PV advies voor een toekomstbestendige installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Ben eindelijk om, toch maar zonnepanelen op het dak. Maar wat is nu wijsheid dak helemaal volleggen, of huidig verbruik + 10% en dan de toekomst maar afwachten? Of ruimte houden in de omvormer om in de toekomst bij te leggen? Hybride omvormer?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yryZdOo_DR3paG6z0oevgWFqagk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqsDcSUbMO4yFb0Gtk8qU67P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjVVKXtW_RWeHJzhuEcXZE9Wj7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDnJwsqR1XksJHxt3EKRVLbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gkJ_SeibsgyTwqqQKfscdBcNsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kC91Iri4sOc9nbzVPH3mxBF.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 12 meter lang en 8,1 meter hoog (gemeten over de schuine zijde). Beschikbare ruimte voor panelen wordt beperkt door dakkapel en dakramen. Zie hieronder voor een mogelijke indeling met 12 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoGfIhRgNnusYzlhOepwxYRVtEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vaxrIaKP4s02mlhdtZ1NNHT.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Buiten de schaduw van de dakkapel weinig. Onderste deel van het dak krijg in de wintermaanden wel wat schaduw van boom van de buurman. Foto vanaf straat (zie kopje foto's) is genomen begin januari omstreeks 11:30, dus dan zie je de omvang van de schaduw wel zo'n beetje
Jaarverbruik
Momenteel ongeveer 3850 kWh, geen concrete plannen tot aanschaf airco, electrische auto of warmtepomp, maar over de levensduur van de PV-installatie zal dat natuurlijk wel het geval gaan zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3X25Amp, heb geen actieve krachtstroomaansluiting, maar rekening energie-leverancier laat zien dat ik wel degelijk 3X25Amp heb
Budget en doel
Budget heb ik niet echt 8)7 . Doel is om toekomstbestendige PV-installatie te hebben. Het oog wil ook wat, dus allerlei panelen in verschillende orientatie's met een schoenlepel ertussen wringen gaat hier niet gebeuren. Persoonlijk heb ik wel een beetje twijfels of een ieder nu met vrijwel volledige zuid-orientatie zijn dak moet vol knallen; maw: gaat dit ons echt op de lange termijn op de goede manier van energie voorzien?
Wie gaat het project uitvoeren
Niet zelf aanleggen, wil het graag uitbesteden.
Bijhouden van data
Leuk, maar hoef daarbij niet het onderste uit de kan. Zou wel graag weten of de panelen het goed doen (dus eventuele problemen moeten wel zichtbaar worden)
Reeds verkregen offertes
Zes offertes aangevraagd, vooralsnog 2 offertes ontvangen (na 1,5 week). Beide grote partijen in de regio.

- 12 X JA Solar JAM54S31 395 panelen met SolarEdge 4000H omvormer en optimizer -> €8382 inclusief €955 aangegeven meerwerk bestaande uit werkzaamheden in meterkast. Verwachte opbrengst 4692 kWh

- Als alternatief aangeboden door zelfde partij zelfde panelen met 12 keer Enpha IQ7plus -72-Y-INT micro-omvormers -> 8851 incl 1.067 euro aangeven meerwerk. Verwachte opbrengst ook 4692 kWh

- 11 X Canadian Solar CS6R-400 met SolarEdge 5000H omvormer en SE S440 optimizer -> €8187 zonder verdere specificatie (gegevens meterkast bij deze partij niet bekend). Verwachte opbrengst 4359 kWh
Regio
Limburg (noord)

[ Voor 99% gewijzigd door bobjebdes op 14-01-2023 21:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:52

Zenix

BOE!

Helemaal volleggen. Ik heb op mijn rijtjeswoning 28 panelen, vorig jaar 3500 teruggekregen met teugleververgoeding van 46 cent. Dit jaar verwacht ik 5000 met vergoeding van 91cent. Maar je kan wel rekenen met minimaal 20cent per kWh wat je terug kan krijgen.

Met meer productie heb je ook meer eigen verbruik, dus ook gunstig als geen salderen meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

Volleggen.
Panelen zijn er in overvloed, geschikte daken veel minder.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 11:45
Maar dan wel met een string omvormer als het een economische installatie moet zijn. Solaredge en Enphase voegen alleen maar onnodig kosten toe met deze gunstige ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
De offertes zijn hoog voor het aangebodene. En het aangebodene is onnodige techniek voor dit dak.

Ik zie een ruime vrijstaande woning. Gasverbruik zal dus wat minder laag zijn. Bij overgang naar warmtepomp ga je dubbel het aantal m3 in kWh nodig hebben.

Auto, rustig nog eens 2000kWh.

Dus er is vrij eenvoudig een business case te maken voor de schoenlepel… Dus doe in ieder geval dat wat er netjes op gaat leggen.

Je stipt het overigens aan: wat doet het voor de energie voorziening? In december maar weinig. Veel verbruik weinig opbrengst. Daar moeten we op maatschappelijk niveau een oplossing voor vinden. Tot die tijd is PV een overtuigend financieel verhaal.

Bij hoog gas verbruik is het ook ernstig goed voor de business case warmtepomp overigens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Dank voor jullie visie. Ga inderdaad eens wat puzzelen hoeveel panelen er (met een beetje beleid, het leven is meer dan een business case ;-)) op mijn dak passen.
Betreft het advies over gewoon een string-omvormer, geeft de harde schaduw van de dakkapel (begin en einde dag) en de schaduw van boom en huis buurman (vrijwel alleen in de minder rendabele maanden) geen problemen dan? Ben behoorlijke leek en ga er vanuit dat de installateur met een of ander verhaal op de proppen komt wat ik niet kan weerleggen.
Gasverbruik was afgelopen jaar zo'n 1800 m3, dus dat zou inderdaad behoorlijk optellen bij overgang naar warmtepomp. Wel heb ik een verbouwing van benedenverdieping op de planning voor volgend jaar, en hoop daarmee behoorlijk wat energie te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:22
Zenix schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:26:
Helemaal volleggen. Ik heb op mijn rijtjeswoning 28 panelen, vorig jaar 3500 teruggekregen met teugleververgoeding van 46 cent. Dit jaar verwacht ik 5000 met vergoeding van 91cent. Maar je kan wel rekenen met minimaal 20cent per kWh wat je terug kan krijgen.

Met meer productie heb je ook meer eigen verbruik, dus ook gunstig als geen salderen meer is.
Bij welke partij zit je dan? Ik heb hier dit weekend gekozen om niet maximaal neer te leggen, overal waar ik kijk krijg je ergens tussen 5 en 13 cent terug. En dat wordt alleen maar minder de komende tijd. De terugverdientijd gaat voor die extra panelen naar 16 jaar met de offertes die ik had. Dat vind ik te lang, zeker als het over een paar jaar hoogstwaarschijnlijk minder interessant is. Nu zal het vast wel wat opleveren nog, maar over 3 jaar ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

bobjebdes schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:12:
......
Gasverbruik was afgelopen jaar zo'n 1800 m3, dus dat zou inderdaad behoorlijk optellen bij overgang naar warmtepomp. Wel heb ik een verbouwing van benedenverdieping op de planning voor volgend jaar, en hoop daarmee behoorlijk wat energie te besparen.
Ok, er komt dus al een aannemer voor de verbouwing.
Kijk dan eens serieus of die dakramen van de zolder niet naar het noordelijke dakvlak kunnen.
Dat zou het zuidelijke dakvlak een stuk gunstiger maken, en in de zomer een minder warme zolder opleveren.

De panelen liggen op jouw dak een stuk beter dan ergens anders in de wei.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Zenomyscus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Bij welke partij zit je dan? Ik heb hier dit weekend gekozen om niet maximaal neer te leggen, overal waar ik kijk krijg je ergens tussen 5 en 13 cent terug. En dat wordt alleen maar minder de komende tijd. De terugverdientijd gaat voor die extra panelen naar 16 jaar met de offertes die ik had. Dat vind ik te lang, zeker als het over een paar jaar hoogstwaarschijnlijk minder interessant is. Nu zal het vast wel wat opleveren nog, maar over 3 jaar ook?
Kijk even in het grote teruglevertopic. Bij 'Van ons' krijg je meer dan 45 cent per kWh geloof ik.

Ik leg er ook een paar panelen bij over 2 weken, met een terugverdientijd van max 1 jaar. Mijn TLV is 91 cent per kWh.

het advies hier op tweakers is al 5 jaar (of langer): altijd dak maximaal vol leggen. en dat is niet voor niets. Als je straks niet meer kunt salderen heb je er niets aan dat je 'precies je verbruik' hebt afgedekt. Dat verbruik op jaarbasis is dan niet relevant meer namelijk.
dus toekomstbestendig? dan dak vol leggen.

je terugverdientijd van 16 jaar klopt natuurlijk niet, die berekening is verkeerd uitgevoerd of het is het worst case scenario. Het wordt straks belangrijk om zo veel mogelijk van je eigen verbruik af te dekken. Niet op jaarbasis, maar realtime (op het moment van verbruik). Daar zit straks de grote besparing en dan kom je veel lager uit dan 16 jaar.
Daarnaast is de wet in de maak die de TLV op 80% van het kale tarief gaat zetten. In de maak, dus geen zekerheid, maar het is niet realistisch om te denken dat alles blijft zoals het nu is, met alleen een salderingsregeling die afbouwt zonder dat daar iets voor terugkomt.

Dus geen zekerheden, wel scenario's. Aan de consument om zelf een standpunt in te nemen en visie te ontwikkelen. Afwachtend of proactief. De afgelopen 8 jaar was het altijd zéér lucratief om voorop te lopen. Subsidies waren enorm, warmtepompen bijna gratis als je het slim aanpakte, en de afschaf salderingsregeling werd keer op keer uitgesteld (dit verhaal loopt al sinds 2015). Daardoor was je dus maximaal voorbereid op de 'energiecrisis'. Ik kan gewoon serieus 1 of 2 dagen per week minder gaan werken.

Wie afwachtend was liep achter de feiten aan en kon later de portemonnee trekken. 0 garantie voor de toekomst uiteraard.

Hoe groter de PV-installatie, hoe groter ook de impact uiteraard. Met 6 paneeltjes bijvoorbeeld is het allemaal wat minder spannend. Maar met een dak vol gaat het om serieuze bedragen en hebben we het over opbrengsten van 10k-20k per jaar.

[ Voor 62% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Kunnen de 2 dakramen naar de andere kant van het dak?
Levert je aardig wat Wp winst (misschien wel 4 of meer panelen) en een veel mooier vlak met panelen.

En wat de rest schrijft: dakkie vol….zou ik ook doen (al 3 x gedaan ;) )

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:18
bobjebdes schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:12:
Dank voor jullie visie. Ga inderdaad eens wat puzzelen hoeveel panelen er (met een beetje beleid, het leven is meer dan een business case ;-)) op mijn dak passen.
Betreft het advies over gewoon een string-omvormer, geeft de harde schaduw van de dakkapel (begin en einde dag) en de schaduw van boom en huis buurman (vrijwel alleen in de minder rendabele maanden) geen problemen dan? Ben behoorlijke leek en ga er vanuit dat de installateur met een of ander verhaal op de proppen komt wat ik niet kan weerleggen.
Als ik een dak had zou ik dat helemaal volleggen. Ziet er ook nog strakker uit dan een paar panelen hier en daar. Zo op het oog kun je er wel minimaal 20 stuks van 105cm x~172cm kwijt.

Die onderste rij in de schaduw komt op een andere string zodat de schaduw alleen die onderste rij beïnvloedt.

Die offerte met Enphase lijkt me onzin. Die micro's doen niet eens 295W AC dus onzin om er 395Wp panelen achter te hangen, dat is te ruim onderdimensioneren.
Dan ga je in de zomer aftoppen, de periode waarin je ze terugverdient. Prima om een iets te kleine omvormer te kiezen als het voltage per string dat toelaat maar de sweet spot zit niet lager dan 90%.

Je offertes lijken me kostbaar. Inclusief installatie zou het voor ruim onder de 2€/Wp moeten kunnen, maar dat kun je het beste vergelijken met andere topics. Vergeet niet dat er sinds 1 januari geen btw gerekend wordt over panelen, omvormer en materieel dus meenemen in de vergelijking met oudere offertes hier.

[ Voor 0% gewijzigd door GudZ op 16-01-2023 15:55 . Reden: Typo ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

GudZ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Als ik een dak had zou ik die helemaal volleggen. Ziet er ook nog strakker uit dan een paar panelen hier en daar. Zo op het oog kun je er wel minimaal 20 stuks van 105cm x~172cm kwijt.
Ja helemaal mee eens. Elk extra paneel is marginaal weer wat goedkoper (1 x installeren, 1x omvormer, iets meer rails) en het is ook fijn om op een winterdag ook nog eens een groot deel van je eigen verbruik op te kunnen wekken.

Je enorme overschot in de zomer wat je mogelijk niet meer wegsaldeert en ook niet met een accu in het donker gaat gebruiken, is sowieso wel 10ct/kWh waard, dus zelfs dat overschot heb je in 10 jaar wel terug verdiend.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 16-01-2023 12:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1