• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:16
Ik zit hier in m'n huisje met energielabel A die wordt gestookt meer een cv-ketel en lage energietarieven die zijn vastgezet tot eind 2026.

De volgende stap is een all-electric warmtepomp (we hebben al vloerverwarming), maar er zijn ook nog andere uitgaven in een eigen huis die we eerst willen doorvoeren en gezien de gunstige tarieven lijkt er geen haast mee. Maar....

hoe groot is eigenlijk de kans dat ik ooit spijt ga krijgen van m'n beslissing om nog even te wachten met de all-electric warmtepomp omdat de energieleveranciers en een moment toch geen gas meer kunnen leveren?

En zit je dan wel goed je met all-electric warmtepomp als de rest van Nederland z'n huis verwarmt met elektrische kacheltjes en daarmee het net overbelast?

Update: ik heb al zonnepanelen die bijna al het elektriciteitsverbruik compenseert.

[Voor 5% gewijzigd door FerryHidden op 16-01-2023 15:58]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een cv ketel doet het ook niet zonder stroom :)
Leveringszekerheid van gas lijkt me ook niet echt een thema nu.
In dat wilde scenario denk ik dat er eerst gestopt wordt met kunstmest maken, Slochteren weer open en dan nog zullen huishoudens als laatste zonder gas komen.

Bovendien is een warmtepomp in deze markt eigenlijk alleen leuk als je hem zelf neerzet.
Qua spullen was ik bijvoorbeeld in 2021 minder dan €6k kwijt (ex subsidie), de laatste maanden zie ik in de topics alleen maar offertes voor een vergelijkbaar systeem van €20k+.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:03
Als je bang bent dat je in de kou komt te zitten, dan kan je ook overwegen een houtkachel of pelletkachel te nemen.
Dat heb je de brandstof lokaal opgeslagen en ben je niet afhankelijk van transport door een gasleiding of een electriciteitskabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:08
Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:21:
Een cv ketel doet het ook niet zonder stroom :)
Leveringszekerheid van gas lijkt me ook niet echt een thema nu.
In dat wilde scenario denk ik dat er eerst gestopt wordt met kunstmest maken, Slochteren weer open en dan nog zullen huishoudens als laatste zonder gas komen.

Bovendien is een warmtepomp in deze markt eigenlijk alleen leuk als je hem zelf neerzet.
Qua spullen was ik bijvoorbeeld in 2021 minder dan €6k kwijt (ex subsidie), de laatste maanden zie ik in de topics alleen maar offertes voor een vergelijkbaar systeem van €20k+.
Phew, dan heb ik in elk geval nog de illusie dat ik "niet teveel" betaald heb :+ Niettemin vind ik mijn warmtepomp ook heel leuk, want ik zie 'm elke dag opnieuw zichzelf betalen. Min of meer. Als het ware.

Maar, inderdaad. Je hoeft pas in 20250 n het aardgas af. Je hebt nog even. Heeft TS al zonnepanelen? Heb je in elk geval een deel van je energievoorziening zelf in de hand.

OhSunnyDay

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee