Ontwerp en bouw vrijstaande douglas overkapping

Pagina: 1
Acties:
  • 16.129 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Mijn planning is om in februari te gaan beginnen met de bouw van een vrijstaande overkapping.

Afgelopen zomer een beetje rond zitten te kijken voor een bouwpakket maar ik schrok eerlijk gezegd wel van de prijzen.

Het model wat wij willen is een overkapping met zadeldak en 2 dichte wanden.

Waar ik een beetje bij uitkwam is de Hamar XL type 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtDUwEQ7N42ndts5_0FcdBunl6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8IkMQYTdsQch3rzwf4P4bX0.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de prijzen aan het opvragen was schrok ik een beetje van de kosten. Ze worden geadverteerd voor 6500,- maar dat is de kale prijs, dan zitten de betonpoeren, dakbeschot, wanden en dakgoten er bijvoorbeeld niet bij. De complete set kwam net iets onder de 9k uit.

Hierbij zaten een paar nadelen:
- Wij willen hem eigenlijk net een slagje groter (4,80 bij 7,20 gemeten buitenkant palen)
- Dakafwerking is met dakshingles of kunststof platen met dakpanmotief. Wij willen liever echte dakpannen.
- Ringbalken zijn 15x5 cm terwijl wij dit liever 15x15 hebben.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken in de prijslijsten bij onze lokale houthandel en heb ik een eerste berekening gemaakt en kwam ik uit op een goede 6000 euro met onze gewenste afmeting.

Eerste schets zoals ik deze nu heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/yaSmCCitMckFoN3kx317TyLF.jpg

Deze schets gaat nog uit van 4,20 bij 7,20 wat uiteindelijk 4,80 bij 7,20 gaat worden.

Zoals je ziet komt er een buitenkeuken tzt in maar deze wordt nog niet meteen gerealiseerd maar wel voorbereid. qua plaatsing ben ik er nog niet helemaal uit misschien dat we hem een kwartslag draaien en dat er ook een barretje komt. Maar de bedoeling is wel de volgende elementen er in komen:

- keukentje
- grote eettafel waar we met minimaal 10 man aan kunnen zitten
- zithoek.

Plaatsing in de tuin:
Momenteel hebben we al een overkapping bij het terras recht achter ons huis (Zie groen kader)
Echter onze tuin ligt op het oosten en wij hebben dus 's avonds totaal geen zonlicht op dit terras.
Achter in de tuin hebben wij wel veel zonlicht 's avonds maar juist 's morgens niet. We willen dus achter een terras en overkapping gaan maken en daar ook een buitenkeuken realiseren. Zie het rode kader waar wij de overkapping willen gaan realiseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JdlyMSs1Mp8k5yEpao7buHvN.png

Ik ga in dit topic verder bijhouden hoe de vorderingen zijn en wat de kosten zijn. (Met de kosten houd ik geen rekening met de kosten voor gereedschap omdat ik het meeste gereedschap al heb of dat ik deze ook nog nodig heb voor een volgende klus)

Ik ben eigenlijk opzoek naar een programma waarin ik de schets goed kan uitwerken met de juiste maatvoeringen er bij.

Kosten overzicht:

AantalOmschrijvingKosten
6Betonpoeren 15x15x60cm inclusief stelplaten€ 179,40
630x30 betontegel€ 8,62
1225 kg snelbeton€ 141,12
62,5m douglasbalk 15x15€ 208,73
44m douglasbalk 15x15€ 222,64
35m douglasbalk 15x15€ 208,73
23m douglasbalk 5x15€ 27,23
63m douglasbalk 15x15€ 244,81
223m douglasbalk 5x15€ 300,27
8schoor douglasbalk 15x15€ 76
nvtnader te specificeren (moet bon opnieuw opvragen€ 521,39
80Dakbeschot 18x175mm 400cm douglas incl. bezorging€ 1.243,00
Totaal:€ 3381,94

[ Voor 26% gewijzigd door Casejunkie op 18-04-2023 20:24 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34
Casejunkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
...
Ik ben eigenlijk opzoek naar een programma waarin ik de schets goed kan uitwerken met de juiste maatvoeringen er bij.
https://www.sketchup.com/

Niet echt een schets programma maar wel een programma waar je technische bouwtekening perfect kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Casejunkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
Ik heb twee jaar geleden een soortgelijke overkapping gemaakt, van douglas balken van 12x12. Ik heb alles uitgewerkt in AutoCAD - misschien niet de meest gebruiksvriendelijke applicatie maar ik werk er al mee sinds 2005 dus voor mij voelt het logisch aan. Ik heb daar alles in uitgetekend, groot uitgeprint, en op het raam gehangen aan de binnenkant.

Als je wilt gaan bouwen, heb je snel alle maten bij de hand, en worden je tekeningen niet vies als het regent ;)

Zelf bouwen is best leuk trouwens, het zijn allemaal niet de meest moeilijke werkzaamheden, maar het eindresultaat levert zoveel lol op. Als je eenmaal het basisframe hebt staan en alles hebt uitgelijnd (dat het recht is) kan je vrij snel bouwen. Het voordeel van AutoCAD is dat je ook kan "meten" hoe lang iets in de tekening is, en dat kan je vergelijken met je echte bouwwerk. Daarmee kan je snel foutjes eruit vissen, en weet je dat je alles goed bouwt.

[ Voor 9% gewijzigd door Widow op 16-01-2023 16:22 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou in sketchup gaan tekenen, redelijk snel te leren en prima bruikbaar voor dit doel, inclusief maatvoering...

Zelf bezig met dit geval (4x6, alle wanden dicht, plat (sedum) dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDPfnWHI1qlcYW0B7cDhzqEh6gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g809vTcd9uERa8SjZTT1VQBv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
zeezuiper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:39:
[...]

https://www.sketchup.com/

Niet echt een schets programma maar wel een programma waar je technische bouwtekening perfect kan maken.
Ik vraag mij toch af wat het woord 'sketch' betekent :+

AutoCad is wel handig om het in 2D uit te tekenen, maar in principe gaat het helemaal prima in Sketchup en heb je meteen een 3D beeld of er nog ergens problemen zijn! Het maken van gemaatvoerde tekeningen is dan wel weer iets lastiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie
Intussen ben ik begonnen met de voorbereiding van de bouw van de overkapping.

Ten eerste had ik een zwaardere cirkelzaag nodig om balken van 15x15 te kunnen zagen.
Ik heb hiervoor een Bosch GKS 85 G gekocht. Bijna al mijn gereedschap is van Bosch Professional en dit is cirkelzaag van Bosch die 85mm diep kan zagen.

Foto van de nieuwe cirkelzaag naast mijn oude cirkelzaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjM-eiGiBqa6XTrJfYX6e2xxkjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE8t2O4McAo5TmfL32LP8i1p.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de aanschaf dacht ik dat ik de oude cirkelzaag wel op markplaats zou gooien maar gezien het gewicht van de nieuwe cirkelzaag ga ik dat heroverwegen.

[ Voor 21% gewijzigd door Casejunkie op 05-04-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Afgelopen weken in een paar middagen de ruimte waar de overkapping moet komen te staan leeg geruimd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdd0LFFo1XCYyNQ4Wfv0MEebHNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MARQrptyqQ6EWwDeyACChzNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGTNW3OY24wXU34qTX5RfRr0z3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWwCxVx1VZroI2Y2t6OZV8zX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Hierna ben ik de eerste spullen gaan halen:

6x betonpoeren van 15x15 met een lengte van 60cm inclusief stelplaten
6x betontegel van 30x30 die onder de betonpoeren komen
12x 25kg snelbeton om de boel vast te storten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RXxTHLmeojmEtXHcEhXheVD1tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSnwFRInhoJk6Di5lfM9hX0z.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik de balken gehaald voor de staanders en de horizontale liggers:

6x 2,5m 15x15 douglasbalken
4x 4m 15x15 douglasbalken
3x 5m 15x15 douglasbalken
2x 3m 5x15 douglasbalken (voor een template te maken voor de balken voor het dak straks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FgbpWrE7PeiC2WD4Z9caf_41SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ixj5zS6XoUo5ZGg6a5tDtaQW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
Leuk project. Heb je al een 2d/3d tekening en zou je die willen posten?
En als je van je hitachi afmoet heb ik nog wel interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
FitTiv schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:27:
Leuk project. Heb je al een 2d/3d tekening en zou je die willen posten?
En als je van je hitachi afmoet heb ik nog wel interesse.
ik heb 2d schetsen op papier gemaakt maar niet gescand.
Om sketchup te leren had ik niet heel veel zin in. Ik ga dus lekker uit de losse pols bouwen met een paar tekeningen hoe ik het wil hebben en de rest zit in mijn hoofd.

Betreffende de Hitachi: Ik twijfel nog omdat die Bosch wel erg groot en zwaar is voor lichtere werkzaamheden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Casejunkie
Gisteren begonnen met de daadwerkelijke bouw.

De betonpoeren zijn ingegraven (daaronder ligt een beton tegel van 30x30.
Daarna de staanders op de juiste lengte gezaagd en de stelplaten in de onderkant gefreest.Ik wil dat de palen namelijk aansluiten op de beton poeren en er niet boven zweven.

Helaas kan ik vandaag niks doen ivm 1ste paasdag (buurt gaat dat niet waarderen als ik vandaag aan de slag ga en vanaf morgen wordt het helaas slecht weer.

De staanders zet ik waterpas zodra de liggers erop liggen en vast zitten. Dan heb ik de exacte maken en dan stort ik de betonpoeren vast met 50kg snel beton per betonpoer.

Betreffende dat de betonpoeren zo hoog zitten in het gat: het terras moet nog 10cm omhoog straks.

Foto hoe het er nu bij staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKHqPnNhlEtL-C4QUrRazkjYEGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIhEVbNGhRuSojCp2dKwx9pS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Casejunkie op 09-04-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:59

Lord_Nemesis

Wa oars?

Leuk topic, ik ga je vorderingen volgen 😀
Ik ga zelf binnenkort ook starten met een vergelijkbare overkapping die ik tegen een bestaand stenen schuurtje zet.
Als ik het goed begrijp komt er bij jou een zadeldak op? Hoe zit je dan met de overspanning en het aantal spanten? Daar heb ik zelf nog weinig kaas van gegeten.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Lord_Nemesis schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:36:
Leuk topic, ik ga je vorderingen volgen 😀
Ik ga zelf binnenkort ook starten met een vergelijkbare overkapping die ik tegen een bestaand stenen schuurtje zet.
Als ik het goed begrijp komt er bij jou een zadeldak op? Hoe zit je dan met de overspanning en het aantal spanten? Daar heb ik zelf nog weinig kaas van gegeten.
De spanten worden een soort heel breed uitstaande A's en die hou ik minder dan 60cm hart op hart er tussen. Daarop komen douglas veilingdelen waardoor je een dicht dak krijgt en vanuit binnen niet tegen de de dakpannen aankijkt dan vervolgens panlatten en de dakpannen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Casejunkie
Vandaag weer verder gegaan en alle liggers gezaagd. Planning was dat het daar bij zou blijven maar het weer werkte heel erg mee en vanmiddag toen onze kleine van 11 maanden op bed lag konden we samen de liggers leggen en heb ik alles vast kunnen zetten.

Het volgende op de to-do lijst is de betonpoeren vast storten maar ik had geen puf meer over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCjV0_WwGCjzt0pb4roEywpQxmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZpOD3J8f0iL8VCs19VLtUUt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:50
Casejunkie schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:03:
Vandaag weer verder gegaan en alle liggers gezaagd. Planning was dat het daar bij zou blijven maar het weer werkte heel erg mee en vanmiddag toen onze kleine van 11 maanden op bed lag konden we samen de liggers leggen en heb ik alles vast kunnen zetten.

Het volgende op de to-do lijst is de betonpoeren vast storten maar ik had geen puf meer over.

[Afbeelding]
Knap dat je dit zelf doet. Scheelt een bak geld. De overspanning qua diepte van de liggers, is die niet heel lang (5 meter oid?). Ga je daar geen issues mee krijgen als er straks wat gewicht op komt met het dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
Je overspanning zijn behoorlijk groot voor 15x15 ?
Wellicht leuk leesvoer voor je:
Showcase Douglas overkapping bouwen :)

Wat voor verbindingen gebruik je? De middelste staander op je laatste foto daar lijkt de rechter ringbalk maar op 2cm te leunen op de staander?

Alle houtzaken waar ik ben geweest gaan niet verder dan 3.50m aan overspanning met 15x15 balken.
Ik ben zelf tot 3.85m gegaan en heb daar wel dikkere gordingen voor gebruikt en veel schoren voor de zekerheid maar jij lijkt 4.80m overspanning te hebben? Dat gaat geheid doorzakken als daar een beetje gewicht op komt hoor.

[ Voor 117% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Casejunkie schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:03:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Hoe heb de de opleg van de dwarsbalken gemaakt?
Heb je deze half ingekeept oid? En hoe heb je de middelste dwarsbalk (van voor naar achter, midden op de foto) dan qua oplegging op de staander?

Ben erg benieuwd! 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Casejunkie
GeeMoney schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:54:
Je overspanning zijn behoorlijk groot voor 15x15 ?
Wellicht leuk leesvoer voor je:
Showcase Douglas overkapping bouwen :)

Wat voor verbindingen gebruik je? De middelste staander op je laatste foto daar lijkt de rechter ringbalk maar op 2cm te leunen op de staander?

Alle houtzaken waar ik ben geweest gaan niet verder dan 3.50m aan overspanning met 15x15 balken.
Ik ben zelf tot 3.85m gegaan en heb daar wel dikkere gordingen voor gebruikt en veel schoren voor de zekerheid maar jij lijkt 4.80m overspanning te hebben? Dat gaat geheid doorzakken als daar een beetje gewicht op komt hoor.
Het gewicht komt op de balken voor en achter de balken die van voor naar achterlopen komen alleen trekkrachten op. Het zadeldak draagt op de voorste en achterste balken. En de overspanning is 3,6m en 3,3m zonder de oplegging meegerekend. Vuistregel is 1 meter overspanning per 5cm balk. Dus ik zit daar net iets overheen.

@Koekstra :
De hoeken zijn verstek gezaagd. Bij de middelste palen zijn de balken gekeept tot 5cm breedte. (meeste bouwpakketen gebruiken ringbalken van 5x15 dus daar kom ik prima mee weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aDJHwXWM7Z6vBW8ExiwXGN2d1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXsgvB2tcR7OTiJbCBw5FWXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lec5LB9Q8kimdxM7bOY20-_vTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikzVNBp83P1gidvOmHtJ3t1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Casejunkie
Vanmiddag heb ik de betonpoeren vast gestort en ben ik begonnen met de templates te maken voor de dakspanten.

Ik heb nog bij een vriend van mij (bouwkundig ingenieur) de vraag uitstaan of ik nog een horizontale balk moet toevoegen aan de 2 poten om de trekkrachten op te vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eLJa1ElwXw50_vuQKFgxK6EVNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckkThYgJSiUFALgPMMvaPsQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SgLQR7gPFWWskUGmT_Zd2klZ-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCSq9obR7N1YOqlJ39rkzH8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 09:44
Vuistregel is om per meter overspanning 5cm hoogte balk te pakken. Bij 3,60m zou je dus eigenlijk balken van 18cm moeten hebben. Omdat jij een balk van 15cm dik heb spreekt dit in je voordeel. Echter het extra gewicht van een echts pannendak is een behoorlijk nadeel.

naast dat een balk voldoende sterk/stijf moet zijn moet deze ook de belasting (dwarskracht) kunnen overdragen. Het zou beter zijn geweest als je de linker en rechter ringbalk had later doorlopen tot het midden van de kolom. Dan liggen ze over een breedte van 10cm en een lengte van 7,5cm op de kolom i.p.v. 5cm en 15cm.

Bij de A frames zou ik toch kijken of je de inkeping kleiner kan maken zodat er meer hout overblijft. De horizontale balk zou ik zeker toevoegen. En check ook even bij de specificaties van de dakpan wat de minimale hellingshoek van het dak mag zijn en of er nog extra restricties/eisen hierbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:21
Ik zie een kastje op een foto op de grond liggen, dus je hebt al nagedacht over stroom in je overkapping.

Heb je ook rekening gehouden met wifi ontvangst? Of de installatie van zonnepanelen op het dak? En dingen die je aan het frame gaat hangen? Zou een beetje jammer zijn als je straks een hangstoel wilt hebben maar de constructie hier niet op berekend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
1107972 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:32:
Vuistregel is om per meter overspanning 5cm hoogte balk te pakken. Bij 3,60m zou je dus eigenlijk balken van 18cm moeten hebben. Omdat jij een balk van 15cm dik heb spreekt dit in je voordeel. Echter het extra gewicht van een echts pannendak is een behoorlijk nadeel.

naast dat een balk voldoende sterk/stijf moet zijn moet deze ook de belasting (dwarskracht) kunnen overdragen. Het zou beter zijn geweest als je de linker en rechter ringbalk had later doorlopen tot het midden van de kolom. Dan liggen ze over een breedte van 10cm en een lengte van 7,5cm op de kolom i.p.v. 5cm en 15cm.

Bij de A frames zou ik toch kijken of je de inkeping kleiner kan maken zodat er meer hout overblijft. De horizontale balk zou ik zeker toevoegen. En check ook even bij de specificaties van de dakpan wat de minimale hellingshoek van het dak mag zijn en of er nog extra restricties/eisen hierbij zijn.
Er komen straks nog schoren van 10x10 wat de overspanning van een aantal balken kleiner maakt.
Die vuistregel van 5cm hoogte per meter balk is mij bekend en zit een hele grote veiligheidsmarge in gelukkig.

Wat is het nut van een kleine inkeping bij de A frames?
De horizontale balken ga ik toevoegen.

De minimale hellingshoek is 20 graden van de dakpannen en ik zit op een hoek van 24 graden dus dat zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
President schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:18:
Ik zie een kastje op een foto op de grond liggen, dus je hebt al nagedacht over stroom in je overkapping.

Heb je ook rekening gehouden met wifi ontvangst? Of de installatie van zonnepanelen op het dak? En dingen die je aan het frame gaat hangen? Zou een beetje jammer zijn als je straks een hangstoel wilt hebben maar de constructie hier niet op berekend is...
Dat kastje doet niks meer.
Ik ga een mantelbuis op ruim 60cm diepte vanuit de garage liggen met daarin:
- Stroom via een grondkabel
- waterleiding via Uponor
- cat 6 netwerkkabel (Komt een Ubiquiti UniFi 6 Access Point te hangen)
- losse touwtje om eventueel iets bij te trekken in de toekomst.

Daarna ga ik de stroompunten aanleggen in de overkapping (stopcontacten, lichtenpunten en schakelaars)

Zodra het dak er op ligt ga ik hier aan beginnen. Vervolgens gaan we het terras aanleggen en daarna ga ik de wanden bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 13:06
De betonpoeren zijn ingegraven (daaronder ligt een beton tegel van 30x30.
Daarna de staanders op de juiste lengte gezaagd en de stelplaten in de onderkant gefreest.Ik wil dat de palen namelijk aansluiten op de beton poeren en er niet boven zweven.
Leuk project om te volgen!
Normaliter “zweeft” de paal boven je betonpoer zodat er geen vocht in je paal trekt.
Door hem strak op de betonpoer te plaatsen zullen je palen sneller gaan rotten aan de onderkant.

En je kan de palen nu niet meer achteraf op hoogte stellen mocht dat ooit nog nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door rmr1 op 13-04-2023 09:30 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
rmr1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:25:
[...]

Leuk project om te volgen!
Normaliter “zweeft” de paal boven je betonpoer zodat er geen vocht in je paal trekt.
Door hem strak op de betonpoer te plaatsen zullen je palen sneller gaan rotten aan de onderkant.
De reden waarom hij meestal zweeft is omdat het makkelijker met de stelplaat. De stelplaat gebruik ik niet om te stellen. De betonpoer zelf steek straks 15cm boven het terras uit. Bij de huidige overkapping die al meer dan 15 jaar staat hebben we ook geen vochtproblemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Gaaf! Ik zal straks even wat foto's maken ook van wat ik gebouwd heb. Wellicht doe je nog ideeen op.

Qua dak heb ik een plat dak:

EPDM
Underlayment
Panlatten (kan elektrabuizen tussen gelegd worden)
Van die planken die je in elkaar schuift (weet de naam zo ff niet meer)
balklaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAOnOHJQ_56D9kLy7-hCaCExVhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKQjtTZFIZ5pBphz38nj7qUL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLmnYkWMM6SD1Jbx305y9GWxyjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CY8IByOJUBxow4MoIhRzogC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jOZDijdfV0WgpRvJRf5DVAEaGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxvlohOig6ZrvG5BpRwZRzQq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5jNimaHr7hRDwAYzXkiQzFnqTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rgn7KxTtpPPw8CnswOpgx99.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPLnZU_JZkcQ2MlL26iXY9ojfJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9VbtVjGKEBuUIBDnhzp97WK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLPxD4oSHtQljnswTsu02Pp2ayM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bueJwmIgt6OqnDYSmwLg1DkI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urUup7oWs9Jh9Vgmn4EHEJiX9D8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj7v3OkdorLRJUTqlw5wzz3I.jpg?f=fotoalbum_tile

ps: als je niet van vergrijzing houdt zoals ik, beits 't dan met REMMERS. Ik heb overal 5 lagen beits op gegooid (2 lagen anti-vocht, en 3 lagen ultra UV bescherming). De komende jaren ziet onze tuin er nog EXACT zo uit!

[ Voor 86% gewijzigd door NeFoRcE op 13-04-2023 09:42 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
NeFoRcE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:32:
Gaaf! Ik zal straks even wat foto's maken ook van wat ik gebouwd heb. Wellicht doe je nog ideeen op.

Qua dak heb ik een plat dak:

EPDM
Underlayment
Panlatten (kan elektrabuizen tussen gelegd worden)
Van die planken die je in elkaar schuift (weet de naam zo ff niet meer)
balklaag

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

ps: als je niet van vergrijzing houdt zoals ik, beits 't dan met REMMERS. Ik heb overal 5 lagen beits op gegooid (2 lagen anti-vocht, en 3 lagen ultra UV bescherming). De komende jaren ziet onze tuin er nog EXACT zo uit!
Hier ga ik een zadeldak maken:

Dakpannen
Panlatten
Douglas vellingdelen (ookwel dak beschoten genoemd, lijkt een beetje op rabat delen alleen dan 18mm)
Balkenlaag.

Advies wat ik heb gelezen om het hout het eerste jaar onbehandeld te laten zodat het voldoende kan ademen en eventuele harsen weg kunnen en daarna inderdaad behandelen met Remmers HK Lazuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Casejunkie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:00:
[...]

Hier ga ik een zadeldak maken:

Dakpannen
Panlatten
Douglas vellingdelen (ookwel dak beschoten genoemd, lijkt een beetje op rabat delen alleen dan 18mm)
Balkenlaag.

Advies wat ik heb gelezen om het hout het eerste jaar onbehandeld te laten zodat het voldoende kan ademen en eventuele harsen weg kunnen en daarna inderdaad behandelen met Remmers HK Lazuur
Na een jaar zullen de zonkanten al grijs zijn. Bij ons (hebben het laten doen) zag je na een week al verschil toen ze het tweede weekend verder gingen met bouwen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Marcusso schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:04:
[...]

Na een jaar zullen de zonkanten al grijs zijn. Bij ons (hebben het laten doen) zag je na een week al verschil toen ze het tweede weekend verder gingen met bouwen.
Precies. Ik merkte dat het tijdens het bouwen ook behoorlijk snel ging. Maar het ziet er nu allemaal zo strak uit.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
@NeFoRcE en @Marcusso Die vergrijzing is redelijk simpel te verwijderen met ontweringswater. Ontweringswater is een bijtend zuur (10% oxaalzuur met water)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Casejunkie
Zaterdag en vanmiddag weer een paar dingen kunnen doen:

De schoren heb ik geplaatst
De 6 15x15 spanten heb ik gezaagd en geplaatst samen met de nokbalken. Om deze te plaatsen had ik de hulp nodig van mijn vrouw omdat dat klusje totaal niet alleen te doen was.

De rest van de spanten kan ik nu zelf plaatsen omdat deze van 5x15 worden gemaakt en tegen de nokbalk kunnen rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVWXNrTPIWhqKQBrGda3RuxuKy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcybjbFqNvGvZRUiN8rgAWo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:59

Lord_Nemesis

Wa oars?

Wat zijn de afmetingen? Is dit nog 4,8m bij 7,2m zoals je vermeld in de openingspost?

Ziet er netjes uit!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ga je nu nog een paar sporen plaatsen tussen de spanten? Of komen er gordingen tussen?

Ik denk dat die dwarsligger aan dakgoot zijde best wel op zijn mieter krijgt met het gewicht van al die pannen.

Dat zou na een paar jaar wel eens wat door kunnen gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Lord_Nemesis schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:27:
Wat zijn de afmetingen? Is dit nog 4,8m bij 7,2m zoals je vermeld in de openingspost?

Ziet er netjes uit!
Ja, buitenkant paal is 7,2 bij 4,8 meter en dan nog een overstek van het dak van 20cm lang de zijkant straks en een kleine 30cm aan de goot zijde.

Dank je, ik was eigenlijk niet zo tevreden over de spleten die je tussen de verbindingen af en toe ziet. Maar die ontvredenheid was snel weg toen ik bij de houthandel ging kijken hoe hun showmodelen er bij stonden en toen maakte ik mij daar geen zorgen meer over
AtomicShockwave schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:45:
Ga je nu nog een paar sporen plaatsen tussen de spanten? Of komen er gordingen tussen?

Ik denk dat die dwarsligger aan dakgoot zijde best wel op zijn mieter krijgt met het gewicht van al die pannen.

Dat zou na een paar jaar wel eens wat door kunnen gaan hangen.
Ja intussen besloten om inderdaad de spanten die er nu tussen komen nog van dwarsliggers te gaan voorzien zodat het echt A's worden (hele wijde A's)

[ Voor 38% gewijzigd door Casejunkie op 18-04-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Komende vrijdag worden de vellingdelen voor het dakbeschot geleverd.

Intussen de lijst gemaakt voor de dakpannen (zit ook wat materiaal bij voor een houthok wat ik pas geleden heb gemaakt maar nog geen pannen voor kon bestellen omdat het in hoeveelheden van 35 stuks gaat.

Lijstje met benodigdheden:

525x Dakpan Monier Novo+ zwart
20x  Gevelpan links Monier Novo+ zwart
22x  Gevelpan rechts Monier Novo+ zwart
20x  Halve pan Monier Novo+ zwart
24x  Uni-vorst Monier Novo+ zwart
1x    Uni-beginvorst Monier Novo+ zwart
1x    Uni-eindvorst Monier Novo+ zwart
8 meter universele ondervorst zwart

En nog 20x panlatten van 4 meter (22x45mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:32
Vergeet geen spinvlies onder je pannen te leggen.
Zodat evt regen/sneeuw wat onder je pannen waait niet meteen in je dakbeschot trekt en vochtvlekken veroorzaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
GeertH schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:25:
Vergeet geen spinvlies onder je pannen te leggen.
Zodat evt regen/sneeuw wat onder je pannen waait niet meteen in je dakbeschot trekt en vochtvlekken veroorzaakt
Goed punt, ga ik overwegen. van de andere kant ben ik niet zo heel bang dat er vocht in de vorm van druppels onder de dakpannen gaat waaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Casejunkie
Vanmiddag nog de 20 smalle spanten kunnen zagen in 2 uur tijd en vanavond deze met mijn vrouw er op gelegd. De 4 rechter spanten hebben we al vast geschroeft de rest nog niet maar het was tijd om te stoppen. Tot nu toe erg happy met hoe alles past.

De OP is bij gewerkt met de kosten tot zover (inclusief de vellingdelen die vrijdag geleverd gaan worden. En dan is het kijken of het van het weekend een beetje weer is om door te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGT7w650hYw4cW9ptiA0kMYM4vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyFKy1DEZsB2R3NuKkAOTY80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjcL2t0LzoT6our6eXkSpPBUUpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipZdyS3jZVlc9DuS5qUV4sEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:45
Erg goede prijzen voor het hout. Vorige week ook een bestelling gedaan bij de goedkoopste hier in de buurt maar die is zeker een stuk duurder. Voorbeeld
6x 15*15 2,5m €283
50*150 3,5m €21,8 stuk, volgens bij bij jou 13?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
The Fatal schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:34:
Erg goede prijzen voor het hout. Vorige week ook een bestelling gedaan bij de goedkoopste hier in de buurt maar die is zeker een stuk duurder. Voorbeeld
6x 15*15 2,5m €283
50*150 3,5m €21,8 stuk, volgens bij bij jou 13?
Ik heb tot nu toe het meeste hout weg bij hout import bedrijven. Nadeel is het is het hout wat je mee krijgt. Bij de lokale houthandel kan ik het hout zelf selecteren en kan je dus de balken en palen pakken met de minste vlekken. De uitdaging voor mij is om het zo goedkoop mogelijk te bouwen en mijn uren zijn gratis. De zwarte vlekken kan je met ontweringswater weg krijgen. Dat kan je kant en klaar komen of zelf maken voor 1/10de deel oxcaal zuur aan 9/10de deel water toe te voegen.

Het hout heb ik weg bij:

https://www.douglashoutenbalken.nl/ (let op: prijzen op de site zijn excl. btw)
https://stemidhoutimport.nl/

Bij de eerste zijn de 5x15 balken € 3,75 excl btw per meter.
Dus een balk van 3 meter komt op € 13,61 inclusief btw.
Gaat wel met standaard maten van 2,5m, 3m, 4m en 5m

[ Voor 7% gewijzigd door Casejunkie op 19-04-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:45
Dat zijn geen gekke prijzen.
Ver uit de buurt. Maar denk eigenlijke at verzend kosten wel tegen het verschil op wegen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Casejunkie
Gisteren de spanten allemaal vast gezet en 4 liggers toegevoegd. Volgens mijn vriend zou het niet nodig moeten zijn met deze constructie maar het toevoegen van 4 liggers kon zeker geen kwaad.

Vandaag begonnen met het aanbrengen van het dakbeschot. De helft ligt er nu op, 1 deel is nu dus dicht en we krijgen nu echt goed het gevoel van de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX5LtQiYeVpRQD_rIbhG3vLZcaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZcKuxH4yCjK1dTwr2TIA1WL.jpg?f=fotoalbum_large

Dakconstructie is ook uitvoerig getest met mijn 120kg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJY0U02RNUk_EFqPQmwmuk96MrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmuJ60c9naHaXVUGQfXIvtdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0weVOEcWzntKwItDts0H-65hI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O7YgHJ6C4pQeiUubtkCnXwB.jpg?f=fotoalbum_large

Het was weer een lekker dagje klussen.

Als al het dakbeschot erop ligt haal ik langs alle 4 de zijdes de circelzaak er langs om nette strakke lijnen te krijgen en de juiste breedte voor de dakpannen straks.

[ Voor 38% gewijzigd door Casejunkie op 23-04-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:21
Leuk om te volgen, en gaaf dat je t zelf doet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Casejunkie
Kleine update:

Dakpannen zijn besteld. Gekozen voor alleen normale dakpannen en nokken. (verwachtte levertijd 2 tot 4 weken). De zijkanten werken we af met douglas planken om de kosten enigszins in de hand te houden. Al het dakbeschot ligt er op en alle 476 schroeven zitten er in.

Intussen ook gekeken voor electra. Ik wil geen standaard grijs schakelmateriaal voor buiten hebben. Dus dat gaat Niko Hydro zwart worden. Ook kan Electromat zwarte PVC buizen leveren waar de kabels door kunnen lopen. Vanaf de garage gaat een mantelbuis lopen (ik denk 50mm) met daarin: YMvK kabel 3x2,5, CAT6 netwerkkabel en tyleenslang voor drinkwater.

Next: raggels en panlatten leggen.

Daarna beslissen of we gaan wachten op de dakpannen of dat we aan de slag gaan met de aanleg van de electra en terras.

[ Voor 19% gewijzigd door Casejunkie op 08-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:26

ptjuh

New day, same old shit

Leuk topic om eens door te lezen. Ik ben erg benieuwd hoe ver je nu bent aangezien je laatste post van een maand terug is :)

Ik wil aankomend jaar zelf ook een Overkapping maken. Als ik het zo zie zitten er al aardig wat uurtjes in.

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
ptjuh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:53:
Leuk topic om eens door te lezen. Ik ben erg benieuwd hoe ver je nu bent aangezien je laatste post van een maand terug is :)

Ik wil aankomend jaar zelf ook een Overkapping maken. Als ik het zo zie zitten er al aardig wat uurtjes in.
Niet veel verder. Oorzaak was dat ik zat te wachten op de levering van de dakpannen. Die zijn afgelopen woensdag binnen gekomen maar afgelopen weekend zat helaas vol sociale verplichtingen en komende zaterdag gaan we voor 2 weken op vakantie dus dan ligt het ook weer stil.

Echter de stenen onder de overkapping zijn intussen allemaal weg en het zwarte zand is ook voor 90% verwijderd. Dus zodra de dakpannen erop liggen kunnen beginnen met het ophogen van het terras met 10cm

De dakpannen zijn de dus binnen
Ook de spullen voor de elektra zijn binnen. De kabels ga ik leggen voordat we beginnen aan het zandbed op te hogen.

7 juli komen de terrastegels binnen maar dan ben ik nog niet zover vanwege de vakantie.

Deze week hopelijk in de avonduurtjes nog de tengels en pannenlatten erop leggen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Casejunkie
Intussen heeft het project even stil gelegen ivm de levertijd van de dakpannen, vakantie en sociale verplichtingen en weer.

Maar wat is er intussen gebeurd:

Breedte van het dak is op maat gezaagd.
Nok lat geplaatst voor het bevestigen van de nokpannen
Raggels en panlatten zijn geplaatst.

Dakpannen zijn binnen.
Spullen voor de electra zijn binnen. Hierbij hebben we gekozen voor zwarte PVC buizen en zwart buitenschakelmateriaal van Niko
Vanmiddag komen ook de betonbanden en terrastegels binnen.

Ik hoopte de dakpannen te gaan zeggen maar ik ben vergeten dat de beugels voor de dakgoten onder de pannen moeten komen en die had ik nog niet besteld. Dus die gisteren maar snel besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgSpMCKBbQV2hs-eT1lVtZIB3kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc4HYxPdMeYNt3frtcKAt7Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Schiet al aardig op @Casejunkie Goed bezig (y)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:04
Ziet er goed uit!

Deze winter iets vergelijkbaars gebouwd,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVDCOprzzO06nOSFFKbxE7qci68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCetSTizyNyHBAFrkt5Wk4O6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYDrXn-mu6gnkJfgzWn6hOufvR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfobxX0d87YUQqGU6CvGYLS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhJ_yJECoI0XE9UTVT3TDYZ2FUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNd3gQunc6gb4PRvxoLNwsDG.jpg?f=fotoalbum_large

8800*3500 buitenmaat.

Balken 200*200 met 150*150 schoren, a frames van 200*80.
2de hands pannen erop, en zonnepanelen zodat het zichzelf vanzelf terug betaald.
Kon bij onze houthandel cash betalen in ruil voor goede korting.
Denk dat alles bij elkaar een kleine 3500 was, zonder zonnepanelen,
Waarvan een kleine 500€ schroeven, 8*400 is duur!
Nu misschien wat laat, maar als je tips wilt, of vragen hebt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 19:29
Hoe hoog mogen jullie bouwen? Ik heb ook zoiets met zadeldak gebouwd en mijn buren waar in eerste instantie niet zo blij. Nu zijn ze wel aan gewend, heb ook geluk dat 3,5 meter nokhoogte hier vergunningvrij kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
dimi_v schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:24:
Hoe hoog mogen jullie bouwen? Ik heb ook zoiets met zadeldak gebouwd en mijn buren waar in eerste instantie niet zo blij. Nu zijn ze wel aan gewend, heb ook geluk dat 3,5 meter nokhoogte hier vergunningvrij kan
Wij mogen tot 3,3 meter hier vergunningsvrij bouwen. De achterburen hebben zelf ook een overkapping haaks op de van ons staan in dezelfde hoek.

@Mielemuis Ja, de schroeven zijn erg duur inderdaad. Maar ook de zinken dakgoten nemen best een bedrag voor hun rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:04
dimi_v schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:24:
Ik zit net onder de 4m,
Ik heb niet eens gekeken voor vergunning, de buren zitten 10cm lager met hun garage die staat op de erfgrens, 1m van mijn overkapping, en 2 huizen verder de andere kant op staat een schuur die is nog wel een meter hoger, dus opvallen doe ik niet.
Casejunkie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Wij mogen tot 3,3 meter hier vergunningsvrij bouwen. De achterburen hebben zelf ook een overkapping haaks op de van ons staan in dezelfde hoek.

@Mielemuis Ja, de schroeven zijn erg duur inderdaad. Maar ook de zinken dakgoten nemen best een bedrag voor hun rekening.
Schroeven goed online zoeken, heb dynaplus, jij volgens mij ook, Scheelt soms 20-30% op een doosje.
Techniekwebshop of schroevenonline. Zijn meestal het scherpst.

Goten bij zink en koper, was iets van €600,
voor + achterkant 2x9meter met buizen bochten beugels klemmen en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Mielemuis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Ik zit net onder de 4m,
Ik heb niet eens gekeken voor vergunning, de buren zitten 10cm lager met hun garage die staat op de erfgrens, 1m van mijn overkapping, en 2 huizen verder de andere kant op staat een schuur die is nog wel een meter hoger, dus opvallen doe ik niet.
[...]

Schroeven goed online zoeken, heb dynaplus, jij volgens mij ook, Scheelt soms 20-30% op een doosje.
Techniekwebshop of schroevenonline. Zijn meestal het scherpst.

Goten bij zink en koper, was iets van €600,
voor + achterkant 2x9meter met buizen bochten beugels klemmen en alles.
De maten die ik nodig had hadden ze zaak niet op voorraad en ik had weinig zin om daar iedere keer op te moeten wachten. Ik rij hier naar de lokale houthandel en die hebben alles op voorraad.

Alleen de hoeveelheid 4x45 mm outdoorschroefen die er doorheen zijn gegaan voor het dak :X

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Casejunkie
Het is flink irritant dat wanneer het mooi weer momenteel is dat we van allerlei sociale verplichtingen hebben en zodra we vrije tijd hebben dat het slecht weer is.

Maar gelukkig hebben we komende maand 3 dagen waarom onze dreumers een paar dagen extra naar de opvang kan en wij vrij hebben genomen zodat we samen klussen.

De dakpannen leggen is echt een klus die we samen moeten doen namelijk in je eentje kan je dit echt niet voor elkaar krijgen.

Gisteren was de eerste dag dat we samen volle bak aan de slag konden. Zondag zag het er nog uit dat we niks konden doen vanwege dat het de hele dag zou regelen. Maar gisterochtend toch begonnen en zouden wel kijken wanneer de regen zou komen.

We merkte dat het een behoorlijk zware klus was. Het op en neer lopen over het dak van de ene kant naar de andere kant en het naar boven brengen van de dakpannen zonder pannenliftje eist nogal wat van je lichaam. Maar door op tijd pauze te pakken om op adem te komen en onze benen wat rust tegen kwam het toch best goed. (Na de eerste 45 minuten dachten we heel blij zouden zijn als we de helft af zouden krijgen :+ )

Alles bij elkaar zijn we om half negen 's morgens begonnen en waren we om half drie klaar inclusief pauzes en lunch.

Het resultaat:

Hoe we begonnen om 08:30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgSpMCKBbQV2hs-eT1lVtZIB3kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc4HYxPdMeYNt3frtcKAt7Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Status rond 09:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYD3bIjn4LLMNEr0aH69VSgQoZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19xoOERjWcIDahFklI1QuG3p.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste dakdeel klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iY1YDNVW9wVzes2TIWbmuRbFqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3Unr1gRp3Ld1qnZNpvZoknX.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs de nokpannen kunnen leggen en vast zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5MVB6OVco_1XstnaR08SHlRMEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yqDIxGaVebqxuXEeZdgT2M8.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat vanuit de tuin gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTjxXa8lq9YXwYq--wv8G4IUzzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlP9Zql6zYCuXYcQTQgM2eY6.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de dakpannen er op liggen valt het ons op dat door het zwarte dak dat de overkapping een stuk minder in your face is en dat het dak mooi weg valt tegen de achtergrond. We zijn hier heel erg blij mee.

Volgende punt: De electra gaan aanleggen wat onder de bestrating gaat komen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Casejunkie
Het regent nu mooi dus even checken: Het lijkt mooi waterdicht te zijn *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 14:07
Mocht ik onderstaande vraag nu op een verkeerde plek plaatsen hoor ik het graag, maar gezien dit in enige vorm een topic lijkt te zijn waar vragen rondom overkappingen worden geplaatst....

Het project samengevat:
Geïsoleerde overkapping van ~6m bij 6m, achter bestaande garage, antraciet betonnen vloer (16 palen er onder i.v.m. overspanning :X ), dakbalken om 50cm om t.z.t. ook zonnepanelen kwijt te kunnen (i.v.m. rieten kap woning/garage), staanders 20cm. Volgend jaar wordt de voorkant

Ter illustratie m'n huidige voortgang tot op heden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckvlgbeUxb9-mWOa5gWRi6k4jO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OGSIa8i7Doa732xRaLDQsLiG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DquZ75t9PYgjzKznpTiWu9Jg0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JaxWBSER8gFtXLJDUcUzPZ7v.jpg?f=user_large

Inmiddels is het dakbeschot volledig afgemonteerd, na meermaals deze los te moeten hebben halen omdat ik ogenschijnlijk een zeiknatte partij schroten heb gehad die per plank 2-3mm is gekrompen na montage. Dit zorgde voor erg lelijke kieren, en zodoende toch maar de moeite genomen het nog los te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgzHyJQZImaYkzMqIdy_Ap6UT6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJzanbQ0Y51MQJ8w31MkxK9I.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de hamvraag;
Qua isolatie komen er 4cm PIR-platen op het dakbeschot. daaroverheen EPDM. Moet er nou wel of niet folie tussen het dakbeschot en de PIR-platen? En zo ja, welke folie dan? Dampopen/remmend/dicht etc.?

Het is natuurlijk geen huis, maar ik zou het vervelend vinden dat ik omwille van "rottend dakbeschot" op termijn het hele circus opnieuw moet doen. Tuurlijk heeft hout niet het eeuwige leven, maar ik mag toch hopen dat dit wel even blijft staan :D

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
PLeX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:33:
Mocht ik onderstaande vraag nu op een verkeerde plek plaatsen hoor ik het graag, maar gezien dit in enige vorm een topic lijkt te zijn waar vragen rondom overkappingen worden geplaatst....

Het project samengevat:
Geïsoleerde overkapping van ~6m bij 6m, achter bestaande garage, antraciet betonnen vloer (16 palen er onder i.v.m. overspanning :X ), dakbalken om 50cm om t.z.t. ook zonnepanelen kwijt te kunnen (i.v.m. rieten kap woning/garage), staanders 20cm. Volgend jaar wordt de voorkant

Ter illustratie m'n huidige voortgang tot op heden;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels is het dakbeschot volledig afgemonteerd, na meermaals deze los te moeten hebben halen omdat ik ogenschijnlijk een zeiknatte partij schroten heb gehad die per plank 2-3mm is gekrompen na montage. Dit zorgde voor erg lelijke kieren, en zodoende toch maar de moeite genomen het nog los te halen.

[Afbeelding]

Nu de hamvraag;
Qua isolatie komen er 4cm PIR-platen op het dakbeschot. daaroverheen EPDM. Moet er nou wel of niet folie tussen het dakbeschot en de PIR-platen? En zo ja, welke folie dan? Dampopen/remmend/dicht etc.?

Het is natuurlijk geen huis, maar ik zou het vervelend vinden dat ik omwille van "rottend dakbeschot" op termijn het hele circus opnieuw moet doen. Tuurlijk heeft hout niet het eeuwige leven, maar ik mag toch hopen dat dit wel even blijft staan :D
Ik ben wel benieuwd waarom je hem wil gaan isoleren? Gaat de overkapping rondom helemaal dicht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:33
PLeX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:33:
Nu de hamvraag;
  • Dakbeschot
  • Dampremmende folie
  • Isolatie (PIR)
  • Naden dichtmaken
  • EPDM
Zo heb ik het gedaan op aanwijzing van de 'experts' :) .
Casejunkie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je hem wil gaan isoleren? Gaat de overkapping rondom helemaal dicht worden?
Voornamelijk tegen schimmelvorming aan de onderzijde van het dak. ;)
Ik zit er niet op te wachten om over een jaar van die zwarte plekken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
FabianGTI schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:32:
[...]
  • Dakbeschot
  • Dampremmende folie
  • Isolatie (PIR)
  • Naden dichtmaken
  • EPDM
Zo heb ik het gedaan op aanwijzing van de 'experts' :) .
[...]

Voornamelijk tegen schimmelvorming aan de onderzijde van het dak. ;)
Ik zit er niet op te wachten om over een jaar van die zwarte plekken te hebben.
De huidige overkapping die we hier hebben staan staat er al meer dan 10 jaar en is gewoon vrij van schimmels of iets. Bij een schuur kan ik mij er iets bij voorstellen omdat het vocht dan geen kant op kan maar bij een overkapping daar gewoon de wind enz. over kan?

