Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard vd V
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Voor onze nieuwe woning ben ik de groepenverdeling voor de 230V aan het maken.
Ik heb ooit meer dan 25 jaar geleden wel een opleiding in de elektrotechniek gedaan, maar daarna nooit meer met de theorie en bijna niet met de praktijk bezig geweest. De regels zijn dus een beetje roestig.
Om die reden kom ik er niet goed uit. Met name de regels rondom de NEN1010 en gelijktijdige belasting.
Ik heb ergens online gelezen dat je bij meer dan 10 groepen met een gelijktijdigheidsfactor van 0.5 mag rekenen.
Onze huisaansluiting krijgt 3x25A.

Is er iemand is die de regels uit de huidige NEN1010 kent en mij wat advies kan geven wat ik eventueel aan moet passen.

Groep 12 wordt een aardlekautomaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAJ_cvzf_xDEH3unv15xb6qFgWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YT4nQYrraNjuFgeLTyvaWhB3.jpg?f=user_large

L3 is volgens mijn berekening te zwaar belast. Dit komt door het opgegeven max vermogen van de inductiekookplaat. Deze kan eventueel op een 3 fase automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ09ob7BIfCZ3VYgTZBROTuAla4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGVMbyoW5F3gBrYxFiyPzwbu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.o.N.a.L.d
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 12:49
ga ervan uit dat kracht 1 en 2 ook een alamat wordt ?, wanneer je een 3 fase aansluiting hebt, zou ik persoonlijk altijd een kookplaat op 3 fase aansluiten dit om je vermogen te spreiden.

vind je verlichting ook wel vrij fors groep 4 bv 12 lampen a 600 watt = dus 50 watt per lamp ? < correct me if i am rong ?

verder netjes gemaakt complimenten :)

[ Voor 30% gewijzigd door D.o.N.a.L.d op 17-01-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kookgroep mag officieel ook helemaal niet op 3x 25a 2x 16a is immers 32A op 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
Kijk ook even wat je die arme elektricien aandoet.
WCD en verlichting van 1 ruimte zitten eigenlijk altijd op dezelfde groep. De leiding gaat van de meterkast naar een centraaldoos in het plafond (waar je ook je lamp hangt) en van daar uit naar de WCD's en lichtschakelaar.
Door de WCD en lamp niet op dezelfde groep te zetten wordt het 2x zoveel werk om aan te leggen. En dus ook 2x zo duur.
Als je meer dan 1 ruimte aan WCD's en verlichting op een groep hebt, zorg je dat deze ruimtes naast elkaar zijn. Nu kun je doorlussen ipv dat je 2 losse leidingen vanaf de meterkast moet maken. Zeker niet zoals je nu hebt, verspreid over het hele huis.

En kracht2 wordt nu helemaal niet gebruikt. Voor een woonhuis is het niet gebruikelijk om ongebruikte groepen te plaatsen. Dat doe je in een fabriek waar de stroom niet van de hele verdeler mag als er een nieuwe machine bij moet. Als je voorbereid wilt zijn op bijvoorbeeld een laadpaal, dan zorg je voor ruimte voor een extra automaat. (maar zoals hierboven al wordt genoemd, je kookgroep moet naar 3 fase).

[ Voor 24% gewijzigd door RocketKoen op 17-01-2023 21:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.o.N.a.L.d
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 12:49
ook daar waren/zijn regels voor hoeveel verschillende groepen je per ruimte moet maken, bv in de keuken mogen/mochten niet alle wcd op 1 groep, zo was het ook met de verlichting ivm met als 1 aardlekschakelaar flipt je niet compleet in het donkere zit in je halve huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
D.o.N.a.L.d schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:37:
ook daar waren/zijn regels voor hoeveel verschillende groepen je per ruimte moet maken, bv in de keuken mogen/mochten niet alle wcd op 1 groep, zo was het ook met de verlichting ivm met als 1 aardlekschakelaar flipt je niet compleet in het donkere zit in je halve huis
In openbare ruimtes en commerciële ruimtes. Zover ik weet niet residentiele installaties. Tenzij dat in de nieuwste NEN is aangepast.

En zelfs de regel dat zware apparatuur zijn eigen groep moet hebben is sindskort niet meer van toepassing. Je mag dus prima de magnetron op de groep van de koelkast of de keukenlampjes hebben bijvoorbeeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

Hierop aansluitend: Bestaan er bedrijven die schema's maken voor hoe een meterkast het beste ingericht kan worden?

Dus je geeft ze aan wat je allemaal hebt aan apparatuur zoals inductiekookplaat, toekomstige laadpaal, hoeveelheid koelkasten, vriezers, licht, noem maar op.
En ook wat er nu al in je huis aanwezig is.
En dat zij dan een goed en betrouwbaar ontwerp maken.
De aannemer kan het dan zo uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
@D.o.N.a.L.d bedankt voor je reactie. K1 en K2 zijn idd alamats. 50VA is veel te veel voor de huidige LED verlichting. Ik had eerst met 60VA gerekend omdat ik dat nog wist van vroeger. Ik heb recent ergens gelezen dat er met 50VA gerekend moet worden. Als dit niet hoeft hoor ik het graag.
@RocketKoen De elektricien die het gaat aanleggen ben ik zelf😱 Het lijk heel verspreid maar het is ontworpen zoals jij aangeeft. Er zit alleen in elke ruimte 1 of 2 WCD’s op een andere groep dan de verlichting.

Weet een van jullie hoe het zit met de gelijktijdigheid waar mee je moet rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:34:
WCD en verlichting van 1 ruimte zitten eigenlijk altijd op dezelfde groep.
Hoewel dit doorgaans zo is blijkt het geen standaard. Ik heb ook wel eens een woning bedraad waarbij iedere WCD of lichtpunt apart naar de meterkast ging. Ja, dat was een bijzonder project en ja dat levert een flinke lading buis en draad op in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Richard vd V schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:38:
@D.o.N.a.L.d bedankt voor je reactie. K1 en K2 zijn idd alamats. 50VA is veel te veel voor de huidige LED verlichting. Ik had eerst met 60VA gerekend omdat ik dat nog wist van vroeger. Ik heb recent ergens gelezen dat er met 50VA gerekend moet worden. Als dit niet hoeft hoor ik het graag.
@RocketKoen De elektricien die het gaat aanleggen ben ik zelf😱 Het lijk heel verspreid maar het is ontworpen zoals jij aangeeft. Er zit alleen in elke ruimte 1 of 2 WCD’s op een andere groep dan de verlichting.

Weet een van jullie hoe het zit met de gelijktijdigheid waar mee je moet rekenen?
Afbeeldingslocatie: https://www.ew-installatietechniek.nl/cms/multimedia/0010559rnyqmubjm/45%2001.jpg

Voor je vermogens. Je zit goed met een lichtpunt van 50VA en 200VA per WCD. Let wel op dat alle lampen die achter 1 schakelaar zitten tellen als 1 lichtpunt. En een WCD telt altijd als 1, ook als er 2 of 4 stekkers in kunnen.

Wat ik overigens nog mis is een aansluiting voor de rookmelder in de hal en overloop. Die zijn verplicht.

behalve de gelijktijdigheid is dit allemaal op basis van de nen1010:2015. ik heb de nieuwe niet.
studieboekje met meer tips

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
sypie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Hoewel dit doorgaans zo is blijkt het geen standaard. Ik heb ook wel eens een woning bedraad waarbij iedere WCD of lichtpunt apart naar de meterkast ging. Ja, dat was een bijzonder project en ja dat levert een flinke lading buis en draad op in de meterkast.
Ik heb dit kort overwogen toen ik mijn elektra ging aanleggen. Niet eens perse alles naar de meterkast, maar alle wcd's naar de centraaldoos van een naastgelegen ruimte(groep) en vice versa. Toen gerealiseerd hoe belachelijk veel extra werk dit ging opleveren tov het nut en anders besloten :+

Heb wel op elke verdieping de lichtgroepen verdeelt over de fasen (en daarmee aardlekken). En idem voor de groepen van de gang verlichting op de verdiepingen. Als er een groep, aardlek of fase uit gaat, heb ik dus altijd nog licht en stroom in de omliggende ruimtes (in alle dimensies). Was een leuke puzzel :+

@Richard vd V
Ik zou de kookgroep inderdaad omzetten naar een krachtgroep. Behalve voor enkelfase hoofdaansluitingen hebben kookgroepen geen plaats in de installatie. Een krachtgroep kan hetzelfde en meer met minder risico's.

Ik ken de indeling van het huis natuurlijk niet, maar de combinatie van verbruikers per groep doen mij vermoeden dat je straks bekabeling kriskras door het huis moet hebben om alles aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld groep 5 met oa de afzuigkap eetkamer en overloop. Haal je jezelf niet overmatig veel werk op de hals?

Moet de WP op 2 groepen? Zou verwachten dat de binnenunit weinig power nodig heeft. Afhankelijk van het vermogen van de WP vind ik L3 daarmee juist onderbelast (aangenomen dat je de kookplaat netjes met een krachtgroep doet) :+
ps: Weet je zeker dat het 1kW voor de buitenunit is en 2kW voor de binnenunit? De buitenunit verzet normaliter het werk zou ik verwachten. Of is het hier niet een split unit apparaat maar bijvoorbeeld een aparte WP boiler binnen?

Los van gelijktijdigheidsfactor zou ik persoonlijk ook even kijken naar locatie van WCD's om vermogens te bepalen.
Een WCD op de overloop krijgt doorgaans weinig te doen, behalve bijvoorbeeld een incidentele stofzuiger.
Idem in de (ouder) slaapkamer waar doorgaans weinig grote verbruikers zijn. Mijn slaapkamer heeft
7 stopcontacten, maar misschien dat op 1 daarvan daadwerkelijk >100W getrokken wordt (wake-up light van de missus). Daar 200w/wcd rekenen is vrij grof imo
WCD's in de keuken zien dan wel vaker grote belastingen. Waterkoker, koffiezetter, staafmixer, contactgrill etc etc etc. Daar zou ik beter op letten. zeker icm de kookplaat en oven.

Hoewel waarschijnlijk niet je bottleneck is 50w/lichtpunt wel achterhaald imo. Anno nu is dat doorgaans <10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
RocketKoen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Voor je vermogens. Je zit goed met een lichtpunt van 50VA en 200VA per WCD. Let wel op dat alle lampen die achter 1 schakelaar zitten tellen als 1 lichtpunt. En een WCD telt altijd als 1, ook als er 2 of 4 stekkers in kunnen.
Wacht, Dus een raam met 4 wcd's op een rijtje telt als 1? Dat zou de 200VA regel een stuk logischer maken. En verklaren waarom mijn berekening zo hard uit de hand liep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
timberleek schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Wacht, Dus een raam met 4 wcd's op een rijtje telt als 1? Dat zou de 200VA regel een stuk logischer maken. En verklaren waarom mijn berekening zo hard uit de hand liep :+
Ik denk niet dat het voor een raam telt, omdat daar meerdere dozen achter zitten. En ze ook los bedraad zijn. Maar een dubbele wcd (in 1 inbouwdoos) telt als 1x200VA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
Iedereen bedankt voor zijn reactie.
@RocketKoen meerdere lichtpunten achter de zelfde schakelaar heb ik even over het hoofd gezien. Dit ga ik nog even aanpassen.
Je hebt toevallig niet het complete document van die Kenteq training?

@timberleek De binnenuit van de WP heeft een 2Kw verwarmingselement. Hierdoor krijgt deze automatisch aan aansluitwaarde van 2Kw en moet hij op een aparte groep. De leverancier geeft aan dat de buitenunit ook op een aparte groep moet. Het vermogen in normaal bedrijf kan ik helaas nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Richard vd V schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:23:
Iedereen bedankt voor zijn reactie.
@RocketKoen meerdere lichtpunten achter de zelfde schakelaar heb ik even over het hoofd gezien. Dit ga ik nog even aanpassen.
Je hebt toevallig niet het complete document van die Kenteq training?

@timberleek De binnenuit van de WP heeft een 2Kw verwarmingselement. Hierdoor krijgt deze automatisch aan aansluitwaarde van 2Kw en moet hij op een aparte groep. De leverancier geeft aan dat de buitenunit ook op een aparte groep moet. Het vermogen in normaal bedrijf kan ik helaas nergens vinden.
Wat in mn linkje stond is alles wat ik heb.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1