• Commander
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-01 19:58
Ik heb een Asus Hyper m.2 x16 GEN kaart aangeschaft en 4x WD Black SN770 2TB m.2 SSD's

Nadat ik de kaart in de PC heb geinstalleerd lijkt het erop alsof die maar 1 SSD ziet:

Na wat rond googlen had iemand ook zo'n soortgelijk probleem dat de drives niet gezien werden en die had RAID mode aangezet en dit loste het op.

In de bios krijg ik dit helaas niet gevonden dus heb het niet kunnen proberen. In de handleiding van de kaart staat dat je in de bios ook wat aan moet zetten. (Hyper M.2 option). Dit zie ik ook nergens terug in de bios..

Bios vandaag nog geupdate maar kreeg alsnog de missende optie er niet bij.
Mijn moederbord is MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik nog kan proberen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt 4x 2TB SSDs erin gezet. Je beweert dat er maar 1 gezien wordt, maar in disk management is de F-schijf die je 'M2 SSD' hebt genoemd maar 1 TB. Hoe weet je zo zeker dat die van de Hyper M.2 kaart is?
Never mind, de ongealloceerde 2 TB (1863 GB) is waar je op doelt.

Daar komt bovenop dat je een ASUS apparaat op een MSI moederbord plaatst. Weet je ook echt zeker dat de ASUS Hyper M.2 compatible is met moederborden van andere fabrikanten? Iets zegt mij dat het een ASUS eigen ding is en dat verklaart waarom je in het BIOS niet kan vinden wat je zoekt.

[Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 21-01-2023 16:58]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:56:
Daar komt bovenop dat je een ASUS apparaat op een MSI moederbord plaatst. Weet je ook echt zeker dat de ASUS Hyper M.2 compatible is met moederborden van andere fabrikanten? Iets zegt mij dat het een ASUS eigen ding is en dat verklaart waarom je in het BIOS niet kan vinden wat je zoekt.
Dat lijkt me geen issue:
Also support other vendors’ motherboards via PCIe bifurcation in BIOS setting
@Commander:
Heb je nog meer apparatuur aangesloten dat gebruikt maakt van PCIe lanes? :) En wat voor disks zijn de andere disks? :)

Geef even de volledige specs van jouw PC.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2023 17:03]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de productbeschrijving van deze kaart zie je staan: "CPU & Motherboard need support for 4x4x4x4 bifurcation". Dus de grote vraag is: heb jij een CPU die bifurcation ondersteunt en zit die CPU op een moederbord dat bifurcation ondersteunt?

Zo ja: zet bifurcation voor het slot waar de kaart in zit op 4x4x4x4.
Zo nee: dan kan je maar 1 van de 4 m.2 drives gebruiken.

老厮是麂

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:34
En ook de vraag of er wel genoeg pcie lanes zijn,z390 heeft er niet zoveel meen ik

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

aawe mwan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:02:
In de productbeschrijving van deze kaart zie je staan: "CPU & Motherboard need support for 4x4x4x4 bifurcation". Dus de grote vraag is: heb jij een CPU die bifurcation ondersteunt en zit die CPU op een moederbord dat bifurcation ondersteunt?

Zo ja: zet bifurcation voor het slot waar de kaart in zit op 4x4x4x4.
Zo nee: dan kan je maar 1 van de 4 m.2 drives gebruiken.
Volgens https://forum-en.msi.com/...herboard-question.315722/ heeft het moederbord geen support voor bifurcation. ;) Alleen de Godlike variant zou dat hebben.

• Commander
@CH4OS Ik heb 2 m.2 SSD's op het mobo direct zitten wat ook lanes gebruikt en een gtx 1080.

SPEC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 51,90€ 103,80
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 203,70

Zo te zien ondersteund mijn mobo volgens mij geen bifurcation... Dus ik denk dat dat het probleem is :(
Enige oplossing zou dan zijn een nieuw moederbord?

• freaky35
ik gok dat je dan ook een Asus bord nodig bent:

https://www.asus.com/support/FAQ/1037507

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ze schrijven zelf dat dat niet het geval is, zie de link die ik eerder gaf. Het moederbord ondersteund een bepaalde benodigde functie niet. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie net toevallig en verdacht lijkend Alleen 1e slot in m.2 PCIe adapter werkt langs komen in Overige Hardware. Iets wat je ook kan testen en natuurlijk moet nagaan of het slot waar je het in prikt ook echt de hoeveelheid lanes heeft die je nodig hebt. Het formaat van het slot zegt niet alles.

• Commander
Wat voor moederbord zouden jullie aanraden? Ik krijg geen moederborden gevonden met 1151 socket + DDR4 support. Als ik "bifurcation" toevoeg als trefwoord zijn er geen resultaten helaas (zonder de andere filters erbij wel)

Ik vind ook geen mobos die 2x een 16x PCI lane hebben. Alleen 16x bij de eerste lane (maar die heeft de GPU nodig) en bij de tweede lane maar x8

Een andere oplossing is een mobo met 6 m.2 slots maar die vind ik ook niet haha dan was het probleem ook opgelost.
Die kaart was namelijk bedoelt om gwn 4x zo'n ssd erbij te prikken, ging sws geen gebruik maken van RAID.

[Voor 10% gewijzigd door Commander op 21-01-2023 17:26]

• freaky35
ik zou eerlijk gezegd als je zoveel m2's wilt gaan voor een nieuw platform.
Dus een nieuwe cpu en moederbord.

[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2023 17:37]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je processor moet ook genoeg lanes ondersteunen. De enige CPU waarvan ik weet dat het een berg PCIe lanes heeft, is een AMD Threadripper. Consumenten processoren zijn erg beperkt, zelfs de AMD 7000 serie heeft maar 24 lanes, waarbij er al 16 voor de GPU zijn gereserveerd en ik meen 4 voor de chipset. Dan blijven er maar 4 over voor andere zaken, die vaak opgaan aan connectiviteit zoals USB en een M.2 slot (overige slots gaan via de chipset).

Intel processoren hebben ook een beperkte hoeveelheid lanes (weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel), dus als je verwacht dat er minimaal 32 aanwezig zijn, 16 voor de videokaart en 16 voor je M.2, kom je eerder van een koude kermis thuis.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je hebt nog niet verteld waar je deze drives voor wilt gaan gebruiken, maar waarschijnlijk zijn SATA drives een verstandigere keuze.

[Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 21-01-2023 17:48]

老厮是麂

• freaky35
Hero of Time schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:40:
Je processor moet ook genoeg lanes ondersteunen. De enige CPU waarvan ik weet dat het een berg PCIe lanes heeft, is een AMD Threadripper. Consumenten processoren zijn erg beperkt, zelfs de AMD 7000 serie heeft maar 24 lanes, waarbij er al 16 voor de GPU zijn gereserveerd en ik meen 4 voor de chipset. Dan blijven er maar 4 over voor andere zaken, die vaak opgaan aan connectiviteit zoals USB en een M.2 slot (overige slots gaan via de chipset).

Intel processoren hebben ook een beperkte hoeveelheid lanes (weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel), dus als je verwacht dat er minimaal 32 aanwezig zijn, 16 voor de videokaart en 16 voor je M.2, kom je eerder van een koude kermis thuis.
Ze zitten ook in de chipset,bij bv intel wel en ook in de cpu.Dus met een 12 of 13 gen intel zit je ook al prima.

Je bent geen Threadripper daar voor nodig.
Maar als je zoveel m2's wilt die je ook op volle snelheid wilt gebruiken dan wel een nieuw platform

Zie bv raptor lake:

Zeker 16 pcie 5 lanes in de cpu
En dus zeker 20 pcie 4.0 express lanes in de chipset.
Dus genoeg voor zeker 5x m2 nvme op volle snelheid

[Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2023 17:52]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Ze zitten ook in de chipset,bij bv intel wel en ook in de cpu.Dus met een 12 of 13 gen intel zit je ook al prima.

Je bent geen Threadripper daar voor nodig.
Maar als je zoveel m2's wilt die je ook op volle snelheid wilt gebruiken dan wel een nieuw platform

Zie bv raptor lake:

[Afbeelding]
Daarom zei ik ook dat ik van Intel het niet uit m'n hoofd weet. De chipset is ook beperkt in aantal lanes dat het kan aanbieden. Mijn moederbord heeft 1 M.2 dat PCIe 5.0 is vanuit de processor, de andere 4 slots gaan via de chipset.

Threadripper noem ik alleen omdat die uit de processor al een hoop heeft en je een betere kans hebt dat je genoeg lanes hebt, want, zoals gezegd, chipset is ook beperkt.

Oh, enne, TS zit op een Z390 platform, geen 690/790. ;)

• freaky35
20x 4.0 lanes voor z790 meer dan genoeg dus.

Weet ik dat de TS z390 heeft, vandaar dat ik zei dat de TS beter dan voor een nieuw platfrom kan gaan. :)

Nu is het wat halfgebakken met een wat ouder platform,je loopt tegen de limieten aan van wat toen ondersteund werd ect .

Zeker als je zoveel m2's wilt,dan zou ik echt een nieuw platform kiezen

[Voor 126% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2023 18:13]

• Commander
Eerlijk gezegd zit niet echt te wachten om vrijwel een hele nieuwe PC build te maken 😂 Veel moeite en kost ook wel weer wat..

ik denk dat de opmerking van @aawe mwan een goede oplossing is. Sata SSD's voldoen ook, heb niet perse m.2 nodig. Deze had ik gekocht omdat deze oplossing wat goedkoper leek en minder moeite qua installeren in de PC :)

Het begon eigenlijk met dat ik mijn HDD's wilde vervangen voordat die stuk gaan en het leek een makkelijke/snelle oplossing. Maar dat viel dus nog even goed tegen haha

Iedereen bedankt voor de hulp iig! Meteen ook weer wat geleerd mbt PCI lanes e.d. :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Commander schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:05:
@CH4OS Ik heb 2 m.2 SSD's op het mobo direct zitten wat ook lanes gebruikt en een gtx 1080.

SPEC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 51,90€ 103,80
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 203,70

Zo te zien ondersteund mijn mobo volgens mij geen bifurcation... Dus ik denk dat dat het probleem is :(
Enige oplossing zou dan zijn een nieuw moederbord?
Het gaat zo goed als nooit in het 2e PCI-E-slot werken op een consumentenbord.

Dat is namelijk een aftakking van:
1) De 16 lanes van de gpu, waar er dan 8 voor de 1e en 8 voor het 2e slot worden gebruikt. De kans dat dat slot bifurcation ondersteunt is nog kleiner dan dat het 1e slot dat doet en bovendien zou je dan alsnog maar 2 ssd’s kunnen aansturen (van de 4 mogelijk).
2) 4 lanes van de cpu, die dus niet gesplitst kunnen worden.
3) 4 lanes uit de chipset.

Er zijn sowieso nauwelijks consumentenbonden die dit ondersteunen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:39
Zo’n kaart met 4x M.2 is enkel compatible als je een systeem gebruikt zonder videokaart. Dus enkel met iGPU. Je hebt nu alle lanes al in gebruik.

Of je moet inderdaad een Threadripper of Intel’s tegenhanger nemen.

[Voor 19% gewijzigd door Djarune op 22-01-2023 18:21]

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:45
Ik heb zelfs eens bedacht om de GPU op AM5 bordjes via de CPU M.2 laten lopen, want die draait op PCIe 5.0 x4 lanes dus 16GB/s, evenveel als een volle PCIe 3.0 x16 lanes. Dat moet voor veel toepassingen al behoorlijk voldoende bandbreedte zijn. Veel games laten marginale verbeteringen zien, niets om je druk over te maken. Ook met high end kaarten dus.

Je primaire PCIe 5.0 x16 lanes heb je dan vrij voor ander spul. Als je chipspet en BIOS het ondersteunen is een x4/x4/x4/x4 bifurcation misschien mogelijk. Al ben je natuurlijk veel beter uit bij Threadripper 7000 die dit najaar gaat komen, dan heb je 64 tot 128 PCIe lanes tot je beschikking en voldoende opties voor bifurcation.

Zelf lijkt het mij interessant om meerdere van dit soort kaartjes te overwegen, dus in totaal misschien wel 20 M.2 slots. In plaats van dure SSDs gebruik ik dan relatief goedkope, maar wel diegene die een lange durability (TBW) hebben. Zo heeft Transcend 220s een TBW van 4,4 TB per dag. Als je heel veel kaartjes in één ZFS stripe gooit, dan verdeel je dus ook de writes over de verschillende M.2 SSDs. Dus héél veel kaartjes, die goedkooper per gigabyte zijn, met hoge durability betekent uiteindelijk héél erg veel writes aan kunnen, relatief goedkoop en door de kwantiteit in stripe bloedsnel. 2GB/s per stickje maal 20 is tegen de 40GB/s daar moet je toch leuke dingen mee kunnen doen. ;)

En anders dan vaak gezegd wordt zorgt correcte striping (RAID0) wel degelijk voor snellere random IOps. Dus dit soort bifurcation kaartjes zorgen er op Threadripper systemen voor dat je vrij goedkoop een enorme SSD hebt met enorme durability en enorme snelheden. Dan pas worden SSDs leuk omdat je ze durft te gebruiken vanwege de durability en groot genoeg zijn om voor alles te kunnen gebruiken en betaalbaar genoeg dat zo'n threadripper 7000 beest best wel eens een leuke investering zou kunnen zijn voor een poweruser.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Funga schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:51:
Ik heb zelfs eens bedacht om de GPU op AM5 bordjes via de CPU M.2 laten lopen, want die draait op PCIe 5.0 x4 lanes dus 16GB/s, evenveel als een volle PCIe 3.0 x16 lanes. Dat moet voor veel toepassingen al behoorlijk voldoende bandbreedte zijn. Veel games laten marginale verbeteringen zien, niets om je druk over te maken. Ook met high end kaarten dus.
Dat klinkt in theorie wel leuk, maar in de praktijk bestaan er nog geen GPU's met PCIe 5.0, dus ga je altijd minder uit het M.2-slot halen. Dan heb je maar 4 lanes PCIe 4.0 over, en daarvan heb ik nog twijfels of je het signaal goed genoeg door de benodigde kabels en adapters gaat krijgen.

• Funga
Ja het is erg jammer dat Radeon 7900XTX geen PCIe 5.0 ondersteunt maar slechts 4.0 x16, anders wat dus nu al leuk geweest. Maar ik heb wel hoop dat de generatie hierna 5.0 gaat ondersteunen. Anders zie ik niet snel de nut van 16 lanes voor consumentenborden. Sowieso denk ik liever meer poorten met minder lanes en laat PCI express lekker doorgroeien. De servermarkt heeft wel behoefte aan veel lanes dan kunnen consuborden prima meerdere slots met 4 lanes maken.

Vroeger had je borden met toch zeker 7 PCI slots voor leuke uitbreiding. Nu is het eigenlijk maar één slot met volledige power en kun je als je geluk hebt nog een USB uitbreidingskaartje of NIC erbij prikken.

Voor een riserkaart zijn altijd redrivers/retimers nodig, volledig passief werken riserkaarten niet meer. Ik heb wel gehoord dat PCIe 5.0 retimers beter werken dan met PCIe 4.0.

[Voor 11% gewijzigd door Funga op 23-01-2023 17:38]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Funga schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:37:
Ja het is erg jammer dat Radeon 7900XTX geen PCIe 5.0 ondersteunt maar slechts 4.0 x16, anders wat dus nu al leuk geweest. Maar ik heb wel hoop dat de generatie hierna 5.0 gaat ondersteunen. Anders zie ik niet snel de nut van 16 lanes voor consumentenborden.
offtopic:
Wat voor zin heeft het voor een videokaart om PCIe 5.0 te ondersteunden als ze nu al niet eens de volledige bandbreedte van 4.0 x16 benutten? Leuk dat de weg geschikt is voor auto's die 300 km/u kunnen, maar zolang ze niet harder gaan dan 160 is het niet echt zinvol.
En ga ook maar niet verwachten dat ze dan maar x8 lanes gaan gebruiken ipv x16. Voor meer informatie moet je het kanaal van GamersNexus bezoeken, die hebben onlangs wat benchmarks gedaan.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:48
dcm360 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Dat klinkt in theorie wel leuk, maar in de praktijk bestaan er nog geen GPU's met PCIe 5.0, dus ga je altijd minder uit het M.2-slot halen. Dan heb je maar 4 lanes PCIe 4.0 over, en daarvan heb ik nog twijfels of je het signaal goed genoeg door de benodigde kabels en adapters gaat krijgen.
Ik zou ook niet weten waarom je dan het m.2 slot zou gebruiken. Je kan ook gewoon een x16 slot gebruiken, en hem instellen op x4. Het M.2 slot voegt helemaal niets toe, maakt het alleen maar onnodig complex.
Funga schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:51:

Zelf lijkt het mij interessant om meerdere van dit soort kaartjes te overwegen, dus in totaal misschien wel 20 M.2 slots. In plaats van dure SSDs gebruik ik dan relatief goedkope, maar wel diegene die een lange durability (TBW) hebben. Zo heeft Transcend 220s een TBW van 4,4 TB per dag. Als je heel veel kaartjes in één ZFS stripe gooit, dan verdeel je dus ook de writes over de verschillende M.2 SSDs. Dus héél veel kaartjes, die goedkooper per gigabyte zijn, met hoge durability betekent uiteindelijk héél erg veel writes aan kunnen, relatief goedkoop en door de kwantiteit in stripe bloedsnel. 2GB/s per stickje maal 20 is tegen de 40GB/s daar moet je toch leuke dingen mee kunnen doen. ;)
Klinkt allemaal leuk, is gewoon vragen om problemen. Je betrouwbaarheid gaat dan ook zo'n 20x omlaag. Als er 1 kapot gaat, is het meteen over met de pret.

Dit is leuk in theorie, in de praktijk wil je het absoluut niet. Voor betrouwbare opslag word striped raid met 2 drives al afgeraden, laat staan met 20.

[Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2023 19:37]

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 08:32
Ik gebruik deze kaarten in servers voor snelle opslag, geen asus moederboard nodig. Wel 4x4x4x4 configuration.

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• Funga
Hero of Time schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:26:
[...]

[ot]Wat voor zin heeft het voor een videokaart om PCIe 5.0 te ondersteunden als ze nu al niet eens de volledige bandbreedte van 4.0 x16 benutten?
Marketing - uiteraard. ;)

Je argument gaat nog meer op voor M.2 vind ik. Wat moet een consument met een PCIe 5.0 SSD in hemelsnaam? Die heeft veel meer baat bij grotere goedkopere maar langzamere SSD. Ik bedoel ik kijk even naar een PCIe 4.0 SSD in de pricewatch en reken uit dat je dan 100 seconden gebruik kunt maken voordat je aan je DWPD bent dus GB/dag zeg maar voor 5 jaar gebruik. Voor PCIe 5.0 zou dat dan 50 seconden zijn. Het is niet in verhouding. Bovendien is de SSD niet groot genoeg (1TB/2TB) dat je ook echt veel I/O doet. Met een 16TB SSD waar je alles op gooit en veel mixed I/O hebt die langdurig wordt opgeslagen dan begint snelheid een punt te worden maar dan nog is PCIe 4.0 x4 met 8GB/s en tig IOps natuurlijk al enorm PowerUser-waardig.

Dan vind ik de behoefte om meerdere PCIe slots te gebruiken veel logischer. Vooral als je wilt gaan virtualiseren en dus misschien een tweede videokaart of USB/Ethernet controller wilt. Vroeger kon je veel uitbreiden aan je PC maar nu is dat veel lastiger. Zie ook het probleem wat topicstart heeft; met kleinere slots had hij kunnen uitbreiden zoals hij had gewild en was er ook geen bifurcation kaart nodig die x16 fysiek opsplitst naar 4x4.

Nu kun je opsplitsen naar x8/x8 op reguliere borden. Dan wil je dus wel minimaal PCIe 4.0 hebben. Ga je naar x4 dan wil je PCIe 5.0 hebben.

Daarom hoop ik dat het aantal lanes teruggeracht gaat worden. In plaats van 16 lanes zouden slots dan 1 tot 4 lanes worden. 16 lanes is best veel. Ik geloof dat goedkopere videokaarten ook nog maar 8 lanes krijgen, en niet PCIe 3.0 x16 maar dan liever 4.0 x8, wellicht goedkoper? En dus fijner als je wel een hoge PCIe spec hebt maar minder lanes.

Waarom niet PCIe 7.0 toejuichen met 1 tot 4 lanes voor consuborden?

USB5 met 240Gbit = 30GB/s = PCIe 5.0 x8 met 32GB/s maar ook PCIe 7.0 x2. Met slechts twee lanes zouden we dan straks vier vette USB poorten kunnen halen rechtstreeks uit de PCIe lanes van de CPU die tegen die tijd waarschijnlijk de opvolger van de huidige DisplayPort 2.1 met USB-C alt displayport modus zal ondersteunen met 120Gbit/40Gbit (down/up) link, ipv 80/80 wat USB 4 version 2.0 in normale modus doet.

In mijn plan zouden de 16 lanes verdwijnen en heb je enkel nog keuze tussen één tot vier lanes dus 1, 2 of 4 lanes. Maar dan wel een hoge PCIe spec. Dan heb je weer de mogelijkheid om meerdere apparaten aan te sluiten ipv nu eigenlijk maar één die de volle bandbreedte kan pakken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee