KPN telefoon lijn lekkage kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-03 16:24

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Topicstarter
In de afgelopen weken er achter gekomen dat mijn kruipruimte een indoor zwembad is geworden. dit uitgevonden omdat het water zo hoog kwam dat bedrading onder de meterkast onder water kwam te staan (lasdozen) en daarmee middels aardlek alle stroom in huis uitviel. een 40 cm water onder het gehele huis.

Na leegpompen op zoek naar waar dit water vandaan komt en de oorzaak gevonden. er is een plek in de kruipruimte waar in het beton gaten zijn gemaakt om kabels naar binnen te voeren, glasvezel, coax, waterleiding, gas en ook een KPN (telefoon kabel).

het water komt met redelijke druk langs de kpn kabel mee de kruipruimte in en vult zo dus uiteindelijk de hele ruimte met de druk van zeg een tuinslang.

Gemeente: Is onder uw / in uw eigen huis moet u zelf oplossen.
Water bedrijf: we zien geen lek of druk verlies, is in uw eigen huis moet u zelf oplossen.
KPN: u bent geen klant bij ons (klopt), is in uw eigen huis onze kabel zorgt niet voor de schade moet u zelf oplossen.
Brandweer: We kunnen komen helpen pompem maar verder moet u bij de gemeente zijn.

Hoe en met wat kan ik dit gat dichten zodat het water niet meer binnen komt?
of zie ik iets over het hoofd welke instantie mij hier mee kan helpen of ik hier voor moet inschakelen?

Sommige mensen....

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 21:10
Met de druk van een tuinslang! Dan zou ik toch eens een gat graven in de voortuin, dat gaat geen grondwater zijn.

Oftewel, oorzaak zoeken. Moet ergens wel een lekke waterleiding zijn, niks bijzonders te zien aan de tuin?

Je watermeter loopt niet op neem ik aan?

[ Voor 98% gewijzigd door LuisjeNL op 17-01-2023 22:46 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29
In principe hoeft een laag water in je kruipruimte geen probleem te zijn, hier hebben we ook wel eens 20cm water staan bij langdurige regen (wat de afgelopen weken het geval is). Gezien je verhaal denk ik dat het bij jou ook 'gewoon' door een hoge grondwaterstand komt dus is het jouw probleem en niet die van een bedrijf of gemeente. Als je je fundering weer waterdicht wil maken kan je bijv. een afdichtingsmortel proberen. Afhankelijk van hoe groot het gat is. En daarnaast natuurlijk zorgen dat je geen draden/lasdozen in een vochtige kruipruimte hebt. Dus die zal je moeten verplaatsen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 20:25
Hier heb je toch gewoon een opstalverzekering voor. Ik snap niet waarom je dit allemaal zelf gaat uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Lasdozen onder de bg in de kruipruimte?
Welke bekabeling betreft het? Bekabeling voor of na de meter?

Het komt op mij over alsof de gaten die je noemt, de doorvoer gaten zijn die er vanaf de bouw zitten om idd kabels/stroom en ga in het huis te krijgen.

Ik zou buiten de gevel even een gaatje graven, kijken hoe nat het is aan de buitenkant bij de kabels.

Is er een lek, dan waterbedrijf.
Is het grondwater, dan gemeente en hoogheemraadschap (volgens mij is er gesproken om de grondwaterstand te laten oplopen, misschien is dat net de druppel die de kelder doet volstromen)

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 17-01-2023 23:08 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 23:38

Klippy

Still Game

In dit topic Zin en onzin stijgbuizen in kelder staat een goede uitleg van wat er wellicht aan de hand is. Door het hoge grondwater peil komt het waarschijnlijk nu binnen door het enige gat dat er is in je kelder. Dus misschien maar goed ook.

Maar dat kan ik zo niet beoordelen natuurlijk, lijkt me wel voor de hand liggend nu het zo nat is buiten, dus bij twijfel buiten graven.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
niks bijzonders te zien aan de tuin?
Nee niets bijzonders te zien
Je watermeter loopt niet op neem ik aan?
Nee de water meter loopt niet op
Als je je fundering weer waterdicht wil maken kan je bijv. een afdichtingsmortel proberen. Afhankelijk van hoe groot het gat is. En daarnaast natuurlijk zorgen dat je geen draden/lasdozen in een vochtige kruipruimte hebt. Dus die zal je moeten verplaatsen.
Daar ga ik eens achter aan gat is 2 cm in diameter enige doel is de kpn (telefoon) kabel het huis binnen te brengen.
Hier heb je toch gewoon een opstalverzekering voor. Ik snap niet waarom je dit allemaal zelf gaat uitzoeken.
Nog niet aan gedacht, ga morgen de verzekering bellen.
Lasdozen onder de bg in de kruipruimte?
Welke bekabeling betreft het? Bekabeling voor of na de meter?
Bekabeling na de meter doorvoer van bekabeling naar de schuur en aarde die naar aarde pen gaat welke de grond in gaat.
Het komt op mij over alsof de gaten die je noemt, de doorvoer gaten zijn die er vanaf de bouw zitten om idd kabels/stroom en ga in het huis te krijgen.
Klopt dat idee heb ik ook.

Ik heb de lasdozen met kabels welke onder water stonden zijn verplaatst naar maximale hoogte in de kruipkelder. echter met waterstand van vorige week zouden ze nog steeds onder water komen te staan

[ Voor 7% gewijzigd door Koelkasten op 17-01-2023 23:23 ]

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
De regen van afgelopen tijd zorgt wel voor wat hogere grondwaterstanden. Al ligt dat helemaal waar je in het land woont.
jack zomer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:05:
Is het grondwater, dan gemeente en hoogheemraadschap (volgens mij is er gesproken om de grondwaterstand te laten oplopen, misschien is dat net de druppel die de kelder doet volstromen)
In principe doet de gemeente daar ook niets aan. De perceeleigenaar is zelf verantwoordelijk voor. Bij gebieden waar een hogere grondwaterpeil verwacht kan worden is vaak een drain aangebracht. Dit om de drooglegging bij een extreem hogere grondwaterstand te waarborgen. De drain ligt dan vaak zowel onder de kruipruimte als rondom het huis. Deze drainage moet één keer in de zoveel jaar ook onderhouden worden. Je kan op de bouwtekeningen wel zien of er een drain aanwezig is en waar de doorspuitpunten aanwezig zijn. Heb je geen bouwtekeningen? Dan kan je die bij de gemeente opvragen.

De vraag is of meerdere buren of mensen in de straat hetzelfde probleem hebben.Dat kan je navragen. Als dat het geval is dan zal het hogere grondwaterstand zijn. Heb jij alleen het probleem dan lijkt het een andere oorzaak te hebben dan grondwater.

Je kan de grondwaterstand controleren door een gat in de voortuin te graven. Een kruipruimte is iets van 40 tot 60cm diep. Dus als je op die diepte zit dan zou het genoeg moeten zijn. Als er water in komt te staan. Zodra deze stil staat dan is dat de hoogte van de grondwaterspiegel.

De voorstellen om een gat bij de gevel te graven en te kijken zou ik ook doen. Je wilt toch weten hoe en wat. Het is wel voorzichtig graven met de kabels en leidingen in de buurt.

Contact opnemen met je verzekering is verstandig. Al is het om een dossier op te bouwen.
Koelkasten schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:20:
[...]
Ik heb de lasdozen met kabels welke onder water stonden zijn verplaatst naar maximale hoogte in de kruipkelder. echter met waterstand van vorige week zouden ze nog steeds onder water komen te staan
Dan is het verstandig om het een en ander te blijven controleren of het goed gaat. Eventueel een klein pompje gereed te hebben om wat leeg te pompen.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 18-01-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten

Koelkasten

Topicstarter
Je kan de grondwaterstand controleren door een gat in de voortuin te graven. Een kruipruimte is iets van 40 tot 60cm diep. Dus als je op die diepte zit dan zou het genoeg moeten zijn. Als er water in komt te staan. Zodra deze stil staat dan is dat de hoogte van de grondwaterspiegel.

De voorstellen om een gat bij de gevel te graven en te kijken zou ik ook doen. Je wilt toch weten hoe en wat. Het is wel voorzichtig graven met de kabels en leidingen in de buurt.
Gat gegraven aan de voorkant vlak bij de gevel maar niet bij waar de kabels binnen komen juist om die niet te raken. dit gat dieper gemaakt dan de kruipruimte hier komt geen water in te staan.

Nogmaals het water komt alleen binnen uit het gat waar de KPN kabel het huis binnen komt. en niet op een manier van druppelen nee echt met flinke hoeveelheden / druk.

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Komt de waterleiding ook in de buurt van dat gat naar binnen? Probeer die eens vrij te graven.

Als je lef hebt: waarschijnlijk is vlak voor je huis het afsluitpunt van de waterleiding. Als je die dichtdraait (waarschijnlijk een grote vierkante dopsleutel) en het water stopt, dan is het de waterleiding.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Als het al grondwater zou zijn, had ik ook verwacht dat het zou opwellen uit de "vloer" van de kruipruimte. Dat is niet het geval.

Zit weinig anders op dan aan de buitenkant de KPN kabel op te zoeken. Kan eigenlijk niet anders zijn dan een lekkende buis/riolering.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Met de druk van een tuinslang dan moet je dat wel zien in je tuin en zou het 1 waterballet zijn.
Aan de buitenkant van de gevel een schep pakken en open spitten, dan met de kitspuit afdichten en klaar.

Maar ik zou mij eerder druk maken met waar dat water weg komt op buiten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:40
Gekke vraag misschien, maar is het een rijtjeshuis? Zo ja, kom de KPN kabel aan de voor- of achterkant van het huis binnen? Of aan de zijkant, bijv. vanaf het naastliggende huis?

Kan het zijn dat de buren ook gewoon een volle kruipruimte hebben en dan het vanuit hun kruipruimte zo die van jou instroomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:42

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Wat voor kleur heeft het water? Is het helder of is het donker bruin?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21
In ieder geval moet je zorgen dat je geen lasdoos hebt op een niveau waar water kan komen te staan. Voor die aardpen geeft het niet maar kabel naar de schuur wel. Gewoon een kabel vanuit de meterkast zonder enige lasdoos...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Dit probleem vraagt om een foto.

Afgaande op de gegeven info verwacht ik een kapotte kunststof waterleiding net buiten het huis.
Als je kan graven waar de waterleiding binnen komt dan zou ik daar eens kijken.
Of wachten op een sinkhole.

Edit.
Dat het alleen bij 1 doorvoer naar binnen komt kan komen doordat de andere kabeldoorvoeren zijn dichtgemaakt met een kneedmassa.

[ Voor 22% gewijzigd door Part op 18-01-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Koelkasten schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Gat gegraven aan de voorkant vlak bij de gevel maar niet bij waar de kabels binnen komen juist om die niet te raken. dit gat dieper gemaakt dan de kruipruimte hier komt geen water in te staan.

Nogmaals het water komt alleen binnen uit het gat waar de KPN kabel het huis binnen komt. en niet op een manier van druppelen nee echt met flinke hoeveelheden / druk.
Tijd om voorzichtig een gat bij de kabels te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Klippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:20:
Door het hoge grondwater peil komt het waarschijnlijk nu binnen door het enige gat dat er is in je kelder.
Maar niet met de kracht van een tuinslang. Onmogelijk. Grondwater ter hoogte van je kruipruimte heeft vrijwel geen druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:26
Als het echt als een stroom binnenkomt kan dat geen grond water zijn lijkt me. Zeker omdat je dan zou verwachten dat het gewoon van uit de grond komt over de hele kelder heen (tenzij je een gesloten betonnen bak hebt).

Ook zou je op die manier een sinkhole moeten hebben in je tuin. En een bult met extra grond in de kruipruimte.

Ik zou gewoon buiten het open graven en kijken waar het vandaan komt. Denk dat er ergens een water leiding kaput is.

Wat betreft verzekering ? Kleine kans dat het. Gedekt is. Hier soort gelijks gehad. HWA net voor de muur stuk. Verzekering nee vergoeden we niet want niet in het huis. Vervolgschade vergoeden wel wel 😐......

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 18-01-2023 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Als de waterleiding buiten huis lek is maar niet te ver buiten het huis kan je dat horen aan de waterleiding binnen. Bij de binnenkomende leiding goed luisten, eventueel doos een schroevendraaier tegen de leiding te zetten, als je geen water gebruikt en je hoort gesuis of geruis dan lekt er water. Zo heb ik hier ook lekkage gehad, 30-40cm water onder het huis maar waterleidingbedrijf wilde niet komen todat ik aangaf geruis te horen met een dichte hoofdkraan. Toen bleek de leiding op 1,5 meter buiten het huis gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Jan-man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:25:
Kleine kans dat het. Gedekt is. Hier soort gelijks gehad. HWA net voor de muur stuk. Verzekering nee vergoeden we niet want niet in het huis. Vervolgschade vergoeden wel wel 😐......
Zo werken de meeste opstal verzekeringen. Oorzaak wordt niet vergoed, gevolgschade wel. Anders zou iedereen met een lekkend dak een nieuw dak voor nop krijgen, om maar een voorbeeld te noemen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
[...]

Niet zo voorzichtig, gewoon opgraven die nutsvoorzieningen. Als je gewoon met beleid je schep hanteert gebeurt er niets. Je gaat echt niet zomaar dwars door een leiding heen, die kan wel wat hebben.

Als je de oorzaak buiten de gevel hebt gevonden kun je het fixen.

Daarna van binnenuit het boorgat voor je nutsvoorzieningen afdichten met pur, gewoon goed volspuiten. Gat daarna in de buitengevel net zo dicht purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 20:25
Freekers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Zo werken de meeste opstal verzekeringen. Oorzaak wordt niet vergoed, gevolgschade wel. Anders zou iedereen met een lekkend dak een nieuw dak voor nop krijgen, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar zoeken naar de oorzaak van lekkage wordt wel vergoed om te voorkomen dat vervolgschade groter wordt. Lijkt me in dit geval beter een professional naar de oorzaak te laten zoeken dan zelf te lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 10:57
Jpnl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:57:
Dit valt niet onder je opstalverzekering, die zullen het altijd afschuiven op grondwater, wat buiten de polis valt ;)

@TS, ik heb dit gehad met mijn kelder na vervangen waterleiding door Vitens. Zij konden dit niet dicht krijgen. Heb uiteindelijk zelf de leidingen dichtgesmeerd met waterdrukstopcement aan de buitenzijde en binnenzijde en aan de buitenkant ook nog een bak snelbeton om de leidingen heen. Is compleet waterdicht en nooit weer wat doorheen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

buren geen lekkage ? en met dat gat is dan de lekkage weg ?

een krachtige dompel pomp heb je al voor 5 tientjes (lidl/toolstation oid) die zuigt genoeg af .. https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p74151 is handig erbij (slangklem 30-70mm erbij nemen in de bouwmarkt)

Met een hoge drukspuit/tuinslang kan je ook "graven" alleen het risico van beschadigen (versus schep de grond in steken) is vele malen kleiner.. betekend echter wel dat je gat wat groter moet zijn

Als je toch aan het graven bent, en de grond is niet te hard als je dieper graaft (50 a 80cm) leg dan een grindkoffer/infiltratie put aan (random plaatje voor het idee)
Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/lepona.nl/3947/infiltratiekrat-zandvang-opvangen-regenwater-1170x636.jpg
Doel is oppervlakte / kruipruimte water een weg te geven om sneller de grond in te (laten) zakken onder je terras (tuin) of voordeur .. doe je het goed is het sneller droog rond die plek(ken) bij regen val .. en je kruipruimte minder vochtig.

dit lost niet je probleem op korte termijn op maar elk geval langere termijn levert het voordelen op en weinig nadelen denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

U heeft een woonboot?
Grondwater op die hoogte, met zodanig veel druk?

De waterleverancier geeft aan dat ze geen drukverlies zien, maar ze kunnen toch helemaal geen onderscheid maken tussen iemand die de tuin aan het sproeien is en een lek dat dezelfde hoeveelheid water afgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
Gat is gegraven, geen grondwater. Dat kan je met grote zekerheid uitsluiten. Als het echt naar binnenstroomt en de buren hebben niets dan is het waarschijnlijk de waterleiding. Het probleem hoeft inderdaad niet direct bij de gevel te zitten maar een eindje verderop.

Ik zou nu zoeken bij waar het een en en ander naar binnenkomt. Daar rustig het een en ander vrijgraven om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12
[...]

Kun je een foto/ filmpje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:51
vorig jaar zelfde probleem gehad dat de kruipruimte flink volliep vanuit het gat van waar de waterleiding binnen komt.

na graafwerk in voortuin vlak bij de gevel bleek dat de aansluiting van gresbuis op pvc riool was gaan lekken. In de voortuin ging de gresbuis naar een centrale put bij mijn buurman, waarop ook 2 andere buren zijn aangesloten. Door hevige regenval en omdat de buren het regenwater niet hebben afgekoppeld liep het bij mij vol (omdat mijn huis het laagst gelegen is).

Inmiddels riool in de voortuin vervangen naar een eigen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:27
[...]

Graaf gewoon een gat bij de doorvoer die de kruipruimte in gaat. Met een beetje beleid is dit allemaal heel goed te doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Weinig reactie meer. Ik hoop niet dat hij verzopen is in zijn kruipruimte. Ik ben altijd wel benieuwd wat de oorzaak is bij dit soort problemen. Hoop dat we het nog gaan horen.
Pagina: 1