Toon posts:

Aorus X570 Elite wil niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gister mijn BIOS geupdate maar na voltooing van het proces (via q-flash) start mijn PC niet meer op.
De fans draaien maar verder gebeurt er weinig. BIOS wordt niet gestart en scherm blijft zwart.

Geprobeerd om de bios terug te zetten. Dat lukt ook wel via de q-flash methode maar helaas met de oude versie geen verschil. Inmiddels weer teruggezet naar de laatste versie. Het updaten werkt nog altijd wel.

Hardware:
Aorus X570 Elite - 3900X - G.Skill 4x 16MB - 5700X - NZXT C1000

Tot op heden geprobeerd:
-Terug naar oude BIOS versie
-CMOS reset
-Andere CPU (5950x)
-Alle kabels los en weer ingestoken.

Mijn opties voor een mogelijke oplossing beginnen een beetje op te raken.Ik zou bijna gaan denken dat ik mijn mb op 1 of andere manier per ongeluk heb 'gebrickt'. Eerlijk gezegd lijkt me dit onwaarschijnlijk aangezien ik nauwkeurig de stappen heb gevolgd en nooit een update voortijdig heb afgebroken.
Opvallende is dat bij inschakelen van de stroomvoorziening er een witte flits van de LEDs te zien is.

-edit- inmiddels MB aan het testen via onderstaande handleiding
https://pcguide101.com/cp...-motherboard-without-cpu/

Last resort is een nieuw moederbord.

Iemand hier nog tips/advies/raad wat ik hiermee kan proberen om het weer op de rit te krijgen?
Probeer even een video link beschikbaar te krijgen ter demonstatie.

[Voor 5% gewijzigd door MrPunchinello op 16-01-2023 20:56]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-02 10:25
Ik heb het vermoeden dat je BIOS na het updaten via de onboard video wilt starten die je CPU niet heeft.

Je zou eens kunnen proberen met een AMD CPU te booten die dat wel heeft.

Verder kan je proberen om zo kaal mogelijk te starten.
Dat wil zeggen overtollige zaken niet aan te sluiten.

Dus alleen CPU, Koeler, 1x RAM module, GFX en 1 schijf waar Windows op staat.

Probeer daar mee te booten.

Mocht dat ook niet lukken, kan je nog een CLEAR CMOS proberen.

"You may clear the CMOS values by removing the battery:
1. Turn off your computer and unplug the power cord.
2. Gently remove the battery from the battery holder and wait for one minute. (Or use
a metal object like a screwdriver to touch the positive and negative terminals of the
battery holder, making them short for 5 seconds.)
3. Replace the battery.
4. Plug in the power cord and restart your computer"

Of je kan het via de Jumper doen:

"Use this jumper to clear the BIOS configuration and reset the CMOS values to factory defaults. To clear
the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds."
(Zie pagina 23: https://download.gigabyte...7fb5b58cab7d7d233fb757234)

En ter info: Laat je machine minimaal 5 minuten proberen te booten! Het kan soms best lang duren waardoor het lijkt dat je systeem niet wilt opstarten, maar dan wel bezig is.

[Voor 6% gewijzigd door Wylana op 17-01-2023 09:30]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• MrPunchinello
  • Nu online
Bedankt voor je reply. Tussentijds niet stilgezeten en uiteindelijk het probleem kunnen lokaliseren.

Het moederbord kan niet meer booten met dual RAM. Onderstaande tests uitgevoerd:

aorus elite X570 +

3900x & single RAM - boots (alle RAM modules individueel getest - allen werken in single RAM)

3900x & dual RAM - won't boot

5950x & single RAM - boots

5950x & dual RAM - won't boot

MSI X570 tordepo +

3900x & 5950x boots als normaal met dual RAM

Is de conclusie te treken dat het Aorus Elite moederbord de component is wat niet meer functioneert? Of zijn er nog andere zaken de moeite waard om te controleren?

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:55
als je andere geheugenslots probeerd, ipv 1&3 in 2&4 of andersom (sws niet de bedoeling om in 1&2 en 3&4 ram modules te plaatsen)

• MrPunchinello
  • Nu online
Voor het testen idd de handleiding er even op nageslagen.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 23:02
Als je na het BIOS updaten geen beeld meer hebt, dan is vermoedelijk de BIOS van je moederbord idd gebricked, dat kan iedereen overkomen ondanks dat je de juiste stappen volgt. Het komt gelukkig niet vaak voor, maar het is altijd mogelijk.

Hoe oud is het moederbord? Gigabyte geeft 3 jaar fabrieksgarantie op het desbetreffende moederbord. Dit is daarnaast geen reden tot RMA afkeur en doen ze niet moeilijk over (uit eigen ervaring bij RMA afdeling).

• MrPunchinello
  • Nu online
Goede tip! Meteen even in mijn bonnenmap gedoken en gevonden! Gekocht op 06.04.2020.
Ga hem iig indienen.

-edit- Ai! Helaas. 24 maanden garantie. :(

[Voor 17% gewijzigd door MrPunchinello op 17-01-2023 21:05]

• McFastFood
Gigabyte geeft 3 jaar garantie. Je hebt 2 jaar vanuit de website en 1 jaar extra vanuit de fabrikant. De webshop waarbij je het desbetreffende moederbord hebt aangeschaft, blijft na de 2 jaar je aanspreekpunt en is verplicht om de resterende fabrieks garantie te raadplegen.

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-02 23:40
MrPunchinello schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:24:
Bedankt voor je reply. Tussentijds niet stilgezeten en uiteindelijk het probleem kunnen lokaliseren.

Het moederbord kan niet meer booten met dual RAM. Onderstaande tests uitgevoerd:

aorus elite X570 +

3900x & single RAM - boots (alle RAM modules individueel getest - allen werken in single RAM)

3900x & dual RAM - won't boot

5950x & single RAM - boots

5950x & dual RAM - won't boot

MSI X570 tordepo +

3900x & 5950x boots als normaal met dual RAM

Is de conclusie te treken dat het Aorus Elite moederbord de component is wat niet meer functioneert? Of zijn er nog andere zaken de moeite waard om te controleren?
eerst enkel stick ram dan paar keer dual ram proberen en dan werkt het meestal wel weer, raar maar waar dit gebeurd voornamelijk ook vaak op msi borden. mijn ervaring met ryzen mobo's update nooit je bios is vragen om problemen.

• McFastFood
milotic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:03:
[...]

eerst enkel stick ram dan paar keer dual ram proberen en dan werkt het meestal wel weer, raar maar waar dit gebeurd voornamelijk ook vaak op msi borden. mijn ervaring met ryzen mobo's update nooit je bios is vragen om problemen.
Uit welke ervaring deel je dat en/of is je mening gevormd? Want mijn ervaring is juist heel anders m.b.t. BIOS updates. ;)

• MrPunchinello
  • Nu online
Sorry voor de 'kick' omhoog maar heeft enige tijd geduurd.
Moederbord teruggestuurd onder garantie. Na 2 weken teruggekregen. Helaas niet de uitkomst wat mij verder helpt.

Hieronder de tests die zijn uitgevoerd bij controle.

aorus elite X570 +
Ryzen 5 5600G & Ryzen 5 3600
Corsair Dominator 32GB kit
Crucial 16GB 3200 kit
A1+B1 post ok
A2+B2 post ok
A1+B1+A2+B2 post ok

Het commentaar hierbij:
De geheugen controller zit in de processor, wellicht veroorzaakt deze de problemen.

1]Dit lijkt mij sterk. Ik heb het moedebord met een 3900X en een 5950X (nieuw uit de doos) getest. Beide CPUs werken op het andere moederbord wat ik beschikbaar had met dual RAM. Maar geen van beiden op de Aorus x570 Elite met dual RAM.
2]Ook zijn er andere type CPUs gebruikt (minder krachtig/zwaar). Kan dat nog uitmaken?
3]Als laatste vraag ik mij af of de uitkomst van de post test daadwerkelijk hetzelfde is als een bios boot.

In mijn laatste poging ga ik van de week nog even bellen over de controle. Mijn kennis is (te) gering wat betreft bovenstaande details maar mijn eerdere tests lijkt het mij duidelijk dat er toch iets mis is met het moederbord?

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Ik weet niet precies wat je bedoeld met bios boot in vraag 3, maar post ok is een andere term voor een goed opstartend moederbord.

Heb je het moederbord nadat het terug gestuurd is opnieuw zelf geprobeerd met je eigen processor/geheugen? Ik heb vroeger gehad dat een moederbord terug van de fabrikant het opeens wel weer deed. Terwijl ik zelf al het mogelijke had gereset. Ik ben er nooit achter gekomen waar het aan lag. Maar het werkte wel weer.

[Updated spec's]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17
Wat voor "G.Skill 4x 16GB" RAM heb je precies? Ik bedoel dus de SKU code.

Wat bedoel je met dual ram? alle 4 de dimms?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee