Toon posts:

sanity check: WTW ontwerp bij renovatie woning

Pagina: 1
Acties:

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-01 21:14
Goedemiddag allemaal,

Wij zijn begonnen aan een totaal renovatie van onze houtlogbouw woning. Naast een extra isolatieschil, nieuwe kozijnen met triple glas zonder roosters willen wij ook graag een WTW. We willen het systeem graag zo stil mogelijk maken en hopen op wat extra advies bij mijn ontwerp

Ik heb de afgelopen tijd lopen rekenen en ontwerpen met alle informatie die voorbij gekomen is in het grote centrale balansventilatie topic en ik kwam hierop uit.

benodigde capaciteit is 290m3/h. 70% regel geeft een WTW unit van ong 400m3/h.
Voorkeur zou uitgaan naar een DUCO met 2 zones (460 m3/h bijv.)

Volgens mij kloppen deze berekening aardig met alle eisen die ik tegenkwam. Alleen ik verwacht dat de luchtsnelheid per buis niet klopt aangezien ik een soort ringleiding wil toepassen over 2 zones.

Als we deze debieten dan visualiseren komen we op de volgende plaatjes:

So far so good, alles netjes in balans. Kleine opmerking op de 1e verdieping staat een debiet op de trap naar boven, dit wordt gewoon een afvoer ventiel op de bergzolder uiteraard.

Het idee is om het leidingwerk zoveel mogelijk in spiro safe buizen van 160mm uit te voeren. Op de plek waar de overgang naar een ventiel komt zal dan een T-stuk 45 gr naar 125mm komen. Ik heb hier bewust geen T-stuk 90gr gekozen omdat deze meer geluid kan veroorzaken.

Qua leidingplan zou dit het dan ongeveer worden voor de toevoer. Ik heb hier bewust de mogelijkheid gehouden om naar 2 zones (1e verdieping en BG) te gaan in de aanleg.

balken laag is aangegeven in lichtblauw.

edit: goede plaatje toegevoegd

Voor de afvoer kom ik op dit plaatje:

Heel veel plaatjes ik weet het. De oplettende kijker heeft misschien al gezien dat er op de begane grond nog leidingwerk mist voor 1 toevoer en 1 afvoer.

Dit is het punt waar ik een beetje meezit. Hoe kom ik daar?

Zouden jullie experts hier eens een blik op willen werpen qua ontwerp? ik ben erg benieuwd wat ik kan verbeteren _/-\o_

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42
Bouwbesluit kan soms te fors en soms te zuinig uitkomen, zelf heb ik de theo vuistregel uit het wtw topic gebruikt van 30m3/h per persoon in de ruimte. Voor badkamer en keuken weet ik even niet uit mijn hoofd.
Daarmee heb ik de ~70% capaciteit bepaalt. Op hoger vermogen voldeed ik dan wel nog aan het bouwbesluit. Dan kun je eventueel wat downsizen in je wtw unit, hoeft niet natuurlijk.

Ontwerp, heb er niet alle verstand van maar ik zou de keuken niet als overstroom gebruiken, nu gaat er 'vuile' kooklucht naar je toilet, bijkeuken en hal.

Je kunt bijvoorbeeld een toevoer in je bijkeuken maken, en de afvoer van het bg toilet kun je via de trap vullen van je overschot op de verdieping.

Wat betreft leidingen, lastig zo te bepalen. Maar een extra koof is wellicht onvermijdelijk als je het zo uitgebreid wil doen. Kun je bij je trap iets?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Via die 160mm spiro buizen ga je gigantische overspraak krijgen, oftewel, geluiden uit de ene slaapkamer kun je prima in de andere slaapkamers horen. Ik vraag me af of je daar op zit te wachten...

Verder zijn je plaatjes van de BGG erg onduidelijk omdat niet te zien is welke ruimte welke functie heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat is het voordeel van 2 zones, wil je met CO2 / vraaggestuurde ventilatie werken?

Verder lijkt het me erg veel ventilatie voor 2x ~60 m2. Bedenk inderdaad even wat de normale bezetting is en reken dan met 20-30 m3/h per persoon; dus slaapkamer met 2: 50, en de helft voor slaapkamer voor 1 persoon. Woonkamer en keuken lekker op 100 m3/uur houden, dat is toch wel fijn als je bezoek heb.

De 2 onbereikbare ventielen beneden: gewoon overslaan. Je kan 100-150 m3/uur gewoon met 2 inblaaspunten doen, zelfde met afzuiging. Dan waait het lekker van woonkamer naar keuken en heb je de knoflook / kerrie lucht niet overal na koken.

Ik verwacht dat je met een ~300-350 m3/uur unit makkelijk weg kom. Mijn rijtje woningen, 3x 50 m3 oppervlakte met plat dak, was opgeleverd met een WHR 90 in 2004, met een max van 225m3/uur; recent vervangen door een Q350 waarbij de unit is ingeregeld op 100/150/225 m3/uur voor de 3 standen.

Denk na over een enthalpiewisselaar. Ik ben er erg blij mee, de luchtvochtigheid staat hier nu op 45%, was 55-60% toen het iets warmer was; bijna iedereen met mechanische ventilatie of WTW klaagt over droogte, met de Q350 ERV is mijn probleem 100% opgelost.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
T stukken: bij luchtsnelheden in deze systemen is dat geen punt. Hier is alles aangelegd met T en L.

code:
1
2
3
───────┬─────┐
       │     │
       o     o

Elke slaapkamer en de woonkamer heeft zo'n aanvoerbuis en haaks erop 2 ventielen. Je hoort er absoluut niks van, ook niet op een ladder vlakbij. Niet te moeilijk doen bij buizen die niet teveel lucht transporteren, zoals de grote slaapkamer. Dat kan prima diameter 125 zijn met een T en een bocht, 2 ventielen op ~ 50cm afstand.

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-01 21:14
Bedankt voor de opmerkingen!

@Pejdref goed idee om het toilet van de bv af te zuigen vanuit het trapgat! Dat neem ik mee

@Andrehj de BG is van links naar rechts:
Woonkamer, keuken, hal en wc boven, bijkeuken onder.

Ik begreep uit all reacties in het grote topic dat een grotere diameter beter is en dat spirobuizen beter waren dan flexibele. Vandaar mijn keuze voor 160mm.

Ik heb voor de overslaan wel 1m flexibele demper tussen de kamer geplaatst in de hoop dat die overslaan verhelpen.

Wat zou de beste manier zijn om de overspraak te beperken?

@w00key
Over het nut van de 2 zones was ik ook nog niet uit. Ook al worden het geen 2 zones het leek mij wel handig om vlak bij de wtw de luchtstroom te verdelen dmv van een brokstuk (y) om zo 2 hoofdkanelen te krijgen namelijk BG en 1e verdieping.

De 2 onbereikbare ventielen ga ik toch wat verzinnen. Ik wil absoluut vermijden dat ik mij aan het geluid ga storen.

Ik begrijp dat de eisen en de praktijk niet helemaal met elkaar matchen. Een lager vermogen unit laat wel wat extra geld over voor bijvoorbeeld die enthalpiewisselaar. Daar had ik mijzelf nog niet in gelezen.

Hetzelfde geldt voor de y- en t-stukken. De t-stukken zijn aanzienlijk goedkoper!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:51

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:38:
T stukken: bij luchtsnelheden in deze systemen is dat geen punt. Hier is alles aangelegd met T en L.

code:
1
2
3
───────┬─────┐
       │     │
       o     o

Elke slaapkamer en de woonkamer heeft zo'n aanvoerbuis en haaks erop 2 ventielen. Je hoort er absoluut niks van, ook niet op een ladder vlakbij. Niet te moeilijk doen bij buizen die niet teveel lucht transporteren, zoals de grote slaapkamer. Dat kan prima diameter 125 zijn met een T en een bocht, 2 ventielen op ~ 50cm afstand.
Met dit antwoord ben ik blij.
Want volgens mij beantwoord het ook mijn vraag.
Die wellicht ook relevant is voor de TS.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2169880

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
fixation26 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:54:
Wat zou de beste manier zijn om de overspraak te beperken?
Dempers gebruiken. Maar dat is in een spiro-systeem met aftakkingen wel een uitdaging.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee