Toon posts:

2 LED lampen dimmen op basis van 2 bewegingssensoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 09:57
Ben nog zeer groen achter de oren als het om smarthome gaat. Dus hopelijk is mijn vraag niet al te naief.

Even een situatieschets:
Trapgat met zowel boven als beneden een 230V punt in de muur voor 230V LED lampen (reeds gekocht). Deze zijn dimbaar (trailing edge).
Wandschakelaars zijn al in gebruik voor andere lichtpunten, dus die wil ik niet gebruiken. Wat voor soort (inline?) dimmer kan ik dan in de wand monteren? Ik zal er voor elke lamp 1 nodig hebben.

Boven en beneden aan de trap wil ik een bewegingssensor ophangen. Als bij 1 vd sensoren beweging wordt gedetecteerd dan wil ik dat beide lampen aangaan.

De dimmer moet ervoor zorgen dat de lampen geleidelijk aan en uit kunnen. En optioneel dat de intensiteit kan varieren op basis van tijdsstip.

Een korte zoektocht leidt me de kant op van zigbee dimmers die trailing edge ondersteunen. Voor de sensoren vind ik zeer betaalbare zigbee PIR sensoren die op batterijen werken. Dit is eigenlijk een must omdat ik de sensoren uit zicht (tegen plafond) wil monteren waar geen stroompunt zit.

Kan ik dit soort logica instellen met iets als ZigBee2MQTT? Zijn er (betere) alternatieven?

Waar moet ik qua hardware op letten als het gaat om compatibiliteit en future-proofing?

N.b. behalve twee Philips Hue lampen heb ik geen bestaande smart home apparaten. We hebben zowel Apple en Android telefoons in dit huishouden. Al zou ik dit vooral 'set it and forget it' willen instellen dus wellicht niet relevant.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• handige_harrie
Een zigbee hub is noodzakelijk, ben ik inmiddels achter.

Zoiets als dit, zijn dit goede keuzes qua hardware?

Voor de dimmers heb ik weinig ruimte; dit zou eigenlijk achter een bestaande wandschakelaar moeten komen; er is geen aparte ruimte voor, en verder in de muur frezen zou ik bij voorkeur vermijden.

Dan vwb instellen van de logica; is dit in ZigBee2MQTT te doen, IFTTT, Home Assistant? Wat is aan te raden?

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:59
Als je Zigbee2MQTT hebt zou ik persoonlijk niet met een Aqara hub gaan werken. Dan ben je namelijk beperkt tot Aqara producten en kan je later niet iets van bijv de Lidl of IKEA toevoegen. Ik zou dan iets aanschaffen als een Conbee II of Sonoff Zigbee stick.

Verder is Zigbee2MQTT meer voor de aansturing. Ik weet niet in hoeverre je hier automatiseringen in kan maken, maar normaliter heb je daar een losse toepassing voor, iets als Home Assistant of NodeRED bijvoorbeeld.

[Voor 29% gewijzigd door Slinkos op 20-01-2023 14:11]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• handige_harrie
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een bepaalde hub. Ik had die Aqara juist gekozen ivm compatibiliteit:
Voor het bedienen van de Aqara Hub E1 kunt u ook gebruikmaken van een geschikte voice assistant, zoals Google Assistant en Amazon Alexa. Daarnaast is de hub compatibel met Apple HomeKit en IFTTT.
Maar zo'n andere stick is wat mij betreft ook prima.

Moet ik Zigbee2MQTT zien als een alternatief voor HA of NodeRED, of zit het anders?

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:59
Nee je moet Zigbee2MQTT (icm met een Zigbee controller) meer als alternatief zien voor je Hub. MQTT is een IOT protocol en daarmee kan hij als hub fungeren tussen Home Assistant of NodeRED en je Zigbee devices.

[Voor 8% gewijzigd door Slinkos op 20-01-2023 14:29]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• handige_harrie
Dus zolang ik een netwerk heb van zigbee hub+devices, biedt MQTT niks extra's?

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
waarom zigbee dimmers inbouwen en geen zigbee lampen gebruiken?

• handige_harrie
Omdat ik de lampen al heb; het zijn armaturen met geïntegreerde led units, helaas niet verwisselbaar.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zigbee2MQTT is precies dat, het zorgt er alleen voor dat Zigbee te benaderen is via MQTT. Voor slimmigheid zal je dat moeten koppelen aan Home Assistant, NodeRed, Domotics, eigen script etc. Grote voordeel van een oplossing als Z2M is dat het volledig merkonafhankelijk is.

Als je voor de route met een gateway/hub gaat lees je dan in, de meeste gateways hebben zelf geen smart en vertrouwen volledig op een cloud systeem. Daarnaast ondersteunen lang niet alle gateways producten van een andere fabrikant. Kan dus mooi doolhof zijn.

• handige_harrie
Ik heb dit topic nog even gelezen.

Hieruit begrijp ik dat ik er met een zigbee bridge/gateway/hub nog niet ben; om de logica (van Home Assistant) op te draaien is een raspberry pi of andere server nodig... ik dacht dat dit door de hub zelf gecontroleerd zou kunnen worden. Voor het aansturen van twee lampen wordt is dit m.i. nodeloos veel hardware die ik weer ergens kwijt moet en van stroom voorzien. Kan dit niet simpeler?

Edit: een hub als deze?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naamgeving hier is door marketing wat irritant. Puur gezien is een Zigbee bridge/gateway niets anders anders dan een apparaat dat Zigbee beschikbaar maakt op een andere manier bijvoorbeeld Ethernet.

Maar veel zetten die vertaling gelijk door naar hun cloud controller waar je dan automations kan maken. Bijvoorbeeld dus licht aan bij beweging. Nadeel daarvan is dat je dan afhankelijk bent dat je die partij kunt benaderen (dus geen storing of geen internet) en dat die partij überhaupt blijft bestaan.

Maar er zijn er ook die zelf al een controller draaien, misschien is daar de term Zigbee hub beter voor. Bijvoorbeeld bij Hue en Ikea draait alles op de hub en werkt het dus ook zonder internet.

Maar probleem daar is dat deze hubs vaak maar beperkt ondersteuning hebben voor devices van andere fabrikanten. Lekker mengen zit er dan niet bij.

Dat gaat het beste als je een open Zigbee gateway gaat gebruiken en hier dus je eigen controller (HA, NodeRed, Domoticz, eigen script etc) aan hangt. Maar dan neemt de complexiteit wel snel toe. Of je dus de home automation rabbit hole in wilt moet je zelf weten.

De gelinkte hun lijkt me erg kostbaar als het niets anders doet dan Zigbee beschikbaar maken aan HA... Daar heb je ook USB sticks van 3 tientjes voor....

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-02 09:41
Ik heb recent iets dergelijks gerealiseerd met kika (Klikaanklikuit), 2 sensoren en ledstrip en hue lampen - maar ja, ik had al de ics2000, ik heb vrijwel alles daarmee geautomatiseerd. Nog wat uitgebreid met regels voor overdag: witte ledstrip op de overloop aan overdag tot 22:00, en 's nachts na 22:00 gaat niet de witte ledstrip branden maar de hue lamp, gedimd rood, beter voor het nachtzicht als 's nachts het toilet bezocht wordt. 😉

• handige_harrie
Ok, een zigbee hub die ook als controller dienst doet lijkt me wel prettig. Dan is het dus zaak om een inbouwdimmer (en sensor) te vinden die compatible is het Hue. Een snelle zoektocht leert dat mijn scenario (scene) in Hue mogelijk moet zijn - en aangezien ik al een aantal andere Hue lampen heb, gaat hier dan mijn voorkeur naar uit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee