Vraag

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01 20:07
Hoi,
Ik heb een paar weken terug ook een topic opgestart met allerlei info, maar ik heb nog 1 vraag.

Ik heb een offerte ontvangen voor zonnepanelen, waar ik het akkoord op wil geven. Ik twijfel alleen over de omvormer.
-17 dmecg 405 wp
-goodwe6000 dns

Inclusief vd Valk montage, installatie, garantie enz. €6875,-.

De panelen komen oost (8) en west (9). In 2 strings op 1 omvormer.

Ik las iets op dit forum van alles over dimensioneren en een lager vermogen omvormer. Nu zegt de adviseur (die op mij wel goed overkomt en geduldig mijn vragen beantwoord) dat dit te maken heeft met de opstart en dat het bij dit merk omvormers allemaal gelijk is en dat deze omvormer goed zal werken bij deze opstelling en de te verwachten opbrengst. Ik heb de datasheet bekeken en er staat bij de lichtere idd ook 120v.
Dus even voor mijn gemoedsrust, klopt dit of kan ik toch beter vragen om een lagere omvormer?

En hoe zinvol is het om op dit moment een hybride omvormer aan te schaffen? De adviseur vertelde me vorige week dat dit nu nog niet interessant is. Maar nu zat ik vandaag die discussie in de TK te bekijken en ze hebben het toch wel veel over opslaan van energie. Maar de meerderheid wil geen individuele batterijen, maar buurtbatterijen. Ik werd er helaas niet veel wijzer van.

Ik ben zo klaar met die offertes en het getwijfel. Ik lees van alles hier, maar ik heb een beetje het gevoel alsof ik de klok heb horen luiden, maar geen idee meer heb waar die klepel nou hangt.

Beste antwoord (via Linalina op 18-01-2023 12:30)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Dat is een 6kW enkelfase model en zou in Nederland niet toegepast moeten worden omdat het meer onbalans heeft dan de netcode voorschrijft.

Hij is tevens niet toepasbaar op de 3x25 aansluiting die je waarschijnlijk hebt… de omvormer is 27A en zou dus je hoofdzekering kunnen slopen.

Maar
In de praktijk niet omdat 6kW grof te zwaar is… daarmee ga ik er vanuit dat er geen knappe simulatie gedaan is, daar had waarschijnlijk een 4kW uit gekomen.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Ik zou het evengoed niet met een 6kW enkelfase doen. Er gaan pieken van misschien maar een paar minuten zijn die wel teveel zouden kunnen zijn voor de hoofdzekering op een 6kW omvormer

Accu is nu nog niet rendabel. Wanneer dat het wel wordt is onbekend. Kan geen kwaad een geschikte omvormer te hebben als het weinig extra kost.

Wat betreft buurt batterijen: zonder uitgebreide wijziging van hoe we energie afrekenen gaat geen buurt zelf een batterij plaatsen. Het financiële voordeel van een veel inefficiëntere huis accu zal enorm veel groter zijn.

Overigens: hele voorstel staat inmiddels weer op de glijbaan: Geert wil er niet aan dus lijkt plat te gaan in 1e kamer

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 18-01-2023 01:23]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Dat is een 6kW enkelfase model en zou in Nederland niet toegepast moeten worden omdat het meer onbalans heeft dan de netcode voorschrijft.

Hij is tevens niet toepasbaar op de 3x25 aansluiting die je waarschijnlijk hebt… de omvormer is 27A en zou dus je hoofdzekering kunnen slopen.

Maar
In de praktijk niet omdat 6kW grof te zwaar is… daarmee ga ik er vanuit dat er geen knappe simulatie gedaan is, daar had waarschijnlijk een 4kW uit gekomen.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Ik zou het evengoed niet met een 6kW enkelfase doen. Er gaan pieken van misschien maar een paar minuten zijn die wel teveel zouden kunnen zijn voor de hoofdzekering op een 6kW omvormer

Accu is nu nog niet rendabel. Wanneer dat het wel wordt is onbekend. Kan geen kwaad een geschikte omvormer te hebben als het weinig extra kost.

Wat betreft buurt batterijen: zonder uitgebreide wijziging van hoe we energie afrekenen gaat geen buurt zelf een batterij plaatsen. Het financiële voordeel van een veel inefficiëntere huis accu zal enorm veel groter zijn.

Overigens: hele voorstel staat inmiddels weer op de glijbaan: Geert wil er niet aan dus lijkt plat te gaan in 1e kamer

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 18-01-2023 01:23]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Linalina
Ontzettend bedankt weer!

• Linalina
Misschien nog leuk om te weten. Ik krijg nu een hybride omvormer met een lager vermogen en de kosten zijn ook een paar honderd omlaag gegaan. Als ze nu nog snel en netjes gelegd worden, dan ben ik helemaal blij.
Dus nogmaals bedankt!

• Ronald
Welke precies?
Vergeef me als ik een bedrijf wat met onzin begint niet helemaal vertrouw ;)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 01:19:
Het kan natuurlijk ook prima dat hij gewoon 1x 35A enkelfase heeft, dan is dat geen risico.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Ronald
@Wolfboy 3 fase: Hoeveel en welke zonnepanelen heb ik nodig icm warmtepomp?

En ook op 1x35 is het in strijd met netcode

[Voor 18% gewijzigd door Ronald op 20-01-2023 04:12]

• Linalina
Een Growatt min 5000-tl-xh.
Nu word ik weer nerveus. Ik heb de offerte al geaccordeerd. Denkend dat ik een goede en scherpe offerte had nu. 😅
Bij output stond er 22.7. Minder dan de 27, dus ik dacht dat ik goed zat. Het bedrijf belde me en gaven aan dat de goodwe 6000 idd geen goede omvormer was voor mijn opstelling. Maar dat deze growatt goed moest zijn.

[Voor 43% gewijzigd door Linalina op 20-01-2023 10:00]

• Linalina
Wolfboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 04:10:
[...]
Het kan natuurlijk ook prima dat hij gewoon 1x 35A enkelfase heeft, dan is dat geen risico.
Ze heeft 3x25A. En is totaal niet technisch onderlegd. Het komt niet eens in me op dat dit niet oké zou zijn of om hier naar te kijken. Ik vraag me nu wel een beetje af of de installaties die bij mensen liggen wel oké zijn. Je bent toch afhankelijk van de inzicht en kennis van een verkoper. Ik ben al weken bezig en lees dit forum grijs en probeer de info te filteren. Maar dan nog gaat het bijna mis.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Let wel,

Een 5kW omvormer op een 25A hoofdaansluiting maakt ook dat je waarschijnlijk een maximaalstroombeveiliging moet hebben in de meterkast. De bestaande installatie zal waarschijnlijk geschikt zijn voor 40A. 5kW (bijna 22A) + 25 maakt >40A.

Of je moet de omvormer begrenzen op 15A (15+25 past precies), maar dat ljkt me niet de wens

• Linalina

• Linalina

• Linalina
timberleek schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:22:
Let wel,

Een 5kW omvormer op een 25A hoofdaansluiting maakt ook dat je waarschijnlijk een maximaalstroombeveiliging moet hebben in de meterkast. De bestaande installatie zal waarschijnlijk geschikt zijn voor 40A. 5kW (bijna 22A) + 25 maakt >40A.

Of je moet de omvormer begrenzen op 15A (15+25 past precies), maar dat ljkt me niet de wens
Ik weet niet zo goed wat een maximaalstroombeveiliging is. Ik heb een foto van de meterkast toegevoegd en een foto van de datasheet vd omvormer. Misschien heb ik wel de verkeerde waarde genoemd.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-01 22:01
Ik vraag me af waarom er hier niet gewoon een 3-fase omvormer aangeboden wordt. Dat past toch prima met 17 panelen? Of zijn die nu niet te krijgen?

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Ronald
@Noutie OW, enkelfase is de juiste… had gewoon een 4 kW kunnen zijn… installateur met minder ideale simulatie software…

• Ronald
@Linalina correcte waarden ;)

Weten dat je iets niet weet en op zoek gaan naar advies: helemaal goed.

Aandachtspunten: ik zie 2 fornuis groepen. Beide op 1 fase zo te zien. Wordt door de gemiddelde elektricien met droge ogen aangelegd… maar gewoon niet handig: deze gecombineerde groepen beschermen nu je hoofdzekering niet.

Ik neem aan dat je een elektrisch fornuis hebt en daarnaast een heel riante oven?

Dat maakt die beveiliging wel nuttig, leg dit document voor aan de installateur: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls technisch zware kost, maar je mag verwachten dat een elektricien dat document probleemloos snapt (en anders betwist ik zijn vakkennis)

Maximaal stroom: er komt tot 25A uit het net
Er kan tot 23A uit de omvormer komen. Normaal geen probleem, er vloeit 23A naar het net.

Probleem ontstaat als je veel verbruikers op die fase aan zet, bijvoorbeeld het fornuis met meerdere zones voluit, wasmachine weet ik wat. Waar zonder PV dan op gegeven moment de hoofdzekering gaat (heel onhandig, niet onveilig) gaat er nu misschien wel 47A doe je kast en daar is hij niet voor gemaakt (gaat meer warmte maken dan de componenten voor gemaakt zijn)

Een extra rem automaat als beschreven in het document voorkomt dat.

• Linalina

Ik heb een kleine/normale siemens inbouwoven met daarboven de magnetron (niet zo'n mooie grote helaas) en een keramische kookplaat van siemens.

Die groepen zijn gewijzigd in 2014. Ik weet eigenlijk niet waarom. Nooit problemen gehad ofzo.

• timberleek
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:36:
@Linalina correcte waarden ;)

Aandachtspunten: ik zie 2 fornuis groepen. Beide op 1 fase zo te zien. Wordt door de gemiddelde elektricien met droge ogen aangelegd… maar gewoon niet handig: deze gecombineerde groepen beschermen nu je hoofdzekering niet.
Je bedoelt die groep naast "groep 2"? dat is geen fornuisgroep. Dat zijn 2 enkelfase groepen van een ouder? ABB type. Die hebben een los heveltje voor de nulschakelaar:

Aangezien de fornuisgroep (groep 6) op een 4-polige aardlek zit, zou het al over 2 fasen verdeeld kunnen zijn. Of eventueel eenvoudig zo aan te passen.
Hoewel ik van mening ben dat een fornuisgroep niet in een 3-fase installatie hoort, is het niet inherent onveilig zo. In theorie kan de hoofdzekering er eerder uit gaan dan de fornuisgroep. Maar de kans is klein en daarmee is het niet onveilig, voor onhandig.

4-polige aardlekken zijn tegenwoordig ook niet meer aangeraden, maar daarvoor zou ik de boel niet van de muur trekken :+

• timberleek
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:29:
@Noutie OW, enkelfase is de juiste… had gewoon een 4 kW kunnen zijn… installateur met minder ideale simulatie software…
Ah, de oost-west had ik ook gemist.
Iemand anders kan de realistische piekvermogens dan waarschijnlijk wel noemen (ik niet). Maar dan valt de nood voor maximaalstroombeveiliging waarschijnlijk ook mee. Alleen zou een 6kW omvormer dan onnodig zwaar zijn. Maar als de minimum spanning identiek is, maakt dat niet uit. Alleen oppassen bij toekomstige uitbreidingen. De omvormer heeft dan misschien nog plek over voor meer panelen, maar dan komt de maximaalstroombeveiliging weer om de hoek kijken.

• Ronald
@timberleek ik had die automaten als gekoppeld gezien in de onscherpte.

Continue vermogen zal maximaal rond de 4kW zijn - zie link in mijn eerste post hier.

Maar gedurende enkele minuten na een regenbui (koude panelen, veel direct en gereflecteerd licht) gaat het met gemak de 5 halen

• Linalina
Ik ben de draad weer kwijt, sorry. Ik doe oprecht mijn best om het te begrijpen. Dus voor de zekerheid even een korte samenvatting.
De omvormer kan wel, maar mogelijk dient er iets aangepast te worden in de meterkast. Hiervoor moet ik de elektricien wijzen op het bestand van @Ronald ?
Of het kan wel gezien de OW, geen probleem? Wel oppassen bij uitbreidingen hoeveelheid panelen en dan bestandje meenemen ivm eventuele aanpassingen?

Het kan zijn dat er door mijn ex-zwager (was toen elektricien) destijds wat groepen bijgeplaatst zijn. Woning (en meterkast zelf) is van 2010, maar ik had casco op laten leveren. Dus misschien waren dat oudere.

Dus 17x dmecg
Growatt min5000-tl-xh

Kosten per WP €0.94
Doen, of toch laten aanpassen?

Ontzettend bedankt voor jullie input. Altijd fijn dat mensen bereid zijn mee te denken en te adviseren.

• Linalina

Ik weet niet wat dit is, maar dat hing er onder.

• Ronald
@Linalina document sturen, die aanpassing kost een automaat van een paar tientjes, wat draad, wat tijd. Misschien €100 en dan zit je goed.

De prijs is gewoon heel erg laag, serieus laag.

Akkoord geven, de boel strak in de gaten houden. Gaan

• Ronald
Linalina schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:04:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat dit is, maar dat hing er onder.
Dat zijn de hoofdzekeringen. Automaten in jouw geval… erg handig… ik moet de netbeheerder bellen als ik mijn hoofdzekering overbelast, jij duwt tegen het handeltje en bent weer in bedrijf

• Linalina
@Ronald Ik had hem al geaccordeerd. Maar dan hoef ik er niet op terug te komen. Scheelt weer. Ik bespreek het tijdens de schouw, die moet nog gepland worden.

Ah oké, hoofdzekeringen. Nooit geweten en nooit gebruikt, haha.

• Ronald
Hoofdzekeringen zijn er niet om gebruikt te worden… ik kan er dus niet eens bij (ik heb smeltzekeringen, waar je stroom vanaf zou kunnen tappen dus die zitten in verzegelde doos)
In ouderlijk huis hebben we er een keer een gesloopt ;)

• Linalina
Haha. Express of per ongeluk?😉

• Ronald
Onhandigheid als ik me het goed herinner ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee