Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil vanaf de zolder een buis naar de woonkamer brengen.
Die buis gaat door een koof in de logeerkamer.
Ik wil liever maar 1 gat in het plafond van de logeerkamer laten boren.

Daarom dacht ik om een buis via het plafond van de logeerkamer naar binnen te laten komen.
Direct na binnenkomst een T-stuk.
Hierop komt dan een ventiel (dat zit dan niet in het plafond, maar in de wand van de koof)

De buis loopt door en gaat door de vloer van de logeerkamer en komt zo in de woonkamer terecht.
Daar komt dan een ventiel.

Nu weet ik dat vloeiende bochten altijd beter zijn.
Maar zou er in de logeerkamer toch voldoende lucht binnenkomen als het door het T-stuk naar buiten komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyoEwdNz6EQlalI3hvP_P-R1iRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KITaa1OdNa1P99q45euPYhCs.jpg?f=user_large

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y460ErQm32XbLoAVirAgEpUgick=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzE0IyYIwTELY2RU0cc7ZFbR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had deze al eerder gepost maar hier zijn alle toevoeren dus zo aangelegd, met een T en L stuk aan 1 kanaal. Bij jou moet je waarschijnlijk de laatste wel een beetje knijpen om de flow goed te verdelen maar dat moet ook geen punt zijn.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
w00key schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:17:
Bij jou moet je waarschijnlijk de laatste wel een beetje knijpen om de flow goed te verdelen maar dat moet ook geen punt zijn.
Ik wil de buis Ø 160 of Ø 180 maken.
Het onderste ventiel ook Ø 160 of Ø 180, om zo in de onderste woonkamer 50 of 60 m³ toevoer te krijgen.
Het bovenste T-stuk krijgt een uitloop van Ø 125 en ook een ventiel van Ø 125.
Dat is een 1 persoonsslaapkamer en daar is 25 of 30 m³ voldoende.

Mijn gedachte is dat bij een luchtsnelheid van 1 m/sec de juiste hoeveelheid lucht beide ruimten binnenkomt.

Geen idee of ik dan iets zou moeten knijpen.