Toon posts:

Ontwerp en bouw vrijstaande douglas overkapping

Pagina: 1
Acties:

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 12:47
Mijn planning is om in februari te gaan beginnen met de bouw van een vrijstaande overkapping.

Afgelopen zomer een beetje rond zitten te kijken voor een bouwpakket maar ik schrok eerlijk gezegd wel van de prijzen.

Het model wat wij willen is een overkapping met zadeldak en 2 dichte wanden.

Waar ik een beetje bij uitkwam is de Hamar XL type 2:

Toen ik de prijzen aan het opvragen was schrok ik een beetje van de kosten. Ze worden geadverteerd voor 6500,- maar dat is de kale prijs, dan zitten de betonpoeren, dakbeschot, wanden en dakgoten er bijvoorbeeld niet bij. De complete set kwam net iets onder de 9k uit.

Hierbij zaten een paar nadelen:
- Wij willen hem eigenlijk net een slagje groter (4,80 bij 7,20 gemeten buitenkant palen)
- Dakafwerking is met dakshingles of kunststof platen met dakpanmotief. Wij willen liever echte dakpannen.
- Ringbalken zijn 15x5 cm terwijl wij dit liever 15x15 hebben.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken in de prijslijsten bij onze lokale houthandel en heb ik een eerste berekening gemaakt en kwam ik uit op een goede 6000 euro met onze gewenste afmeting.

Eerste schets zoals ik deze nu heb gemaakt:

Deze schets gaat nog uit van 4,20 bij 7,20 wat uiteindelijk 4,80 bij 7,20 gaat worden.

Zoals je ziet komt er een buitenkeuken tzt in maar deze wordt nog niet meteen gerealiseerd maar wel voorbereid. qua plaatsing ben ik er nog niet helemaal uit misschien dat we hem een kwartslag draaien en dat er ook een barretje komt. Maar de bedoeling is wel de volgende elementen er in komen:

- keukentje
- grote eettafel waar we met minimaal 10 man aan kunnen zitten
- zithoek.

Plaatsing in de tuin:
Momenteel hebben we al een overkapping bij het terras recht achter ons huis (Zie groen kader)
Echter onze tuin ligt op het oosten en wij hebben dus 's avonds totaal geen zonlicht op dit terras.
Achter in de tuin hebben wij wel veel zonlicht 's avonds maar juist 's morgens niet. We willen dus achter een terras en overkapping gaan maken en daar ook een buitenkeuken realiseren. Zie het rode kader waar wij de overkapping willen gaan realiseren:

Ik ga in dit topic verder bijhouden hoe de vorderingen zijn en wat de kosten zijn. (Met de kosten houd ik geen rekening met de kosten voor gereedschap omdat ik het meeste gereedschap al heb of dat ik deze ook nog nodig heb voor een volgende klus)

Ik ben eigenlijk opzoek naar een programma waarin ik de schets goed kan uitwerken met de juiste maatvoeringen er bij.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46
Casejunkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
...
Ik ben eigenlijk opzoek naar een programma waarin ik de schets goed kan uitwerken met de juiste maatvoeringen er bij.
https://www.sketchup.com/

Niet echt een schets programma maar wel een programma waar je technische bouwtekening perfect kan maken.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:03
Casejunkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
Ik heb twee jaar geleden een soortgelijke overkapping gemaakt, van douglas balken van 12x12. Ik heb alles uitgewerkt in AutoCAD - misschien niet de meest gebruiksvriendelijke applicatie maar ik werk er al mee sinds 2005 dus voor mij voelt het logisch aan. Ik heb daar alles in uitgetekend, groot uitgeprint, en op het raam gehangen aan de binnenkant.

Als je wilt gaan bouwen, heb je snel alle maten bij de hand, en worden je tekeningen niet vies als het regent ;)

Zelf bouwen is best leuk trouwens, het zijn allemaal niet de meest moeilijke werkzaamheden, maar het eindresultaat levert zoveel lol op. Als je eenmaal het basisframe hebt staan en alles hebt uitgelijnd (dat het recht is) kan je vrij snel bouwen. Het voordeel van AutoCAD is dat je ook kan "meten" hoe lang iets in de tekening is, en dat kan je vergelijken met je echte bouwwerk. Daarmee kan je snel foutjes eruit vissen, en weet je dat je alles goed bouwt.

[Voor 9% gewijzigd door Widow op 16-01-2023 16:22]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:26

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou in sketchup gaan tekenen, redelijk snel te leren en prima bruikbaar voor dit doel, inclusief maatvoering...

Zelf bezig met dit geval (4x6, alle wanden dicht, plat (sedum) dak)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:55
zeezuiper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:39:
[...]

https://www.sketchup.com/

Niet echt een schets programma maar wel een programma waar je technische bouwtekening perfect kan maken.
Ik vraag mij toch af wat het woord 'sketch' betekent :+

AutoCad is wel handig om het in 2D uit te tekenen, maar in principe gaat het helemaal prima in Sketchup en heb je meteen een 3D beeld of er nog ergens problemen zijn! Het maken van gemaatvoerde tekeningen is dan wel weer iets lastiger.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee