readytoflow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:11:
Geen idee wat voor beton het is? Lijkt me iig massief. Huis is uit 2010. Plafond is bovenste verdieping. Geen verdere leidingen op dat punt in het plafond.
Qua platen kom ik niet verder dan deze grootte:
[Afbeelding]
Ik zie alleen niet welke boutdraad dat is. Zal wrs m6 of m8 zijn.
Daar 2x4 van op klein oppervlakte zou dan toch wel genoeg moeten zijn?
Voorboren, goed stofvrij en dan of keilbout, of chemisch verankeren.
En…er lopen ook nog 2 grote tieners rond die dat vast uit willen proberen. Vandaar ook wat extra stevigheid gezocht.
Gegin met het goed vaststellen van wat voor plafond (of eigenlijk vloer) het is: voorgespannen kanaalplaten (zijn meestal 120cm breed) of breedplaten (meestal 240cm breed)
https://www.werkspot.nl/b...vloer-of-kanaalplaatvloer . Dit kun je dus aan de v-groeven zien, afstand meten = weten wat je hebt.
Een kanaalplaat heeft als nadeel 2 zaken, 1. namelijk de kanalen waar je in het luchtledige loopt te verankeren (dan moet de stageloper opzoek naar luchtankers) 2. voorspanstaal, als je daar op stuit vindt je boortje dat niet zo fijn.
Breedplaat is deels in situ gestort en daarvoor zijn vaak de leidingen op de breedplaat vastgemaakt. Als je pech hebt boor je daar dus in, Dat risico loop je met kanaalplaten niet. Mij is altijd geleerd, boor niet op zaterdagmiddag aan de onderkant van een breedplaat, voor je het weet zit je een hele zondag zonder water. Voordeel van een breedplaat is dat het massief is en je dus geen luchtankertjes bij de gamma hoeft te gaan halen.
Als je weet wat het voor vloer is, kun je gaan nadenken wat voor bevestiging je daaraan wilt maken. nadeel van chemisch verankeren is dat je eigenlijk verlijmd. Mocht de schommel ooit weer wegmoeten dan kun je overwegen om er een kamer á la Christian Grey van te maken, je hebt de haken al, en anders moet je met de slijptol aan de gang en proberen het weer netjes te maken. Als je fatsoenlijke Fisscher pluggen gebruikt is het een kwestie van eruit draaien, beetje structuur vuller erin en je ziet er 'bijna' niets meer van.