Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Goedenavond :-)

Wij willen graag zonnepanelen en nu is de vraag wat van soort aansluiting we hebben.

Als ik naar de kast kijk dan kan ik er weinig wijs uit worden, dus daarom een paar foto's met de vraag of jullie weten wat van soort aansluiting hier zit.

Met het plaatsen van de panelen wil ik tevens de meterkast laten aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mm1vi28cxhQr7h97nILT009CYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT0hxwO7caaLSPdMUVdEeIIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrPAB6LgI0F8HZgZVqDSqrNYkys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZEXgksDzpy2uhIEnewu2tP8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwt2EAet5fC-yQC0QLVUJbCUX8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKQLbZDQoNOGVd2pKkLS6oHS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Sjoerd_r op 15-01-2023 23:04)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sjoerd_r jup, driefase: de Y met drie bolletjes rechts en de aanduiding "3x230/400V" op de meter geven het weg. Ook de aardlekschakelaars zijn driefase geschikt.
Als je echt zeker wil weten of er geen driefase kast op 1 fase is aangesloten, dan moet de kap eraf of meet je de spanning tussen de zekeringen. Als daar ergens 400V tussen staat moet het wel 3fase zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt 3 fases in je meterkast ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Je kan sowieso geen zonnepanelen plaatsen zonder slimme meter.

https://www.energyflip.co...in%20het%20Klimaatakkoord.

En zonnepanelen hoor je ook nog netjes aan te melden.

Wil niet vervelend zijn maar misschien handig om rekening mee te houden.

Overigens ga ik ervanuit dat het 3 fasen is maar zeker weten doe ik het niet, deze meterkast zou zowel 1 of 3 fasen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Inderdaad ik denk ook 3-fase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f04yRbHUngRi-K0Zp_dYHeBFRGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKT1vIM9xNPfqxsfAOlRVL2d.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast niet aanpassen maar vervangen
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Sjoerd_r jup, driefase: de Y met drie bolletjes rechts en de aanduiding "3x230/400V" op de meter geven het weg. Ook de aardlekschakelaars zijn driefase geschikt.
Als je echt zeker wil weten of er geen driefase kast op 1 fase is aangesloten, dan moet de kap eraf of meet je de spanning tussen de zekeringen. Als daar ergens 400V tussen staat moet het wel 3fase zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:02:
Met hierboven enkel door meten kan je met zekerheid zeggen of er hier sprake is van driefase.

Die meter draait ook prima op 1 fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Heb je het artikel zelf gelezen?

Het is een zwaar achterhaald artikel. Verwijzing naar afbouw salderen welke nog altijd niet door de kamer is gekomen… nog sterker ik geloof dat het nog altijd niet eens aangeboden is aan de kamer.

De jaartallen zijn hiermee dus incorrect. En helaas daarmee jouw post misleidend.
Vooralsnog kan PV op een ferarismeter. Dat wil je overigens objectief niet… ferarismeters zijn niet geeikt voor terugleveren en we kunnen er redelijk vanuit gaan dat ze gemiddeld niet teveel gaan meten wat betreft terugleveren… dan zouden de energie boeren wel harder schreeuwen.

Na ingang afbouw zal het wel verplicht worden… maar wanneer is dus nog altijd afwachten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sjoerd_r schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:

Ik hoop dat je hiermee ‘volledig vervangen’ bedoelt?

Er is overigens ook nog een kans dat die meter niet terugloopt en dus ook nog vervangen moet worden. Dat kost dan wel een paar maanden voordat dat geregeld is.

Als deze wel terugloopt kun je deze prima houden.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 13-01-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ronald schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Heb je het artikel zelf gelezen?

Het is een zwaar achterhaald artikel. Verwijzing naar afbouw salderen welke nog altijd niet door de kamer is gekomen… nog sterker ik geloof dat het nog altijd niet eens aangeboden is aan de kamer.

De jaartallen zijn hiermee dus incorrect. En helaas daarmee jouw post misleidend.
Vooralsnog kan PV op een ferarismeter. Dat wil je overigens objectief niet… ferarismeters zijn niet geeikt voor terugleveren en we kunnen er redelijk vanuit gaan dat ze gemiddeld niet teveel gaan meten wat betreft terugleveren… dan zouden de energie boeren wel harder schreeuwen.

Na ingang afbouw zal het wel verplicht worden… maar wanneer is dus nog altijd afwachten.
Heb jij een betere bron, ik krijg talloze links met slimme meter en 2023.
Niet zozeer vanwege de saldering maar het klimaat akkoord en voor energie bedrijven mbt het inkopen van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Niet zozeer vanwege de saldering maar het klimaat akkoord en voor energie bedrijven mbt het inkopen van stroom.
Het is lastig een bron te vinden voor iets wat niet klopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
RocketKoen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:25:
[...]
Het is lastig een bron te vinden voor iets wat niet klopt.
https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

Dit is wat ik kan terug vinden via https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren.

Het is nu 2025 geworden dit wist ik nog niet.

@hesselbeertje Ik ging van bovenstaande uit per 1 jan 2023.

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 13-01-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:00:
Je kan sowieso geen zonnepanelen plaatsen zonder slimme meter.

...
Als je even uitlegt waarom het niet via een domme meter kan, zou dat veel vraagtekens schelen. Het werkt hier prima in elk geval? :?

De EnergyFlippo die je aanhaalt is weinig geloofwaardig, want hij/zij gooit voor het gemak alle meters met aparte teruglevertelwerken op de hoop van 'slimme' meters. Houd dan je mond als je het niet snapt.

(als ik zoek op 'alle smurfen zijn groen' krijg ik ook talloze links. Dus dat is ook waar?)

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 13-01-2023 20:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Als je even uitlegt waarom het niet via een domme meter kan, zou dat veel vraagtekens schelen. Het werkt hier prima in elk geval? :?

De EnergyFlippo die je aanhaalt is weinig geloofwaardig, want hij/zij gooit voor het gemak alle meters met aparte teruglevertelwerken op de hoop van 'slimme' meters. Houd dan je mond als je het niet snapt.
Wordt je energieleverancier niet gelukkig van omdat ze dan geen apart tarief kunnen rekenen voor terugleveren.
Vooral als salderen wordt teruggeschroefd wordt dat belangrijk.

Maar tot nu toe is er niks verplicht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Wordt je energieleverancier niet gelukkig van omdat ze dan geen apart tarief kunnen rekenen voor terugleveren.
Vooral als salderen wordt teruggeschroefd wordt dat belangrijk.

Maar tot nu toe is er niks verplicht.
Waarom worden ze daar niet gelukkig van? Een domme meter met teruglevertelwerk telt tot op de kwh precies zo als zijn 'slimme' broertje. Wat is het verschil?

Verder is het aan de netbeheerders om juist metende meters te plaatsen. Het doorgeven van meterstanden aan diverse partijen is geen onderdeel van het meetsysteem en dus overbodig.

[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 13-01-2023 20:45 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:29:
[...]

(als ik zoek op 'alle smurfen zijn groen' krijg ik ook talloze links. Dus dat is ook waar?)

Dit is wat ik kan terug vinden via https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren.

Dit dus de eerste bron was een random link welke met google bovenaanstond maar ik begrijp het niveau al van de slimme meter weigeraars zal voortaan een artikel van de overheid erbij pakken.

Anyways vanaf 2025 zal het hoogstwaarschijnlijk verplicht worden dit was naar mijn weten 2023 en aangezien ik zelf al jaren een slimme meter heb hou ik deze info niet up to date.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Kleine toevoeging:

Vastrecht van 2022 was rond de 275 euro, als ik zo lees bij de tarieven van Liander is dat voor 3 fasen.

De meterkast wordt compleet vervangen, op de meter na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Sjoerd_r schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:45:
Kleine toevoeging:

Vastrecht van 2022 was rond de 275 euro, als ik zo lees bij de tarieven van Liander is dat voor 3 fasen.

Aan de hand van het vastrecht kan je wel redelijk aannemen dat het dan 3 fasen is, maar waarom zou je de meter zelf niet mee vervangen in 2025 zal je verplicht worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjoerd_r schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:45:
Kleine toevoeging:

Tarief is waarschijnlijk gelijk tussen 3x25 en 1x35/1x40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Dit dus de eerste bron was een random link welke met google bovenaanstond maar ik begrijp het niveau al van de slimme meter weigeraars zal voortaan een artikel van de overheid erbij pakken.

Anyways vanaf 2025 zal het hoogstwaarschijnlijk verplicht worden dit was naar mijn weten 2023 en aangezien ik zelf al jaren een slimme meter heb hou ik deze info niet up to date.
Een slimme meter is nu niet verplicht en zal dat nooit worden. Verder weet ik niet wat je met 'het niveau van de slimme meter weigeraars' probeert te zeggen maar ik voel me niet zo aangesproken.

@Sjoerd_r Je hebt een 3-fase aansluiting. Dus een 3 fase kast bestellen en de boel saneren :)

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 13-01-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik kijk naar foto 2 waar de hele meterkast op staat, zie ik 3 smeltzekeringen onder elkaar, en dan in 1 buis. Dat moet gewoon een krachtstroomgroep zijn. Dat zou zo maar eens een 11kW fornuisgroep zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Aan de hand van het vastrecht kan je wel redelijk aannemen dat het dan 3 fasen is, maar waarom zou je de meter zelf niet mee vervangen in 2025 zal je verplicht worden.
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:46:
[...]

AUB stop met onzin uitkramen. TS kan de meter helemaal niet laten vervangen door de installateur die zijn groepenkast vervangt, en het vastrecht van 3x25 is op de cent nauwkeurig gelijk aan 1x35.

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 13-01-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Een slimme meter is nu niet verplicht en zal dat nooit worden. Verder weet ik niet wat je met 'het niveau van de slimme meter weigeraars' probeert te zeggen maar ik voel me niet zo aangesproken.

@Sjoerd_r Je hebt een 3-fase aansluiting. Dus een 3 fase kast bestellen en de boel saneren :)
Oke ik zeg het verkeerd, niet "slim" maar digitaal. de oude analoge meters gaan eruit en enkel de nieuwe goedgekeurde meters met dubbel telraam en teruglever raam zal goedgekeurd zijn.

Maar goed zinloze discussie zie aangehaalde artikelen op de overheid en acm ik bepaal de regels niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Oke ik zeg het verkeerd, niet "slim" maar digitaal. de oude analoge meters gaan eruit en enkel de nieuwe goedgekeurde meters met dubbel telraam en teruglever raam zal goedgekeurd zijn.

Maar goed zinloze discussie zie aangehaalde artikelen op de overheid en acm ik bepaal de regels niet.
Als je halverwege een discussie de keutel intrekt is het inderdaad een zinloze discussie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:51:
[...]

[...]

AUB stop met onzin uitkramen. TS kan de meter helemaal niet laten vervangen door de installateur die zijn groepenkast vervangt, en het vastrecht van 3x25 is op de cent nauwkeurig gelijk aan 1x35.
Lijkt me logisch maar dat zou een installateur dan ook wel kenbaar maken, de netbeheerder zal per definitie met de zegeltang aan de slag moeten.
Maar goed ik ga geen energie meer verspillen aan een discussie wat dit topic niet ten goede komt.

Ik haal enkel aan dat de meter vervangen zal MOETEN worden voor een goedgekeurde meter vanaf 2025 de huidige meter is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Lijkt me logisch maar dat zou een installateur dan ook wel kenbaar maken, de netbeheerder zal per definitie met de zegeltang aan de slag moeten.
Maar goed ik ga geen energie meer verspillen aan een discussie wat dit topic niet ten goede komt.

Ik haal enkel aan dat de meter vervangen zal MOETEN worden voor een goedgekeurde meter vanaf 2025 de huidige meter is dat niet.
En wat moet de netbeheerder dan met de zegeltang doen?

Je haalt alleen maar zaken aan waarvan je nog minder dan de helft begrijpt. Dat geeft niet, ik weet (gelukkig) ook niet alles, maar begin er dan niet over alsof je het wél precies weet.
TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:57:

Als dat zo is zal de netbeheerder dat wel kenbaar maken. Het staat in ieder geval volledig los van dit topic, namelijk een nieuwe groepenkast.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 13-01-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Waarom worden ze daar niet gelukkig van? Een domme meter met teruglevertelwerk telt tot op de kwh precies zo als zijn 'slimme' broertje. Wat is het verschil?

Verder is het aan de netbeheerders om juist metende meters te plaatsen. Het doorgeven van meterstanden aan diverse partijen is geen onderdeel van het meetsysteem en dus overbodig.
Ligt aan je definitie van slimme meter. Communicatie is daar niet noodzakelijk voor.
Maar TS heeft een draaischijfmeter. En dat is heel wat anders

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ligt aan je definitie van slimme meter. Communicatie is daar niet noodzakelijk voor.
Maar TS heeft een draaischijfmeter. En dat is heel wat anders
Zullen we het aub over 1 ding eens zijn? Een slimme meter is een meter met een communicatiemodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op de tweede foto van de opening post zie ik Liander als netbeheerder.
Ik heb net nog een keer op de website "Aansluiting wijzigen" gekeken.
"Slimme" 3-fase meters zijn nog steeds schaars en hebben een vertraging van
minimaal 7 maanden.
Dus zelf als je nu een zou willen blijft de oude ferraris voorlopig in bedrijf.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
dunklefaser schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:23:
minimaal 7 maanden.
Zolang de oude kan blijven zitten, blijft ie mooi zitten. Ze zullen ooit wel langs komen om te vervangen, maar dat zien we dan wel weer.

Wil eerst 20 panelen op het dak, maar dan moet de aansluiting het wel toelaten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat kan sowieso. Als we een 5 kW omvormer als maximum op 1fase nemen, past daar zeker 20x400=8kWp al dan niet oost/west op.
Maar van een nieuwe groepenkast ga je sowieso blij worden, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sjoerd_r Als ik me niet vergis was er nog een ("recente") wijziging met de omschakeling
tussen de telwerken voor normaal- en daltarief bij de oude ferrarismeters.
Maar misschien heb je daar geen last van O-) .

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2023 21:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:06

ericplan

5180 Wp PV

Het enige dat nog roet in het eten zou kunnen gooien is een teruglooprem, maar dat symbool zie ik niet op je meter. T-MOB in "Zonnepanelen en vermoeden dat meter niet terugloopt"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
dunklefaser schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:42:
@Sjoerd_r Als ik me niet vergis was er nog een ("recente") wijziging met de omschakeling
tussen de telwerken voor normaal- en daltarief bij de oude ferrarismeters.
Maar misschien heb je daar geen last van O-) .
Hier draait er maar 1 telwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sjoerd_r schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Hier draait er maar 1 telwerk
Bij ontbreken van het TF-signaal kan dit ook niet anders,
dan heb je ook maar een normaal tarief voor stroom,
hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Dank voor de antoorden allemaal, denk dat ik er bijna vanuit kan gaan dat het 3 fase is. Om dit draadje een beetje uit te breiden is dit de offerte van ze zonnepanelen, is dit een beetje een courante prijs en goede onderdelen?

( prijs uiteraard ex btw )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqpryLJ7Gqz2jAIFSe75T7XOhJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPyL7cX7ZsN57Luxx8AzL06G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Zegt niemand iets over de 0,5 aardlekschakelaar, waarschijnlijk is deze geplaatst nadat de loden waterleiding vervangen is door een kunststof waterleiding en de waarde van de aardelektrode niet de juiste waarde haalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sjoerd_r 'gratis ombouw meterkast' zou bij mij de alarmbellen doen rinkelen.

Kan me niet helemaal voorstellen dat hierbij de hele meterkast vervangen wordt, wat eigenlijk wel nodig is.
Daarnaast; er is nogal wat troep in omloop op het gebied van installatiemateriaal. Zou altijd een merk laten specificeren. En dan voor ABB of Hager oid gaan ipv goedkope chinese meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:58
Sjoerd_r schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:52:
Goedenavond :-)

Wij willen graag zonnepanelen en nu is de vraag wat van soort aansluiting we hebben.

Als ik naar de kast kijk dan kan ik er weinig wijs uit worden, dus daarom een paar foto's met de vraag of jullie weten wat van soort aansluiting hier zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Elke aansluting heeft een EAN-code. Vul deze in, dan zul je meteen zien wat voor aansluiting het betreft:

https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
MikeyMan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:26:
@Sjoerd_r 'gratis ombouw meterkast' zou bij mij de alarmbellen doen rinkelen.

Kan me niet helemaal voorstellen dat hierbij de hele meterkast vervangen wordt, wat eigenlijk wel nodig is.
Daarnaast; er is nogal wat troep in omloop op het gebied van installatiemateriaal. Zou altijd een merk laten specificeren. En dan voor ABB of Hager oid gaan ipv goedkope chinese meuk.
Idd is erg vaag omschreven, ik zou tot in de detail willen weten wat ze gaan doen.

Ik adviseer altijd om de PV boer z`n pv werk te laten doen en de meterkast door een erkende installateur.
Bij voorkeur een lokale installateur! En ook de groep voor de PV laten plaatsen en aansluiten door de installateur, Laat de PV boer maar aangeven wat voor type.

Kom er te veel shit van tegen en het materiaal waar ze mee werken |:(

Die kast is 100% aan vervanging toe, laat een installateur een nieuwe plaatsten.
Geef hem gelijk opdracht om ruimte vrij te houden voor eventuele uitbreiding in de toekomst.
(en nee aan een paar modulen heb je niet genoeg, 1 krachtgroep is al 4 modulen)
Ik zou minimaal 2 kasten van 24 modulen naast elkaar plaatsen.

Bij mij is dat helaas al niet meer genoeg en ga ik naar 3 van die kasten. Dit ivm overgang van 1 naar 3 fase en monitoring en veel aparte groepen.

[ Voor 20% gewijzigd door DeHollander op 14-01-2023 11:39 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

lytjepole

Schier?

dunklefaser schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Bij ontbreken van het TF-signaal kan dit ook niet anders,
dan heb je ook maar een normaal tarief voor stroom,
hopelijk.
waar op de foto's zie jij een TF-ontvanger???

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
lytjepole schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:36:
[...]

waar op de foto's zie jij een TF-ontvanger???
Die zit in de KwH meter en schakelde het telwerk om. Een lossen ontvangeer werd gebruikt voor bv een boiler.
Signaal is al in 2021 uitgeschakeld.

Lees dit stukje eens
lytjepole schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:47:
[mbr] *knip* niet constructief, welles/nietes[/]
Leg eens uit waarom mijn reactie niet klopt. (wil ook nog leren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aS7CTFDKV-AqSiynIRWtsk5Ba0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awxSPdc0jtfnqVlOc3dijSuw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnE-gsJoNk7vMNhc1rlarflmFhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPZzcTbcETxLPJhBpIMmkTWO.jpg?f=fotoalbum_large

Link

[ Voor 54% gewijzigd door DeHollander op 14-01-2023 12:19 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

lytjepole

Schier?

*knip* niet constructief, welles/nietes

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2023 11:51 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 14:11
Ik heb begin oktober 3 fase aangevraagd bij Liander en kreeg als reactie dat ze me over 7 maanden zouden bellen voor een afspraak (vanwege leveringsproblemen 3-fase meters).
Ik kreeg net voor kerst een mail met het verzoek een afspraak in te plannen vanaf half januari, toevallig of niet precies op het moment dat ik op mijn accountpagina op de website van Liander zat rond te klikken om te kijken hoe het er voor stond. Ik weet niet of dat iets getriggerd zou kunnen hebben?
Ze komen nu half maart, ik moet eerst nog even mijn meterkast op orde (laten) brengen.
dunklefaser schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:23:
minimaal 7 maanden.

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Navraag bij de netbeheerder leert dat het 3x25 is.

Dank voor jullie input.

Slotje mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
De gratis meterkast ombouw die in de offerte staat is enkel een PV groep plaatsen (en waarschijnlijk halfbakken als ik de gemiddelde pv boer als referentie gebruik).

Jij moet gewoon een hele nieuwe groepenkast. Laat dit van tevoren regelen door een installateur, deze kan ook meteen de PV groep aanleggen. Dan hoeven de PV jongens enkel nog de kabel erin te prikken. Ben je ook meteen klaar voor toekomstige aanpassingen. En komt de veiligheid ook meteen ten goede

Ik deze situatie krijg je waarschijnlijk een willekeurig los kastje (al dan niet in afwijkende kleur en formaat) met daarin zo goedkoop mogelijk schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TRAXION schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Het klimaatakkoord is geen wet. Zo simpel is het. Het zijn een aantal visies hoe men met het klimaat en de energietransitie wil omgaan.

De praktijk: in augustus moesten mijn meters (gas en elektriciteit) vervangen omdat ze afgekeurd waren. Als ik geen slimme meter wilde moest ik dat aan de monteur melden. Ik dacht, "dan schakelt hij de communicatiemodule wel uit". Misgedacht "oh, dan laat ik de elektriciteitsmeter wel hangen".
Vorige week is de meteropnemer nog langs geweest omdat de meterstanden doorgeven via een foto niet lukte. Geen enkele opmerking over mijn ferrarismeter.
En voor de duidelijkheid: ik heb zonnenpanelen.

Dus nee, er is geen verplichting om een slimme meter met twee telwerken te hebben als je zonnepanelen hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Het klimaatakkoord is geen wet. Zo simpel is het. Het zijn een aantal visies hoe men met het klimaat en de energietransitie wil omgaan.

De praktijk: in augustus moesten mijn meters (gas en elektriciteit) vervangen omdat ze afgekeurd waren. Als ik geen slimme meter wilde moest ik dat aan de monteur melden. Ik dacht, "dan schakelt hij de communicatiemodule wel uit". Misgedacht "oh, dan laat ik de elektriciteitsmeter wel hangen".
Vorige week is de meteropnemer nog langs geweest omdat de meterstanden doorgeven via een foto niet lukte. Geen enkele opmerking over mijn ferrarismeter.
En voor de duidelijkheid: ik heb zonnenpanelen.

Dus nee, er is geen verplichting om een slimme meter met twee telwerken te hebben als je zonnepanelen hebt.

Het is nu 2025 geworden dit wist ik nog niet het zou 2023 zijn.

Zie de link van acm, er staat hier toch echt, ""Hebt of krijgt u zonnepanelen? Vanaf 2025 moet u dan een slimme meter hebben. Of een digitale meter die meet wat u teruglevert.""

Dus nee geen slimme meter, maar wel een digitale meter met appart teruglever telraam.

Als je de officiële weg volgt met het aanmelden van de panelen zou je er vanuit kunnen gaan dat je vanaf 2025 consequenties kan gaan verwachten bij het weigeren van een digitale meter.
Pagina: 1