Toon posts:

Webwinkel zegt verkeerd item retour, wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:

• fuse.core
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-01 16:53
Hallo,

Ik heb op *knip* Webwinkel een camera lens besteld, maar besloot dat het toch niet voor mij was.
Netjes geretourneerd verpakt in de orginele verpakking met alles erop en eraan. In de orginele verzend doos met de papieren padding zoals gekregen.

Nu krijg ik een email waarin ze zeggen dat ik niet het juiste item heb geretourneerd, dat ze geen vragen zullen beantwoorden en dat ik bezwaar kan maken.
Ik antwoord, ja ik wil graag bezwaar maken, een formuliertje ofzo verwachtende.

Blijkbaar is dat geinterpreteerd als mijn bezwaar, krijg te horen dat kun beslissing finaal is en dan ze niet zullen antwoorden op verdere emails over het onderwerp.

Customer support gecontacteerd en die zeggen, wij kunnen niets doen dat is een hogere department. Je kunt enkel proberen om toch antwoord te krijgen op die emails.

Kan ik hier iets doen? Ik heb met iDeal betaald, ik denk niet dat ik een chargeback ofzo kan doen toch?
Is er een klantenbescherming waar ik op kan rekenen? Natuurlijk heb ik geen filmpje ofzo gemaakt van het verpakken etc van het item, maar ik heb wel de tracking.

Bedankt :'(

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 15-01-2023 16:41. Reden: Naam winkel verwijderd conform beleid.]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
Stuur ze een brief ( kan ook via de E-mail).

Consuwijzer voorbeeldbrief

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:56
Aangezien het hier officieel om een Luxemburgs bedrijf gaat(ookal is het een .nl website). En daarom zou je ook https://www.eccnederland.nl/ kunnen inschakelen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
ECC heeft ook voorbeeldbrieven.

Het begint met een brief.

Dan dagvaarding -> rechtszaak -> deurwaarder. Of als je een rechtsbijstandverzekering hebt die inschakelen.

Topic waar iemand zijn gelijk heeft gehaald

• fuse.core
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-01 16:53
Bedankt! Dat is heel hulpzame information!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:25
fuse.core schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:21:
Hallo,

Ik heb op [mbr]*knip* Webwinkel[/] een camera lens besteld, maar besloot dat het toch niet voor mij was.
Netjes geretourneerd verpakt in de orginele verpakking met alles erop en eraan. In de orginele verzend doos met de papieren padding zoals gekregen.

Nu krijg ik een email waarin ze zeggen dat ik niet het juiste item heb geretourneerd, dat ze geen vragen zullen beantwoorden en dat ik bezwaar kan maken.
Ik antwoord, ja ik wil graag bezwaar maken, een formuliertje ofzo verwachtende.

Blijkbaar is dat geinterpreteerd als mijn bezwaar, krijg te horen dat kun beslissing finaal is en dan ze niet zullen antwoorden op verdere emails over het onderwerp.

Customer support gecontacteerd en die zeggen, wij kunnen niets doen dat is een hogere department. Je kunt enkel proberen om toch antwoord te krijgen op die emails.

Kan ik hier iets doen? Ik heb met iDeal betaald, ik denk niet dat ik een chargeback ofzo kan doen toch?
Is er een klantenbescherming waar ik op kan rekenen? Natuurlijk heb ik geen filmpje ofzo gemaakt van het verpakken etc van het item, maar ik heb wel de tracking.

Bedankt :'(
Wat heb je teruggestuurd en wat zeggen ze ontvangen te hebben? Een heel ander product kun je misschien weerleggen door het gewicht op het verzendbewijs, maar bij een ander serienummer(wordt vaak mee gesjoemeld door klanten) wordt het moeilijker.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:11
Wacht even. Dus jij hebt de boel retour gestuurd. Nu claimen ze dat het niet klopt, je krijgt geen bewijs, geen geld terug, je product niet terug, helemaal niets?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 11:38
*knip* Offtopic. Feedback op (algemenere) mag in Shopping Forum - Feedbacktopic worden gegeven, hier voegt het niets toe aan de discussie.

Ontopic: volgens mij maakt het niet uit of de shop nu Luxemburgs is of niet. Als ze zaken doen met een Nederlandse klant en verzenden naar een Nederlands adres, dan moeten ze zich aan de Nederlandse wet houden. En die zegt dat je zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen mag annuleren en het item terugsturen en dan je geld terug hoort te krijgen.

Volgende keer toch maar met de creditcard betalen. Doe ik eigenlijk altijd met grotere bedragen, dan heb je in ieder geval een stok om mee te slaan...

[Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 08:54]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:11
*knip* Offtopic.

[Voor 112% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 08:55]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als het inderdaad gaat om internationale consumentenkoop tussen Nederland en een ander EU land (behalve Denemarken) dan hoeft er tot een bedrag van €5000 niet gedagvaard te worden, maar kan de TS ook een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten via standaard EU formulieren. Een EPGV wordt in Nederland ingeleid als een verzoekschriftprocedure en niet als dagvaardingsprocedure (artikel 9 Uitvoeringswet verordening Europese procedure voor geringe vorderingen).

Overigens is de EPGV ook van toepassing als de TS als consument voornamelijk in België woonachtig is en het bedrijf buiten België is gevestigd behalve Denemarken, maar geldt Belgisch procesrecht en tenminste ook Belgisch recht waar het de TS als consument beschermt.

De mogelijkheid van een EPGV betekent wat betreft vormvoorschriften en formaliteiten dat het als Nederlandse consument dus makkelijker is om te procederen tegen een bedrijf dat is gevestigd buiten Nederland dan in Nederland, onder andere omdat er voor de procesinleiding geen gerechtsdeurwaarder hoeft te worden ingeschakeld. Ik vind hier nadrukkelijk wat van in het kader van toegang tot de rechter door consumenten bij binnenlandse geschillen in Nederland, maar dat is off topic.(zie onderaan).

