Toon posts:

GPU Upgrade na aanschaf nieuwe monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:45
Ik zoek een?
Beste mede-tweakers, ik heb recentelijk een nieuwe monitor aangeschaft, de LG UltraGear 34GN850-B. Zo nu en dan speel ik wat games, Assassins Creed Odyssey, Fortnite, Cities Skylines en de nieuwe spiderman. Voorheen ging dat nog prima op mijn oude monitor (Iiyama ProLite GB2488HSU 1080p), maar nu met de widescreen wordt dat een stuk lastiger.

Ik zou graag bovenstaande games op 1440p willen spelen (indien mogelijk op high).

Wat is je budget?
Budget ligt om en nabij de €400, mocht het duurder worden, dan is dat prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, het scherm ondersteund Freesync, maar weet niet of dat veel uitmaakt.

Momenteel beschik ik over onderstaande hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-AB350-Gaming 3 (rev. 1.x)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 232,87€ 232,87
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart€ 651,33€ 651,33
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 51,90€ 51,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 78,92€ 78,92
Totaal€ 1.015,02

Twijfel ligt een beetje bij onderstaande kaarten:
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700XT Challenger D 12G OC€ 449,-€ 449,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G€ 418,90€ 418,90
Totaal€ 867,90

Overigens is het kopen op de V&A ook prima. Verder twijfel ik wel of de CPU etc geen bottleneck gaan vormen.

Alvast bedankt voor met meedenken.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:07

Thomg

Aww yiss

Deze komt aardig overeen.
Upgraden CPU en GPU

Een CPU upgrade is helaas wel een aardige must. De 1600 is niet meer snel genoeg.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:02
En even voor de duidelijkheid, een 3440x1440 monitor is geen 1440p monitor. Een 1440P monitor is 2560x1440. Een ultrawide is nog een stukje zwaarder.

• Mathoesoe
WEBGAMING schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:21:
En even voor de duidelijkheid, een 3440x1440 monitor is geen 1440p monitor. Een 1440P monitor is 2560x1440. Een ultrawide is nog een stukje zwaarder.
Ah ok, dank voor de uitleg.

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-01 17:39
Ik heb zelf rond black friday een RX 6800 op de kop weten te tikken voor 570 euro. Dat ding is prima geschikt voor 1440p gaming.

Nieuw is de RX 6800 zo te zien niet zo goed meer verkrijgbaar (en de prijs is ruim boven je budget), maar ik zie er op V&A wel een aantal staan met een prijs die vergelijkbaar is met die van een nieuwe 6700XT. Misschien een optie om daar naar te kijken. Al is het in dat geval waarschijnlijk ook wel verstandig om je PSU te upgraden, dus daar moet je ook rekening mee houden.

[Voor 13% gewijzigd door MarijnP01 op 21-01-2023 15:46]

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-01 20:22
Beetje met hetzelfde verhaaltje gezeten.
Game niet veel en op 1080p ging het op zich wel met kaartje wat ik had.
Vond de prijzen voor een leuke upgrade het ook gewoon niet waard.
Laatst een RX6800 aangeschaft icm een I7 7700k.
Zal vast niet het maximale er uit halen, maar wel 16GB geheugen zodat die weer wat jaartjes mee kan.
Als er een keer een CPU upgrade komt dan zit je niet direct aan de limieten van je GPU al zullen er dan vast wel weer nieuwere en betere kaarten zijn.
Als je niet hoofdprijs wil betalen voor de nieuwste generatie dan doe je er denk ik goed aan om in ieder geval een beetje boven de midrange van "huidige" generatie kaarten te gaan zitten als je 1440p of hoger wil.
Persoonlijk vond ik de grafiekjes op de volgende pagina wel verhelderend in al het typenummer geweld
https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

• Mathoesoe
Thomg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:25:
Deze komt aardig overeen.
Upgraden CPU en GPU

Een CPU upgrade is helaas wel een aardige must. De 1600 is niet meer snel genoeg.
Dank, had die inderdaad voorbij zien komen. Ging er al een beetje vanuit dat alleen het upgraden van een GPU niet voldoende is.

Dan wordt het ook een nieuwe CPU, 1 van onderstaande.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 152,47€ 152,47
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 204,90€ 204,90
Totaal€ 357,37

Is het behouden van het moederbord en geheugen verder prima? Het is compatible :) Twijfel nog even over de voeding, die vorig jaar is aangeschaft.

Eens kijken of ik dan een RX6800 op de kop kan tikken op de VA.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:07

Thomg

Aww yiss

Geheugen en moederbord zijn prima.

Mbt voeding zou ik kijken of het werkt of niet.
Als het niet werkt moet je het vervangen.
6800 is waarschijnlijk prima, maar 6750XT word al wat meer mixed bag.
Kan niet echt veel foutgaan behalve dat je een uitvallertje krijgt ;)

Edit: Nog wel een reminder, check je bios versie en upgrade als nodig.
https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

[Voor 22% gewijzigd door Thomg op 22-01-2023 21:38]

• Mathoesoe
Thomg schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:37:
Geheugen en moederbord zijn prima.

Mbt voeding zou ik kijken of het werkt of niet.
Als het niet werkt moet je het vervangen.
6800 is waarschijnlijk prima, maar 6750XT word al wat meer mixed bag.
Kan niet echt veel foutgaan behalve dat je een uitvallertje krijgt ;)

Edit: Nog wel een reminder, check je bios versie en upgrade als nodig.
https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu
Bedankt voor je reactie, de bios heb ik vorige week geupdate. Het viel me op dat ik nog op 2133mhz draaide, dat probleem is nu ook verholpen.

Ik ben er nog niet over uit, maar zoek op het gemakje verder naar een passende GPU. CPU is wel duidelijk.

[Voor 38% gewijzigd door Mathoesoe op 24-01-2023 12:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee