
2Solid state drivesSamsung 870 QVO 8TB€ 653,29€ 1.306,58
Totaal€ 1.766,65

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb een syno nas (920+) kwa spec's doet het 90% van wat je wilt.

4x WD red
+ 16gb (not supported) ram maar werkt wel
+ ssd-nvme cache disks

Voor hosting docker, virtual machines enzvoorts zeker van NVME doet hij het goed genoeg (voor mij)
- HASS
- 2x game servers
- unifi

Totdat ik overstapte naar NVME hoorde ik de WD red's regelmatig ratelen (ding staat naast me)

met jou eisen zou ik de volgende "upgrades" adviseren indien je dat nodig vind.
- 2x extra ssd --> backup naar de WD red (of de NVME cache oid)
- iets sterkere CPU
- genoeg ram

Of dat het grotere broertje is van de synology of een aparte "host" die je via ISCSI/NFS koppelt tja dat kan beide I5/I7 oid met genoeg ram is wel prettig.

als je zelfbouw gaat, zou ik het zuinige server topic bekijken, en iets zoeken wat minimaal 2x nvme disks kan benutten, en veel sata disks (solid state voor primair gebruik) de WD-reds in "sleep mode" en dus backup / cold-data

leest meer dan reageert

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ubuntu met zfs of Truenas scale?

Data poorten uitbreiden met een pci kaartje?

• ZakjePatatje
SVMartin schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:31:
Ubuntu met zfs of Truenas scale?

Data poorten uitbreiden met een pci kaartje?
Het wordt Ubuntu met zfs, Truenas Scale is wat te veel voor mijn usecase.

PCI kaartje voor extra sata poorten heb ik ook al eens naar gekeken, maar heb daar ook slechtere verhalen over gehoord, bv bij de Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor review door Vonketrekker
Thomg schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:30:
Het eerste wat ik zou doen zijn alle fans en processorkoeling weg te halen. Schijven outputten niet zoveel hitte en de 5700G op zichzelf ook niet.
Geen fans lijkt mij niet heel verstandig, ik lees toch vaak dat HDDs best warm kunnen worden als ze dicht bij elkaar worden geplaatst en die hou ik liever zo koel mogelijk. Maar misschien is 6 fans wel wat optimistisch?
X570 is niet aan te raden om te gebruiken als energiezuinige homeserver ivm hoge idle verbruik.
Ik zou wel even een afweging maken tussen idle verbruik en hoeveelheid SATA poorten.
A520 is preferred voor low power, maar komt met minder SATA poorten.
Ik zou gewoon beginnen met 1x2 met grotere schijven.
Minder schijven = minder verbruik.
Eens met minder schijven = minder verbruik, maar als uiteindelijk toch alle bays vol komen te zitten maakt dat ook niet zo veel meer uit met hoeveel ik begin. Dan loop ik ook weer tegen het probleem met het moederbord aan, en zal ik óf moeten kijken naar zo'n pci kaartje (waar ik niet per se een fan van ben), of genoegen moeten nemen met wat minder schijven. Gezien de A520 borden maximaal 4 sata poorten hebben, is dat verschil wel erg flink.
Die voeding is wel een mooie inderdaad, was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht. Mooie stille platinum is zeker welkom.
En misschien nog hier kijken.
Het grote zuinige server topic - deel 3
Maar het meeste wat hier besproken word is een zo zuinig mogelijke NAS, je wilt wat meer.

Overweeg ook om SSD's in te zetten voor dingen die je host. SSD's verbruik vrijwel niets als ze actief zijn waar schijven veel meer verbruiken wanneer actief.
Anders, dedicate de HDD's voor bursts, SSD's voor consistent.
Dat topic heb ik ook gezien inderdaad, maar het meeste wat daar wordt besproken sluit niet helemaal aan op mijn behoeften.
Waarschijnlijk ga ik de HDDs vooral gebruiken voor Plex data, en de SSD zal ik mijn gameserver en kleine programma's op hosten, daar is 500GB wel ruimte zat voor. Denk dat ik daarmee wel goed op de performance eisen van de verschillende usecases inspeel.
martyw schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:57:
HVEC is best wel belangrijk voor film servers, en idle stroom verbruik is iets om op te letten, de meeste servers doen het grootste deel van de dag niets..., overweeg een Intel CPU
Ik zou SSD's nemen in plaats van HD's, zuiniger, stiller en sneller
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 159,90€ 159,90
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 213,95€ 213,95
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 86,22€ 86,22
2Solid state drivesSamsung 870 QVO 8TB€ 653,29€ 1.306,58
Totaal€ 1.766,65
Mijn server is het grootste deel van de dag in ieder geval iets aan het doen, zal niet veel zijn maar er is activiteit. Naar mijn idee is het stroomverbruik van Intel in zeker de laatste processoren bij activiteit wel een stuk hoger dan dat van AMD, of is dat alleen bij echt hoge activiteit zoals gaming?

• martyw
ZakjePatatje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:56:
Mijn server is het grootste deel van de dag in ieder geval iets aan het doen, zal niet veel zijn maar er is activiteit. Naar mijn idee is het stroomverbruik van Intel in zeker de laatste processoren bij activiteit wel een stuk hoger dan dat van AMD, of is dat alleen bij echt hoge activiteit zoals gaming?
Dat is alleen bij hoge activiteit een issue, deze i3 gebruikt maximaal 89 Watt als je hem vol belast - wat in een Deskmini niet lukt, die zijn begrensd op 65 Watt. De hogere modellen van Intel en dan met name de K varianten staan bekend als stroomslurpers.

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 23-01-2023 14:09]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:09

Thomg

Aww yiss

12100 bespaart je 25 euro met marginale verlies van perf.
(Alhoewel je je wel af kan vragen hoe relevant die 25 is op een build van >1000...)

[Voor 42% gewijzigd door Thomg op 23-01-2023 14:05]

• martyw
Thomg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:04:
12100 bespaart je 25 euro met marginale verlies van perf.
(Alhoewel je je wel af kan vragen hoe relevant die 25 is op een build van >1000...)
In deze Deskmini is de Intel Core i3-12100 wel een goed idee, ook omdat je dan geen BIOS update nodig hebt.

• SVMartin
  • Niet online
ZakjePatatje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Het wordt Ubuntu met zfs, Truenas Scale is wat te veel voor mijn usecase.

PCI kaartje voor extra sata poorten heb ik ook al eens naar gekeken, maar heb daar ook slechtere verhalen over gehoord, bv bij de Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor review door Vonketrekker

[...]

Geen fans lijkt mij niet heel verstandig, ik lees toch vaak dat HDDs best warm kunnen worden als ze dicht bij elkaar worden geplaatst en die hou ik liever zo koel mogelijk. Maar misschien is 6 fans wel wat optimistisch?
Voordeel van truenas is juist dat er al veel voor je is opgelost dat je anders zelf moet regelen in ubuntu. Denk aan checks en alerting wanneer er disks het beginnen te vergeven, en nog veel meer. Ook de performance is geoptimaliseerd, en je kunt rekenen op een actieve community gericht op dit gebruik.

Wat betreft pci kaartjes, lees dit eens: https://www.truenas.com/d...uide/#storage-controllers

Ik heb een case met een intake en een outtake. Ik heb later een intake toegevoegd die recht voor de disks zit, omdat ze anders 's zomers boven de 40 graden uit kwamen. Nu kan dat volgens mij prima, maar toch. Mijn cpu is overigens een onboard celeron van 15W, dus niet vergelijkbaar met jouw opzet :-)

Dit zegt truenas erover: https://www.truenas.com/d...e/#storage-device-cooling

• ZakjePatatje
Bedankt voor de tips allemaal, zal het zeker meenemen en een mooie build neerzetten.

• SVMartin
  • Niet online
Als je maar even post wat het geworden is :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee