Inductie kookplaat 7,4Kw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard vd V
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik zelf het antwoord niet op
Kan vinden.

Voor onze nieuwe woning ben ik de groepenkast aan het uitwerken.
Ik blijf echter met één puntje zitten waar ik niet uitkom. (Eigenlijk heb ik meer vragen, maar dat komt later wel)
De nieuwe inductie kookplaat heeft volgens opgave van de fabrikant een maximaal verbruik van 7,4Kw.
Hij moet aangesloten worden met 2 fase en 2 nullen.
Als ik hier een fornuis groep voor voorzie dan komt deze achter 1 aardlek en dus achter de zelfde fase.
Onze hoofd aansluiting wordt 3x 25A.
Als de kookplaat nu vol aanstaat dan zou de hoofdzekering van 25A er toch uitgaan?
https://servicedocumentat...vs_737727_nl-de-en-fr.pdf

Wie o wie heeft hier een helder uitleg voor?

Met vriendelijke groet,

Richard

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Makkelijker om gewoon de 3 fase aansluiting te gebruiken. Dan heb je ook geen last van kookgroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @I_IBlackI_I zegt. Volgens het elektrische aansluitschema in het document wat in de OP wordt gelinkt kan deze gewoon over 3x16A. De netste oplossing is dan m.i. om een 3 fase alamat te installeren zoals deze of deze.

Edit: zie ook hesselbeertje in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

@Richard vd V Welke vragen heb je nog meer?

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 17-01-2023 11:39 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Een zekering gaat er niet direct uit, maar pas bij een flinke overschrijding van de stroom en/of lange tijdsduur.
Een kookplaat gebruikt ook zelden zijn maximale vermogen (meerdere pitten op max) en al helemaal niet lange tijd.

Maar een kookgroep op 1 fase is inderdaad een onhandige keuze bij een 3-fase installatie. Ze hebben eigenlijk bestaansrecht voor enkelfase installaties, maar helaas worden ze heel vaak wel toegepast.

Je kan ook een kookgroep aansluiten op 2 verschillende fasen door een 3-fase aardlekschakelaar te plaatsen. Maar dan wordt het nog een grotere puinhoop.

De enige fatsoenlijke optie is gewoon een krachtgroep.
Ik ben al diverse 7.4kW platen tegengekomen die helemaal niet op een kookgroep (2L+2N) mogen. Maar soms worden ze alsnog aangesloten.
Ik moet de eerste plaat nog tegenkomen die niet op een krachtgroep kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Inderdaad de plaat gewoon 3-fase aansluiten; het meest rechtse plaatje van de vier bovenaan pagina 2.

Een 3-fase aardlekautomaat van 16A 30mA, een 5x2.5mm kabel naar de keuken, en in de keuken een Perilex, rode CEE-form of 3F aansluitdoos zoals deze.

Perilex is het meest gebruikelijk maar heeft geen standaard aansluitschema, rode CEE-form heeft dat wel maar is een stuk groter dan Perilex, de aansluitdoos heeft als grootste nadeel dat je de kookplaat niet simpel in de keuken los kunt koppelen, maar als je aan de kookplaat moet werken kun je ook de aardlekautomaat omzetten.

Je kunt in plaats van een aardlekautomaat ook een losse aardlekschakelaar gebruiken en dan 3fase automaten, maar dat kost je 4 extra module-breedtes in de groepenkast. Aangezien men thuis zelden boven de 3x 3F groepen uitkomt (koken, zonnepanelen, auto opladen, over een aantal jaar mogelijk een thuisaccu) is het dat financieel niet waard, zeker niet omdat de zonnepanelen afaik over het algemeen op een eigen aardlekautomaat komen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:50

Freakie1NL

Grote Baas

Harrie_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:
Wat @I_IBlackI_I zegt. Volgens het elektrische aansluitschema in het document wat in de OP wordt gelinkt kan deze gewoon over 3x16A. De netste oplossing is dan m.i. om een 3 fase alamat te installeren zoals deze of deze.

Edit: zie ook hesselbeertje in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

@Richard vd V Welke vragen heb je nog meer?
Eens met dit advies, ALLEEN;

Mocht je de ruimte hebben (kost maar liefst 8 DIN's) dan is een losse 3-fase aardlekschakelaar en een losse 3-fase installatieautomaat van de Mistral lijn van ABB een stuk voordeliger. Je bespaart hiermee meer dan 50 euro.

Zelf zo gedaan, omdat 2de kast ruimte zat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Iedereen bedankt voor de reacties.
Een 3 fase automaat is inderdaad een betere optie.

@Harrie_ mijn andere vraag staat hier.
Groep verdeling groepenkast woonhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 21:19
timberleek schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:40:

Ik ben al diverse 7.4kW platen tegengekomen die helemaal niet op een kookgroep (2L+2N) mogen. Maar soms worden ze alsnog aangesloten.
Ik moet de eerste plaat nog tegenkomen die niet op een krachtgroep kan.
Dat is eerder een limitatie in de documentatie van fabrikanten dan dat het een daadwerkelijk technisch probleem is. Een 7.4 kW kookplaat werkt eigenlijk altijd op N+L. Alleen fornuizen met meerdere ovens werken soms op 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nirgilis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:14:
[...]
Dat is eerder een limitatie in de documentatie van fabrikanten dan dat het een daadwerkelijk technisch probleem is. Een 7.4 kW kookplaat werkt eigenlijk altijd op N+L. Alleen fornuizen met meerdere ovens werken soms op 400V.
Heeft niks met 400V te maken. Vrijwel elke kookplaat bestaat uit losse 230v modules. Die doen niks met het faseverschil.

Maar niet elke plaat heeft 2 separate nul contacten. Dat is immers alleen nodig voor de Nederlandse kookgroep. Veel andere landen hebben ofwel krachtstroom ofwel zwaardere enkelfase aansluitingen waardoor je gewoon met 1L+N afkan.
Vgm had/heeft AEG dat bijvoorbeeld nog wel eens.

De 2 nuldraden mogen niet onder 1 klem. Dus als de plaat gee gescheiden nullen heeft kan hij niet op een (enkelfase) kookgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17

JME

zeg maar Jamie

timberleek schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:20:
De 2 nuldraden mogen niet onder 1 klem. Dus als de plaat gee gescheiden nullen heeft kan hij niet op een (enkelfase) kookgroep
Vanmiddag hierover met de webchat van AEG in de heg gelegen. Wij hebben een 1x35A aansluiting met in de meterkast zo’n fijne Nederlandse enkelfase kookgroep o.b.v. twee gecombineerde groepen. De webchat gaf aan dat het prima mogelijk én toegestaan is om een AEG inductie kookplaat met vieraderige aansluiting (2 fase, 1 nul, 1 aarde) om te katten naar een vijfaderige kookgroepoplossing door beide nullen onder 1 klem te prutsen. Ik lees daar hele wisselende meningen over, maar wat zijn nu de feiten? Want bijvoorbeeld een AEG IKB6430SFB vinden wij wel echt een super gave kookplaat, met z’n directe bediening per kookzone en ruime hartafstand tussen de twee linker pitten. Maar die aansluiting hè? En als ik dan ook nog in de handleiding lees “Alle kookzones zijn aangesloten op één fase. De fase heeft een maximale elektriciteitslading van 7350 W.” dan vraag ik mij ten zeerste af of je dit apparaat wel op een enkelfase kookgroep mag aansluiten. Toch wordt ie wel zo verkocht. Wat is nu waar?

[ Voor 2% gewijzigd door JME op 28-01-2023 19:07 . Reden: enkelfase beter verwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik kan in hun documentatie zo snel niks vinden aan aansluitschema's.

Enkelfase en enkelgroep 230v heeft sowieso maar 1 nul en fasedraad (maar dan dikker op 32A in dit geval)

Dubbelfase kookgroep heeft net als een krachtgroep maar 1 nul nodig. Er gaat altijd maar 16A max lopen. Stel dat je wel 2 nuldraden hebt lopen zou er niks op tegen zijn om deze samen onder de nulklem te klemmen (mits deze klem geschikt is voor 2 draden). Het voegt alleen niks toe.

Een enkelfase kookgroep mag niet met de 2 nul draden aan elkaar. Dan heb je immers geen gescheiden 16A groepen meer en dus ook geen controle over hoeveel stroom door welke nuldraad gaat. Helemaal als 1 van de 2 ooit los gaat. Dan krijgt de andere 32A voor zijn kiezen. En de automaat zal hier doorgaans niks aan doen. De doorsnee automaat schakelt de nul wel af, maar beveiligd hem niet. Dus bij overbelasting op de fase gaan beide uit. Bij overbelasting op de nul gaat er niks. Totdat de bedrading of klemmen een andere zwakste schakel zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Volgens mij haal ik wat dingen door elkaar. Mijn hoofdaansluiting is 1x35A. Mijn kookgroep is samengesteld uit 2 groepen, ik noemde dat 2 fasen (edit: oorspronkelijke post aangepast). Zou ik daar wel of niet zo’n AEG kookplaat op mogen aansluiten? Even aangenomen dat we die twee nuldraden eerst samenklemmen in 1 huls en die dan onder de klem in de kookplaat?

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 28-01-2023 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Dan heb je 1 fase met 2 (gekoppelde) groepen op 1 fase.

Dan geldt mijn laatste scenario en mag je het niet zo aansluiten. De nullen horen gescheiden te blijven op hun aparte klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Helder. Ik moet dan dus op zoek naar een andere plaat. Thanx!!
Wel bloedirritant dat als je zoekt op enkelfase inductie je dan vrijwel overal alleen maar 3,7kW platen krijgt. Wil je 7,4kW dan moet je filteren op 2 fase, maar technisch gezien heb ik dat dus helemaal niet. Wat is de zoekterm die je moet gebruiken voor een dubbele kookgroep op een enkelfase meterkast?
P.S. sorry, begint een topic-kaap te worden :X

[ Voor 74% gewijzigd door JME op 28-01-2023 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnvZQsspgZNN8sAU5va_LH35q7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKviKyiCTTPrLzaVCY6zlHZ4.png?f=fotoalbum_large

Ik vind mijn ATAG kookplaat wel duidelijk in de aansluitmogelijkheden. Je ziet ook dat de 2-groeps kookgroep oplossing dus echt een Nederlandse oplossing is, want in de documentatie staat ook overduidelijk dat dit alleen in NL toegepast mag worden.

Dus je kunt het onderscheiden in twee opties, enkelfase of meerdere fase aansluiting.

Bij het aansluiten van een enkele fase is eigenlijk alleen de rechter optie in Nederland een realistische. Bijna niemand in Nederland heeft 32A zekeringen in de groepenkast (want dan zou de hoofdzekering ruim 40A+ moeten zijn). Ook heb je voor deze oplossing 4 mm2 kabeldikte nodig. Dus je komt in dat geval meestal uit op de Hollandse 2-groeps kookgroep met 2 aparte nullen en dus een 5-aderige kabel.

Met een 3-fase aansluiting heb je ook twee mogelijkheden, maar met beide opties zou ik altijd gaan voor een volwaardige krachtautomaat. Bij een 2-groeps kookgroep wordt het namelijk een rommeltje om dit te verdelen over meerdere fasen. Bij meerdere fasen heb je dus maar 1 nuldraad nodig en kan je dus wegkomen met een 4-aderige kabel, maar als je toch al een krachtgroep neemt kan je net zo goed gaan voor een 5-aderige aansluiting met 3 fasen. Ik vraag mij alleen af wat een 7,4 kW kookplaat doet met 3 fasen. In de documentatie kan ik daar dus helemaal niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

frennek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:50:
Bij het aansluiten van een enkele fase is eigenlijk alleen de rechter optie in Nederland een realistische. Bijna niemand in Nederland heeft 32A zekeringen in de groepenkast (want dan zou de hoofdzekering ruim 40A+ moeten zijn). Ook heb je voor deze oplossing 4 mm2 kabeldikte nodig. Dus je komt in dat geval meestal uit op de Hollandse 2-groeps kookgroep met 2 aparte nullen en dus een 5-aderige kabel.
Dank! Helder! Bevestigt mijn beeld dat AEG hier niet past. Jammer, maar ik ga liever voor veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
JME schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:01:
Helder. Ik moet dan dus op zoek naar een andere plaat. Thanx!!
Wel bloedirritant dat als je zoekt op enkelfase inductie je dan vrijwel overal alleen maar 3,7kW platen krijgt. Wil je 7,4kW dan moet je filteren op 2 fase, maar technisch gezien heb ik dat dus helemaal niet. Wat is de zoekterm die je moet gebruiken voor een dubbele kookgroep op een enkelfase meterkast?
P.S. sorry, begint een topic-kaap te worden :X
Helaas weinig te doen dan per plaat de installatie handleiding doornemen. Op zoek naar zo'n plaatje als frennek laat zien. Dan pas weet je het zeker.

De gemiddelde witgoedzaak of keukenboer weet het doorgaans ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een soortgelijke AEG (IKB64411FB) gekocht deze maand. Hier het plaatje dat op het apparaat staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yxeGmSdKPrXvwtbv7jg20nbxto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdimKLmBPKLllZXXItRth7XH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
luukske schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:13:
Ik heb een soortgelijke AEG (IKB64411FB) gekocht deze maand. Hier het plaatje dat op het apparaat staat:
[Afbeelding]
Heel vreemd. Als je geen krachtgroep hebt, dus slechts 1 fase, hoe kan je deze plaat dan op een normale manier aansluiten? Naar mijn mening vereist dat een 32A zekering in de groepenkast met dikkere bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Deze plaat mag m.i. dus alleen op krachtstroom (vol vermogen beschikbaar) of op een enkele groep worden aangesloten (half vermogen beschikbaar). Voor een dubbele enkelfase kookgroep is deze plaat NIET geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
Bij 1 fase moet deze inderdaad achter een 32A zekering met bijpassende bedrading. Je heb dan wel het volle vermogen beschikbaar.
Omdat de kookplaat geen aansluiting heeft voor een tweede nuldraad is deze niet geschikt voor een dubbele enkelfase 16A kookgroep. Mocht je dat toch zo aansluiten, dan kan er bij een onderbreking in 1 van de nuldraden 32A gaan lopen in de overblijvende draad en die is daar heel waarschijnlijk niet op voorzien (diameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
frennek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Heel vreemd. Als je geen krachtgroep hebt, dus slechts 1 fase, hoe kan je deze plaat dan op een normale manier aansluiten? Naar mijn mening vereist dat een 32A zekering in de groepenkast met dikkere bekabeling.
Dat zie je wel mee als aansluitoptie. Ik vermoed dat zwaardere enkelfase groepen in andere landen normaler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
timberleek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Dat zie je wel mee als aansluitoptie. Ik vermoed dat zwaardere enkelfase groepen in andere landen normaler zijn.
In het buiteland is dat inderdaad niet zo'n probleem, maar dat maakt zo'n plaat eigenlijk niet echt geschikt voor de Nederlandse huishoudens met een 1-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:50

Freakie1NL

Grote Baas

timberleek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Helaas weinig te doen dan per plaat de installatie handleiding doornemen. Op zoek naar zo'n plaatje als frennek laat zien. Dan pas weet je het zeker.

De gemiddelde witgoedzaak of keukenboer weet het doorgaans ook niet.
Geschikt voor kookgroep;

NL merken zoals ETNA hebben dit vaak wel. AEG eigenlijk nooit geschikt voor 1 fase NL situatie. Siemens en Bosch soms wel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1