Vraag

• WitteWas
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-01 11:23
Ik zoek een?
Ik wil de CPU, GPU en beeldscherm van mijn oude game pc upgraden, ik hoor graag of mijn moederbord en/of powersupply ook een upgrade nodig hebben. Op dit moment heb ik:
- Moederbord: ASUS PRIME B350-PLUS AMD B350 Socket AM4 ATX
- CPU: AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor 3.20 GHz
- GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB
- Power supply: Corsair CX450M
- 16GB RAM
- Verder heb ik nog een Cryorig h7 cooler voor de CPU

Wat is je budget?
600-800 voor CPU en GPU samen. 500-600 voor het beeldscherm

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik denk aan een Radeon 6700XT en een AMD Ryzen 5 5600X of een AMD Ryzen 7 5800X. Voor het beeldscherm heb ik nog geen idee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de PC voornamelijk voor software development, internetten en gamen. Ik hoop hiermee op 1440p te kunnen gamen. Denk aan games als Cyberpunk 2077, Hogwards Legacy en Anno 1800. Het beeldscherm moet een USB-C connectie hebben omdat ik die gebruik voor mn mac ivm werk

Welke CPU en GPU raden jullie aan die passen op mijn huidige moederbord en power supply (en hopelijk ook de CPU cooler)? In welke volgorde zou ik het upgraden? CPU -> GPU -> Beeldscherm?

[Voor 10% gewijzigd door WitteWas op 20-01-2023 21:42]

Beste antwoord (via WitteWas op 25-01-2023 20:46)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:23

Thomg

Aww yiss

Voor CPU heb je drie opties
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

De 5600 zal als een grote upgrade aanvoelen omdat de cores veel sneller zijn, de 5700X geeft nog 2 cores erbij en de 5800X3D is zo'n beetje de beste processor die je in een Am4 socket kunt stoppen. Met het laatste hoef je voorlopig niet te denken aan een upgrade ;)

Voor GPU zou ik kijken naar een 6750XT.
uitvoering: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC

Helaas moet je dan wel denken aan een upgrade van de voeding, iets als dit.
uitvoering: Asus ROG Strix 650W Gold

Alle 3 gecombineerd zit je op iets van 900 euro, dus dat past net niet helemaal in budget, maar misschien dat je wilt rekken ivm voeding. Verder kan je altijd proberen en kijken wat er gebeurd, maar ik kan je nu alvast verklappen dat 5800X3D + 6750XT wel teveel gaat worden voor een CX450M.

Voor monitor, zie dit.
YouTube: Best Gaming Monitors of 2022, Europe Edition: 1080p, 1440p, 4K, Ultr...
En koop een USB-C naar HDMI/DP ipv een monitor te kopen met USB-C.

[Voor 6% gewijzigd door Thomg op 21-01-2023 11:39]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:23

Thomg

Aww yiss

Voor CPU heb je drie opties
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

De 5600 zal als een grote upgrade aanvoelen omdat de cores veel sneller zijn, de 5700X geeft nog 2 cores erbij en de 5800X3D is zo'n beetje de beste processor die je in een Am4 socket kunt stoppen. Met het laatste hoef je voorlopig niet te denken aan een upgrade ;)

Voor GPU zou ik kijken naar een 6750XT.
uitvoering: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC

Helaas moet je dan wel denken aan een upgrade van de voeding, iets als dit.
uitvoering: Asus ROG Strix 650W Gold

Alle 3 gecombineerd zit je op iets van 900 euro, dus dat past net niet helemaal in budget, maar misschien dat je wilt rekken ivm voeding. Verder kan je altijd proberen en kijken wat er gebeurd, maar ik kan je nu alvast verklappen dat 5800X3D + 6750XT wel teveel gaat worden voor een CX450M.

Voor monitor, zie dit.
YouTube: Best Gaming Monitors of 2022, Europe Edition: 1080p, 1440p, 4K, Ultr...
En koop een USB-C naar HDMI/DP ipv een monitor te kopen met USB-C.

[Voor 6% gewijzigd door Thomg op 21-01-2023 11:39]

• WitteWas
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-01 11:23
klinkt goed! dank voor het uitgebreide antwoord! En hoezo adviseer je om geen monitor te kopen met een USB-C? Is er een minder keus? Krijg je met een USB-C naar HDMI/DP wel alle voordelen? Dus opladen en beeld via 1 kabel? Alvast bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee