Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasim
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-12-2023
wie heeft ervaring met de elektrische doorstromer van Clage? Het betreft de DCX 13.. Mijn ervaring is dat hij niet doet wat ie zou moeten doen. Hij staat op 55 graden ingesteld. dit is de warmste temperatuur., Echter: met douchen moet ik de kraan "knijpen" (ook in toestel gedaan) om enigszins warm water eruit te krijgen. Afstand doorstromer/douche ca. 3 meter. In keuken ook vrijwel lauw water. Ik heb een aantal mensen over de vloer gehad die aangaven dat de elektrische doorstromer niet geschikt is voor in huis. Hij levert niet voldoende water en matige druk. meer geschikt voor bv boten.de ervaring is zeer teleurstellend. graag verneem ik ervaringen van gebruikers overeenkomstig toestel van Clage

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:17
Pak je binas er maar bij:

Soortelijke warmte water: 4186 J/kg/Kelvin
Benodigde temperatuurverhoging: 30 graden --> 10 graden in 40 graden uit.
Energieafgifte doorstroomverwarmer: 11000 J/s

Geeft: 11000/4186/30 = 0,087593566 kg water/s

Dit is ongeveer 5,2 l/min. Dat is niet relaxed douchen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een normale douche heeft een debiet van 9-11 l/min. Een regendouche nog meer. Dit systeem is alleen geschikt om mee te douchen als je 't gebruikt met een waterbesparende douchekop van maximaal 5 l/min. Dat staat ook vrij duidelijk op de pagina van de fabrikant

Een keukenkraan heeft ook een veel groter debiet dan 5 l/min. In die situatie is een close-in boiler een veel betere keuze.

Als laatste, de DCX13 kan op zowel 11kW als 13,5kW krachtstroom worden geconfigureerd. Als je elektrische installatie en bedrading het aankan en het apparaat staat nu op 11kW, dan kun je er nog een klein beetje meer uitpersen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had een elektrische doorstroomverwarmer van Clage, en ja ook een waterbesparende douchekop. Ik vond het heerlijk douchen. Ik weet niet wat je had verwacht?

Temperatuur stond hier ingesteld op 45 graden. Gloeiend heet. Geen koud water bijmengen bij het douchen.

Ik had ook een amphiro A1 aan de douchekop en die gaf prima 44/45 graden aan, dus geen enkel probleem om die temp te halen.

[ Voor 44% gewijzigd door Ramon op 19-01-2023 17:46 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Om toch nog een constructieve tip te geven, scoor iets als dit:
https://www.amazon.nl/dou...chroefdraad/dp/B0BD45DYCW

Het is een goedkope manier om te experimenteren met verschillende debieten en te testen of dit het probleem voor je kan oplossen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou beginnen met het vervangen van je douchekop voor een heel zuinig exemplaar. Bijv deze https://shower-save.nl/pr...ndset-chrome-en-graphite/

Pas als je douchekop past bij het debiet van de Clage zal het wat worden. Heb je al eens met een emmer gemeten hoeveel water en nu uitkomt per minuut?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een dwtw krijg je iets van 30-40% vermogen gratis terug, wellicht verbetert dat het comfort.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01
Hoe ben je erop gekomen om die Clage als warmwatertoestel te gebruiken?
doucheWTW en spaarkop zijn inderdaad wel een must op 11kW.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Uit eigen ervaring, ik heb sinds een aantal maanden ook een clage dcx13, maar moet zeggen dat ie bij mij perfect is. Met die 55 graden heb ik heet water in de keuken en warm water voor de douche, afstand tot de douche is 7 meter. Ik heb wel een echte , ook Clage, douchekop van 5 l/min. De anderen van 9 l/min zijn niet echt besparen.
Zonder douche wtw nog, die ben ik aan het aanleggen. Daarmee wordt het stroomverbruik voor de douche een stuk minder en kan het goed gaan concurreren met warmtepomp boilers die standby verbruik hebben en legionella runs. Hoe zuiniger het instant verbruik is hoe meer het standby verbruik gaat meetellen.
Ik heb het aangesloten op een eigen groep met 16 A installatie automaat en de doorstromer op 13 kW gezet. Ik zie het vermogen nog niet continu op 13 kW, bij 10 graden koudwater temperatuur, als ik de keukenkraan vol open zet.
Bij 13 kW zou ie 20 A trekken, aangezien dat erg beperkt is qua tijd valt de automaat niet uit, die zijn er op gemaakt om langere tijd meer stroom te accepteren. Dit is iets anders als overbelasten, dat is meer als je kabels en de rest van de installatie niet geschikt zijn voor die 20 A.
En inderdaad zoals meerderen al aangeven, als iemand je heeft wijsgemaakt dat je een flinke waterdruk hebt met dit apparaat dan kom je bij dit apparaat van een kouwe kermis thuis.
Het hangt er allemaal vanaf of je gaat voor het ultieme genot of dat je je zult moeten aanpassen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Uhm. Nee? Bij 13kW wordt 56,5A getrokken (bij enkele fase) Dat gaat een 16A zekering niet heel lang goed vinden.
M.i. kan je zo'n doorstroom verwarmer nooit op een enkele 16A groep veilig en goed werkend krijgen. Ik ben benieuwd naar wat er bij jouw installatie of aan jouw verhaal niet klopt. :)

Of je bedoeld een 3 fase 16A zekering en het apparaat is 3 fase aangesloten. In dat geval slaat mijn bericht nergens op. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door remco_k op 20-01-2023 01:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
De grotere doorstromers (alles boven de 5kW ofzo) zijn altijd 3-fase.

Bij de Duitse Hornbach zijn ook 'durchlauferhitzer' te koop, hier staan ook wel recensies geschreven: https://www.hornbach.de/s...r/S4290/artikelliste.html

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emile73j
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-01-2024
Fijn dat er mensen zijn met.goede ervaringen. Zojuist deze doorstroomverwarmer aangeschaft. We hebben namelijk een zonneboiler. Als deze het water in maart, oktober al op 15 of 20 graden heeft, dan hoeft de CV niet bij te springen en red mijn waterbesparende douchekop het zonder gas. Het plan is in grote lijnen om i.p.v. een all.electric warmtepomp die dan een wateropvangvat moet verwarmen, een combinatie lucht lucht warmtepomp.(Daikin airco) met al bestaande zonneboiler / elektrische boiler toe te passen. Scheelt wellicht de aanleg van vloerverwarming op water / electra en / of lage temperatuur radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:20
Ik zie dit topic nu pas.

Mijn warmtepomp gaat binnenkort een aantal weken tot maanden uit vanwege een verbouwing en dan moet ik het redden op de doorstroomboiler (Clage DCX 13 Next). Ik heb de Clage douchekop.
Echter, mijn thermostatische douchekraan mengt altijd koud water bij. Hierdoor moet de DCX op 48 graden ingesteld staan (heb met de WP uitgevonden dat ik onder de 45 graden aangeleverd warm water, geen 38 graden meer uit de douchekraan krijg). Ik wil het liefst de DCX13 Next instellen op 38 en ook daarmee kunnen douchen.

Er zijn thermostatische douchekranen die dit doen en niet altijd koud water bijmengen. Ideal Standard is mij aangeraden, al weet ik nog niet exact welk model. Zijn er mensen die dit weten of een ander merk/model kunnen aanraden?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
Gewoon op een normale (douche)kraan zetten. De Clage gebruik je om de temperatuur in te stellen. Voor weinig te koop.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
RISL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:17:
Ik zie dit topic nu pas.

Mijn warmtepomp gaat binnenkort een aantal weken tot maanden uit vanwege een verbouwing en dan moet ik het redden op de doorstroomboiler (Clage DCX 13 Next). Ik heb de Clage douchekop.
Echter, mijn thermostatische douchekraan mengt altijd koud water bij. Hierdoor moet de DCX op 48 graden ingesteld staan (heb met de WP uitgevonden dat ik onder de 45 graden aangeleverd warm water, geen 38 graden meer uit de douchekraan krijg). Ik wil het liefst de DCX13 Next instellen op 38 en ook daarmee kunnen douchen.

Er zijn thermostatische douchekranen die dit doen en niet altijd koud water bijmengen. Ideal Standard is mij aangeraden, al weet ik nog niet exact welk model. Zijn er mensen die dit weten of een ander merk/model kunnen aanraden?
Ik heb dezelfde doorstromer met deze kraan https://www.grohe.nl/nl_n...ohtherm-800-cosmopolitan/
Daar heb ik geen probleem mee om warm water te krijgen.
Afgezien daarvan zie ik geen verschil met temperatuur en opgenomen vermogen als ik de doorstromer op 55 zet. Vergeet niet dat bij een hogere temperatuur er ook minder warm water per minuut gemaakt hoeft te worden en dus weer het electrisch vermogen omlaag gaat. Natuurkundig gesproken houdt het elkaar in balans.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
joezzt schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Ik heb dezelfde doorstromer met deze kraan https://www.grohe.nl/nl_n...ohtherm-800-cosmopolitan/
Daar heb ik geen probleem mee om warm water te krijgen.
Afgezien daarvan zie ik geen verschil met temperatuur en opgenomen vermogen als ik de doorstromer op 55 zet. Vergeet niet dat bij een hogere temperatuur er ook minder warm water per minuut gemaakt hoeft te worden en dus weer het electrisch vermogen omlaag gaat. Natuurkundig gesproken houdt het elkaar in balans.
Bedankt voor de reactie, sorry, ik zie het nu pas. Ik had geen notificatie in de mail gehad, alleen rechtsboven op het forum.
Is dat met niet voorverwarmd water? Dan ga ik ook voor dezelfde kraan.

Bij mijn huidige kraan is de minimale hoeveelheid koud water wat continu wordt toegevoegd te groot om een warme douche te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Noutie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:46:
Gewoon op een normale (douche)kraan zetten. De Clage gebruik je om de temperatuur in te stellen. Voor weinig te koop.
Je bedoelt een gewone mengkraan? Ipv thermostaatkraan?
Zou liever bij een thermostaatkraan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
RISL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Je bedoelt een gewone mengkraan? Ipv thermostaatkraan?
Zou liever bij een thermostaatkraan blijven.
Jep, het is toch voor een tijdelijke situatie, of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Noutie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Jep, het is toch voor een tijdelijke situatie, of begrijp ik het verkeerd?
Dit is inderdaad tijdelijk, maar als ik dan de oude thermostaatkraan daarna zou terugplaatsen, kan ik het warm water vanuit de warmtepomp minder benutten en heb ik dus altijd de doorstroomboiler nodig om comfortabel te kunnen blijven douchen.

Aangezien de warmtepomp (COP schommelt tussen 3 en 5) een veel hogere COP haalt dan de doorstroomboiler (COP = 1), is het energietechnisch veel interessanter om een thermostaatkraan te plaatsen die geen koud water bij mengt.

Mij is Ideal Standard aangeraden, deze kranen zouden helemaal geen koud water bijmengen als het niet nodig was. Helaas wil Ideal Standard geen technische gegevens delen, dus ik weet niet welk model het best past.

Ik zie wel in de specs van de kraan van @joezzt dat deze kraan 2 graden warmer invoer vereist dan de uitgiftetemperatuur. Dus dat zou dan wel goed moeten komen in zowel mijn tijdelijke als toekomstige situatie.

Als laatste (wellicht wat theoretisch) puntje zou ik graag de doorstroomboiler niet onnodig hoog in temperatuur te willen instellen. De doorstroomboiler zit wat verder van onze hoofddouche omdat deze ook nog een kleine badkamer voorziet van warm water. Hoe hoger de temperatuur van het water, hoe meer mogelijk verlies ik heb in de meters naar beide douches toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
RISL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Dit is inderdaad tijdelijk, maar als ik dan de oude thermostaatkraan daarna zou terugplaatsen, kan ik het warm water vanuit de warmtepomp minder benutten en heb ik dus altijd de doorstroomboiler nodig om comfortabel te kunnen blijven douchen.

Aangezien de warmtepomp (COP schommelt tussen 3 en 5) een veel hogere COP haalt dan de doorstroomboiler (COP = 1), is het energietechnisch veel interessanter om een thermostaatkraan te plaatsen die geen koud water bij mengt.

Mij is Ideal Standard aangeraden, deze kranen zouden helemaal geen koud water bijmengen als het niet nodig was. Helaas wil Ideal Standard geen technische gegevens delen, dus ik weet niet welk model het best past.

Ik zie wel in de specs van de kraan van @joezzt dat deze kraan 2 graden warmer invoer vereist dan de uitgiftetemperatuur. Dus dat zou dan wel goed moeten komen in zowel mijn tijdelijke als toekomstige situatie.

Als laatste (wellicht wat theoretisch) puntje zou ik graag de doorstroomboiler niet onnodig hoog in temperatuur te willen instellen. De doorstroomboiler zit wat verder van onze hoofddouche omdat deze ook nog een kleine badkamer voorziet van warm water. Hoe hoger de temperatuur van het water, hoe meer mogelijk verlies ik heb in de meters naar beide douches toe.
toon volledige bericht
Als je echt het laatste restje warm water uit de boiler wil persen (vaak best nog wat) of de boiler op 45 graden verwarmt en toch nog een warme douche wil, dan is een betere thermostaatkraan zeker aan te raden.
Zelf heb ik de doorstromer aangesloten via een dwtw op koud water en staat op 55 graden. In de zomer trekt ie ongeveer 6 kW en nu in de winter 9 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Even terugkomen op mijn ervaring met Ideal Standard als de ideale thermostaatkraan voor de douche omdat deze geen onnodig koud water zou bijmengen.
Ik had bevestiging gehad van Ideal Standard, dacht ik, maar na betere bestudering van hun documenten, hebben ze over verlies van mengwatertemperatuur.
Meerdere keren rechtstreeks geprobeerd, maar ze willen geen communicatie met particulieren. Daarna via verschillende dealers geprobeerd, maar ze begrijpen de vraag niet of willen hem niet beantwoorden.

Inmiddels heb ik van al hun dealers het advies gehad om voor Grohe te kiezen, zowel om de informatievoorziening als om de kwaliteit/betrouwbaarheid die voor nagenoeg dezelfde prijs een stuk beter is.

Grohe heeft in hun documentatie vermeld dat de aanvoertemperatuur minimaal 2 graden hoger moet zijn dan de gewenste mengtemperatuur om die mengtemperatuur te kunnen halen (zoals hierboven ook al eens gemeld door iemand).

Pagina: 1