Wij wonen nu ca 5 jaar in ons (koop)huis, waarin al een CV houtkachel aanwezig was en aangesloten op een buffervat van ca. 1000l? Ook ligt er al vloerverwarming in de keuken en woonkamer (aparte ruimtes). Er is verder weinig bekend over de installatie en de vloerverwarming (ligging, lengte etc).
Nu willen wij gaan verduurzamen en is het idee om een warmtepomp aan te sluiten op het bestaande buffervat icm de CV houtkachel. Mijn vraag is of dit buffervat hier geschikt voor is. Het lukt mij niet te achterhalen wat voor buffervat het is en wat voor spiralen erin zitten.
Kan iemand met ervaring met buffervaten hiermee op weg helpen? Het idee is om de warmtepomp het werk van de CV houtkachel over te laten nemen als deze niet brand. De WP houdt het buffervat dus warm en we kunnen bijspringen met de houtkachel.
zie foto's onderaan, ook voor locatie WP direct naast de gevel waar het buffervat achter staat. Lijkt deze locatie geschikt?
Verdere info:
CV houtkachel: Nordica Norma Idro (20kW -> 15kW waterzijdig)
gas CV ketel: Nefit ecomline hr excellent
Historisch gasverbruik: ca. 1800 m³/jaar(2021)
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
Nu willen wij gaan verduurzamen en is het idee om een warmtepomp aan te sluiten op het bestaande buffervat icm de CV houtkachel. Mijn vraag is of dit buffervat hier geschikt voor is. Het lukt mij niet te achterhalen wat voor buffervat het is en wat voor spiralen erin zitten.
Kan iemand met ervaring met buffervaten hiermee op weg helpen? Het idee is om de warmtepomp het werk van de CV houtkachel over te laten nemen als deze niet brand. De WP houdt het buffervat dus warm en we kunnen bijspringen met de houtkachel.
zie foto's onderaan, ook voor locatie WP direct naast de gevel waar het buffervat achter staat. Lijkt deze locatie geschikt?
Verdere info:
CV houtkachel: Nordica Norma Idro (20kW -> 15kW waterzijdig)
gas CV ketel: Nefit ecomline hr excellent
Historisch gasverbruik: ca. 1800 m³/jaar(2021)
Afgiftesysteem:
- 100 m² vloerverwarming, slangen hoh: onbekend, 2 groepen (7 lussen), beide staan altijd open- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter