Starten met smarthome en Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits1977
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-09-2023
Hoi na uren zoeken weet ik het gewoon niet meer en hoop op een duidelijke antwoord wat mij verder helpt.
Er zijn vast meer mensen die een smarthome aangelegd hebben zonder enige ervaring -)

ik wil dus beginnen met een smarthome. beginnend met wifi camera's en sensoren. die waarschijnlijk steeds verder uitgebreid gaan worden zoals lampen.

nu zat ik te denken aangezien mijn wifi niet al te best is om een deco m9 aan te schaffen ook omdat hier een zigbee gateway bij zit echter is dit zigbee 1.2 en is de standaard tegenwoordig 3.0.
dan krijg ik alweer vragen... is het niet beter om de deco m5 aan te schaffen en een aparte zigbee gateway 3.0?

kan iemand mij hierin adviseren en zoja waar moet ik op letten als ik een wifi camera koopt die kan communiceren met de zigbee gateway?

voor mij is het belangrijk om extern alles te kunnen bedienen zonder thuis te hoeven zijn.

Ik hoor graag je mening

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:12
Je geeft aan te beginnen met sensoren en camera's.....ik denk dat de meesten net beginnen met schakelaars en lampen.

Verder zou ik beginnen met een systeem als Domoticz, HA, Homey....en dat langzaam uitbreiden.

Zorg inderdaad voor goede wifi, daar kan een Deco (M5 hier) prima voor zorgen.

Zelf ben ik begonnen ooit in 2012 of zo met klikaanklikuit schakelaar. Daar is in 2014 Domoticz met een rfxcom bijgekomen, dan blijkt dat de Cresta temp sensoren daar ook op werken. Daar is later zwave, hue en zigbee (heb ik beide) bijgekomen met allerlei sensoren, schakelaars en lampen.

[ Voor 48% gewijzigd door janne_nl op 23-11-2021 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

kan iemand mij hierin adviseren en zoja waar moet ik op letten als ik een wifi camera koopt die kan communiceren met de zigbee gateway?
Dat zijn twee verschillende dingen. Zigbee is bedoelt voor apparaten die in een mesh netwerk zitten en waarbij bedrade apparaten het netwerk versterken. De snelheid is laag en is bedoelt voor kleinere commando's. Camera's zijn wifi (2.4GHz of 5GHz), hetzelfde wifi wat je gebruikt op een laptop, tablet of telefoon. Qua camera's is het in principe mogelijk om zigbee te hebben, maar dat is niet gebruikelijk. Mogelijk kunnen dan de motion detection alerts over zigbee terwijl video over wifi loopt.

Qua zigbee is een Hue bridge het simpelste in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant. Dit is voornamelijk voor lampen, bewegingssensors en switches, maar mocht het binnen Home Assistant niet lukken om een of andere reden dan heb je altijd nog een standalone netwerk hiervoor. Qua wifi camera's zal Home Assistant sowieso werken als de camera met onvif of rtsp kan werken. Veel is al via de user interface in te stellen, dus de yaml voorbeelden die je vaak ziet zijn niet perse nodig (lastig voor beginners).

Nadeel van Domoticz of Home Assistant is dat je wel een server moet hebben zoals een raspberry, een nuc of anders, maar als eerste tests kun je dit ook installeren binnen Windows op een virtual machine.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En staar je niet blind op de gateway zelf, de software die je achter het geheel hangt maakt veeeeeeel meer uit. En daarvoor, maak voor jezelf een goede schets van wat jij van je smarthome verwacht. Nu, maar ook in de toekomst. Als je zonder enige visie begint dan ben je er zeker van dat je snel tegen limitaties aan gaat lopen. Aan de andere kant, dan maakt het ook weinig uit wat je koopt :+

En als je begint te denken aan de wat complexere controllers als HA, Domoticz of Homey zou ik eerst even je dagelijkse syntax wat oppoetsen ;) Wij mensen doen het al een stuk beter met wat goed geplaatste hoofdletters maar computers geven je gewoon een error zonder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die Zigbee gateway van de Deco is toch alleen een soort repeater? Daar zit dan denk ik geen intelligentie/programmeerbaarheid in. Ik zou eerst eens helder proberen te krijgen wat je precies wilt. Vind je het bijvoorbeeld leuk dat de lampen automatisch aangaan als iemand op de deurbel drukt (om maar een voorbeeld te noemen) dan moet je een systeem hebben dat deurbellen ondersteunt en er een actie kan worden gekoppeld daaraan. Zelfde voor camera's. Wil je alleen het beeld van de camera bekijken? Of er acties aan koppelen, zoals de lichten aandoen als er beweging op de camera wordt gedetecteerd? Of als iemand op de deurbel drukt dat het camerabeeld dan op je Google

Voor dit soort zaken heb je Zigbee gateways, maar de bekende merken die het makkelijkst werken als Ikea Tradfri en Philips Hue bieden maar beperkte functionaliteit hierin. Camera's worden hierin volgens mij niet ondersteund. Je zou wel weer via bijv. Google Home eea. kunnen integreren, maar verschillende gateways kunnen binnen Google Home weer niet echt goed elkaar samenwerken (het voorbeeld van de lichten aandoen van merk x als de camera van merk y iets detecteert).

Ik heb zelf een Klikaanklikuit ICS2000 als gateway. Voordeel is dat je hier veel lampen en sensoren aan kan koppelen en dat je er veel mee kunt programmeren. Het wordt daardoor wel snel onoverzichtelijk. Je kunt er camera's van klikaanklikuit aan koppelen, maar de integratie is erg beperkt (je kunt bijv. geen acties koppelen aan beweging op de camera gedeteceerd, behalve een notificatie). Sowieso is de ICS2000 een beetje gedateerd, dus ik zou hem ook weer niet als eerste aanraden. Toch vind ik het wel een apapraat met een goede verhouding gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden.

Wat je dan wel moet nemen is lastig. Ik ga denk ik mee met het eerste advies om eerst eens te beginnen met schakelaars en lampen. Denk dat je met de Ikea Zigbee gateway en een paar lampen/schakelaars al vrij goedkoop kunt beginnen. Gaandeweg wil je misschien meer, maar dan hoef je alleen een nieuwe gateway te kopen die meer kan dan die van Ikea. Maar zoals ook aangegeven, dan wordt het al snel complexer.

Denk bij een smarthome ook aan de consequenties als de boel een keer niet meer werkt. Je wilt niet dat je dan niet meer de lampen aan of uit kunt zetten. Dat is bij mij de reden waarom ik het niet al te ver heb doorgevoerd (heb voor de lampen nog steeds de fysieke knoppen, die ik met een stukje tape op altijd aan heb staan). Je zult altijd zien dat de boel een keer niet meer werkt als je niet thuis bent en een boze echtgenote aan de telefoon hebt ;) Het is dan mooi dat het gewoon overruled kan worden met de ouderwetse schakelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 20:44
Ik zou beginnen me te verdiepen in een product als Home Assistant of Domoticz. En van daaruit de rest opbouwen. Begin je helemaal vanaf nul dan is Home Assistant waarschijnlijk de beste keuze.

Koop ergens een oud Intel NUC'je of vergelijkbaar, zet daar Home Assistant op (al dan niet in een dockertje). Vul dat aan met Zigbee2MQTT en op basis van open source heb je een hele solide basis. Totale basiskosten ergens rond de 100 euro of minder. Je hebt een goede Zigbee stick nodig (pakweg 35 euro) en een (tweedehands) mini-servertje (zat hier te vinden in vraag&aanbod).

Vervolgens kun je zo ongeveer elk zigbee device (en RTSP/RTMP camera's) daarin onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits1977
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-09-2023
Dank jullie wel voor alle antwoorden.

Ik moet het idd even goed op een rij zetten wat ik precies wilt bereiken want je komt er anders gewoon echt niet uit. waarom niet gewoon 1 merk en waar alles op werkt haha. oftewel de 1 kan wat meer als de ander lees ik wel maar alles heeft beperkingen.......

de deco m9 heeft zigbee 1.2 zoals ik kan lezen in de specs dus die zou theoretisch al kunnen koppelen met apparaten. zou 3.0 zoveel beter zijn dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:43
er zijn ook (een soort van) 1 merk oplossingen,
de genoemde klik-aan-klik-uit is er daar 1 van.
Bijvoorbeeld Homekit van Apple is een andere, met alleen maar apparaten van andere partijen die daar gegarandeerd mee werken.
Nog zoiets maar breder compatibel met ook andere fabrikanten is fibaro met het fibaro home center.
Als je wilt dat alles uit de doos werkt kijk dan eens naar apple.
De reden dat de meeste tweakers hier iets anders hebbenkomtomdat het tweakers zijn, en de genoemde “uit de doos oplossingen” niet ergbteed compatible zijn, niet exact configureerbaar zoals iemand het precies wil, en gewoon ook duur.
Verder leert de ervaring dat het nogal eens voorkomt dat een fabrikant stopt, wordt overgenomen etc. Sta je dan met je hele verlichtingssysteem smart, doet niks het meer. Met de meer open source achtige oplossingen heb je daar geen last van.
dus bedenk wat je wil, neem daar ook de acceptatie door de rest van het gezin in mee en bedenk welke verhouding tussen zelf prutsen of alles in de handen van een fabrikant leggen jij prettig vindt.
of begin gewoon en zie waar het schip strand, denk dat er hier veel mensen zijn die er zo ingerold zijn en nu ergens een doos met oude afgedankte appratuur hebben staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Kijk eens naar een Conbee 2 stick. De basis is het zelfde als een een HUE/IKEA systeem.
Je hebt wel een raspberry pi of een andere kleine computer nodig, waar de software van de Conbee 2 stick opdraait.
Dit is dan een goede basis. Alle Hue en Ikea spullen werken en kunnen via een app worden aangestuurd.. Daar hoef je dus geen Domoticz of HA voor te installeren.
Wil je verder gaan, dan zal je op de zelfde raspberry pi, Domoticz of Ha moeten installeren en kan je bijvoorbeeld thermostaat knoppen aansturen of andere dingen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghizmo
  • Laatst online: 05-12-2023
Geldt dat dan zowel voor apparaten die met Zigbee aangestuurd kunnen worden als via WIFI @Anoniem: 1004743 ?
Begrijp ik het goed dat de Domoticz/HA op de raspberry pi bijvoorbeeld die camera via wifi zou beheren, en omdat de Zigbee conbee er aan gekoppeld is, de Domoticz/HA software Zigbee apparaten kan beheren?

Wil niet de topic hijacken ofzo, maar ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar hoe Zigbee apparaten aangestuurd worden wanneer die Zigbee conbee ergens staat waar het slecht bereik zou hebben. In een voorbeeld waar de conbee ergens ligt, met elke 10m een Zigbee apparaat, tot 200m verderop. Kan die Zigbee conbee dan het apparaat 200m verderop ook beheren? Of bijvoorbeeld, de conbee ligt achter een dikke muur waar geen signaal doorheen komt; Kunnen apparaten aan de andere kant dan toch bereikt worden door andere apparaten zo te plaatsen dat het signaal om de muur heen gaat? Zo ja, zit daar dan een nadeel aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ghizmo Met HA of Domoticz kan je inderdaad gewoon Zigbee en Wifi mixen zolang het maar ondersteuning heeft voor dat wifi-device.

En nee, het is niet mogelijk het signaal opnieuw te maken met een extra device als het al te ver is. Wel is Zigbee een mesh-netwerk. Dus elk Zigbee apparaat dat als router werkt (kortweg, alles dat niet op batterijen werkt) zal alles doorsturen. Dus zolang er een tussenliggend device is dat nog verbinding heeft met de stick zit je goed.

En ook ondersteund Zigbee2MQTT (maar weet dus niet 100% zeker voor DeConz) de mogelijkheid om de stick over het netwerk te koppelen door deze in een andere Linux machine (andere Pi bijvoorbeeld) te steken.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 29-11-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghizmo
  • Laatst online: 05-12-2023
Dus een stopcontact of een plafond spot met Zigbee ondersteuning zouden voldoende zijn om het signaal door te sturen? (Mits deze van te voren al verbonden zijn)

Of hebben we het dan specifiek over apparaten die bedoeld zijn om signalen door te sturen. Dus een Zigbee gateway, een tweede Zigbee conbee, of zo'n Zigbee2MQTT waar jij het over hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door Ghizmo op 29-11-2021 09:50 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ghizmo schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:48:
Dus een stopcontact of een plafond spot met Zigbee ondersteuning zouden voldoende zijn om het signaal door te sturen? (Mits deze van te voren al verbonden zijn)
Ja
Dus elk Zigbee apparaat dat als router werkt (kortweg, alles dat niet op batterijen werkt) zal alles doorsturen.
Of hebben we het dan specifiek over apparaten die bedoeld zijn om signalen door te sturen. Dus een Zigbee gateway, een tweede Zigbee conbee, of zo'n Zigbee2MQTT waar jij het over hebt.
Nee ;)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:12
Kixtart schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:50:

Dus elk Zigbee apparaat dat als router werkt (kortweg, alles dat niet op batterijen werkt) zal alles doorsturen.
Enige nuance, alles dat op hetzelfde zigbee netwerk is aangekoppeld, niet zomaar alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Klinkt vanzelfsprekend, maar dat klopt ;) Een wifi repeater als vergelijking verlengt ook niet elk willekeurig netwerk wat toevallig in de lucht hangt

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1