De enige reden die ik persoonlijk zou kunnen bedenken is als je hem helemaal dicht kan maken dmv een glazen pui wat je nu vaak ziet en om de warmte beter vast te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLeX
Casejunkie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Het idee is idd. om 'm dicht te maken. Wanden worden dus ook geïsoleerd, en het overige wordt d.m.v. glas/schuifwanden dicht gemaakt.

Het zijn eigenlijk preventieve maatregelen; Voornamelijk tegen schimmelvorming rondom dakbeschot (zoals hierboven benoemd), maar ook hebben we vast nog wel eens de wens om hier in de koudere dagen te kunnen verwarmen d.m.v. een klein elektrisch/hout/pellet kacheltje, en dan is het m.i. praktisch om de boel in enige vorm te isoleren.

Natuurlijk hoeft dat geen RC waarde van 6+ oid. te behalen, maar als het er maar niet dwars doorheen stookt :9

Hoi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie
Intussen hebben mijn vrouw en ik de afgelopen week de eerste 8m3 aan zand voor het terras naar de overkapping gereden en heb ik deze afgelopen zaterdag aan getrild met een 16KN trilplaat. Iedere plek ben ik minstens 3x met de trilplaat overheen geweest. Je merkte goed dat er plekjes waren die ik niet had aangestampt met het gelijk trekken van het zand. Deze zonken zijn meteen gevuld.

Nu moeten we nog een laagje van 1 tot 2 cm toevoegen om het helemaal vlak te krijgen en dan kunnen we de tegels leggen. De tegels zijn 60x60 en 5cm dik. Deze zijn totaal niet handelbaar met de hand dus ik heb een tegellegger/ tegeldonkey besteld die hopelijk vandaag binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EIM1MUde_2FAb4aFM6qhEXeU6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORc7Avwl8OEH0W3EH5b2oeyi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Casejunkie op 14-08-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Casejunkie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

De huidige overkapping die we hier hebben staan staat er al meer dan 10 jaar en is gewoon vrij van schimmels of iets. Bij een schuur kan ik mij er iets bij voorstellen omdat het vocht dan geen kant op kan maar bij een overkapping daar gewoon de wind enz. over kan?

De enige reden die ik persoonlijk zou kunnen bedenken is als je hem helemaal dicht kan maken dmv een glazen pui wat je nu vaak ziet en om de warmte beter vast te houden
schimmel is een goede reden, soms gebeurd het niet, vaak wel. en als het gebeurd is dat doorwaaien juist onderdeel van het probleem :+

door nachtelijk uitstraling wordt het dakvlak extreem koud (veel kouder dan de omgeving) en dat wordt dan een condensatie punt en "doorwaaien" zorgt dan voor een eindeloze hoeveelheid vocht. een dak met zonnepanelen heeft er bv dan ook veel minder last van dan komt de condens aan de onderkant van de panelen. en zo hebben meer dingen invloed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Casejunkie
Intussen een aardig stuk opgeschoten met het terras.

Nog 2 avonden en dan ligt de boel er in en dan moeten we de opsluitbanden langs 2 randen opnieuw plaatsen. Zit toch wat verloop in. Plus het zandbed was niet 100% waterpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvLDxJGFzrSxRTguR8vVIhSxaKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk7fJzaxeqdWLZDBXTBO6qid.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDpHfHQxlh1XfwHi4MlMMaEgdBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE4yeyFrGNhd9auUSF1wmWCB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend helaas geen tijd ivm dat we in Zandvoort. Zodra het terras er goed in ligt en dan kunnen we gaan beginnen aan de zijwanden. Maar daar gaat eerst nog wat weekendjes overeen aangezien we ook nog onze verjaardagen moeten vieren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Casejunkie
Intussen liggen alle tegels er in, zijn de opsluitbanden aan de niet schuttingzijdes goed gezet. (Zat teveel ruimte tussen de tegels en de opsluitbanden uiteindelijk). De tegels zijn intussen ook 2x ingeveegd met onkruidvrij bassalt. Helaas waren een paar zakken vochtig waardoor het totaal niet in de voegen liepen.

Oplossing: voegzand in de oven drogen.

Na het invegen de boel goed ingewaterd. Dus het terras is nu klaar.

Gisteren het hout besteld voor de wanden. Dit wordt komende donderdag geleverd.
Mogelijk dat ik deze week nog aan de slag ga met het maken van de regengoten.

Edit: met foto nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz8HwOVYpaHUEjzHXPEF83fPJKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0eeujqkjy5o0VkDsqp3IKTo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Casejunkie op 04-09-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Casejunkie schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:49:
Intussen liggen alle tegels er in, zijn de opsluitbanden aan de niet schuttingzijdes goed gezet. (Zat teveel ruimte tussen de tegels en de opsluitbanden uiteindelijk). De tegels zijn intussen ook 2x ingeveegd met onkruid bassalt. Helaas waren een paar zakken vochtig waardoor het totaal niet in de voegen liepen.

Oplossing: voegzand in de oven drogen.

Na het invegen de boel goed ingewaterd. Dus het terras is nu klaar.

Gisteren het hout besteld voor de wanden. Dit wordt komende donderdag geleverd.
Mogelijk dat ik deze week nog aan de slag ga met het maken van de regengoten.

Edit: met foto nu:

[Afbeelding]
Begint mooi te worden _/-\o_

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
Ziet er goed uit @Casejunkie! Ga je op termijn ook nog verwarmen? Gezien je wel wanden plaatst?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
PLeX schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:44:
Ziet er goed uit @Casejunkie! Ga je op termijn ook nog verwarmen? Gezien je wel wanden plaatst?
Ik plaats alleen wanden aan de schuttingzijde. Op termijn komt er misschien nog een zeil of glazen schuifpuien in. Qua verwarming komt er rechtsvooraan volgend jaar een houtkachel in (of eerder als we iets op marktplaats tegen komen) en ik heb rekening gehouden met een infrarood heater bij de lounge gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loosie
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
@Casejunkie Tof project, leuk om jouw progressie te kunnen zien!

Ik was opzoek naar een forum zoals deze. Ik wil zelf een soort gelijk project beginnen en begin volgend jaar starten. Hou ons op de hoogte s.v.p. :)

Mensen zijn niet lastig, mensen zijn verschillend, dat is best lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:26

ptjuh

New day, same old shit

@Loosie ben je al begonnen 😇

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier schoppen we een topic niet voor omhoog, ik doe hem op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.