Het ECC kan de TS over de EPGV ook informeren. De beschikking heeft een executoriale titel in de andere EU lidstaat, hoewel het wellicht weer moeilijker kan zijn om de uitspraak ten uitvoer te laten brengen in een ander land. Als het een groot bedrijf betreft, verwacht ik overigens dat er direct aan een uitspraak wordt voldaan.

Let op: de EPGV is ondanks de relatieve eenvoud wel een officiële gerechtelijke procedure, waarvoor ook een proceskostenveroordeling van toepassing is (art. 5 Uitvoeringswet EPGV). Een tegenvordering door de verweerder (het bedrijf) is ook mogelijk en er gelden relatief korte reactietermijnen (zie art. 5 van de verordening, link in art. 1 van de Uitvoeringswet).

Gezien bovenstaande is het voor de TS aan te raden om bij het ECC informatie in te winnen over de slagingskans van een EPGV en eventuele procesrisico's voor een EPGV wordt gestart als dat mogelijk is en gewenst wordt.

https://commission.europa...entres-network-ecc-net_en

Het ECC is in Nederland overigens gewoon ondergebracht bij het Juridisch Loket, maar anders dan het Juridisch Loket bij geschillen in Nederland is het voor alle consumenten met een geschil over een internationale consumentenovereenkomsten te bevragen ongeacht het inkomen of vermogen van die consument. Ik vind daar ook wat van, al was het maar omdat het ECC wél bemiddeld.

offtopic:
Consumenten worden in Nederland door de overheid in een relatief nadelige positie gehouden, waardoor veel minder consumentenzaken door een kantonrechter worden behandeld dan mogelijk zou zijn. Dat leidt er onder andere toe dat het SF en andere fora waarop consumentenovereenkomst worden besproken steeds vol staat met allerlei overduidelijke gevallen, maar de consument in kwestie uiteindelijk toch met lege handen blijft staan omdat procederen onnodig duur en ingewikkeld is voor eenvoudige geschillen. Daar komt nog bij dat de toezichthouder in Nederland een uitermate passieve houding heeft voor wat betreft handhaving. Eenvoudiger toegang tot de kantonrechter zal wellicht initieel meer belasting voor de rechtspraak opleveren, maar als consumenten keer op keer gelijk krijgen, dan zal daardoor ongetwijfeld het beleid van bedrijven veranderen waardoor er steeds minder geschillen zullen ontstaan. Dat is het ook het belang van ambtshalve toetsing door rechters in consumentenzaken. Het huidige Nederlandse beleid spant het paard achter de wagen en dat is eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld de EPGV ook van toepassing te verklaren op binnenlandse consumentengeschillen, desnoods tot een lager bedrag dan €5000. Dat maakt ook uit voor wat betreft maatschappelijke onvrede ('de bedrijven doen maar' etc.) waar populisten gebruik van maken.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:02:
[...]

Als het inderdaad gaat om internationale consumentenkoop tussen Nederland en een ander EU land (behalve Denemarken) dan hoeft er tot een bedrag van €5000 niet gedagvaard te worden, maar kan de TS ook een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten via standaard EU formulieren.
Je kunt geen gebruik maken van de EPVG als de ondernemer weliswaar in een ander EU-land is gevestigd, maar tevens een filiaal heeft in Nederland en de activiteiten van dat filiaal uitgaan. De EC zegt daarover:
Wanneer de overeenkomst waaruit de vordering voortvloeit, is gesloten tussen een consument en een onderneming, die hoewel zij niet in dezelfde lidstaat is gevestigd als de consument, in een lidstaat een filiaal, een agentschap of een vestiging heeft en het geschil voortvloeit uit de activiteiten van dat filiaal, dat agentschap of die vestiging, wordt de onderneming geacht gevestigd te zijn in dezelfde lidstaat als de consument.
Je kunt daarom geen EPVG beginnen tegen Amazon maar wel tegen Digital River Ireland Ltd (de webwinkel van Lenovo), om maar twee grote winkels te noemen die in het buitenland zijn gevestigd.

beschermheer van het consumentenrecht

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Je kunt geen gebruik maken van de EPVG als de ondernemer weliswaar in een ander EU-land is gevestigd, maar tevens een filiaal heeft in Nederland en de activiteiten van dat filiaal uitgaan
Dat is een belangrijke toevoeging die voortvloeit uit art. 17 lid 2 van verordening 2012/2015 (Brussel Ibis):
2. Wanneer de wederpartij van de consument geen woonplaats heeft op het grondgebied van die lidstaat maar in een lidstaat een filiaal, een agentschap of enige andere vestiging heeft, wordt hij voor de geschillen betreffende de exploitatie daarvan geacht woonplaats te hebben op het grondgebied van die lidstaat.
Wat weer de vraag oproept welke vestiging is geëxploiteerd, want het lijkt mij dat een bedrijf met meerdere vestigingen de verplichtingen uit de overeenkomst nog steeds door een buitenlands filiaal kan laten uitvoeren. De vraag is uiteraard hoe je dat vaststelt, als de verkoper beweert dat de verkoop via een filiaal in het land is uitgevoerd waar de consument voornamelijk is gevestigd.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:56
@Real ik weet dat Amazon vanuit Amazon Luxemburg een overeenkomst op zet.(voor wel .nl/.de/.it etc) En ook Luxemburgs recht van toepassing is. En als je in een EU woont er dwingende rechten van dat land gelden als extra.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee