Stevige bevestiging schommel betonnen plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mss eens hier vragen…voor een goede stevige bevestiging aan plafond. Bijv een schommel oid wil ik een zo discreet mogelijke ophanging maken. Dus als je t ding beu bent er zo weinig mogelijk van ziet.

Huis met betonnen vloeren en plafonds.

Ik dacht zelf aan 2 van deze oogbouten.
Die zouden toch chemisch verankerd kunnen worden? Maar wat is dan de draaglast?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtCFNBsbx2ijSB7j3PqyTZE1g5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZmGw76iBfxA3gj1X137lkTm.jpg?f=fotoalbum_large

(Nog nooit iets met chemische ankers gedaan, dus mss zie ik het verkeerd. Meestal zie ik los draadstaal, maar dit zou dan toch ook moeten kunnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01

marapuru

db.

Op de verpakking van chemische ankers en andere ankers staat de draaglast.

Denk dat een trip langs een goede bouwmarkt en daar de vraag inclusief situatie aan een kundig medewerker stellen je het meeste oplevert.

Staat je natuurlijk vrij om te varen op de adviezen die je van anonieme forumgebruikers krijgt in te gaan ;)

[ Voor 37% gewijzigd door marapuru op 18-01-2023 22:37 . Reden: Blijkbaar was mijn reactie niet afdoende. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
marapuru schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:46:
Denk dat een trip langs een goede bouwmarkt en daar de vraag stellen je het meeste oplevert.
De antwoorden die ik van een gemiddelde bouwmarkt medewerker krijg zou ik voor zoiets echt niet vertrouwen...

@ TS, je kan bijv een inslaganker gebruiken. Heb ik als tiener ook gehad in betonnen plafond met een hangstoel. Staat ook wat voor trekbelasting het mag hebben. https://www.fischer.nl/-/...kte/inslaganker-eaii.ashx

Hier draai je dan weer een oog in, waar je je schommel aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:23
Ik heb zoiets eens gemaakt voor "kennissen". Daar kwam iets meer gewicht op dan wat je bij een kinder schommel kunt verwachten. En ik kreeg geen goede gegevens over welke belasting er te verwachten was, ook niet statisch of dynamisch.
Toen heb ik een plaat 50x15x3mm genomen en met 10 houtdraad bouten 10x50 in het betonnen plafond vast gezet. Daar kon je een olifant aan ophangen.
Zo degelijk hoef je het misschien niet te maken, maar ik zou mijn kinderen niet toevertrouwen aan 2 bouten. Ga altijd voor het verdelen van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:24:
Ik heb zoiets eens gemaakt voor "kennissen". Daar kwam iets meer gewicht op dan wat je bij een kinder schommel kunt verwachten. En ik kreeg geen goede gegevens over welke belasting er te verwachten was, ook niet statisch of dynamisch.
Toen heb ik een plaat 50x15x3mm genomen en met 10 houtdraad bouten 10x50 in het betonnen plafond vast gezet. Daar kon je een olifant aan ophangen.
Zo degelijk hoef je het misschien niet te maken, maar ik zou mijn kinderen niet toevertrouwen aan 2 bouten. Ga altijd voor het verdelen van de belasting.
Minder mooi idd. Maar wat voor soort plaat was dat als ik vragen mag? Daar zaten haken/ogen al
In verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
Van de hornbach heb ik chemische verankering gebruikt bij het op voorspanning zetten van een 6 meter lange stalen draagconstructie, zwarte kit tube volgens mij maar merk weet ik zo even niet. Deze zal wel afdoende zijn in jouw situatie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 20:01
Ramon 73 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:24:
offtopic:
ik zie in dat geval de vrouw des huizes al in het tuigje hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
readytoflow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Minder mooi idd. Maar wat voor soort plaat was dat als ik vragen mag? Daar zaten haken/ogen al
In verwerkt?
Niks wat je zo kant en klaar in de winkel kunt kopen. Ik heb een industriële staalhandel zo'n plaat laten snijden en er twee oogbouten doorheen gezet. Bevestigingsgaten geboord, geprimerd, wit afgelakt. Na montage viel het niet heel erg op.
Wil niet zeggen dat je het ook exact zo moet doen, dit was een bombproof ophanging naar wens klant. Maar wil niet zeggen dat je het ook zo moet doen natuurlijk. Mijn advies is echter om niet op 2 bevestigingen te vertrouwen. Gaat er 1 stuk, dan ligt de schommel op de grond. Heb je 3 of 4 bevestigingspunten, dan is er redundantie en verdeel je de krachten beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoek om te beginnen in elk geval even uit wat je precies voor betonnen plafond hebt en op wat voor manieren je daar wel of niet in kan/mag boren en bevestigen. Veel kans is dat kanaalplaat/breedplaat en die komen wel met wat aandachtspunten op dat vlak.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 11-05 21:44

skoozie

SCSI

In een appartement had ik een hangmatstoel die aan een enkele keilbout met oog hing waar mijn 110? kilo in kon zitten. Als je plafond stevig genoeg is zou ik daarvoor gaan en niet gaan lopen klooien met chemische verankeringen oid.
Gat boren, ding er in, aan draaien en gaan. Wil je hem niet meer, terug draaien, eruit wurmen en dicht smeren.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:46
Orion84 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:19:
Zoek om te beginnen in elk geval even uit wat je precies voor betonnen plafond hebt en op wat voor manieren je daar wel of niet in kan/mag boren en bevestigen. Veel kans is dat kanaalplaat/breedplaat en die komen wel met wat aandachtspunten op dat vlak.
Ook ivm leidingwerk idd.

En dan een inslaganker zoals hier al genoemd, geschikt voor gescheurd beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
skoozie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:25:
In een appartement had ik een hangmatstoel die aan een enkele keilbout met oog hing waar mijn 110? kilo in kon zitten. Als je plafond stevig genoeg is zou ik daarvoor gaan en niet gaan lopen klooien met chemische verankeringen oid.
Gat boren, ding er in, aan draaien en gaan. Wil je hem niet meer, terug draaien, eruit wurmen en dicht smeren.
Die stoel hangt nagenoeg stil, ga je alleen in zitten, maakt geen rare zwaaiende bewegingen. Heel iets anders dan waar kleuters, peuters, pubers mee aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 11-05 21:44

skoozie

SCSI

Ja, kleuters en peuters die nog geen kwart wegen aan 2 punten hangen waarbij ik er aan 1 hing. Ik heb voor die keilbouten gekozen omdat mijn pa die ook gekozen had toen hij een schommel binnen ophing zodat ik en mijn broertjes/zus binnen konden schommelen, begin '80
Binnen ga je niet zo lomp en hoog schommelen als aan een buiten schommel.
Als je de schommel met dik touw ophangt is het ergste wat er kan gebeuren dat ze een halve meter naar beneden vallen, ongeacht de gekozen bevestigings methode.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:44
wellicht dat een ander topic je wat meer info kan geven
Haken voor turnringen bevestigen aan dit plafond?

Ligt eraan inderdaad wat voor plafond je het aan wilt bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik ben het meeste fan van een chemisch anker, want dat zorgt voor geen extra spanningen in het materiaal. Een 100mm lange M12 bout volgens de voorschriften gemonteerd kan met gemak een paar honderd kilo dragen. Belangrijk is dat het plafond massief is en je niet in een holte boort, want dan kan je niet meer correct verankeren. Het moet dus in een blind gat. Ook moet het grondig stofvrij worden gemaakt. Niet even met de stofzuiger erop, maar echt in het gat de boel schoonblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Geen idee wat voor beton het is? Lijkt me iig massief. Huis is uit 2010. Plafond is bovenste verdieping. Geen verdere leidingen op dat punt in het plafond.

Qua platen kom ik niet verder dan deze grootte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUpz31ivP3bzo8ewt5eMdST2s3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jhHFlb0GtCYLPo2mN9rATi2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie alleen niet welke boutdraad dat is. Zal wrs m6 of m8 zijn.

Daar 2x4 van op klein oppervlakte zou dan toch wel genoeg moeten zijn?

Voorboren, goed stofvrij en dan of keilbout, of chemisch verankeren.

En…er lopen ook nog 2 grote tieners rond die dat vast uit willen proberen. Vandaar ook wat extra stevigheid gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik heb toentertijd de kanalen opgemeten door in de kruipruimte te kijken. Heb je ribben in het plafond lopen, en zo ja, wat is de afstand tussen deze ribben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-04 22:29
Ik weet niet waarvoor het ophangpunt gebruikt gaat worden, maar hier staat nog een handige tip:
Beton is erg hard en vormt de constructie van het huis. Daardoor draagt beton het geluid van de schommelhaak door het hele huis heen. Kies daarom bij voorkeur voor een bevestiging met een goede lager.

Het lijkt me nogal vervelend als je tijdens je 50 shades sessie gestoord wordt door de buren omdat ze voor de deur staan wegens gekraak en gepiep

[ Voor 5% gewijzigd door Erkel op 19-01-2023 16:28 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

readytoflow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:11:
Geen idee wat voor beton het is? Lijkt me iig massief. Huis is uit 2010. Plafond is bovenste verdieping. Geen verdere leidingen op dat punt in het plafond.
Heb je geen bouwtekeningen etc. waarin dat staat gedocumenteerd?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44

[Afbeelding]

En…er lopen ook nog 2 grote tieners rond die dat vast uit willen proberen. Vandaar ook wat extra stevigheid gezocht.
Gegin met het goed vaststellen van wat voor plafond (of eigenlijk vloer) het is: voorgespannen kanaalplaten (zijn meestal 120cm breed) of breedplaten (meestal 240cm breed) https://www.werkspot.nl/b...vloer-of-kanaalplaatvloer . Dit kun je dus aan de v-groeven zien, afstand meten = weten wat je hebt.

Een kanaalplaat heeft als nadeel 2 zaken, 1. namelijk de kanalen waar je in het luchtledige loopt te verankeren (dan moet de stageloper opzoek naar luchtankers) 2. voorspanstaal, als je daar op stuit vindt je boortje dat niet zo fijn.

Breedplaat is deels in situ gestort en daarvoor zijn vaak de leidingen op de breedplaat vastgemaakt. Als je pech hebt boor je daar dus in, Dat risico loop je met kanaalplaten niet. Mij is altijd geleerd, boor niet op zaterdagmiddag aan de onderkant van een breedplaat, voor je het weet zit je een hele zondag zonder water. Voordeel van een breedplaat is dat het massief is en je dus geen luchtankertjes bij de gamma hoeft te gaan halen.

Als je weet wat het voor vloer is, kun je gaan nadenken wat voor bevestiging je daaraan wilt maken. nadeel van chemisch verankeren is dat je eigenlijk verlijmd. Mocht de schommel ooit weer wegmoeten dan kun je overwegen om er een kamer á la Christian Grey van te maken, je hebt de haken al, en anders moet je met de slijptol aan de gang en proberen het weer netjes te maken. Als je fatsoenlijke Fisscher pluggen gebruikt is het een kwestie van eruit draaien, beetje structuur vuller erin en je ziet er 'bijna' niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor normaal beton kan je gewoon een keilbout gebruiken, met een schroefoog erop en eventueel een borgmoertje er dan nog op.
Je kan natuurlijk altijd even bij een fabrikant van pluggen kijken voor informatie over toepassingen, draagkracht etc. ;)

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Je zou voor kanaalplaatankers kunnen gaan. De specificaties gelden voor zowel kanaalplaat als volledig omsloten door beton (want je weet niet altijd waar je boort in een kanaalplaat). De bijgeleverde bouten kan je er uit halen en daar kan een draadeind met evt. een hijsoog in.

Waar ik me wel zorgen om zou maken is metaalmoeheid. Zelf zou ik per kant in de schommelrichting twee ankers achter elkaar plaatsen met een wat grotere beugel, dan kan het draadeind of de bout niet buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 21:53
(jarig!)
Gat boren, uit stofzuigen, Schuimhoutlijm inspuiten, oog erin draaien, 24 uur wachten en testen met belachelijk veel gewicht of het sterk genoeg is. desnoods een tweede oog erbij zetten als beveiliging.

Geloof me, je gaat dat oog nooit meer uit dat beton krijgen. De enigste manier is het beton eruit hakken. Je zult zien dat de lijm sterker is dan het beton.

Idee: van mijn aannemer destijds om leuningen strak in de muur te bevestigen zonder platen tegen de muur. Natuurlijk hebben mijn pa en ik dit getest, alleen al vanwege nieuwsgierigheid. Resultaat: enkele kapotte betonblokken en een gerust hart. Mijn zoons knallen al ruim 12 jaar de trap af maximaal leunend op die leuningen.... geen centje bewogen al die tijd.

Mijn plafondhaken heb ik hierdoor niet durven inlijmen, maar gewoon met goede maat pluggen en bouten gedaan. Als je bang bent: gewoon testen met maximum overload. In ons geval met 250 kilo met zijn allen liggen aan dat oog liggen hangen en schokken....

oftewel: de verbinding is het probleem niet hahaha. Als er al iets gaat breken zijn het je plafondplaten....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pejdref

[Afbeelding]

Voorzichtig met die aanname. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI1u1-SZaJSkgk3o_HmjMErQMF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWFfHVetWouFUTJiqpz6Jg13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
B) dat had ik idd niet voorzien zo.
Goeie!

De ventilatieruimte en pijpje op dak zitten wel aan de andere kant vd woning.

Maar ik pak toch wel de multimeter erbij hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45
Toevallig laatst nog gedaan voor een schommelstoel.
Ik heb 1 oog met een inslaganker gebruikt, werkt perfect, zelfs voor ruim 100 kilo.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 22:49

SPT

Ora et Labora schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:02:
Toevallig laatst nog gedaan voor een schommelstoel.
Ik heb 1 oog met een inslaganker gebruikt, werkt perfect, zelfs voor ruim 100 kilo.
Voor dit soort toepassingen, waarbij als het mis gaat ernstig letsel kan ontstaan, moet je echter de krachten die bij zo'n bewegende last vrijkomen echter niet onderschatten. Ik had ooit een bokszak (1m, 35kg) opgehangen aan een betonanker M6 (10mm boren) met oog. Na een paar weken brak dat hele oog af. Daarna vervangen door een vergelijkbare oplossing in M8, wat het jaren heeft uitgehouden. Ik leidt daaruit af dat M8 voor die toepassing het absolute minimum was, zonder noemenswaardige marge. In mijn huidige woning heb ik het hele spul daarom opgehangen aan een beugel die vastzit met 4 keilbouten M10.

Zo'n schommel krijgt ook te maken met krachten in allerlei richtingen, waarbij er soms wild mee zal worden gedaan (kinderen die springen, etc.). Ik denk dus dat 2x M10 wel houdt, maar dat de marge niet zo ruim is als je wellicht zou denken. Natuurlijk wel als je uitgaat van statische belasting, maar bij dynamische belasting komen hele andere krachten vrij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een discrete schommel, in huis, met andere woorden, zo discreet dat je de schommel ook weg kan halen als je mensen op bezoek hebt :P. Iedereen denk hetzelfde, toch? :+.

Anyway, ik heb chemische ankers gebruikt om draadeinden in een stenen muur te bevestigen voor een draagvloer (in mijn garage). Ik herinner me dat elk draadeind, in combinatie met die pasta, >1000kg kon hebben.

Met twee stuks in jouw plafond kun je een hele orgie op die schommel kwijt. Maar inderdaad, check even de constructie van je plafond en dan specifiek of het die puntbelasting aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:16

Sharky

Skamn Dippy!

wowly schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:46:
Gat boren, uit stofzuigen, Schuimhoutlijm inspuiten, oog erin draaien, 24 uur wachten en testen met belachelijk veel gewicht of het sterk genoeg is. desnoods een tweede oog erbij zetten als beveiliging.

Geloof me, je gaat dat oog nooit meer uit dat beton krijgen. De enigste manier is het beton eruit hakken. Je zult zien dat de lijm sterker is dan het beton.
Heb je het nou over PU-lijm? Dat zou ik nooit voor deze toepassing gebruiken en daar is het ook niet voor bedoeld.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 21:53
(jarig!)
Sharky schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Heb je het nou over PU-lijm? Dat zou ik nooit voor deze toepassing gebruiken en daar is het ook niet voor bedoeld.
Jup. Wij hadden zelf totaal niet aan deze mogelijkheid bedacht, maar werkt echt bizar goed. En een stok goedkoper ook nog....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
Voor RVS oogen en andere bevestiging waarvoor gespecificeerd is hoe sterk het is kan je in de watersport kijken. Bijvoorbeeld wichard heeft veel van dat spul.

M6 oog bout heeft bijvoorbeeld al een breek sterkte van 900kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Christiaan676 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:08:

M6 oog bout heeft bijvoorbeeld al een breek sterkte van 900kg.
Die 900kg is erg optimistisch voor M6..
Op mijn M12 oogmoer (ijzer) hier staat max 340kg.

[ Voor 8% gewijzigd door Noshi op 21-01-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

readytoflow schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:15:
Mss eens hier vragen…voor een goede stevige bevestiging aan plafond. Bijv een schommel oid wil ik een zo discreet mogelijke ophanging maken. Dus als je t ding beu bent er zo weinig mogelijk van ziet.

Huis met betonnen vloeren en plafonds.

Ik dacht zelf aan 2 van deze oogbouten.
Zou een keilbout geen beter idee zijn? Dan heb je veel betere mechanische verankering, Desnoods eerst nog wat chemische verankering in het gat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqiYuw3APXySOZdw6mM93_UetmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uziNyFKLfREkQKmzVPofCdn6.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Is nogal materiaal afhankelijk, het ene staal is het andere niet. En je rekent normaal met een veiligheidsfactor.

Daarbij is in dit verhaal het beton de zwakste schakel, niet de bout.
Pagina: 1