Toon posts:

Nieuwe cpu, rgb koeler werkt maar draait niet, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noobbuilder2
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-01 22:23
Mijn vraag
Kunt iemand mij helpen met mijn probleem?

Ik krijg geen beeld als ik mijn pc start. Alles werkt en is goed ingeplugd. Ook de koeler rgb werkt (maar spint niet, misschien omdat het niet warm genoeg is).

Voor ik dit probleem had heb ik mijn bios geupdate naar de nieuwste versie. Ik kon de pc nog als gewoonlijk gebruiken en heb toen in de bios zoals ik ook bij de vorige bios had, mijn Ram op docp auto gezet (ook wel bekend als xmp auto settings). Cinebench ging ook goed. Ik heb vervolgens mijn oude cpu (2600x) naar mijn huidige cpu (5600x) geupgrade.

Toen ik de pc starte werkte niets, geen lichtjes etc. Dus ik dacht dat ik de cpu er verkeerd op had gezet. Toen ik het eruit haalde zag ik 3 gebogen pins. Deze heb ik met een tandenstoker rechts gezet. Niets is afgebroken dus het zou moeten werken. Nu plaats ik de 5600x terug en alles werkt, de pc boot, lichtjes werken. Alleen heb ik geen beeld en spint mijn koeler niet meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc built:
CPU: Amd ryzen 5 5600x
GPU: amd rx5700xt red devil
PSU: rgb 750W gold
MOBO: asus prime 470x pro
RAM: ddr4 Nighthawk 16gb (2x8gb) 3200mhz
Cooler: amd wraith rgb prism cooler
Memory: WD m.2. 1gb
Huidige bios: 6042
Oude bios: volgensmij 5601

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alles unpluggen en goed inpluggen.
- Ram eruit gehaald met rubber afgeveegd.
- kabels schoongemaakt
- andere kabel ipv displayport gebruikt, hdmi, ook andere ingangen geprobeerd.
- slots stofvrij gemaakt
- cpu pins rechtgemaak
- cmos bios reset gedaan via 2pin
- cmos bios reset gedaan dmv batterij verwijderen voor 5-10 minuten.
- gebeden en gehuild :'(

Morgen: oude cpu terug plaatsen en proberen of alles dan wel werkt. Bios updaten naar iets oudere versie. Docp weghalen en fabriek instellen.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Als de cpu niet meer zou werken dan zou de pc niet meer booten toch? De pins zijn ook nu recht dus het zou geen probleem moeten zijn lijkt mij. Daarnaast zou het misschien kunnen zijn dat mijn videokaart niet word ondersteunt door de nieuwste bios. Wat heel raar is want de gpu is niet zo oud. Kan het liggen aan de docp instelling die ik heb gedaan voordat ik de cpu heb verwisseld? Ik ben er al een paar dagen mee bezig en heb geen idee, jullie wel? Wat is jullie kijk op deze situatie.

Alle reacties

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 23:02
Als je de 2600x CPU terugplaatst en je hebt direct beeld zonder DOCP instellingen etc, dan is de 5600x DOA.

• Noobbuilder2
Ja precies. Ik ben zo bang voor het resultaat morgen... Bedankt voor je reactie (:

• Noobbuilder2
Alles werkt nu. Het enige probleem dat ik heb is dat mijn pc alleen kan runnen op 1 stick ram. En niet op 2 sticks zoals eerst (voordat ik van cpu was geupgrade).

Ik heb zoals normaal slot 1 en 3 geprobeerd, werkt niet. Slot 2 en 4 gaat ook niet. Om de beurt booten op 1 ram lukt wel. Dus de ram is goed en de slots ook lijkt mij.

Ik vraag me af of het kan liggen aan compatibility met mijn nieuwe cpu 5600x. Aan de bios of moederbord ligt het niet. Heb oudere bios geprobeerd en hetzelfde liedje. Moederbord staat wel in qvl. Ik kan alleen geen lijst van cpu qvl vinden. Kan iemand me helpen?

Mijn Ram code is: TF2D48G3200HC16CBK

Morgen ga ik 2 ram sticks proberen van een vriend. Als die het wel doen ligt het aan mn Ram, wat raar is omdat die het eerst wel deed met mn oude cpu 2600x.

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-02 09:20
Interessant probleem! Ik heb min of meer dezelfde situatie. Zie onderstaande link naar het topic.
Mijn PC boot alleen nog maar met single RAM na een BIOS update. Momenteel in afwachting of mijn mb nog onder de garantie valt.

Aorus X570 Elite wil niet meer booten

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 23:02
Wanneer heb je het moederbord aangeschaft? Asus geeft 3 jaar fabrieksgarantie, deze dient via de verkoper geraadpleegd te worden.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:19
Je hebt de CPU gemounted gehad met gebogen pinnetjes?
kans dat je geheugen controller/aanstuur via cpu kapot is gegaan?

Ik weet dat als de CPU soms pinnen mist, je ook een geheugen slot kan "kwijtraken" maar verder alles wel (kan) werkt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee